Hej!

Jag sitter och funderar på hur jag ska göra med kakling runt badrumsdörren.

Lite bilder finns på denna adress : http://www.dtek.chalmers.se/~d00chris/badrum/door.html

Notera den vita listen som sitter till vänster om dörren ända upp till taket. Ska kaklet stanna till vänster om denna listen (och alltså inte kakla över dörren)? Eller ska listen bort så jag sätter kakel runt hela dörren och sätter en ny list?

Sen undrar jag också vad som är bäst att göra med det pyttelilla utrymmet till höger om dörren, där sladden för eluttaget finns. Här finns ju inget klockrent hörn att sätta ett tätningsband när jag fukt-tätar badrummet, så det känns som att jag måste trycka dit någon form av kakel-list ?

Mycket tacksam för råd, synpunkter och tips på vad ni hade gjort!

Jag tycker att du ska sätta dit nya dörfoder & kakla över dörren.
utrymet där sladden ligger täcks av dörfodret.
du sätter dörrfoder före kakling & kaklar mot dessa, se till att dörfodrena är nån millimeter tjockre än kaklet så ser det bra ut

Vad är dörrfoder? Hade varit bra att få se bilder på hur det kan se ut. På högersidan av dörren så är avståndet mellan väggen och där dörrkarmen börjar väldigt litet, ca 2 centimeter.

Dörrfoder är listen som sitter mellan väggen och dörrkarmen. I ditt fall är den vit och går från golv till tak. ;)

OK!

Problemet, som kanske inte framgår riktigt av bilderna, är att man inte kan gömma den tjocka kabeln helt bakom dörrkarmen, utan den kommer att sticka ut. Därför kan jag inte ha en rak list utan måste ha en list som låter mig gömma kabeln bakom den.

Ska jag spackla sektionen ovanför dörren så att det blir en jämn övergång mot väggen?

C
Tror att det är en dålig idé att spackla ovanför dörren. Det ser ut som en träskiva där, och det kommer inte att bli bra. För dåligt fäste och för klent. Sätt dit en gipsskiva istället.
Sen skall man se upp lite med skarvar på eller mot karmreglar då det lätt spricker eftersom regeln rör på sig när du öppnar och stänger dörren. Faktum är att det bästa nog vore att limma gips över alltsammans - även på innerväggen skruva gipset i regeln och se till att skivskarven kommer en bit från regeln. 6mm renoveringsgips blir bra. Blir finfint underlag att kakla på också.

Ja det är en träskiva ovanför dörren. Det där med att ha gipsskiva låter ju vettigt men jag hänger inte riktigt med i din beskrivning där.

Om jag nu istället skippar att ha kakel runt dörren utan istället väljer att ha kvar träskivan ovanför dörren, hur ska denna träskiva behandlas? Jag förmodar att det går bra att måla den med någon form av våtrumsfärg?

C
_Chris skrev:
Ja det är en träskiva ovanför dörren. Det där med att ha gipsskiva låter ju vettigt men jag hänger inte riktigt med i din beskrivning där.
Ja, det blev lite otydligt kanske. Skall försöka förtydliga mig.

1. Trä är direkt olämpligt att kakla på. Dels fäster fix, tätskikt och cementbaserat spackel (som du måste använda under kakel) dåligt på trä, och dels är det inte formstabilt. Din skiva ser dessutom ut att vara väldigt tunn, vilket inte heller är bra att kakla på. Så bort med skivan och dit med en gipsskiva istället, eller sätt en gipsskiva utanpå, om du vill kakla där.

2. Jag förutsatte att du vill att kaklet på träskivan hänger ihop med kaklet på väggen, så att det blir en obruten kakelvägg ovanför hela dörren. (dvs bort med förlängningen av dörrfodret från dörrens överkant till taket). På din bild så ser det ut som att dörrkarmen ligger i liv med väggen. Det innebär att du få en övergång i underlag, från putsad vägg - till en liten bit dörrkarm - till trä(gips-)skivan. Inte så bra att kakla direkt på denna övergång eftersom det rör sig lite i skarvarna mellan materialen när du öppnar och stänger dörren och fogen kan då spricka. Om du tänkt kakla över denna övergång så är det därför lämpligt att sätta en stabil skiva ovanpå först. Men eftersom karmen verkar liva med väggen så finns det ju inte möjlighet att "fälla in" en skiva. Ett sätt att komma runt detta är ju att sätta en skiva över hela väggen. Vilket även har andra fördelar.

Om jag nu istället skippar att ha kakel runt dörren utan istället väljer att ha kvar träskivan ovanför dörren, hur ska denna träskiva behandlas? Jag förmodar att det går bra att måla den med någon form av våtrumsfärg?
Det blir perfekt!

C
P.s. för det är väl puts på väggen? Och inte en gammal spånskiva, för då måste du iallafall gipsa innan du kaklar.

De flesta väggarna är gipsväggar, resten betongväggar.

C
Är det enkel eller dubbelgips? Enkelgips är inte heller bra att kakla på. Det är dock godkänt om regelavståndet är max 45cm. Men inte annars.

Hur ser jag om det är enkelgips eller dubbelgips?

Regelavstånd? Utveckla gärna :D

C
Enkelgips = en gipsskiva (12,5mm) Dubbelgips = två skivor ovanpå varandra (25mm). Lättast är om du kan kika i någon kant eller hål om du kan se hur tjockt skivlagret är.

Med regelavstånd menas avståndet mellan de vertikala reglar som ligger inne i väggen och som gipsskivorna är fastskruvade i. Lättast är att mäta avståndet mellan skruvraderna. Ju tätare reglarna sitter desto stabilare blir väggen. Men i praktiken är avståndet 45cm för 90cm-skivor och 60cm för 120cm-skivor så att det går jämnt upp med skivans bredd.

Hmm, inte helt lätt att avgöra, men väggarna verkar väldigt stabila när jag trycker/bankar på dom ;D

C
En annan variant är ju att skruva ut en skruv och kolla hur lång den är. Är den 25mm så är det enkelgips. 41mm är dubbelgipsskruv, men det behöver ju iofs inte betyga att det verkligen är dubbelgips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.