7 926 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
60-talshus – tidstypisk arkitektur, konstruktion, inredning
På konsumentens sida
· 3 112 inlägg
Av Sveriges dryga 2 miljoner småhus byggdes nästan 300 000 på 60-talet. Här går vi igenom hur man konstruerade och byggde småhusen då och vad som var tidstypiskt för 1960-talshusens arkitektur och inredning.
Du kan läsa artikeln här: 60-talshus – tidstypisk arkitektur, konstruktion, inredning
Du kan läsa artikeln här: 60-talshus – tidstypisk arkitektur, konstruktion, inredning
Och mitt i all 60-talsmodernitet så fanns det en del gamla byggsätt och vanor som hängde med ännu några år in på 60-talet. Det var en verklig brytningstid.
Då farfar och farmor byggde nytt i början på 60-talet timrade farfar hela huset på traditionellt vis. Det enda moderna i stommen är att timret var blockat med cirkelsåg i stället för bilat och att han lade karhuntalja (finländskt gullfiber) mellan stockarna i stället för mossa. Sedan spikade han insulit (finländsk treetex) på väggarna invändigt och bitulit och brädslåning utvändigt. Bara i vindstrappan och i källartrappan ser man timret....... för huset skulle ju se modernt ut!
Då farfar och farmor byggde nytt i början på 60-talet timrade farfar hela huset på traditionellt vis. Det enda moderna i stommen är att timret var blockat med cirkelsåg i stället för bilat och att han lade karhuntalja (finländskt gullfiber) mellan stockarna i stället för mossa. Sedan spikade han insulit (finländsk treetex) på väggarna invändigt och bitulit och brädslåning utvändigt. Bara i vindstrappan och i källartrappan ser man timret....... för huset skulle ju se modernt ut!
I vårt hus har vi två badrum i samma stil, ett grönt och ett blått. Allt byggt 1969.I ichigo skrev:
Bra artikel, väcker minnen till liv. 1970 byggde mina föräldrar (med hjälp av ett gäng varvsarbetare, alla hjälpte varandra när det byggdes hus) ett "enplanshus med mexitegel kombinerat med brunlaserad panel"...
Som boende i ett så kallat "Skandia"-hus (troligen en av Sveriges vanligaste husmodeller) från 1968 var denna artikel mycket trevlig att läsa. Jag saknade dock en sak i avsnittet om trädgårdarna; de förhatliga berberisbuskarna! I vårt kvarter är de flesta husen av samma modell, men med små unika skillnader. Dock har jag hört av ett par av kvartersveteranerna att ALLA tomter kantades av stickiga berberishäckar från början. De flesta har försvunnit genom åren, men vår tomt har kvar en fyra meters rad mot gatan...den ska bort framöver!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 718 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 718 inlägg
Dessutom sköter de sig själva, ingen klippning eller vattning, mycket lite behov av gödning samt eftersom inga barn försöker ta sig den vägen till kompisen blir det inga skador på dem heller.I ichigo skrev:
Jag växte upp med berberishäck och vi hade bären till mat i lekstugan och när vi lekte affär.
Absolut! De är väldigt vackra om de hålls efter. Speciellt bären som sitter kvar över vintern som lyser rött i vårsolen är jättefina.I ichigo skrev:
O-nej!! De sköter sig inte själva på något sätt! De växer flera decimeter per år, och det är det som är problemet. De måste hållas efter hela tiden eftersom det räcker med att bara stryka någon kroppsdel emot dem så får man elaka stickor. Det är som att taggarnas spetsar går av djupt ned i huden och det gör ONT! Riktigt svåra att få ut också...man får gräva med en nål.BirgitS skrev:
Jag använder svetshandskar när jag beskär med häcksaxen...men det räcker inte alltid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 718 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 718 inlägg
Okej, då trivs de nog för bra för den berberishäck jag minns var inte klippt utan rund i formen och bred samt efter 7 år var den nog inte mycket över 1 m hög.P Paxman skrev: