Jo men då måste ju mobilen vara hemma! Annars tänder det väl inte?

Du menar att det finns nån funktion som gör att uret ökar vid kyla? ;), bägge 2 är exakt likadana, samt exakt lika inställda.
 
Nej, Plejd enheterna funkar ändå. Det är bara för att ställa in dom du behöver använda mobilen, eller när du vill tända/släcka/dimma med mobilen. Vill du göra samma sak utanför hemmet, ja DÅ behöver du deras gateway. Även väggbrytare funkar som vanligt.

Så det är 500kr för att koppla in en plejd för dig. MEN jag låter det vara osagt hur bra en sådan funkar i fuktig miljö och minusgrader som sagt. Men det gäller även om du använder en wi-fi puck.

Gällande dina astrour, så är frågan. Är det verkligen astrour eller bara tidsur? För astrouren ska ju synka så dom går exakt när du väl ställt in dom. Dom ska ju följa solens upp och nedgång. Det gör åtminstone mina...
 
Givet är det Astro ur! Annars är det kopplingsur.

Ställer in rätt Stad och tid, dessa kommunicerar ej med nåt, den vet tiderna för soluppgång för alla städer, har haft dessa i 6år

Theben Selekta 170top2 heter dem.

Då blir det Absolut en Plejd! Trodde dessa behövde blåtands signal från telefonen för att tända.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Men de var lite dyra ändå, 545:-/st, och 2st, men funkar det så billigt!
 
Du får läsa på deras hemsida om dom uppfyller dina krav på det du vill göra. Annars får du väl kika på shelly ist, 400kr/par.
 
Kollat på dessa, ligger lite mer rätt i pris, samt godkända för -40, samt sätter den fuktsäkert i dosa..
 
Dom kan tända/släcka vid solens upp och nergång...
 
Såg det, så får det bli..(y), tack för input!
 
Har installerat en av mina Shelly i en lampa på utsidan. Jag styr lampan med astrour. Detta är en första test av mina totalt 4 Shelly.
 
  • Öppen utomhuslampa som visar installation av en Shelly-enhet och anslutna kablar för smart styrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Intallerade min prov Shelly idag också, funkar bra, men lite sniken, när man säger 3.5kw och rymms inte ens 2st 1.5 kvadrat mm kabel, Theben brukar ha 2 st in/utgångar /plint, fick dra 2st trådar från säkring till Pucken..men funkar bra, blir en till sådan
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Intallerade min prov Shelly idag också, funkar bra, men lite sniken, när man säger 3.5kw och rymms inte ens 2st 1.5 kvadrat mm kabel, Theben brukar ha 2 st in/utgångar /plint, fick dra 2st trådar från säkring till Pucken..men funkar bra, blir en till sådan
Får det plats en 2.5 kvadrats kabel då?
Hur kommer det sig att du drog 2 kablar från säkring till Shellyn?
 
För att kopplingsschemat säger det, borde vara byglat från början istället... :thinking:
 
Vippan på Shelly måste ha en fas, ingen av dessa grejor är bygglat internt, likadant med Theben ur, men då finns 2st trådplatser på varje ”kanal”

Hade 3st trådar som skulle tändas, som var 1.5kv, samt 2trådar på fasen, men drog en till tråd direkt från säkringen, som satt 2dm från Shellyn.
Vart en ”Ubåt” för att få 3st till 1 tråd, lite sniket när denna är gjord för 3.5kw att ha så veka plintar.

Nöjd och prisvärd grej, blir att köpa en till för utebelysningen, samt en att fälla in i uttaget på garaget för styra motorvärmaren, där det idag sitter wi-fi plugg inomhus.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hej igen

Satt en prov Shelly för att tänds utebelysning, den vill ej tända, ställd på 42min efter Sunset, samt att den skall släcka 22.15, släckningen funkade igårkväll.

Kan man inte som Theben uret, simulera och se tiderna? Står att den automatiskt ska lokalisera vilken zon den är i..

Har jag missat nåt?
 
  • Skärmdump av Shelly-appens "Sunrise/Sunset Hours" inställningar, tidsinställning för utebelysning 42 min efter solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej igen

Satt en prov Shelly för att tänds utebelysning, den vill ej tända, ställd på 42min efter Sunset, samt att den skall släcka 22.15, släckningen funkade igårkväll.

Kan man inte som Theben uret, simulera och se tiderna? Står att den automatiskt ska lokalisera vilken zon den är i..

Har jag missat nåt?
Om du bor i Västerbotten, så gick väl solen ned ungefär 14:45 igår.
Var du färdig med inställningarna före det, annars händer nog inte mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.