T Telefu skrev:
Det låter som att det är för lite uteluft i byggnaden. Man brukar räkna 4 l/s per person så har ni det i sovrummet så är luftflödet för svagt.
Om det inte hjälper kan kanske Swesiaqs råd om ventilationssystem vara bra att läsa igenom.
[länk]
Ska vi testa att sätta in fler ventiler? Kan man ta bort lite av filtret i tilluftsventilerna så det strömmar på mer? Vilket bra tips. Ska testa att prata med dem.

ja, alltid dubbla ventiler i de sovrum där två sover. Filtret finns där av en anledning, ta inte bort det!

H HeadQuaker skrev:
ja, alltid dubbla ventiler i de sovrum där två sover. Filtret finns där av en anledning, ta inte bort det!
När ni tätade hålet för er fjärrvärme blev luften bättre då?

Ja, det gjorde det. Att ha ett hål ut bredvid utsug är ingen smart idé.

G gfri skrev:
Ska vi testa att sätta in fler ventiler? Kan man ta bort lite av filtret i tilluftsventilerna så det strömmar på mer? Vilket bra tips. Ska testa att prata med dem.
Hej tänk så här luften är som vi människor den går den lättaste vägen.
Jag har gjort injust o ovk på ett antal hus genom åren. Ha störst ventil arean, på dom längst bort eller dubbla, men riktigt 100 inneklimat är nog inte lätt med "bara" frånluft. I ditt fall skulle jag göra ett kanalsystem för tilluft o sätta på en isolerad kanalfläkt och ett vattenbatteri för klimatet skull

K kruset skrev:
Hej tänk så här luften är som vi människor den går den lättaste vägen.
Jag har gjort injust o ovk på ett antal hus genom åren. Ha störst ventil arean, på dom längst bort eller dubbla, men riktigt 100 inneklimat är nog inte lätt med "bara" frånluft. I ditt fall skulle jag göra ett kanalsystem för tilluft o sätta på en isolerad kanalfläkt och ett vattenbatteri för klimatet skull

Har Fresh 90. Är de för små? Tänker att man kan sätta in fler ventiler för att ”lura” luften att gå rätt? Eller så är problemet inte ventilationen ? Lukten och den dåliga luften kan ju i värsta fall komma från något annat.

Menar du ftx?

H HeadQuaker skrev:
Ja, det gjorde det. Att ha ett hål ut bredvid utsug är ingen smart idé.
Ne det är klart. Men era nysningar kan det ha kommit från isoleringen då?

G gfri skrev:
Har Fresh 90. Är de för små? Tänker att man kan sätta in fler ventiler för att ”lura” luften att gå rätt? Eller så är problemet inte ventilationen ? Lukten och den dåliga luften kan ju i värsta fall komma från något annat.

Menar du ftx?
Ja det blir ju som ftx fast två system tilluft o frånluftsystem o återvinning på frånluften

K kruset skrev:
Ja det blir ju som ftx fast två system tilluft o frånluftsystem o återvinning på frånluften
K kruset skrev:
Okej. Vi får undersöka ventilationsfrågan vidare. Tyvärr tror jag problemet är större än ventilation :( känns som att lukten bara blir värre o värre. Den är söt,sur sliskig men samtidigt instängd. Känns inte som att det skulle lukta så illa, vi får ju endå in luft.

Huset är byggt 2006 så jag antar att det inte finns några impegnerade syllar, det är det enda som jag vet att jag inte tål. Tog kort på syllen. Ska den ha denna färgen? Bilden är tagen underifrån.

• Vy underifrån av en träsyll med naturlig brun färg mellan vita balkar i ett hus från 2006.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen syllen du fotograferat? Ser ut som spikläkten?

Byggglädje Byggglädje skrev:
Är det verkligen syllen du fotograferat? Ser ut som spikläkten?
Oj jag är rätt reko så det kanske inte alls är syllen ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.