Knepigt detta, det är ju ett uppenbart pedagogiskt problem att en person som gör ett jobb på en halvtimme sätter upp att det tog 3 timmar.

Jobbar som IT-konsult och jag hade redovisat detta separat.
Arbetstid 1 timme a 950 kr ex moms
Restid 2 timmar a 210 kr ex moms

En timme är minimidebitering och kan enkelt förklaras för kund.

Vi tar mer betalt om det är en s.k. "utryckning" där nån på kontoret får köra ut till kunden. Utveckling/fjärrfelsökning på kontoret kostar 700 kr ex moms.

Ibland betalar kunden restid, ibland får vi står för den själva lite olika vad som är avtalat. Konsult kör ofta med egen bil och får resersättning 25 kr/mil som tas från arbetstiden. Ibland får kund betala denna, ibland inte.

Sen kan jag tycka att administration ska täckas in i timpenningen om den nu är så omfattande. Är man någorlunda organiserad med ordentligt it-stöd så ska det mesta kunna ske hyfsat smidigt. Krångliga tidredovisningssystem kan knäcka den bästa.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker priset verkar vara skäligt i bemärkelsen att det nog är rätt typiskt för denna typ av tjänst.
Tycker priset också är ok men det var nog mer att de skriver att det tog 3 timmar när det ändå tog ca 30 min. Visst vi kan räkna med resor och då blir det kanske 1.5 timme men vi avrundar upp till 2. Om man ser det till andra yrken så tror jag man inte kan lägga på samma timmar utan att skulle höja på ögonbrynen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja absolut. Jag har alltid förespråkat tydlig kommunikation åt båda håll. Det är till 90% av gångerna boven i missnöje. Det är sällan på slutresultatet man är missnöjd med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag blir förvånad över hur många som försvarar att hantverkaren tar ut restid för resor han de facto inte har gjort.
Tydligt fall av bedrägeri och jag sätter en god slant på att det aldrig skulle hålla i rätten.
 
  • Gilla
Puhnallen och 5 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Jag blir förvånad över hur många som försvarar att hantverkaren tar ut restid för resor han de facto inte har gjort.
Tydligt fall av bedrägeri och jag sätter en god slant på att det aldrig skulle hålla i rätten.
Restid har han självklart till kunden frågan är bara hur mycket.
 
  • Gilla
mudder
  • Laddar…
T twoody skrev:
Restid har han självklart till kunden frågan är bara hur mycket.
I detta fall en mil, sen eventuellt resan tillbaka till kontoret/verkstaden. Såvida han inte tar ut samma resväg för övriga kunder.
 
T tompaa1980 skrev:
Tycker priset också är ok men det var nog mer att de skriver att det tog 3 timmar när det ändå tog ca 30 min. Visst vi kan räkna med resor och då blir det kanske 1.5 timme men vi avrundar upp till 2. Om man ser det till andra yrken så tror jag man inte kan lägga på samma timmar utan att skulle höja på ögonbrynen.
Sen kan man ju ifrågasätta varför man avrundar uppåt? är tänkt att det ska ingå vissa andra saker i det eller är det bara någon typ av praxis/oskriven lag?
 
J jocke31 skrev:
Låt mig gissa - du har inte egen firma. Momsen ska staten ha. Återstår 2 000 kr som ska täcka omkostnader för verktyg, bil osv. All tid inklusive restiden är arbetstid. Tiden innefattar även fakturering, bokföring, bokning osv. Om vi räknar väldigt lågt så lär det finn
J jocke31 skrev:
Låt mig gissa - du har inte egen firma. Momsen ska staten ha. Återstår 2 000 kr som ska täcka omkostnader för verktyg, bil osv. All tid inklusive restiden är arbetstid. Tiden innefattar även fakturering, bokföring, bokning osv. Om vi räknar väldigt lågt så lär det finnas omkostnader på åtminstone några hundralappar. Låt oss säga att det är 1 600 kr kvar till arvode. Av dessa går hälften åt till soc, avgifter, skatt, semesterersättning och pension. Återstår 800 kr i lön för 3 timmars jobb. Orimligt?
s omkostnader på åtminstone några hundralappar. Låt oss säga att det är 1 600 kr kvar till arvode. Av dessa går hälften åt ts
J jocke31 skrev:
Låt mig gissa - du har inte egen firma. Momsen ska staten ha. Återstår 2 000 kr som ska täcka omkostnader för verktyg, bil osv. All tid inklusive restiden är arbetstid. Tiden innefattar även fakturering, bokföring, bokning osv. Om vi räknar väldigt lågt så lär det finnas omkostnader på åtminstone några hundralappar. Låt oss säga att det är 1 600 kr kvar till arvode. Av dessa går hälften åt till soc, avgifter, skatt, semesterersättning och pension. Återstår 800 kr i lön för 3 timmars jobb. Orimligt?
Nu var det ju en halvtimme. Det ger 1600 kr/ timme efter skatt. Ca 4 ggr mer än vad vår statsminister får. Orimligt? Ja, så in i h****te!
 
G Granne421 skrev:
Vanligt att detta händer, man måste fråga om offert först, annars lägger dom på. Borde bli uthängda här t ex.
De försöker lägga på ändå.
 
J Johnsson 56 skrev:
Nja, riktigt så kan man ju inte resonera. Tror du den kunden som bor 20 mil bort också blir deb. 3,5 mil ? Och det med att lägga på tid för att man ska göra bokföring och skicka fakturor etc. tycker jag inte heller stämmer, det är väl inräknat tim-kostnaden ?
Klart det är med det timarvodet. Så är det i alla fall hos sotare, veterinär, smed, lokalvårdare, bilmekaniker, tapetserare, fraktbolag mm som jag anlitar.
 
H hus520 skrev:
Vad tycker du det är värt att någon kommer ut dagen efter och fixar värmepumpen?
Om han ändå åker förbi och det tar 30 min? 175:-
 
Finns det ingen moderering på BH längre???, lejonparten av inläggen är ju mer eller mindre påhopp på TS av horder av BH:s-hantisar.
TS frågade om åsikt om skälighet vilket är syftet med detta forum iaf från början att konsumenter skall få råd från andra konsumenter. Nu verkar BH mer likna ett fråga hantisen om råd och skall vara nöjd med: Håll käften och betala eller gör det själv.

Min uppfattning är att företag 1 inte informerade om tillkommande resväg och därför är det oskäligt att ta betalt för 30 min arbete och 2,5 tim restid. Kunden skulle blivit informerad om denna förutsättning då restiden år 83% av total nedlagd tid vilket kan tyckas orimligt.
Annars är det självklart att ta upp restid till och från kund för fakturering under förutsättning att restid delas mellan kunderna.
 
  • Gilla
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Vad man tycker det är värt att hantverkaren kommer dagen efter och fixar tycker jag är irrelevant för vad det ska kosta. Dvs jag tycker inte det är irrelevant vad det är värt att få en sak lagad, utan just att det var en viss tidpunkt. Annars kan man vända på det och säga att TS såg till att med kort varsel fylla en lucka i hantverkarens schema och borde då får rabatt, ungefär som att man kan köpa biljetter billigare strax före avgång, eftersom alternativet är att få in nol kronor.
Om det ska vara dyrare för att det är dagen efter så kanske man kan tänka sig att som beställare säga "vad bra, då tar jag det om två veckor för halva priset"?

Det är en annan sak med jour.

Egentligen, om TS beställde tjänsten av firman som låg nära så är det väl resan därifrån han ska betala och rimligen den tid det tar att resa till/från den firman. Att firma två ligger längre bort är ju inte TS del. Om firma 1 är den som skickar fakturan alltså. Det är ju ett avtal mellan firma 1 och firma 2. Såvida inte firma 1 varit tydlig innan vilket inte verkar vara fallet.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Höjt priset? Nu hänger jag inte med.
Marknadsekonomi. Med bidraget höjs priset på tjänsten, så att priset efter bidrag är detsamma som priset var utan bidrag. Bidraget hamnar i hantverkarens ficka.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
V
Kan det kanske vara så att du var den enda kunden han åkte till? Även om han dagen före sagt att han skulle till en annan kund, men som blev avbokad av någon anledning?
 
  • Gilla
Daniel Holmqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.