Jag gjorde samma operation häromdagen. Eftersom effekten inte är så fasligt hög på den där, så valde jag gummikabel RDO 3G1 mm2. Jordledningen lät jag helt enkelt bli att ansluta varken i sågen eller kontakten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Sladdlampan från Biltema var ett bra tips, tack för det. Har bara sett 2 och 3 meters sladdar när jag tittat runt. Men tyvärr är 5 meter ändå för kort, vid stugan behöver jag lite mer för att nå från uttag till den plats jag brukar "jobba" på. En stuga på bohusberg ger inte så mycket plana ytor...
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
...det där som man borde gjort för länge sedan, offerinlägg i trä till gersågen.

Träofferinlägg monterat på en gersåg redo för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första kapet väntar...

Edit: Det fick bli bakre offerbitar också när jag ändå hade hyvlat fram lönn. ;)

Hemmagjorda offerinlägg i trä monterade på en gersåg, redo för kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 16 till
  • Laddar…
Perfekt VAB-dag: passade på att redan igår kväll åka ut till landet, så det blev en dag idag i snickarboden. Dottern byggde Castors verktygslåda, själv la jag sista handen vid skafferi-dörren. Nu behöver jag bara dra på lite färg!
Barn i snickarbod arbetar vid arbetsbänk med hörselskydd på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ommålad skafferi dörr som ligger på ett arbetsbord, med träslöjdverktyg och slipmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En halvfärdig träskafferi-dörr återvunnen från gammalt material, placerad i ett välordnat snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är inte så risig som den ser ut. Dimensionerna är knappa 2m x 60cm, materialet är återvunnet ur en annan gammal dörr jag hittade i en container. Lagningen vid det gamla handtaget var det som var krångligast.
 
  • Gilla
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
Håller nu på med vinterns sidoprojekt nämligen att bygga en lite annorlunda elcykel.
Tur man har tillgång till lite "några" CNC-maskiner när man aldrig kan nöja sig med standard...

Närbild av en elcykelmotor monterad på en cykelram, synliga svetsar och en CNC-bearbetad fästdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en delvis monterad elcykelmotor kopplad till cykelns ram, verktyg och smörjmedel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Håller nu på med vinterns sidoprojekt nämligen att bygga en lite annorlunda elcykel.
Tur man har tillgång till lite "några" CNC-maskiner när man aldrig kan nöja sig med standard...

[bild]
[bild]
Vad är "lite annorlunda"?
 
  • Gilla
Christoffer85
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är "lite annorlunda"?
Här är utgångsobjektet...
Ska bli så cleant som möjligt är det tänkt.

Lowrider cykel med lång framgaffel och stora hjul parkerad framför en vit garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015 och 5 till
  • Laddar…
Det går ju bra för er i alla fall.
Själv skulle jag byta några gamla gångjärn till nya hela. Av någon konstig anledning så blev det dumt, dåligt och fel. Jag använde de gamla hålen som mall och satte nya ~5mm lägre i stommen. Två blev bra o n ett blev såhär... Jaja. Jag får leta upp en lämplig rundstav och fylla igen med och göra nytt hål imorgon.
Jag hade bättre tur med det andra batteriverktyget idag. Bosch GLI lyckades med sin uppgift. Klart, det är en ficklampa så det var ganska enkelt gjort... ;)
 
  • Ett felplacerat gångjärn som monterats lite för lågt på en träskåpdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klyvt upp 120 lpm Valchromat, önskar jag hade större lokaler och inte 240 i takhöjd :confused:

Verkstad med klyvade Valchromat-skivor, maskiner och verktyg, begränsat i takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Klyvda Valchromat-bräder på en snickerimaskin i en verkstadslokal med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Klyvt upp 120 lpm Valchromat, önskar jag hade större lokaler och inte 240 i takhöjd :confused:

[bild]
Spik i foten, tänk vad man kunde göra om man hadde 240 i takhöj... :rolleyes:
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Spik i foten, tänk vad man kunde göra om man hadde 240 i takhöj... :rolleyes:
Du har rätt, för andra projekt räcker det mer än väl, men att hantera skivor är lite utmanande rent akrobatmässigt:p. Tänker på @vectrex verkstadsbygge där han tänkt till gällande takhöjden, smart! Jag önskar jag gjort så när jag byggde eftersom jag jobbar mycket med skivor.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Klyvt upp 120 lpm Valchromat
Är det mdf-färgad valchromat?
 
  • Gilla
-druvan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.