Fotografen Fotografen skrev:
Har man väggar murade av lättbetong/leca/lättklinker eller liknande och bjälklag i trä med skivor, panel eller vaddetnuär så är det i stort sett omöjligt att undvika småsprickor av kosmetisk karaktär mellan tak och vägg, helt enkelt därför att materialen rör sig olika med temperatur och fuktighet.
Vill man slippa se sprickorna slår man en list över, vill man inte ha någon list får man hitta på något annat, mjukfog eller liknande. Nån som kan får gärna fylla på med fakta.
I detta fall ville inte byggmästarn ta på sig att göra detta utan list och friskrev sig från resultatet.

Har precis byggt till (målat förra veckan) så lite tidigt att uttala sig om kommande sprickor. MEN på inrådan av min svärfar (snickare) så satte vi plåtremsa bakom gipsen i alla skarvar/anslutningar mellan tak och vägg samt vid alla hörn. Finns på rulle (25 meter) att klippa till och skruva upp.

Ska minska risken för sprickor när man kör listfritt. Har som sagt inte sett resultatet själv ännu men svärfarsan har erfarenheter sen tidigare och säger att det blir bra. Han brukar ha koll

• Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Intressant. Jag var själv inte uppmärksam på problemet. Mitt hus är byggt av isoblock. Taket i bottenvåningen av obehandlad gran. Jag ville inte ha några lister i golv/tak (inte heller dörrkarmar). Det är möjligt att det finns någon tunn fog uppe vid taket. Huset är 12 år och här finns, än så länge, inte en spricka. Så det borde väl inte vara så svårt?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det handlar kanske inte om hur svårt det är, men hur svårt det är med konstruktionen entreprenören sålde till ts.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Har precis byggt till (målat förra veckan) så lite tidigt att uttala sig om kommande sprickor. MEN på inrådan av min svärfar (snickare) så satte vi plåtremsa bakom gipsen i alla skarvar/anslutningar mellan tak och vägg samt vid alla hörn. Finns på rulle (25 meter) att klippa till och skruva upp.

Ska minska risken för sprickor när man kör listfritt. Har som sagt inte sett resultatet själv ännu men svärfarsan har erfarenheter sen tidigare och säger att det blir bra. Han brukar ha koll
Vi körde samma lösning här hemma, inte en spricka sen det målades för 9 månader sen.

harry73 harry73 skrev:
Det handlar kanske inte om hur svårt det är, men hur svårt det är med konstruktionen entreprenören sålde till ts.
Lättbetongblock - innerväggar och ytterväggar.

harry73 harry73 skrev:
Stämmer, men det gäller också för entreprenören. Denne kan säga att det inte går att undvika att det spricker lite, men att han gärna kommer förbi för att foga/måla det och samtidigt visar hur man gör det själv nästa gång.
Har man kunderna i fokus, ser man mervärdet i den lilla investeringen
Självklart, så som du skriver hade jag nog också tänk/gjort om jag varit entreprenören i det här tillfället.
Mitt inlägg var som åt båda hållen menat ;)

T Torkil skrev:
Det rör sig generellt inte om några större sprickor utan jag skulle säga att det nog får anses normala - i vart fall inget som tyder på att huset satt sig mer än normalt.
Då tycker jag att du ska skärpa dig. Att klaga på något som är normalt efter att ha avböjt normalt utförande med lister är inte så lite magstarkt.

Som normalkonsument får jag och alla andra betala för risken extra kostnader för sådana som du, okynneskverulanter.

• Gilla
Wikstroem och 9 till
  • Laddar…
Vi har renoverat alla rum i vårt hus över en tre-års period. Vi ville ha ett slätt tak och satte därför gips utan några taklister.

I det första rummet som vi renoverade använde vi vanlig billig mjukfog, men det sprack snabbt. Sen fick vi tag på en mjukfog som kan röra sig 25% och har inte haft några problem i de andra rummen med den. Dyrare är den men du slipper sprickor.

https://www.bauhaus.se/essve-akryl-flex-25-listvit-300ml.html

• Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Finns inget material som är så pass bra att man kan garantera en sprickfri takvinkel.
Tec7 brukar minska antalet sprickor iaf

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då tycker jag att du ska skärpa dig. Att klaga på något som är normalt efter att ha avböjt normalt utförande med lister är inte så lite magstarkt.

Som normalkonsument får jag och alla andra betala för risken extra kostnader för sådana som du, okynneskverulanter.
Har jag sagt att jag ska klaga, driva vidare detta till tingsrätt osv. osv.? Herregud, nu får ni tagga ner. Jag ställde en saklig fråga för att få lite klarhet i vad som gäller. Inget annat.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
T Torkil skrev:
Har jag sagt att jag ska klaga, driva vidare detta till tingsrätt osv. osv.?
Nej, du antydde bara att du ville försöka underkänna entreprenörens friskrivning, vilken du förstås känt till hela tiden.

T Torkil skrev:
Herregud, nu får ni tagga ner. Jag ställde en saklig fråga för att få lite klarhet i vad som gäller. Inget annat.
Och jag gav ett rättframt svar om att jag tyckte att du borde skärpa dig. Det framgick väl iofs med all önskvärd tydlighet tidigt i tråden att du inte önskade svar som inte klappade dig medhårs, men det innebär inte nödvändigtvis att du är bäst betjänt av den typen av behandling.

Men för att ändå ta i frågan i sak. Du har kosmetiska skavanker som normalt döljs genom listning. Att entreprenören friskrivit sig från ansvar för dessa skavanker känns fullt rimligt om de inte också tagit extra betalt för en annan, svårare sorts finish. Har du inte betalat extra bedömer jag dina chanser till ersättning/rättande åtgärd från entreprenören som minimala.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T Torkil skrev:
Har jag sagt att jag ska klaga, driva vidare detta till tingsrätt osv. osv.? Herregud, nu får ni tagga ner. Jag ställde en saklig fråga för att få lite klarhet i vad som gäller. Inget annat.

Nä du bara undersöker möjligheten att göra det och hade du fått andra svar här hade du gjort det oavsett vad din byggare informerat dig om mellan 4ögon.

Tack för ordet.

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
T Torkil skrev:
nej du tjaffsar emot och argumenterar.
Du har köpt en huslösning där de säger att de sätter taklister. Du vill inte ha taklister.
Antingen väljer du en annan leverantör, eller så får du lyssna och acceptera deras lösning.
Och jo, de kan visst friskriva sig från kosmetiska avvikelser. De säger klart och tydligt att
de kan göra som du vill, men då kommer de inte stå för sprickor i mjukfogen.
Rätt simpelt, men du väljer att ändå argumentera.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tror du fått svar men vill bara klargöra att saker kan ändras över tid också.
2008 renoverade jag en gillestuga till sovrum, satte gips till tak med tunn latexfog i övergången vägg/tak.
Vinkeln har varit helt sprickfri ända fram till nu då jag renoverat köket som ligger över. Lite förändrade vikter har alltså gjort så huset rörde på sig och sprickor uppkom.

Tyvärr har jag inget råd men undrar om ni har takvinkelförstärkning när ni kör utan taklist? Vi håller på bygga nu och fick veta att det var ett måste med sån om man skulle ha utan list. Vill inte också få massa sprickor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.