6 636 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
2+1 eller 3glas?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag vill gärna sätta in fönster med genuin känsla (fast träspröjs som i ett kors liksom) i mitt hus. Jag har kollat på dubbelkopplade 2+1 fönster (med fast spröjs i ytterglaset). Min säljare avråder mig att sätta in sådana eftersom det enligt honom är mycket dyrare. En annan fönsterlevarantör å andra sidan säger att dessa fönster är billigare än 3-glas.
Någon som vet något om detta? Har någon satt in 2+1 glas och hur funkar det?
Jag vill gärna sätta in fönster med genuin känsla (fast träspröjs som i ett kors liksom) i mitt hus. Jag har kollat på dubbelkopplade 2+1 fönster (med fast spröjs i ytterglaset). Min säljare avråder mig att sätta in sådana eftersom det enligt honom är mycket dyrare. En annan fönsterlevarantör å andra sidan säger att dessa fönster är billigare än 3-glas.
Någon som vet något om detta? Har någon satt in 2+1 glas och hur funkar det?
Jag säger som jag brukar i fönsterfall:
Kolla med en lokal snickare.
Vi köpte handgjorda fönster av en grymt duktig kille.
Jättesnygga, inte dyrare än vanliga, och du får dem precis som du vill ha dem, ner på minsta listfräsningsnivå.
Och glas kan man väl sätta lite vad man önskar också.
Vi har kulturglas utvändigt, med fast spröjs, och isolerglas invändigt. Går säkert att ha dubbelruta invändigt...
Så kolla på "S" i katalogen...
Kolla med en lokal snickare.
Vi köpte handgjorda fönster av en grymt duktig kille.
Jättesnygga, inte dyrare än vanliga, och du får dem precis som du vill ha dem, ner på minsta listfräsningsnivå.
Och glas kan man väl sätta lite vad man önskar också.
Vi har kulturglas utvändigt, med fast spröjs, och isolerglas invändigt. Går säkert att ha dubbelruta invändigt...
Så kolla på "S" i katalogen...
Jag har kopplade fönster 1+1.
Men det är ett gammalt torp som inte är uppvärmt så rasande många vinterdagar.
Så vi valde att ha så.
Vår snickare har å andra sidan samma princip i sitt renoverade hus med timmerstomme. Och han eldar med ved, så det ger nog ett ok U-värde.
Men bra är det ju inte.
Fast snyggt.
Men det borde väl som sagt gå lika bra med 2+1??
Men det är ett gammalt torp som inte är uppvärmt så rasande många vinterdagar.
Så vi valde att ha så.
Vår snickare har å andra sidan samma princip i sitt renoverade hus med timmerstomme. Och han eldar med ved, så det ger nog ett ok U-värde.
Men bra är det ju inte.
Fast snyggt.
Men det borde väl som sagt gå lika bra med 2+1??
Finns det 3 glas med riktig spröjs? Om du vill ha nåt annat än lösspröjs så finns det nog inte så mycket att välja på annat än 1+1, 2+1 eller den varianten jag har, 2 glas isoler med limmad spröjs på in och utsida (lite fusk men bättre än lösa)
Det kan man, vi missade en spröjs i vår beställning och kommer att få denna skickad till oss som vi senare skall limma fast själva.
Skillnaden blir att isolerrutorna har en distansprofil mellan glasen där spröjsen sitter från fabrik, i vår komplettering kommer det att vara luft bakom spröjsen.
Skillnaden blir att isolerrutorna har en distansprofil mellan glasen där spröjsen sitter från fabrik, i vår komplettering kommer det att vara luft bakom spröjsen.
Tjena,
Vi skall precis lägga in beställning på tanumfönster.
Det blir rätt stora treglas fönster med ett fast kors(genomgående) i övre delen av fönstret (gamla modellen).
Fönstren som vi tittat på ser fina ut och priset är det klart lägsta hittills.
/Jörgen
Vi skall precis lägga in beställning på tanumfönster.
Det blir rätt stora treglas fönster med ett fast kors(genomgående) i övre delen av fönstret (gamla modellen).
Fönstren som vi tittat på ser fina ut och priset är det klart lägsta hittills.
/Jörgen
Jorwes, det verkar som om era fönster har de utseende som vi är ute efter. Spröjsen (= hela "korset") går alltså genom hela fönstret trots att ni beställt 3-glasfönster? Spröjs finns alltså både på insidan och utsidan liksom?
Kan du berätta lite mer, priser, u-värde etc?
Kan du berätta lite mer, priser, u-värde etc?
Hej igen,
Lade beställningen på fönstren igår. Känns bra fast det är mkt pengar det handlar om.
Pga av storleken på våra fönster (13x18) så var urvalet av tillverkare och modeller begränsat. Vi ville först ha gammeldags sidohängda men tänkte om då vi även har stora fönster på övervåningen.
Hur som helst så blir det Tanums vridfönster (pivåhängda tror jag det heter). Inte riktigt det där genuina gamla men allt eftersom vi funderade och kollade så kändes det ändå som ett bra val. Kommer i alla fall att kännas bra då det skall putsas.
Så, Tanums IVT med MPG(?), dvs geomgående mittpost. Den går att få både stående och liggande samt tillsammans, ett kors. IVT tror jag enbart tillverkas med treglas, U-värde ca 1,2.
Vi har fått ett jäkligt bra pris på dessa fönster. Har även kollat med lokal snickare och han var inte långt efter. Men då var föstren sidohängda och utåtgående vilket inte fungerar på vår övervåning.
Vår leverantör har haft en drive nu under Februari varför priserna har blivit så fina, men det lär ju vara samma drive över hela Sverige.
Var bygger ni?
/Jörgen i Piteå
Lade beställningen på fönstren igår. Känns bra fast det är mkt pengar det handlar om.
Pga av storleken på våra fönster (13x18) så var urvalet av tillverkare och modeller begränsat. Vi ville först ha gammeldags sidohängda men tänkte om då vi även har stora fönster på övervåningen.
Hur som helst så blir det Tanums vridfönster (pivåhängda tror jag det heter). Inte riktigt det där genuina gamla men allt eftersom vi funderade och kollade så kändes det ändå som ett bra val. Kommer i alla fall att kännas bra då det skall putsas.
Så, Tanums IVT med MPG(?), dvs geomgående mittpost. Den går att få både stående och liggande samt tillsammans, ett kors. IVT tror jag enbart tillverkas med treglas, U-värde ca 1,2.
Vi har fått ett jäkligt bra pris på dessa fönster. Har även kollat med lokal snickare och han var inte långt efter. Men då var föstren sidohängda och utåtgående vilket inte fungerar på vår övervåning.
Vår leverantör har haft en drive nu under Februari varför priserna har blivit så fina, men det lär ju vara samma drive över hela Sverige.
Var bygger ni?
/Jörgen i Piteå