Behöver klippa ner våran Berberis!
Tänkte nog inte ge mig i kast med klippning själv, iom sist blev det punka på skottkärran och perforerade foppatofflar och en del taggar in i fötterna...:)
En tjugo meter lång häck av Berberis med vissna grenar täckt delvis av snö i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte ta in pris från tex veternapool eller annan firma.

Men tänkte höra vad ni tror tidsåtgången är ?
Häcken är ca 20 meter lång och ska ner typ 3 decimeter.

hsd
Ungefär så hade jag men mera vildvuxen, det tog en dag med bortforsling
De där taggarna går genom kläder och handskar

Kanske ska gå ett steg längre,
Gräva upp och sätta annat.
Förslag och pris tack...:)

BirgitS
Måbär är en tålig häckväxt om man vill ha en häck som inte ska bli mer än max 1,5 m hög. Man brukar kunna köpa buntar med 10 småplantor på våren för att hålla nere kostnaden, dock tar det ju sen ca 5 år innan häcken är en meter hög.

harry73
Berberis skulle jag definitivt ta bort helt.
Jag skulle göra det själv så det blir gratis och jag skulle ersätta den med bondsyren som jag gräver upp någonstans (också gratis)

hsd
Två timmar med grävmaskin

• Gilla
Sir James
  • Laddar…
wildeside
hsd hsd skrev:
Va ska han ha kafferast ?

R
harry73 harry73 skrev:
Berberis skulle jag definitivt ta bort helt.
Jag skulle göra det själv så det blir gratis och jag skulle ersätta den med bondsyren som jag gräver upp någonstans (också gratis)
"Syren, scilla, påsklilja och äkta kaprifol – värstingar i naturen när det gäller spridning och påverkan, enligt en ny lista från Artdatabanken. De förökar sig blixtsnabbt och riskerar att ta över annan växlighet. I framtiden kan försäljningen stoppas."

hsd
Det ska väl inte vara en krigszon efteråt
Grannen tog bort berbis med grävare , jämnade ut å snygga till , där gick det två timmar

Jag tog bort min med hjälp av en kranbil med gripskopa. Tog väl en halvmeter i taget.

Gammelnörden
Förslagsvis kanske Sir James kan dräpa berberis i en mer passande utstyrsel i år?;):giggle:
Riddarutrustad figur med motorsåg i handen.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Skulle jag få frågan om att klippa en berberishäck skulle jag safta på priset ordentligt med hänsyn till all smärta jag skulle få utstå.

wildeside
hsd hsd skrev:
Det ska väl inte vara en krigszon efteråt
Grannen tog bort berbis med grävare , jämnade ut å snygga till , där gick det två timmar
Tidåtgången/resultat beror nog lite på maskinförare och maskin/utrustning.

R
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Förslagsvis kanske Sir James kan dräpa berberis i en mer passande utstyrsel i år?;):giggle:
[bild]
Mina koltrastar älskar bären och hoppar omkring i buskarna utan problem.
Jag kör lite häcksax på buskarna inbland och räfsar ihop skräpet.
Så vad är problemet?

• Gilla
Alex Nonesson och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En kvart med dynamit borde räcka inkl. en kopp kaffe.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.