22 789 läst · 71 svar
23k läst
71 svar
Ventilation i nybyggda hus - ska det vara så här illa? Tips?
Ska vi testa att sätta in fler ventiler? Kan man ta bort lite av filtret i tilluftsventilerna så det strömmar på mer? Vilket bra tips. Ska testa att prata med dem.T Telefu skrev:
ja, alltid dubbla ventiler i de sovrum där två sover. Filtret finns där av en anledning, ta inte bort det!
Ja, det gjorde det. Att ha ett hål ut bredvid utsug är ingen smart idé.
Hej tänk så här luften är som vi människor den går den lättaste vägen.G gfri skrev:
Jag har gjort injust o ovk på ett antal hus genom åren. Ha störst ventil arean, på dom längst bort eller dubbla, men riktigt 100 inneklimat är nog inte lätt med "bara" frånluft. I ditt fall skulle jag göra ett kanalsystem för tilluft o sätta på en isolerad kanalfläkt och ett vattenbatteri för klimatet skull
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
K kruset skrev:Hej tänk så här luften är som vi människor den går den lättaste vägen.
Jag har gjort injust o ovk på ett antal hus genom åren. Ha störst ventil arean, på dom längst bort eller dubbla, men riktigt 100 inneklimat är nog inte lätt med "bara" frånluft. I ditt fall skulle jag göra ett kanalsystem för tilluft o sätta på en isolerad kanalfläkt och ett vattenbatteri för klimatet skull
Har Fresh 90. Är de för små? Tänker att man kan sätta in fler ventiler för att ”lura” luften att gå rätt? Eller så är problemet inte ventilationen ? Lukten och den dåliga luften kan ju i värsta fall komma från något annat.
Menar du ftx?
Ja det blir ju som ftx fast två system tilluft o frånluftsystem o återvinning på frånluftenG gfri skrev:
K kruset skrev:
Okej. Vi får undersöka ventilationsfrågan vidare. Tyvärr tror jag problemet är större än ventilation känns som att lukten bara blir värre o värre. Den är söt,sur sliskig men samtidigt instängd. Känns inte som att det skulle lukta så illa, vi får ju endå in luft.K kruset skrev:
Nybyggare
· Västmanland
· 209 inlägg
Är det verkligen syllen du fotograferat? Ser ut som spikläkten?
Produkter som diskuteras i tråden