4 370 430 läst · 32 122 svar
4370k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Fortsatta förberedelser inför röris besök.
I glädjens rus över att lokala bygghandeln hade en luftningspanna till Benders Candor så åkte stegarna fram och den gamla genomföringen i gjutjärn byttes mot en diskretare i plast. Tur att det finns smidiga pannlampor nu för tiden.
Före.
Efter. Vad mörkt det blev.
I glädjens rus över att lokala bygghandeln hade en luftningspanna till Benders Candor så åkte stegarna fram och den gamla genomföringen i gjutjärn byttes mot en diskretare i plast. Tur att det finns smidiga pannlampor nu för tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före.
Logga in
Skapa konto
Efter. Vad mörkt det blev.
Monterat ner diskho, flyttat kyl&frys mm.
Går in på Bauhaus hemsida och ska beställa grejerna som vi hade titta ut igår...
EJ I LAGER! Kommer in nästa fredag. M.a.o vänta i 2 veckor på grejer.
Finns annat att göra och få äta på engångsmaterial, det funkar ju
Och diska kan man göra när man duscha..... eller? Haha
Går in på Bauhaus hemsida och ska beställa grejerna som vi hade titta ut igår...
EJ I LAGER! Kommer in nästa fredag. M.a.o vänta i 2 veckor på grejer.
Finns annat att göra och få äta på engångsmaterial, det funkar ju
Och diska kan man göra när man duscha..... eller? Haha
Gjort och gjort. Har målat ett bord (be gone, vitt!) och följt efter elektriker hela dagen i övrigt. Dräller nu i soffan ackompanjerat med levande ljus eftersom vi inte har någon el på mellanvåningen. Eller ja, vi har ett kök där diskmaskinen går glatt (har ju redan fixat nya säkringar till spisen och diskmaskinen!), men det är mörkt.
Glatt kunde vi konstatera att det faktiskt gick att dra nya trådar genom alla rören på mellanvåningen, men vartihelsike matningen av el kommer till, det vet vi inte än. Får se om det blir panik imorgon med två sjuka ungar, eventuellt en hemmajobbande sambo och elektriker som rycker tåtar i en enda stor hög av “Det är kul med hus!”.
Att vi slipper dra riktigt lika mycket sladd runt hela huset för att få fler eluttag pga fullständigt obegripliga eldragningar i hela huset, var ju en glad överraskning mitt i alla andra överraskningar som mest liksom pekat på det dyra och lite tråkiga hållet. Tamburen har vi dock ingen el till sen i torsdags eftersom vi inte vet vartifrån den matas, nånstans i kabelbytet i källaren så försvann den.
Spännande att se vad morgondagen har att erbjuda
Glatt kunde vi konstatera att det faktiskt gick att dra nya trådar genom alla rören på mellanvåningen, men vartihelsike matningen av el kommer till, det vet vi inte än. Får se om det blir panik imorgon med två sjuka ungar, eventuellt en hemmajobbande sambo och elektriker som rycker tåtar i en enda stor hög av “Det är kul med hus!”.
Att vi slipper dra riktigt lika mycket sladd runt hela huset för att få fler eluttag pga fullständigt obegripliga eldragningar i hela huset, var ju en glad överraskning mitt i alla andra överraskningar som mest liksom pekat på det dyra och lite tråkiga hållet. Tamburen har vi dock ingen el till sen i torsdags eftersom vi inte vet vartifrån den matas, nånstans i kabelbytet i källaren så försvann den.
Spännande att se vad morgondagen har att erbjuda
Taket är färdigt sånär som på att 3 nockpannor saknas men det ska snickarna sätta dit imorgon.
Bra snickare, ordning och reda och nöjda blev vi
Bra snickare, ordning och reda och nöjda blev vi
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pannan stannade i eftermiddags, kom hem sent och såg att den varnade för optovakt, vilket brukar betyda att det är dags att sota (för länge sen). Drog ut asklådan och såg att det verkligen var på tiden, den rymmer 50l, och det var säkert 70l aska i den.
Så det var bara att sätta igång när den ändå var lite kallare. Efteråt kollade när jag sotade förra gången...19 november tydligen...nästan fyra månader är definitivt personligt rekord
Så det var bara att sätta igång när den ändå var lite kallare. Efteråt kollade när jag sotade förra gången...19 november tydligen...nästan fyra månader är definitivt personligt rekord
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 180 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 180 inlägg
Oj för en gångs skull fick jag tid själv på gården även om kidsen kom ut lite då och då.
Sågat ner byggtimmerstockar som rivits upp efter brunnsborrningen och lastat på vagnen. Samlat upp äppelgrenar som är nerklippta. Lyckades få tummen ur och satte upp en hängränna bakom utedasset (tog 20 minuter!)
Röjde vidare med att samla ihop skräp på gården.
Tog ner några små tallar för att få lite luftigare.
Fyllde vagnen ordentligt med skräp och ris.
Fortsatte med att klyva upp granen. Vissa kubbar klarade inte vedklyven men yxan funkar alltid
Några hugg senare är bara kvisten kvar
Sen var dagen slut!
Sågat ner byggtimmerstockar som rivits upp efter brunnsborrningen och lastat på vagnen. Samlat upp äppelgrenar som är nerklippta. Lyckades få tummen ur och satte upp en hängränna bakom utedasset (tog 20 minuter!)
Logga in
Skapa konto
Röjde vidare med att samla ihop skräp på gården.
Tog ner några små tallar för att få lite luftigare.
Fyllde vagnen ordentligt med skräp och ris.
Fortsatte med att klyva upp granen. Vissa kubbar klarade inte vedklyven men yxan funkar alltid
Logga in
Skapa konto
Några hugg senare är bara kvisten kvar
Logga in
Skapa konto
Sen var dagen slut!
Bytte handfat för en tids och funderade på hur jag skulle få bort det gamla som var limmat i bänkskivan. (Det nya täckte hela underskåpet).
Letade på forum och hittade det här Tips på hur få bort silikonlimmad tvättställ utan att skada kommoden
https://www.byggahus.se/forum/threa...-tvaettstaell-utan-att-skada-kommoden.306749/
Men efter försök med kofot och brytbladsknivar fick det stå - utomhus. Tyvärr har det kommit in vatten och antagligen sprängt porslinet alternativt har jag själv spräckt det. Min idé om att använda cirkelsågen ville jag inte ge upp ändå. Så här blev det.
Letade på forum och hittade det här Tips på hur få bort silikonlimmad tvättställ utan att skada kommoden
https://www.byggahus.se/forum/threa...-tvaettstaell-utan-att-skada-kommoden.306749/
Men efter försök med kofot och brytbladsknivar fick det stå - utomhus. Tyvärr har det kommit in vatten och antagligen sprängt porslinet alternativt har jag själv spräckt det. Min idé om att använda cirkelsågen ville jag inte ge upp ändå. Så här blev det.