21 087 läst · 169 svar
21k läst
169 svar
Vad är nästa steg i min "hemautomation"?
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Jo men då måste ju mobilen vara hemma! Annars tänder det väl inte?
Du menar att det finns nån funktion som gör att uret ökar vid kyla? , bägge 2 är exakt likadana, samt exakt lika inställda.
Du menar att det finns nån funktion som gör att uret ökar vid kyla? , bägge 2 är exakt likadana, samt exakt lika inställda.
Nej, Plejd enheterna funkar ändå. Det är bara för att ställa in dom du behöver använda mobilen, eller när du vill tända/släcka/dimma med mobilen. Vill du göra samma sak utanför hemmet, ja DÅ behöver du deras gateway. Även väggbrytare funkar som vanligt.
Så det är 500kr för att koppla in en plejd för dig. MEN jag låter det vara osagt hur bra en sådan funkar i fuktig miljö och minusgrader som sagt. Men det gäller även om du använder en wi-fi puck.
Gällande dina astrour, så är frågan. Är det verkligen astrour eller bara tidsur? För astrouren ska ju synka så dom går exakt när du väl ställt in dom. Dom ska ju följa solens upp och nedgång. Det gör åtminstone mina...
Så det är 500kr för att koppla in en plejd för dig. MEN jag låter det vara osagt hur bra en sådan funkar i fuktig miljö och minusgrader som sagt. Men det gäller även om du använder en wi-fi puck.
Gällande dina astrour, så är frågan. Är det verkligen astrour eller bara tidsur? För astrouren ska ju synka så dom går exakt när du väl ställt in dom. Dom ska ju följa solens upp och nedgång. Det gör åtminstone mina...
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Givet är det Astro ur! Annars är det kopplingsur.
Ställer in rätt Stad och tid, dessa kommunicerar ej med nåt, den vet tiderna för soluppgång för alla städer, har haft dessa i 6år
Theben Selekta 170top2 heter dem.
Då blir det Absolut en Plejd! Trodde dessa behövde blåtands signal från telefonen för att tända.
Ställer in rätt Stad och tid, dessa kommunicerar ej med nåt, den vet tiderna för soluppgång för alla städer, har haft dessa i 6år
Theben Selekta 170top2 heter dem.
Då blir det Absolut en Plejd! Trodde dessa behövde blåtands signal från telefonen för att tända.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Men de var lite dyra ändå, 545:-/st, och 2st, men funkar det så billigt!
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Kollat på dessa, ligger lite mer rätt i pris, samt godkända för -40, samt sätter den fuktsäkert i dosa..
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Såg det, så får det bli.., tack för input!
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Intallerade min prov Shelly idag också, funkar bra, men lite sniken, när man säger 3.5kw och rymms inte ens 2st 1.5 kvadrat mm kabel, Theben brukar ha 2 st in/utgångar /plint, fick dra 2st trådar från säkring till Pucken..men funkar bra, blir en till sådan
Får det plats en 2.5 kvadrats kabel då?H Husqvarna220Ac skrev:
Hur kommer det sig att du drog 2 kablar från säkring till Shellyn?
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vippan på Shelly måste ha en fas, ingen av dessa grejor är bygglat internt, likadant med Theben ur, men då finns 2st trådplatser på varje ”kanal”
Hade 3st trådar som skulle tändas, som var 1.5kv, samt 2trådar på fasen, men drog en till tråd direkt från säkringen, som satt 2dm från Shellyn.
Vart en ”Ubåt” för att få 3st till 1 tråd, lite sniket när denna är gjord för 3.5kw att ha så veka plintar.
Nöjd och prisvärd grej, blir att köpa en till för utebelysningen, samt en att fälla in i uttaget på garaget för styra motorvärmaren, där det idag sitter wi-fi plugg inomhus.
Hade 3st trådar som skulle tändas, som var 1.5kv, samt 2trådar på fasen, men drog en till tråd direkt från säkringen, som satt 2dm från Shellyn.
Vart en ”Ubåt” för att få 3st till 1 tråd, lite sniket när denna är gjord för 3.5kw att ha så veka plintar.
Nöjd och prisvärd grej, blir att köpa en till för utebelysningen, samt en att fälla in i uttaget på garaget för styra motorvärmaren, där det idag sitter wi-fi plugg inomhus.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Hej igen
Satt en prov Shelly för att tänds utebelysning, den vill ej tända, ställd på 42min efter Sunset, samt att den skall släcka 22.15, släckningen funkade igårkväll.
Kan man inte som Theben uret, simulera och se tiderna? Står att den automatiskt ska lokalisera vilken zon den är i..
Har jag missat nåt?
Satt en prov Shelly för att tänds utebelysning, den vill ej tända, ställd på 42min efter Sunset, samt att den skall släcka 22.15, släckningen funkade igårkväll.
Kan man inte som Theben uret, simulera och se tiderna? Står att den automatiskt ska lokalisera vilken zon den är i..
Har jag missat nåt?
Om du bor i Västerbotten, så gick väl solen ned ungefär 14:45 igår.H Husqvarna220Ac skrev:Hej igen
Har jag missat nåt?
Var du färdig med inställningarna före det, annars händer nog inte mycket.