TRJBerg
I ItWasntMe skrev:
nej du tjaffsar emot och argumenterar.
Du har köpt en huslösning där de säger att de sätter taklister. Du vill inte ha taklister.
Antingen väljer du en annan leverantör, eller så får du lyssna och acceptera deras lösning.
Och jo, de kan visst friskriva sig från kosmetiska avvikelser. De säger klart och tydligt att
de kan göra som du vill, men då kommer de inte stå för sprickor i mjukfogen.
Rätt simpelt, men du väljer att ändå argumentera.
Är det argumenteringsförbud i bygga.se ?
 
Hej. Inte läst igenom allt. Men har snickrat i 35 år och så här tänker jag.
Normalt sett sitter lister mellan tak och vägg. Dels för eventuella sprickor som kommer bli men även för att ge en skugga (om skugglist) om det är aningens ojämnt.
Om man gör en innervinkel mellan två innerväggar så vet man när man gör det att där kommer ingen list att täcka det hörnet.
Om man då bara sätter 2 reglar i en vinkel för att ha något att skruva gipsen i, utan att dra ihop de så kommer det att bli en spricka där efteråt mellan gipsskivorna. Sätter man en eller 2 skruv, blir risken mindre. Sätter man många skruv, risken ännu mindre.
Detta kan man lösa det på flera sätt. Det vanligaste är nog att man, som ovan beskrivs, riktigt ordentligt drar ihop hörnets reglar med flertalet skruv eller spik, ganska tätt, typ 30 cm för att få det "stumt".
Finns säkert de som limmar också, då blir det riktigt bra!
Om man inte ska ha lister mellan tak och vägg kan man givetvis göra exakt samma sak där, eller liknande, för att så långt som möjligt förhindra sprickor.
Problemet blir när hantverkaren säger att du får betala samma pris, eller mera, för att du inte vill ha lister.
Hantverkaren får ju mycket mera arbete och detta vill man ha betalt för. Hantverkaren måste på något sätt dra ihop tak o vägg å det blir extra stumt, han kan inte släppa gipsen i väggen eller takskivorna en liten bit ifrån så som man alltid gör eftersom detta täcks ju av listen mm.
De flesta betalar inte mera för att få "mindre" gjort.
Eller så gör man som denna hantverkaren har gjort. Friskriver sig, och gör allt exakt som man brukar fast man låter bli att lista. Ta dit en målare som är en överjäkel på att foga. Dels syns inte sprickorna, och dels tar fogen upp rörelserna så det håller sig sprickfritt.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Intressant. Jag var själv inte uppmärksam på problemet. Mitt hus är byggt av isoblock. Taket i bottenvåningen av obehandlad gran. Jag ville inte ha några lister i golv/tak (inte heller dörrkarmar). Det är möjligt att det finns någon tunn fog uppe vid taket. Huset är 12 år och här finns, än så länge, inte en spricka. Så det borde väl inte vara så svårt?
Ett litet tillägg: det är möjligt att det blev oproblematiskt hos mig helt enkelt därför att jag behållit isoblocken endast putsade på insidan. Det finns alltså inget som kan orsaka sprickor.
 
Låt entreprenören gå över med lite latexfog och bättringsfärg efter besiktningen, om något år har du samma problem igen.

De två materialen rör sig olika och kommer att ge sprickor i evighet, detta vet entreprenören av erfarenhet, och friskriver sig för att han inte vill springa och foga hos er resten av livet.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
I Martenw skrev:
Låt entreprenören gå över med lite latexfog och bättringsfärg efter besiktningen, om något år har du samma problem igen.

De två materialen rör sig olika och kommer att ge sprickor i evighet, detta vet entreprenören av erfarenhet, och friskriver sig för att han inte vill springa och foga hos er resten av livet.
Precis så är det.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.