Något som oroar mig:
Stefan testar även en annan energiteknisk lösning i huset: en förvärmning av luften som går in i FTX-aggregatet. Detta sker med hjälp av en kollektorslang på 300 m som ligger nergrävd i marken.
Detta provades entusiastiskt på 1980-talet när energikostnaderna började stiga, men övergavs rätt snabbt. Varför?
Jo, i det där röret som går under mark kondenserar gärna fukten i till-luften.
Vatten blir liggande och det bildas mögelhärdar, och möglet transporteras sedan in i bostaden och skapar allergier och annat otrevligt.
Se t.ex. https://www.ventilationsbutiken.se/sv/blogg/vanliga-fragor/2015/11/12/uteluft-via-markslinga.html
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Något som oroar mig:

Detta provades entusiastiskt på 1980-talet när energikostnaderna började stiga, men övergavs rätt snabbt. Varför?
Jo, i det där röret som går under mark kondenserar gärna fukten i till-luften.
Vatten blir liggande och det bildas mögelhärdar, och möglet transporteras sedan in i bostaden och skapar allergier och annat otrevligt.
Se t.ex. [länk]
Fast det som Stefan gjorde var inte samma sak som beskrivs av dig. Han har en kollektorslinga med vatten som sedan leds in i ett värmebatteri som förvärmer/förkyler luften. Uteluften tas in ovan mark och passerar detta batteri, värmeväxlas och går vidare till FTX-aggregatet.
 
  • Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Vad betyder i praktiken "förstärkt kantisolering"?
Till stor del att man isolerar själva kantbalken från själva betongplattan, med ett cellplastskikt emellan dem. För att hålla ihop konstruktionen drar man armeringsjärn från platta till kantbalk genom detta cellplastskikt.
Detta är nog speciellt viktigt att göra om man har golvvärme, där hela betongplattan värms upp, och värmen annars läcker ut till omgivningen via kantbalken.

Så byggde vi år 2010, fast vi inte har golvvärme :)

Så här ungefär ser det ut innan betongen hälls i:
Jackon-Siroc-Isomax-hoern-sidan.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Fast det som Stefan gjorde var inte samma sak som beskrivs av dig. Han har en kollektorslinga med vatten som sedan leds in i ett värmebatteri som förvärmer/förkyler luften. Uteluften tas in ovan mark och passerar detta batteri, värmeväxlas och går vidare till FTX-aggregatet.
Aha, bra i så fall.
Men det står ju faktiskt
I trädgården har Stefan grävt ner en värmekulvert som förvärmer luften som passerar genom FTX-aggregatet.
Värmekulvert som förvärmer inluften?
 
Ja, men förvärmer inluften gör denna lösning men inte på samma sätt. I den länk som du hänvisar till så värms luften upp genom att luften går i marken. I den lösning Stefan använder så används vatten som värms upp och som sedan värmer upp luften.

Jobbar i VVS-konsultbranschen och jag har gjort en del jobb åt ett fastighetsbolag som använder borrhål med kollektorslinga för att förvärma luften för att slippa avfrostningsproblem i motströms-FTX-aggregat . Som bonus kan man förkyla på sommaren. Naturligtvis får man ta hand om kondens som i alla fall när du kyler luft, men detta är inget konstigt.
 
  • Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Till stor del att man isolerar själva kantbalken från själva betongplattan, med ett cellplastskick emellan dem. För att hålla ihop konstruktionen drar man armeringsjärn från platta till kantbalk genom detta cellplastskikt.
Detta är nog speciellt viktigt att göra om man har golvvärme, där hela betongplattan värms upp, och värmen annars läcker ut till omgivningen via kantbalken.

Så byggde vi år 2010, fast vi inte har golvvärme :)

Så här ungefär ser det ut innan betongen hälls i:
[bild]
Gjorde en liknande lösning när jag byggde om våran kallfarstu till varmfarstu, visste inte att det fanns att köpa utan formade med 100mm cellplast på insidan när jag gjöt kantbalken.
 
  • Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
Det finns varianter där den yttre isoleringen är 150mm också.
 
  • Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Stefan Gustavsson flyttade en gammal lada till en vacker sjötomt. Där byggde han upp den igen och nu fylld av smarta energilösningar. Hans byggprojekt har vi kunnat följa i forumet där han har medlemsnamnet "Mossen stefan". I den här filmen (10:46) berättar han om alla listiga detaljer och kluriga metoder han använt sig av.

Du kan läsa artikeln här: Energiproffset Stefan byggde ladan med smarta energilösningar
Fantastisk inspirerande. Vi funderar å ta över familjen gamla lantbruk och flytta dit. Huvudhuset är en timmerbyggnad från 1909 med 240kvm boyta, Vi kommer efterisolera alla ytterväggar med 45cm isolation på utsidan och brädslå huset. Vi planerar också att göra en vinterhage i anslutning till huset.

Just nu koller jag på vilka smarta energilösningar vi ska välja för varmt vatten och uppvärmning. Blev inspirerad av din video. :=)

Huset har idag solfångare på taket, styrsystem, 1000liter ackumulatortank ock en flisbrännare i källaren. Flisbrånnaren ska ersättas med et växelvärmesystem.
- Vilket växelvärmsystem ska jag välja? Luft/Vatten, jordvärme eller bergvärme. Pris/nyttja blir viktig här. Vi har 5ha åkermark runt huset om jordvärme blir föredraget alternativ.

- Ska jag köpa nya solfångare, eller ska jag förlita mig på växelvärmesystemet?

All input tas emot med stort tack...

Espen



.
 
  • Ackumulatortank med kopplade kopparrör och styrsystem för uppvärmning i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timmerhus med solfångare på taket, parabolantenn och snedtak med regnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal flisbrännare i källare med rör och verktyg, övervägs för ersättning i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i källare med ackumulatortank, rörledningar och styrpanel, vilket övervägs för byte till växelvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Espen64 Espen64 skrev:
Fantastisk inspirerande. Vi funderar å ta över familjen gamla lantbruk och flytta dit. Huvudhuset är en timmerbyggnad från 1909 med 240kvm boyta, Vi kommer efterisolera alla ytterväggar med 45cm isolation på utsidan och brädslå huset. Vi planerar också att göra en vinterhage i anslutning till huset.


Just nu koller jag på vilka smarta energilösningar vi ska välja för varmt vatten och uppvärmning. Blev inspirerad av din video. :=)

Huset har idag solfångare på taket, styrsystem, 1000liter ackumulatortank ock en flisbrännare i källaren. Flisbrånnaren ska ersättas med et växelvärmesystem.
- Vilket växelvärmsystem ska jag välja? Luft/Vatten, jordvärme eller bergvärme. Pris/nyttja blir viktig här. Vi har 5ha åkermark runt huset om jordvärme blir föredraget alternativ.

- Ska jag köpa nya solfångare, eller ska jag förlita mig på växelvärmesystemet?

All input tas emot med stort tack...

Espen



.
Vilken lösning du ska välja hänger ihop med hur stor förbrukning du har per år. Jag skulle behålla solfångarna, varför köpa nya? 1000 liter tank innebär att solfångarna klarar allt varmvatten och ev uppvärmning från April till Oktober utan tillsats. Att satsa på värmepump när du har så pass mycket av värmen gratis via solfångarna blir svårare att räkna hem. Beroende på om du är beredd att jobba med ved eller flis så skulle en vedpanna mot tanken eller ytterligare en 1000 liter tank kunna vara en billig lösning. Har du tillgång till ved så blir kalkylen bättre. Ska du satsa på värmepump skulle jag kolla på hur stor investerare som krävs, kanske luft/vatten kan vara en billigare lösning. Var bor du? Söder eller i norra delarna av landet, påverkar också lösningen tänker jag.

lycka till!
 
R Rasmus Westin skrev:
För att vara en lada är det energisnålt byggt. :D
Antagligeen den mest energieffektiva ladan i Sverige. Visst - man kan ju bygga en sfär på 100 kubik med 400 mm isolering utan fönster och skryta låga transmissionsförluster samt om hur få kwh du har i energianvändning men, Hallå?

Det handlar om att få ner energianvändningen och effektbehovet med utgångspunkt från de förutsättningar som finns. Dessutom så fokuserar Stefan i detta fall på att få ner elanvändningen samt eleffektbehovet vintertid. Detta är en fråga som kommer bli än mer viktig i framtiden då fler svenska kärnkraftverk kommer fasas ut och knapphet och blackouts i elsystemet kommer bli ett allt vanligare problem när det är - 20 grdC, vattenkraften går på max och det är vindstilla.
Idag är jag glad jag byggde efter mina tankar att elen blir dyr i framtiden. Värmer hela huset med ved nu och elräkningen är konstant hela vintern. Jag tror inte alla som installerat bergvärmepumpar vet att de drivs av elmotor. Visste det blir en bättre verkningsgrad än direktverkande el men trots allt eldrivna.
 
  • Gilla
Rallle och 1 till
  • Laddar…
hello mr stefan
Många år sedan från Nederländerna har jag med stort intresse följt ert projekt.Sedan slutet av 2020 har vi emigrerat till Sverige med syftet att bland annat bygga ett energieffektivt hus, jag har lagt märke till ert projekt och det är dock en sak jag skulle vilja veta mer om om det är möjligt, och det är vattenmantelkaminen, såsom konstruktionen osv.

Menno Postema

ps maybe this is the wrong place, Jag vet inte...
translated by chat gpt
 
M MP@Byggahus skrev:
hello mr stefan
Många år sedan från Nederländerna har jag med stort intresse följt ert projekt.Sedan slutet av 2020 har vi emigrerat till Sverige med syftet att bland annat bygga ett energieffektivt hus, jag har lagt märke till ert projekt och det är dock en sak jag skulle vilja veta mer om om det är möjligt, och det är vattenmantelkaminen, såsom konstruktionen osv.

Menno Postema

ps maybe this is the wrong place, Jag vet inte...
translated by chat gpt
Hej Menno,
Kul att du har fått inspiration från vårt bygge, jag själv kollar på ett nytt bygge i Italien precis så det kommer att komma ett nytt projekt från min sida senare. Till din fråga om den vattenmantlade kaminen, bifogad länk beskriver kaminen, jag köpte den direkt av dem via deras hemsida -> https://www.karles.se/produkt-kategori/vattenmantlade-kaminer-2/vattenmantlade-insatser/
 
M MP@Byggahus skrev:
hello mr stefan
Många år sedan från Nederländerna har jag med stort intresse följt ert projekt.Sedan slutet av 2020 har vi emigrerat till Sverige med syftet att bland annat bygga ett energieffektivt hus, jag har lagt märke till ert projekt och det är dock en sak jag skulle vilja veta mer om om det är möjligt, och det är vattenmantelkaminen, såsom konstruktionen osv.

Menno Postema

ps maybe this is the wrong place, Jag vet inte...
translated by chat gpt
No need to make your house complicated to get low energy consumption.

Start reading up, get the land/location and then start thinking about layout/shape. And create a project/discussion thread in the forum

I built mine (Energy class A) with XN-Villan
https://xnvillan.se/haallbart-boende/
 
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Hej Menno,
Kul att du har fått inspiration från vårt bygge, jag själv kollar på ett nytt bygge i Italien precis så det kommer att komma ett nytt projekt från min sida senare. Till din fråga om den vattenmantlade kaminen, bifogad länk beskriver kaminen, jag köpte den direkt av dem via deras hemsida -> [länk]Tack så mycket för ditt svar och kommer definitivt att följa projektet i Italien
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Hej Menno,
Kul att du har fått inspiration från vårt bygge, jag själv kollar på ett nytt bygge i Italien precis så det kommer att komma ett nytt projekt från min sida senare. Till din fråga om den vattenmantlade kaminen, bifogad länk beskriver kaminen, jag köpte den direkt av dem via deras hemsida -> [länk]
Tack så mycket för ditt svar och kommer definitivt att följa projektet i Italien ...jette tack igen!
 
Espen64 Espen64 skrev:
Fantastisk inspirerande. Vi funderar å ta över familjen gamla lantbruk och flytta dit. Huvudhuset är en timmerbyggnad från 1909 med 240kvm boyta, Vi kommer efterisolera alla ytterväggar med 45cm isolation på utsidan och brädslå huset. Vi planerar också att göra en vinterhage i anslutning till huset.

Just nu koller jag på vilka smarta energilösningar vi ska välja för varmt vatten och uppvärmning. Blev inspirerad av din video. :=)

Huset har idag solfångare på taket, styrsystem, 1000liter ackumulatortank ock en flisbrännare i källaren. Flisbrånnaren ska ersättas med et växelvärmesystem.
- Vilket växelvärmsystem ska jag välja? Luft/Vatten, jordvärme eller bergvärme. Pris/nyttja blir viktig här. Vi har 5ha åkermark runt huset om jordvärme blir föredraget alternativ.

- Ska jag köpa nya solfångare, eller ska jag förlita mig på växelvärmesystemet?

All input tas emot med stort tack...

Espen



.
Hur mycket energi förbrukar du idag (eller efter isolering) på uppvärmning resp varmvatten? Var ligger huset geografiskt, norra Sverige eller södra påverkar din lösning också. Jag skulle oavsett behålla solvärmen för den är gratis.
 
  • Gilla
MP@Byggahus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.