56 749 läst · 420 svar
57k läst
420 svar
Förpackningsstorlek, vem låter sig luras?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Jag har också noterat allmänt minskande förpackningar till samma pris, snus, dricka, kaffe mm
Sedan brukar jag kolla på jämförelsepris och irriterat mig på att olika leverantörer jämför pris på olika sätt för samma produkt, ex:
Kattsand: per liter eller per kilo (svårt att veta specifik vikt på sanden)
Ägg: per styck eller per kilo
Personliga favoriten är denna, bindor: per styck eller LITER
då infinner sig genast frågan, vilken liter är det som avses? Liter material binda, eller mensblod i uppsugningsförmåga????
Det är inte alltid lätt att vara konsument...
Sedan brukar jag kolla på jämförelsepris och irriterat mig på att olika leverantörer jämför pris på olika sätt för samma produkt, ex:
då infinner sig genast frågan, vilken liter är det som avses? Liter material binda, eller mensblod i uppsugningsförmåga????
I par är det ju, inte styckevis.
Roligast tycker jag After eight är. I de små svarta "påsarna" som varje bit ligger i finns ett litet urtag för att man ska kunna ta tag i chokladbiten. Men, nu är chokladbitarna så små så urtaget inte längre funkar!
För oss räcker den till hela familjen....L Lutte skrev:Man gör det svårt att jämföra så kunderna tvekar och tar det som är dyrare.
Sen en sak som stör mig är att dom anger portioner för antingen barn eller för folk utan magsäck. Man känner sig hyffsat fet när man trycker 2/3 delar av en Karins familjelasagne när de står klart o tydligt "räcker till hela familjen"
Men man ska givetvis ha grönsaker till också.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Ägg är också knepigt, är det små, mellan eller stora ägg? Tror faktiskt jag föredrar jämförelsepris/kg därylven skrev:Jag har också noterat allmänt minskande förpackningar till samma pris, snus, dricka, kaffe mm
Skulle precis säga samma sak. Riktigt dåligt att ändra förpackning utan att ändra pris eller skylta tydligt. Det är väl faktiskt olagligt?Mikael_L skrev:Det går en trend med att minska förpackningarna, ta samma pris, som en dold prishöjning.
Jag är medveten om detta, och tänker på det, eller kollar jämförpris. På halvkilos kaffe har det pågått ett bra tag, och Gevalia är nu nere på 425gr på halvkilos kaffe, imorse när jag tog fram ett par olika paket så insåg jag hur löjligt det dessutom ser ut, jämfört med Arvid Nordquist som fortfarande håller på att ett halvkilo ska vara 500g.
Vilka fler kapar bort lite av innehållet?
Marabou har kommit ner till 180g på "200 g chokladkakor", 300g chipspåsar har börjat vara 275g och 250g
Kronkyckling och någon fler har 900g i en påse som de antagligen hoppas kunden ska uppfatta som enkilos.
När kommer mjölkförpackningar drabbas?
Stannar det med 260g kaffe i halvkilos kaffepaket och 625ml mjölk i enliterstetror?
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Hittade en till precis: Ketchup, felix har 485g i halvkilosförpackningen och 980g i kilos.
Kollar alltid kg-priset eller motsvarande, om det inte är noga med vilket märke eller ursprung det är. Men när det gäller kaffet har jag istället för att bry mig om kg-priset bojkottat alla som inte håller fast vid 1/2-kilot. Oftast blir det Arvid Nordquist.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Jag har också irriterat mig över detta, men har kommit på en annan sak som är mer irriterande.
Varför står det inte på förpackningen vilken kemcoktail man kan förvänta sig att få från varje produkt?
Jag menar fröbesprutning, besprutning under växttiden, mediciner, tvätt, efterbehandling och sådant.
Jo visst fasiken vet jag också varför - men det är ändå ganska sjukt att ingen vill veta det.
Frågan är i alla fall för mig betydligt mer intressant än att jag får 10g mindre choklad för pengarna
Varför står det inte på förpackningen vilken kemcoktail man kan förvänta sig att få från varje produkt?
Jag menar fröbesprutning, besprutning under växttiden, mediciner, tvätt, efterbehandling och sådant.
Jo visst fasiken vet jag också varför - men det är ändå ganska sjukt att ingen vill veta det.
Frågan är i alla fall för mig betydligt mer intressant än att jag får 10g mindre choklad för pengarna