K kalle55 skrev:
Knopp på blindfron? Snyggt med symetri, men i min erfarenhet leder det också till att gäster försöker öppna luckan som inte finns, och kanske drar av knoppen, eller luckan.
Sätt fast den med en magnet bara.

• Gilla
Pecka Langer och 3 till
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Ah, supersmart ju :)

D Daniel 109 skrev:
Jag har ett rejält parti gammla fina tvåkupiga tegelpannor om det är av intresse. De finns 13mil från Jönköping. [bild]

Jag ångrar lite att jag övertalades att lägga nya pannor när jag la om taket. Kvaliten på dessa verkar vara bättre än de nya vittinge pannorna.

Tyvärr är det ju några lass om man ska tranportera tegel till ett hus på bilsläp.
Tackar för erbjudandet, vilket håll från Jönköping? Jag bor österut... Men som också sagts. Det blir ju en massa vändor med röda bussen... Och ingen kan som lyfter upp pannorna och med min begränsade tidsram vet i tusan. Men det är ju bra med återbruk och enligt somliga snyggt med gamla pannor. Jag funderar en vända.

Det är norrut på östra sidan om sjön.

Jag har ett transportband, men det är nog en aning bökigt att transportera så långt.

• Haha
Pappa1986
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Så häpen man skulle bli om man drar i en massa handtag och alla lossnar :confused:

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Så häpen man skulle bli om man drar i en massa handtag och alla lossnar :confused:
Kanske inte en bra lösning i ett offentligt kök, nej, men att ha en sån knopp hemma, där främmande människor kanske hyfsat sällan drar i ens knoppar, skulle kunna kännas som en bättre lösning än att ha en osymetrisk knopp-bild eller att gäster drar loss ens passbit.

Om folk okynnesdrar i knoppen kanske man kan snabba på inlärningsprocessen med några dragsmällare?

• Gilla
Falckkjelle och 3 till
  • Laddar…
röstar på ingen blindknopp! min syn på knoppar och handtag är att de är användargränssnitt-design, och knoppar och handtag förklarar hur något ska användas/öppnas - precis som knappar, länkar och menyer på en hemsida eller i en app. är därför generellt emot tex blindknoppar eller skålhandtag a' la köpmansdisk på en lucka.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bästa forum!

Nu sitter jag med en märklig idé såhär på kvällskvisten och jag behöver era råd, er kritik eller era glada tillrop.

Jag har ju ännu inte bestämt mig för vad jag ska ha på taket. Råsponten och underlagsduken är lagd men sen... På framsidan har taket ett utsprång med ett fönster och ett luftningsrör. På baksidan är det helt platt och fint. Min plan är ju solpaneler i framtiden och därför har jag velat ha bandtäckning (plåt). Dels för att det är snyggt och dels för att det är billigt och enkelt att fästa solpaneler på bandtäckt tak. Bandtäckningen blev dock dyr framförallt pga framsidans vinklar. Min tanke fram tills nu har därför varit tegel även om det är krångligare att i framtiden sätta solpaneler då. Men...

Tänk om man bandtäcker på baksidan för en relativt billig peng, då får man möjlighet att täcka baksidan med solpaneler och får billig och enkel solpanelsmontering där. Och på framsidan kan jag lägga tegeltak där det är lite vinklar och meck att lägga plåt och där det ändå inte får plats så många solpaneler. Man ser inte båda sidorna samtidigt. (om man inte flyger) Taket är i rak öst-västlig riktning. Teglet har jag tänkt lägga själv med hjälp att mäta och fixa läkt och ränndaler.

Argument för:
Billig bandtäckning på en sida som håller hela solpanelernas livslängd
Lätt och billigt att sätta solpaneler på plåten
Mindre tegel att bära under min begränsade tid
Snyggt tegel på framsidan

Motargument:
Det ser inte klokt ut?
Det går inte för så brukar man inte göra?
Villa villerkulla?

Som ni förstår är jag tacksam för alla argument för och emot. Personangrepp är också ok om jag tänkt helt galet. Det känns som om jag förtjänar det.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter vettigt att köra med olika material på de olika sidorna.

• Gilla
Smelly
  • Laddar…
Vad för underlagsduk har du lagt?

Spelar stor roll vad du kan lägga på den.

Just tegelpannor kan man inte räkna som ett huvudsakligt ytskikt på ett tak utan där måste du ha en papp som klarar av vatten och vind under.
På betingpannor kan du ha en billigare papp då de klarar av vatten/vind bättre.

Plåt har jag dålig koll på då jag inte sysslar med det till vardags.

Går snabbt att googla upp vad du kan lägga på pappen/duken om du vet vilken det är :)

Rickard.
Nu tror jag du fått lite fel info någon gång, under ofalsade tegelpannor rekomenderas en bättre duk (mer uv-tålig bl a) men samma underlag gäller för falsade pannor oavsett tegel eller betong.

W Willewonka skrev:
Vad för underlagsduk har du lagt?

Spelar stor roll vad du kan lägga på den.

Just tegelpannor kan man inte räkna som ett huvudsakligt ytskikt på ett tak utan där måste du ha en papp som klarar av vatten och vind under.
På betingpannor kan du ha en billigare papp då de klarar av vatten/vind bättre.

Plåt har jag dålig koll på då jag inte sysslar med det till vardags.

Går snabbt att googla upp vad du kan lägga på pappen/duken om du vet vilken det är :)
Jag ska kolla upp det men jag tror det ska vara en duk för tegel då det var min ursprungsplan.

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Mina föräldrar renoverade en röd stuga, den blev röd efter renoveringen i alla fall. De la tegelfärgade betongpannor. Senare sate de upp solpaneler. Det blev inte helt snyggt om man säger så. Om de planerat för solceller när de la om taket skulle de lagt svarta pannor, trotts att det är ett rött torp. Det är dessutom den sidan man ser när man kör upp mot huset.

Nu tycks du ha bättre förutsättning flr en snygg solcellsinstallation. Detas blev allt annat än symetrisk på grund av takkupor mm. Så det stör nog inte lika mycket på ditt hus.

D Daniel 109 skrev:
Mina föräldrar renoverade en röd stuga, den blev röd efter renoveringen i alla fall. De la tegelfärgade betongpannor. Senare sate de upp solpaneler. Det blev inte helt snyggt om man säger så. Om de planerat för solceller när de la om taket skulle de lagt svarta pannor, trotts att det är ett rött torp. Det är dessutom den sidan man ser när man kör upp mot huset.

Nu tycks du ha bättre förutsättning flr en snygg solcellsinstallation. Detas blev allt annat än symetrisk på grund av takkupor mm. Så det stör nog inte lika mycket på ditt hus.
Nej men precis, min tanke är ju solpaneler bara på baksidan och därav mina tankar på svart plåt, kan bli jättesnyggt, nästan som integrerade paneler ju. Men tegeltak på framsidan? Stolligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.