M MagHam skrev:
Läs den här beräkningen om magnetfält i koaxialledare (Eller hoppa till sista meningen)
[länk] The B-Field of a Coaxial Transmission Line.pdf
Jag har en kollega som jobbar med elkvalitet och som brukar nämna PEN-ledarens fält som ett problem. Jag vet inte men jag är skeptisk till din länk och hur väl applicerbar den är.
Jag vet inte vad du vill men du känns bara dryg.
 
tommib
K Kartone skrev:
Skämt åsido, nu lägger jag inte ner mer tid på detta för jag är på helt fel ställe då jag är ganska säker på att mina synpunkter inte är efterfrågade här.
Jodå, mer kunskap och nya idéer är alltid välkomna. Nu var de tankar och synpunkter du yttrade här inte nya och det var inte heller rätt plats att börja yttra dem. Det finns som sagt många trådar om legaliteterna och t.ex. jag diskuterar gärna varför systemet som sådant är vanvettigt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
K Kartone skrev:
nu lägger jag inte ner mer tid på detta för jag är på helt fel ställe då jag är ganska säker på att mina synpunkter inte är efterfrågade här.
Jag vet inte varför du skulle vara på fel ställe...?
Detta är ett rätt så kunskapsorienterat forum, så alla kunniga finns det gott om plats för, och alla som har vilja att lära sig finns det gott om plats för.
Du hamnar troligen, som de flesta, i båda kategorierna, och kan både bidra samt lära dig något nytt själv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
....
Jag vet inte vad du vill men du känns bara dryg.
För att...? jag ifrågasätter dina inlägg?
Istället för att gissa min personlighet så får du gärna söka information och faktaunderlag och föra diskussionen vidare i sakfrågan.
Vagabonderande jordströmmar via t ex vattenledninger som ger skillnad i PEN ledaren i förhållande till L1 L2 L3 ger ju upphov till ett magnetfält. Kanske är det det din kollega menar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
För att...? jag ifrågasätter dina inlägg?
Istället för att gissa min personlighet så får du gärna söka information och faktaunderlag och föra diskussionen vidare i sakfrågan.
Vagabonderande jordströmmar via t ex vattenledninger som ger skillnad i PEN ledaren i förhållande till L1 L2 L3 ger ju upphov till ett magnetfält. Kanske är det det din kollega menar?
Nej, har jag fel uppfattning är det bara positivt för mig att bli rättad. Tar med mig det du säger. Min kollega pratade om nollströmmen, men jag kan minnas fel.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nej, har jag fel uppfattning är det bara positivt för mig att bli rättad. Tar med mig det du säger. Min kollega pratade om nollströmmen, men jag kan minnas fel.
Jag hoppas inte jag är dryg ;) Är genuint intresserad av svaret. Ska jag gissa lite så har du och din kollega delvis rätt. Det är säkert en del obalans dels p g a vagabonder, och dels för att det inte är en ideal koaxkabel utan med tre ledare tvinnade i sig.
// Ber om ursäkt för att jag leder OffTopic ämnet vidare i fel tråd
 
J Johan456 skrev:
Nej, har jag fel uppfattning är det bara positivt för mig att bli rättad. Tar med mig det du säger. Min kollega pratade om nollströmmen, men jag kan minnas fel.
Det är säkert inte kabeltyp och med eller utan skärmfläta din kollega menar. Just den aspekten kring hur ledarna som ändå ligger i närheten av varandra är organiserade och tar ut magnetfälten ger inte stor skillnad. Det är oftast ren enkel strömdelning för PEN som ställer till det vid TNC. Dvs även en teoretiskt ideal koaxial som MagHam visade blir obalanserad och ger fält om strömmen i endera ledare kan ta alternativa vägar.

Vid TN-C får man ju ofrånkomligt en mängd punkter förbundna via ledande strukturer där man använder delen PE i PEN och där flyter då andelar av den vi ville hålla i N och ger obalanserade bidrag oavsett kabeltyp. Med både faser och nolla ledda via isolerade ledare som vid TN-S kommer man från det problemet med oönskad strömdelning i PE. Ja förutsatt att systemet sköts, underhålls korrekt och har övervakning för jordfel även mot N. Det visar sig tyvärr inte enkelt i praktiken så många anläggningar där det är tänkt funka så och skötas blir ibland sämre sett till elmiljö när det ackumuleras fel N-PE.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K Kartone skrev:
Om man har auktorisationen men inte kunskapen ska det framgå i egenkontrollprogrammet vad du kan hantera inom varje verksamhetstyp. Har du inte kunskapen ska du ihop med företagsledningen se till att skaffa den med hjälp av utbildningar. Tills dess ska man inte utföra arbetet (det är ju dock inte olagligt men ganska oproffsigt).
Så du tycker med din sista parentes det är lagligt att utföra ett arbete du har rätt att utföra men som du inte har kunskaper till? Det är fel, det är precis lika olagligt som att sakna rätten till det. Det är mycket märkligt hur alla känner till lagkraven på auktorisation men inte lagkraven på kompetens. Då ingen läser elsäkerhetslagen som kvällsroman så handlar det alltså om vilket budskap som statliga verk och bransch för ut. Man kan ju där lite konspiratoriskt undra varför de anser att endast auktorisationskravet är värt att lyfta till allmänheten ;) Då folk (och du) är allmänt rädda för att bryta mot lagen (med rätta) så är det ju uppenbart att de inte känner till kompetenskraven utan gladeligen utför farliga arbeten på sladdar och annat som inte har krav på behörighet.

Att dra in egenkontrollprogrammet i detta är heller inte korrekt. Den auktoriserade elinstallatören har fått sin auktorisation efter att ha visat upp intyg på sin kompetens, och han/hon har därmed både rätt och är dessutom förmögen att lära sig nya områden inom sin auktorisationsnivå. Det är han/hon som skriver om kompetenskrav i egenkontrollprogrammet för de yrkespersoner som inte har en egen auktorisation.

K Kartone skrev:
Att välja mellan kunskapen eller auktorisationen är egentligen en ickefråga (från min synvinkel) då jag helst svarar helt från hur regelverket ser ut. Ingen av dem ska utföra arbetet. (se mitt svar om egenkontrollprogram gällande den med auktorisation)
Jag förstår. Du (och många fler med dig) saknar alltså insikt i elinstallationsfrågor och tror att det är något magiskt och farligt som måste skyddas av behörighetskrav. Som ny på forumet tror du heller inte att någon här vet om att det finns behörighetskrav. Inget fel i det. Du är som sagt inte den första nykomling som trampar snett. Hoppas du blir kvar och kan bidra. Om elinstallation är ett intresse du har så kommer du troligen själv att börja ifrågasätta detta regelverk.

K Kartone skrev:
Jag såg det från det perspektivet att det tillkommer nya medlemmar som inte har koll på vad som gäller.
Jag hade en liten kort notis med i början av artikeln om behörighet, tredje stycket. Men visst, du har rätt att kravet på behörighet för vissa arbeten kunde ha varit tydligare. Jag är ju färgad av vilka artiklar och quiz och frågor som tidigare finns på forumet. Forumet har fått en mer o mer teknisk inriktning så det är inte enbart konsumentfrågor som avhandlas.

Och så handlar ju artikeln om regler om hur man utför säkra elinstallationer. Men det tycker du alltså är farligt på något sätt? Nåja, jag tror inte det är fruktbart att gräva mer i det.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du tycker med din sista parentes det är lagligt att utföra ett arbete du har rätt att utföra men som du inte har kunskaper till? Det är fel, det är precis lika olagligt som att sakna rätten till det. Det är mycket märkligt hur alla känner till lagkraven på auktorisation men inte lagkraven på kompetens. Då ingen läser elsäkerhetslagen som kvällsroman så handlar det alltså om vilket budskap som statliga verk och bransch för ut. Man kan ju där lite konspiratoriskt undra varför de anser att endast auktorisationskravet är värt att lyfta till allmänheten ;) Då folk (och du) är allmänt rädda för att bryta mot lagen (med rätta) så är det ju uppenbart att de inte känner till kompetenskraven utan gladeligen utför farliga arbeten på sladdar och annat som inte har krav på behörighet.
Nej var fel uttryckt av mig, tack för rättelsen. Elinstallatören ska inhämta den kunskap som den behöver för att utföra installationen. Annars kan installatören utsätta någon för fara med uppsåt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att dra in egenkontrollprogrammet i detta är heller inte korrekt. Den auktoriserade elinstallatören har fått sin auktorisation efter att ha visat upp intyg på sin kompetens, och han/hon har därmed både rätt och är dessutom förmögen att lära sig nya områden inom sin auktorisationsnivå. Det är han/hon som skriver om kompetenskrav i egenkontrollprogrammet för de yrkespersoner som inte har en egen auktorisation.
Menar du här att elinstallatören för regelefterlevnad inte behöver ta med sig själv i EKP? Alla som utför elinstallationer ska vara med i Elinstallationsföretagets EKP. Alla som utför elinstallationer ska vara med i kompetenskartläggningen, just för att sådant som vi skrev om ovan ska kunna undvikas. Då kan ju även företagsledningen se om kompetensen behöver höjas genom kurser osv även för elinstallatören för regelefterlevnad (denne behöver ju dock inte vara anställd i företaget, men då kan man ju hitta någon som har högre kompetens efter kartläggningen om du behöver det).
Som beställare är det ju också intressant att se allas kompetens om de begär att få se det (för att se vad det är för person som är hemma hos dig och vad den ska kunna). Alla företag kanske inte vill visa upp det dock men det är ju en annan sak.


Det är ju dessutom elinstallationsföretaget som är ansvarigt för elinstallationerna och det är ju även mot företaget som tillsynen riktas vid anmälningar om det inte visar sig att elinstallatören försummar sitt uppdrag (då sker ju tillsyn även mot den). Det är styrelsen eller företagsledningen som är den ytterst ansvariga men ansvar kan i vissa fall även riktas med personer i företaget. Elinstallatören för regelefterlevnad är endast ett stöd till ledningen.

Jag vet ju att du kan allt detta redan då jag förstått att du är väl insatt i regelverket.



Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag hade en liten kort notis med i början av artikeln om behörighet, tredje stycket. Men visst, du har rätt att kravet på behörighet för vissa arbeten kunde ha varit tydligare. Jag är ju färgad av vilka artiklar och quiz och frågor som tidigare finns på forumet. Forumet har fått en mer o mer teknisk inriktning så det är inte enbart konsumentfrågor som avhandlas.
Noterade din notis men tyckte kanske att det kunde utvecklas men förstår vad du skriver.
 
K Kartone skrev:
Nej var fel uttryckt av mig, tack för rättelsen. Elinstallatören ska inhämta den kunskap som den behöver för att utföra installationen. Annars kan installatören utsätta någon för fara med uppsåt.



Menar du här att elinstallatören för regelefterlevnad inte behöver ta med sig själv i EKP? Alla som utför elinstallationer ska vara med i Elinstallationsföretagets EKP. Alla som utför elinstallationer ska vara med i kompetenskartläggningen, just för att sådant som vi skrev om ovan ska kunna undvikas. Då kan ju även företagsledningen se om kompetensen behöver höjas genom kurser osv även för elinstallatören för regelefterlevnad (denne behöver ju dock inte vara anställd i företaget, men då kan man ju hitta någon som har högre kompetens efter kartläggningen om du behöver det).
Som beställare är det ju också intressant att se allas kompetens om de begär att få se det (för att se vad det är för person som är hemma hos dig och vad den ska kunna). Alla företag kanske inte vill visa upp det dock men det är ju en annan sak.


Det är ju dessutom elinstallationsföretaget som är ansvarigt för elinstallationerna och det är ju även mot företaget som tillsynen riktas vid anmälningar om det inte visar sig att elinstallatören försummar sitt uppdrag (då sker ju tillsyn även mot den). Det är styrelsen eller företagsledningen som är den ytterst ansvariga men ansvar kan i vissa fall även riktas med personer i företaget. Elinstallatören för regelefterlevnad är endast ett stöd till ledningen.

Jag vet ju att du kan allt detta redan då jag förstått att du är väl insatt i regelverket.





Noterade din notis men tyckte kanske att det kunde utvecklas men förstår vad du skriver.
Men helt ärligt...är det verkligen så förbannat viktigt att lagen efterlevs? Är det inte säkerheten som är det centrala och det av vikt? Att följa en lag som inte är motiverad och inte underbyggd av legitima skäl...vad ger det i slutändan? Du är så vansinnigt inkörd på att "lagen skall följas!", och du ifrågasätter inte ens varför lagen finns, om det finns partiskhet bakom lagen, om den är befogad, osv. Den mentaliteten skrämmer mig från vettet. Hela din skolning är byggd på att du SKALL tänka kritiskt.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 5 till
  • Laddar…
Nej och ja, men lagar ska följas. Vi kan aldrig uppmuntra till lagbrott. Även lagar o regler som kanske saknar konkret grund kan syfta till att hålla ordning i ledet. Vi har noga belyst motiven och grunderna till elsäkerhetslagens krav på behörighet i otaliga trådar. Sedan får var och en agera på eget bevåg efter bästa omdöme. Kanske har råd härifrån triggat folk till att bryta mot behörighetskravet, men förhoppningsvis har de inte brutit mot kunskapskravet. Vi kan ju heller inte "skydda mänskligheten" mot sanningen bakom elinstallationens magiska hemligheter. Vi vet därför att folk som kommer in här och enbart ropar "behörighet " och "farligt" inte har den insikt som äldre läsare i detta forum har.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
K Kartone skrev:
Menar du här att elinstallatören för regelefterlevnad inte behöver ta med sig själv i EKP?
Ja och nej. Den elinstallatör som står för regelefterlevnaden ska finnas med i EKPn med namn och personnummer, men det är just för den roll denne har - "borgenär" för elfirman. Övriga behöriga elinstallatörer som arbetar för elfirman behöver inte listas med namn, inte heller yrkespersoner. Man kan skriva EKPn på lite olika sätt. Mindre elfirmor listar nog alla montörer och talar om vad de får (kan) göra. Större elfirmor som lånar in personal etc använder nog mer allmänna formuleringar om hur de hanterar kompetensen hos sin personal - det skulle inte vara hållbart att lista alla med namn. Jag tror inte man ska fästa så stor vikt vid EKPn... Tidigare referenser har nog ett större värde.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte man ska fästa så stor vikt vid EKPn.
Det är dessutom lätt att glömma att egenkontrollprogrammet i grund och botten inte är något annat än ett undantag ifrån det verkliga kravet på personlig auktorisation. Ett undantag som enbart existerar för att nivån på de personliga behörigheter är så högt satt att det inte är rimligt eller nödvändigt att ställa de kraven på alla som arbetar med elinstallationer.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker artikeln var väldigt bra och en mycket rimlig påminnelse för alla hempulare om vikten av att faktiskt göra rätt. Det är mycket som inte är tillåtet men skall vi ha ett levande Sverige får man ibland göra avsteg från reglerna. Det är inte rimligt att kosta på 10 papp för lite extra uttag och dra om lite matningar på ett hus som kanske är värt 500 tusen. Samma som med våtrum, för hus som är värda lite får man helt enkelt göra allting själv. Vi har nog större problem i Sverige.

Om alla hempulare kunde göra åtminstone någotsånär rätt skulle vi inte ha några problem med olyckor för dagens material är så bra och det är ju inte direkt svårt att dra el så länge vi snackar vanliga konsumentinstallationer utan noggrannhet räcker plus att man skall ge sig tid att tänka efter.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 5 till
  • Laddar…
@Anders_Nilsson inte bara alla hempulare utan ÄVEN alla (behöriga)elektriker.

Många (flesta?/alla?) elektriker gör rätt, sedan har alla ”en dålig dag” då det blir fel, förhoppningsvis så hittas många av felen vid ”kontrollen innan drifttagning”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.