56 745 läst · 420 svar
57k läst
420 svar
Förpackningsstorlek, vem låter sig luras?
Man gör det svårt att jämföra så kunderna tvekar och tar det som är dyrare.Griffeltavlan skrev:
Sen en sak som stör mig är att dom anger portioner för antingen barn eller för folk utan magsäck. Man känner sig hyffsat fet när man trycker 2/3 delar av en Karins familjelasagne när de står klart o tydligt "räcker till hela familjen"
Allvetare
· Västra götaland
· 9 106 inlägg
[QUOTE="Lutte, post:
Man gör det svårt att jämföra så kunderna tvekar och tar det som är dyrare.
Sen en sak som stör mig är att dom anger portioner för antingen barn eller för folk utan magsäck. Man känner sig hyffsat fet när man trycker 2/3 delar av en Karins familjelasagne när de står klart o tydligt "räcker till hela familjen"[/QUOTE]
Hahah +1 på den.
Provat att göra en portion gröt? Det blir ca 1 dl de...
Man gör det svårt att jämföra så kunderna tvekar och tar det som är dyrare.
Sen en sak som stör mig är att dom anger portioner för antingen barn eller för folk utan magsäck. Man känner sig hyffsat fet när man trycker 2/3 delar av en Karins familjelasagne när de står klart o tydligt "räcker till hela familjen"[/QUOTE]
Hahah +1 på den.
Provat att göra en portion gröt? Det blir ca 1 dl de...
Det är dessa jag tänker på:D Daniel 109 skrev:
23 gram vs. 14 gram. Sen finns de allra vanligaste kryddorna i en storpåse som i detta fall är 54 gram.
Eller en chipspåse som skall räcka till 12 personerL Lutte skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Tror det är någon lagstiftning.
Yoghurt/fil är mat och ska därmed vägas.
Mjölk är en dryck och mäts i volym.
Yoghurt/fil är mat och ska därmed vägas.
Mjölk är en dryck och mäts i volym.
Nja, de har möjlighet att gå på den definitionen är nog mer sant.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Och består ändå i vissa fall till 50% av annat.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Det verkar vara en gråzon där tillverkaren själv får välja. Läser man Livsmedelsverkets vägledning till EU-förordning 1169/2011 så står det:13th Marine skrev:
"
3.23.1 Artikel 23, punkt 1 a – b Hur nettokvantiteten ska ut-tryckas
Livsmedel ska märkas med uppgifter om:
- livsmedlets volym (liter, deciliter, centiliter, eller milliliter) i fråga om flytande livsmedel (såsom vätskor), och
- livsmedlets vikt (kg eller g) i fråga om andra varor, alltså livsmedel som inte är flytande livsmedel.
...
Livsmedel som inte bedöms vara flytande ska enligt reglerna ha nettokvantiteten angiven i vikt. För trögflytande livsmedel som till exempel ketchup, sirap och flytande margarin är det upp till ansvarig livsmedelsföretagare att avgöra om nettokvantiteten lämpligen bör anges i vikt- eller i volymenheter."
https://www.livsmedelsverket.se/glo.../vagledning-till-informationsforordningen.pdf
Förordningen:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R1169&rid=1
Nej, det gäller alla sorters kaffe. Men Eko-kaffet är oftast ännu mindre av någon anledning...13th Marine skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmmo45/kaffebluffen-sa-lurad-blir-du