MathiasS MathiasS skrev:
Ärligt talat minns jag inte nu. Har en elmätare på fläkten och en på kabeln. Det var garanterat inte ”ett par hundra” på min vind, utan mycket mer, även efter den initiala avfuktningen.

Hur mycket som går åt beror ju dock på fuktbelastning från insidan, hur kallt det är samt hur mycket korsdrag man har på vinden. Jag har mycket isolering, hyggligt tätt nerifrån men kanske inte så tätt på vinden som man skulle önska.

Ska se om jag kan hitta en uppgift här på forumet, jag tror det står här någonstans.....
Tackar för snabbt svar. Undra om de kan ha effektiviserat värmeslingan på något sätt eller om de blåljuger på hemsidan, verkar ju iaf som ett alternativ speciellt om man kan stänga av slingan och bara köra ventilationen.
Har precis köpt ett kedjehus från 04 och finns små tecken på lite mögel på vinden så tänkte försöka ta tag i det nu istället för när det är för sent. Köpte ett par klimatsensorer till larmet (verisure) och satt en i garage och en i vind. Vinden visar 75 luftfuktighet vid - 4 grader men med tanke på det jag läst tidigare och att det är typ 90 luftfuktighet ute har jag ingen panik än iaf :D
 
Det stod samma sak när jag köpte för länge sedan. Det är säkert sant i något hus men inte i mitt. Kör bara fläkten då och se om det räcker - det gör det här.
 
Om skorstensstocken är oisolerad på en kallvind ökar risken för sotgenomslag och därmed för en skorstensbrand.
 
T TriNitro skrev:
Tackar för snabbt svar. Undra om de kan ha effektiviserat värmeslingan på något sätt eller om de blåljuger på hemsidan, verkar ju iaf som ett alternativ speciellt om man kan stänga av slingan och bara köra ventilationen.
Har precis köpt ett kedjehus från 04 och finns små tecken på lite mögel på vinden så tänkte försöka ta tag i det nu istället för när det är för sent. Köpte ett par klimatsensorer till larmet (verisure) och satt en i garage och en i vind. Vinden visar 75 luftfuktighet vid - 4 grader men med tanke på det jag läst tidigare och att det är typ 90 luftfuktighet ute har jag ingen panik än iaf :D
Man kan inte effektivisera en värmeslinga.
All tillförd el blir värme i alla applikationer.
Men som jag skrev,varför inte en vinddriven fläkt? Drar den ut för mycket så kan man alltid strypa.
Jag blev helnöjd med resultatet.
 
T Träbocken skrev:
Man kan inte effektivisera en värmeslinga.
All tillförd el blir värme i alla applikationer.
Men som jag skrev,varför inte en vinddriven fläkt? Drar den ut för mycket så kan man alltid strypa.
Jag blev helnöjd med resultatet.
.....för att hela poängen med TV är att man bara ventilerar när uteluften är torrare. Att bara öka ventilationen på vinden kan fungera men det år ej rätt lösning för alla vindar med mögelproblem.
 
MathiasS MathiasS skrev:
.....för att hela poängen med TV är att man bara ventilerar när uteluften är torrare. Att bara öka ventilationen på vinden kan fungera men det år ej rätt lösning för alla vindar med mögelproblem.
Det var inte öka ventilationen på vinden jag menade.
Det var att skapa ett undertryck i bostadsdelen genom skorstensdrag motsvarande en eldad panna som beskrevs av annan här på forumet.
Att skapa liknande undertryck/drag hjälper till att man slipper få upp varm fuktig luft genom tak till vind och sedan mögel.
För mig blev det stor skillnad.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
.....för att hela poängen med TV är att man bara ventilerar när uteluften är torrare. Att bara öka ventilationen på vinden kan fungera men det år ej rätt lösning för alla vindar med mögelproblem.
"term" var det som beskrev det som jag tror är problemet.
Såg att du nog inte förstod vad han menade.
Att öka ventilationen har jag tidigare gjort,verkningslöst..
 
Förstod precis vad han menade, men jag missförstod vad du menade i inlägg #34.
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
D Davgro skrev:
Om skorstensstocken är oisolerad på en kallvind ökar risken för sotgenomslag och därmed för en skorstensbrand.
källa på det?
Jag hade soteld för några dagar sedan och brandkåren kom och inspekterade och modulskorsten såg fin ut inuti.
Jag har inte pyreldat och bara använt torr ved.
Deras teori var alldeles för torr ved och ett jäkla drag i kaminen.
Nu funderar jag på vad som har hänt!
I somras isolerade jag på loftet, bytte till stenull och isolerade mer kring skorstenen ( det är en kallvind och vill inte ha kallt/ varmt beroende om jag eldar så det blir kondens och fukt. Och ser att det fungerar för nu tinar inte snön på taket när jag eldar. Men blir skorsten för varm nu istället inuti? Sedan köpte jag antisot/ tjär pulver på krauta som jag använde i somras just för att förhindra soteld...
Det hände i sommarstugan och jag hade inte varit där på 2 mån, fick igång brasan direkt, la inte inte i för mycket ved i timmen ( mindre än 3 kg/ h), 10 minus ute och torrt väder, efter 3 timmar brummar det det rejält, går ut och ser att en massa gnistor kommer ur skorstenen ( har aldrig hänt på 12 år , sotar regelbundet). Skorstenen inomhus är snorvarm. Stänger spjälen och ringer brandkåren. Elden/ gnistorna slutar efter ca 6 min.
Min erfarenhet nu är att ha koll på det brummande ljudet så man kan stoppa elden i tid.
Hade jag fortsatt elda hade risken varit stor med fullt utvecklad eld ur skorstenen och sedan att material runt skorsten på loftet börjat brinna.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
källa på det?
Jag hade soteld för några dagar sedan och brandkåren kom och inspekterade och modulskorsten såg fin ut inuti.
Jag har inte pyreldat och bara använt torr ved.
Deras teori var alldeles för torr ved och ett jäkla drag i kaminen.
Nu funderar jag på vad som har hänt!
I somras isolerade jag på loftet, bytte till stenull och isolerade mer kring skorstenen ( det är en kallvind och vill inte ha kallt/ varmt beroende om jag eldar så det blir kondens och fukt. Och ser att det fungerar för nu tinar inte snön på taket när jag eldar. Men blir skorsten för varm nu istället inuti? Sedan köpte jag antisot/ tjär pulver på krauta som jag använde i somras just för att förhindra soteld...
Det hände i sommarstugan och jag hade inte varit där på 2 mån, fick igång brasan direkt, la inte inte i för mycket ved i timmen ( mindre än 3 kg/ h), 10 minus ute och torrt väder, efter 3 timmar brummar det det rejält, går ut och ser att en massa gnistor kommer ur skorstenen ( har aldrig hänt på 12 år , sotar regelbundet). Skorstenen inomhus är snorvarm. Stänger spjälen och ringer brandkåren. Elden/ gnistorna slutar efter ca 6 min.
Min erfarenhet nu är att ha koll på det brummande ljudet så man kan stoppa elden i tid.
Hade jag fortsatt elda hade risken varit stor med fullt utvecklad eld ur skorstenen och sedan att material runt skorsten på loftet börjat brinna.
D Davgro skrev:
Om skorstensstocken är oisolerad på en kallvind ökar risken för sotgenomslag och därmed för en skorstensbrand.
B Bob-TheBuilder skrev:
Den tidigare ägaren bytte oljepannan mot luft/vatten. När detta gjordes isolerades också skorstenen runt omkring med tjock isolering. I år började vi använda skorstenen igen till en nyinstallerad kamin som används i princip varje dag nu när det blir kyligare ute.

Hur bör jag tänka här med vinden? Ska jag ta bort isoleringen eller inte? Jag tänker att det vore bra för vinden om värmen sprids där uppe. Jag har inga fuktproblem på så sätt men om det är bra för vinden är det onödigt att inte göra det eftersom det är så enkelt.

Vinden är tilläggsisolerad med isolering utlagt över hela bjälklaget.
B Bob-TheBuilder skrev:
Jag hade soteld för några dagar sedan och brandkåren kom och inspekterade och modulskorsten såg fin ut inuti.
Jag har inte pyreldat och bara använt torr ved.
Deras teori var alldeles för torr ved och ett jäkla drag i kaminen.
Nu funderar jag på vad som har hänt!
I somras isolerade jag på loftet, bytte till stenull och isolerade mer kring skorstenen ( det är en kallvind och vill inte ha kallt/ varmt beroende om jag eldar så det blir kondens och fukt. Och ser att det fungerar för nu tinar inte snön på taket när jag eldar. Men blir skorsten för varm nu istället inuti? Sedan köpte jag antisot/ tjär pulver på krauta som jag använde i somras just för att förhindra soteld...
Det hände i sommarstugan och jag hade inte varit där på 2 mån, fick igång brasan direkt, la inte inte i för mycket ved i timmen ( mindre än 3 kg/ h), 10 minus ute och torrt väder, efter 3 timmar brummar det det rejält, går ut och ser att en massa gnistor kommer ur skorstenen ( har aldrig hänt på 12 år , sotar regelbundet). Skorstenen inomhus är snorvarm. Stänger spjälen och ringer brandkåren. Elden/ gnistorna slutar efter ca 6 min.
Min erfarenhet nu är att ha koll på det brummande ljudet så man kan stoppa elden i tid.
Hade jag fortsatt elda hade risken varit stor med fullt utvecklad eld ur skorstenen och sedan att material runt skorsten på loftet börjat brinna.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag gissar på att det hade varit bäst att inte ha isolering på skorstenen i vinden eftersom den kanske blir för varm annars. Jag är inte säker, jag bara gissar.
Källa på det?
L Lakritsianen skrev:
källa på det?
Jag hade soteld för några dagar sedan och brandkåren kom och inspekterade och modulskorsten såg fin ut inuti.
Jag har inte pyreldat och bara använt torr ved.
Deras teori var alldeles för torr ved och ett jäkla drag i kaminen.
Nu funderar jag på vad som har hänt!
I somras isolerade jag på loftet, bytte till stenull och isolerade mer kring skorstenen ( det är en kallvind och vill inte ha kallt/ varmt beroende om jag eldar så det blir kondens och fukt. Och ser att det fungerar för nu tinar inte snön på taket när jag eldar. Men blir skorsten för varm nu istället inuti? Sedan köpte jag antisot/ tjär pulver på krauta som jag använde i somras just för att förhindra soteld...
Det hände i sommarstugan och jag hade inte varit där på 2 mån, fick igång brasan direkt, la inte inte i för mycket ved i timmen ( mindre än 3 kg/ h), 10 minus ute och torrt väder, efter 3 timmar brummar det det rejält, går ut och ser att en massa gnistor kommer ur skorstenen ( har aldrig hänt på 12 år , sotar regelbundet). Skorstenen inomhus är snorvarm. Stänger spjälen och ringer brandkåren. Elden/ gnistorna slutar efter ca 6 min.
Min erfarenhet nu är att ha koll på det brummande ljudet så man kan stoppa elden i tid.
Hade jag fortsatt elda hade risken varit stor med fullt utvecklad eld ur skorstenen och sedan att material runt skorsten på loftet börjat brinna.
 
J jojo123 skrev:
En skorsten ska vara isolerad med nätmatta av stenull , är den det så låt den vara kvar , med varm skorsten kan du dra ner på draget från kaminen och kan moderera ett lugn brinnförlopp
L Lakritsianen skrev:
källa på det?
Jag hade soteld för några dagar sedan och brandkåren kom och inspekterade och modulskorsten såg fin ut inuti.
Jag har inte pyreldat och bara använt torr ved.
Deras teori var alldeles för torr ved och ett jäkla drag i kaminen.
Nu funderar jag på vad som har hänt!
I somras isolerade jag på loftet, bytte till stenull och isolerade mer kring skorstenen ( det är en kallvind och vill inte ha kallt/ varmt beroende om jag eldar så det blir kondens och fukt. Och ser att det fungerar för nu tinar inte snön på taket när jag eldar. Men blir skorsten för varm nu istället inuti? Sedan köpte jag antisot/ tjär pulver på krauta som jag använde i somras just för att förhindra soteld...
Det hände i sommarstugan och jag hade inte varit där på 2 mån, fick igång brasan direkt, la inte inte i för mycket ved i timmen ( mindre än 3 kg/ h), 10 minus ute och torrt väder, efter 3 timmar brummar det det rejält, går ut och ser att en massa gnistor kommer ur skorstenen ( har aldrig hänt på 12 år , sotar regelbundet). Skorstenen inomhus är snorvarm. Stänger spjälen och ringer brandkåren. Elden/ gnistorna slutar efter ca 6 min.
Min erfarenhet nu är att ha koll på det brummande ljudet så man kan stoppa elden i tid.
Hade jag fortsatt elda hade risken varit stor med fullt utvecklad eld ur skorstenen och sedan att material runt skorsten på loftet börjat brinna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur ser fysiken ut bakom detta påstående egentligen. Den gamla skolfysiken säger att varm luft bär mer vatten och att högre luftemperatur flyttar oss längre från daggpunkten där vatten faller ur, kondenserar. Lite varmare klimat på vinden är därför en vedertagen metod för att minska fuktproblem på vinden. Luften kan bära mer fukt (dvs rf sänks) och även allt byggnadsmaterial blir motsvarande lite lite varmare vilket verkar positivt på situationen. Träkonstruktionen blir även den lite varmare vilket fallit bort i ditt resonemang. Det är viktigt att inse att den varmare luften inte är fuktigare - det är samma absoluta mängd fukt som tidigare.

Vatten kondenserar på en kall yta för att luften nära ytan når daggpunkten, inte för att den är kallare. Om luften är varmare och den kalla ytan är lite lite varmare så verkar det för en minskad kondensering, inte en ökad som du säger.

Ej heller är det sant att det ska blåsa genom en vind för att hålla ner tempen. Det du beskriver går tvärs mot modern praxis och tester hos SP.

Det är svårt att veta när man ska ventilera en vind och det beror på att man (givetvis) bara vill ventilera när man har torrare luft ute än på vinden. Det är inte självklart när så är fallet vilket också skapat en marknad för produkter för reglerad ventilation som alternativ till den traditionella eldrivna avfuktaren. En slutsats från SP var att moderna hus (dvs hus som kan anses vara täta mellan bodel och vindsutrymme) generellt sett tjänar på att ha en tät vind som inte ventileras. Äldre hus som har stort läckage av inomhus luft till vinden tjänar på ventilering
L Lakritsianen skrev:
källa på det?
Jag hade soteld för några dagar sedan och brandkåren kom och inspekterade och modulskorsten såg fin ut inuti.
Jag har inte pyreldat och bara använt torr ved.
Deras teori var alldeles för torr ved och ett jäkla drag i kaminen.
Nu funderar jag på vad som har hänt!
I somras isolerade jag på loftet, bytte till stenull och isolerade mer kring skorstenen ( det är en kallvind och vill inte ha kallt/ varmt beroende om jag eldar så det blir kondens och fukt. Och ser att det fungerar för nu tinar inte snön på taket när jag eldar. Men blir skorsten för varm nu istället inuti? Sedan köpte jag antisot/ tjär pulver på krauta som jag använde i somras just för att förhindra soteld...
Det hände i sommarstugan och jag hade inte varit där på 2 mån, fick igång brasan direkt, la inte inte i för mycket ved i timmen ( mindre än 3 kg/ h), 10 minus ute och torrt väder, efter 3 timmar brummar det det rejält, går ut och ser att en massa gnistor kommer ur skorstenen ( har aldrig hänt på 12 år , sotar regelbundet). Skorstenen inomhus är snorvarm. Stänger spjälen och ringer brandkåren. Elden/ gnistorna slutar efter ca 6 min.
Min erfarenhet nu är att ha koll på det brummande ljudet så man kan stoppa elden i tid.
Hade jag fortsatt elda hade risken varit stor med fullt utvecklad eld ur skorstenen och sedan att material runt skorsten på loftet börjat brinna.
 
För mycket drag på elden, nu verkar det med det du säger rena korsdraget ut. Det är inte någon plåt eller annat som har gett sig i eldstaden. I bland finns det ett spjäll att ändra på, stryp ner tilluften en del. Det är inte som en blåslampa som det ska brinna.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För mycket drag på elden, nu verkar det med det du säger rena korsdraget ut. Det är inte någon plåt eller annat som har gett sig i eldstaden. I bland finns det ett spjäll att ändra på, stryp ner tilluften en del. Det är inte som en blåslampa som det ska brinna.
Två spjäll! Den primära stängd och den andra helt öppen! Vet inte om det torra vädret ute påverkade i kombination med torr ved. Använde också kottar i början men det har aldrig varit ngt problem innan.
En teori är att ett fåtal eldningar innan uppehållet på flera månader har gett sot/ tjära i skorstenen och när det blev soteld ( max 7 min) brann det bort innan brandkåren kom. De tittade med ficklampa från sotlucka och uppifrån skorstenen och allt såg jättefint ut så jag fick inget eldningsförbud.
Dagen efter eldade jag och la även i ved som bara torkat några månader för att få ned farten på brasan. Inga problem sedan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.