25 593 läst · 179 svar
26k läst
179 svar
Energiproffset Stefan byggde ladan med smarta energilösningar
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
160 m2 i bottenplanet, totalt ca 220 m2 boyta. Ca 5000 kWH för hushållsel och resten till laddning av bilar. Detta är bara uppskattade värden kommer att mäta när allt är klart.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Hur mycket ved/pellets går det åt uppskattat per år?
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Vet inte har inte bott tillräckligt länge än och de termiska solfångarna är inte monterade än. Har så här långt bara eldat upp spillvirke från bygget, har inte köpt någon ved än. Jag gissar det går åt 8-10 m3 men då har vi ca 24-25 grader inne på vintern.Cancerman_777 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Har inte detta i huvet men gjorde min egen energianalys innan bygglovet och då låg jag bra mycket under Boverkets krav. 400-500 mm lösull i väggar och tak. 400 mm under bottenplattan.Niclar72 skrev:
Ok, hittar du papper så vore det intressant, roligt att jämföra lite
Häftigt bygge föresten, har varit roligt att följa.
Du tänker helt rätt när det gäller att utnyttja energi i omgivningen, bra jobbat.
Nicklas Larsson
Tekniskfysiker och byggtekniker
Häftigt bygge föresten, har varit roligt att följa.
Du tänker helt rätt när det gäller att utnyttja energi i omgivningen, bra jobbat.
Nicklas Larsson
Tekniskfysiker och byggtekniker
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
24-25gr inomhus, stackare!
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Hmm...då känns det inte speciellt energisnålt. 10 kubik ved ger ca 15 000 kwh, och lägg på 8 000 kwh för resten av elen... Ja, då är frågan hur mycket genererar solfångarna och solcellerna som ni förbrukar? Helt ärligt så känns det som att någonstans stämmer det inte. Jag har själv 150 kvm, tre LLVP och el vvb, och förbrukar inte mer än 13 000 kwh per år, inlandsklimat.Mossen stefan skrev:
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
Som jag skrev jag får se när jag mätt över en säsong. Termiska solfångarna kommer klara uppvärmning och varmvatten från April-September + pooluppvärmning maj-augusti. Jag kommer återkomma när jag vet vad det drar. Obs 5000 kWH i hushållsel.Cancerman_777 skrev:Hmm...då känns det inte speciellt energisnålt. 10 kubik ved ger ca 15 000 kwh, och lägg på 8 000 kwh för resten av elen... Ja, då är frågan hur mycket genererar solfångarna och solcellerna som ni förbrukar? Helt ärligt så känns det som att någonstans stämmer det inte. Jag har själv 150 kvm, tre LLVP och el vvb, och förbrukar inte mer än 13 000 kwh per år, inlandsklimat.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
HH-el värmer också huset, vi ligger på under 3000kwh i hushålls el, och eldar knappt stearinljus och ligger på 6000-7000kwh totalt köpt el, 148kvm i Norrland.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Jag ligger på 6000 kwh i hushållsel och vv. Med andra ord värmer jag huset på mellan 6500-7000 kwh per år.Mossen stefan skrev:
Medlem
· Östergötland
· 221 inlägg
För att vara en lada är det energisnålt byggt.T twoody skrev:
Antagligeen den mest energieffektiva ladan i Sverige. Visst - man kan ju bygga en sfär på 100 kubik med 400 mm isolering utan fönster och skryta låga transmissionsförluster samt om hur få kwh du har i energianvändning men, Hallå?
Det handlar om att få ner energianvändningen och effektbehovet med utgångspunkt från de förutsättningar som finns. Dessutom så fokuserar Stefan i detta fall på att få ner elanvändningen samt eleffektbehovet vintertid. Detta är en fråga som kommer bli än mer viktig i framtiden då fler svenska kärnkraftverk kommer fasas ut och knapphet och blackouts i elsystemet kommer bli ett allt vanligare problem när det är - 20 grdC, vattenkraften går på max och det är vindstilla.