Så gjorde vi också tills en gång lillsyrran behövde gå på toa och det låg en slang i vägen............
 
  • Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Mekat ihop en liten mojäng, vet inte ens vad jag ska kalla den. Började med att jag va trött på att leta vinkelräta bitar att ha som referens när jag skulle borra nåt stående på "smalhållet". Därav den lutande toppen, chucken ska nå ner även till lägre bitar (som då borras långt ut till höger). Kommer mest troligt inte spänna fast om jag bara ska borra utan bara hålla ämnet mot den snéa spännkuben.

Sen tyckte jag ~20 år gamla vinkeln för stående fräsningar behövde en ersättare. Med den gamla hamnade jag alltid i ett läge där antingen tvingarna va i vägen för varandra eller jag behövde tre händer för att hålla reda på offerbit, anhåll och ämne.

Så, snéa spännkuben fick ett löst sidoanhållet för att dubbla som stående frässtöd som glider mot fräsbordets anhåll.

Funkar såklart längsgående också både på bordsåg o fräsbord.
Egenbyggd trämojäng med snedställda fack och sidostöd på fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord träbearbetningsanordning med vinkelstöd och tryckskruvar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord träbearbetningsanordning med lutande spännkub monterad på en fräsbordsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord trähållare med lutande topp och handvevade spännkubbar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord trämojäng med snett spännkub och sidoanhåll på fräsbord, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd snedställd spännkub med sidoanhåll används på fräsbord för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord trämojäng på ett fräsbord, avsedd för borrning och fräsning med löst sidoanhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord trämojäng med en sned topp och sidoanhåll på ett arbetsbord, konstruerad för borrning och fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trämojäng med lutande topp och sidoanhåll för borrning och fräsning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord trämojäng med lutande topp och tvingar på arbetsbord, används som hjälpverktyg vid borrning och fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 18 till
  • Laddar…
Hm. Okej, jag har inte gjort det med maskin utan snarare kommer jag att göra något mot maskiner... Jag har lite plötsligt ökat min festoolsamling med 200% fler maskiner, 1 till 3, och fått 8 gamla systainers dessutom. Men det är inte grejen. Inte helt. Utan detta som jag hittade på Toys'R'Us för 60 kr. Två meter självhäftande legotejp i festools snorgröna nyans! ;) Nej, jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det ännu...
 
  • Självhäftande legotejp i snorgrön nyans med Legofigur på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Smart! Ola, posta gärna i jiggtråden också.
 
Cheesen
Hennke85 Hennke85 skrev:
När jag som barn städade våra akvarier i hemmet så använde vi en lång slang från akvariet till närmsta toalettstol. Vattnet förflyttades med hävert. Kanske går långsammare än dammsugare men betydligt mer energieffektivt.
Hävert funkar, men det är himla jobbigt att få med sig allt grus..
 
Cheesen
K knipo skrev:
Wow, igen!
Jag skojade till det, trodde jag, men du tömde alltså akvariet på vatten med dammsugare?
Det trodde jag inte fungerade.
Jodå, funkar... Samma metod som när jag rensar golvbrunnen i garaget. Där hamnar det ju ofta en massa slam och grus, slurp så är det borta.
 
Ola C Ola C skrev:
Mekat ihop en liten mojäng, vet inte ens vad jag ska kalla..,
Det där var en bra grej! Jag antar att du fräser tvingspåren med två olika verktyg? Kan du bjuda på lite mått som fungerar i björkplyfa? För själva spåren alltså. Jag tänkte försöka samla ihop till en större beställning hos Wealden innan Brexit blir verklighet.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Det där var en bra grej! Jag antar att du fräser tvingspåren med två olika verktyg? Kan du bjuda på lite mått som fungerar i björkplyfa? För själva spåren alltså. Jag tänkte försöka samla ihop till en större beställning hos Wealden innan Brexit blir verklighet.
Här är t-plattan gjord av två stycken 15mm plywood och då behövs inte ens nåt frässtål. Såga breda spåren i ena plattan, ~12.5 breda och ~7 djupa, limma ihop mot andra plattan med sågade spåren inåt. Efter hoplimning såga smala spåren, 8mm.

Dock är faktiskt denna platta fräst trots att det är dubbelplattakonstruktion, först sågat ca 7mm på bordsågen nästan till spårets fulla djup (för att underlätta fräsningen) och sen fräst med detta stål
 
  • Gilla
konjgf och 2 till
  • Laddar…
Hyvlat 2 cm från hemgjorda skafferidörren för att den ska passa. Var ganska jobbigt.
Hyvlat trä på en skafferidörr och spån på golvet med hyvel och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två papperspåsar fyllda med träspån framför en vit dörr på ett rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Hm. Okej, jag har inte gjort det med maskin utan snarare kommer jag att göra något mot maskiner... Jag har lite plötsligt ökat min festoolsamling med 200% fler maskiner, 1 till 3, och fått 8 gamla systainers dessutom. Men det är inte grejen. Inte helt. Utan detta som jag hittade på Toys'R'Us för 60 kr. Två meter självhäftande legotejp i festools snorgröna nyans! ;) Nej, jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det ännu...
Synd att en lego-"plupp" är 4,8 mm. Hade den varit 5 mm så hade det varit ett suveränt enkelt sätt att fixa justerbara anhåll...
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
Den här gamla billiga skräpet till mätklocka har legat söndrigt i flera år, visaren flög lite hur som helst på den. Jag plockade isär den för att se hur en mätklocka fungerar. Sen satte jag ihop den pånytt och nu ser den ut att fungera. Jag får den iallafallalltid att återvända till nollan hur jag än provar, så det indikerar mekaniken funkar OK. Inte samma känsla som i min tyska mätklocka dock, som natt och dag i kvalitétskänslan. Men ändå alltid bra att ha en fungerande mätklocka till. Kanske kan bli permanent monterat på svarven.
 
  • Öppnad mätklocka visar inre mekanism med fjädrar och räfflad ratt på träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En återmonterad mätklocka med märkningen "TOOLZONE" på ett bord framför ett tangentbord, återställd att visa nollan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Dymoat!

Stapel av metallplåtar märkta med etiketter för organisering i verkstaden, inklusive "inläggsringar vertikalfräs".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygslåda med inläggsvärme verktyg och mätinstrument för vertikalfresning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Dymoat!
I ditt fall borde det väl heta brotherat? Eller påminner det dig kanske för mycket om det där du borde lärt dig på syslöjden? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
bygga_bo bygga_bo skrev:
I ditt fall borde det väl heta brotherat? Eller påminner det dig kanske för mycket om det där du borde lärt dig på syslöjden? ;)
Så sant, så hette den!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Dymoat!

[bild]
[bild]
Ett litet tips: Man läser snabbare och mer med bildperception om man skriver med gemena bokstäver. Man får snabbare överblick om vad som finns i lådorna.
Som jämförelse:
MAN LÄSER SNABBARE OCH MED MER BILDPERCEPTION OM MAN SKRIVER MED GEMENA BOKSTÄVER. MAN FÅR SNABBARE ÖVERBLICK OM VAD SOM FINNS I LÅDORNA.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.