Har problem med en Contura braskamin som ryker in i upptändningsläget.
Detta är förutsättningarna:

Villa 1-plan (2017).
137 kvm.
Öppen planlösning, vardagsrum och kök tillsammans.
Kamin placerad i vardagsrum.
Frånluftsvärmepump.
Tilluftsrör i betongplattan till kamin.

Tänder alltid med finkluven ved, tändblock och lucka på glänt.
Trots detta ryker det in i upptändningsläget. Har kollat tilluftsröret om det är igensatt men det ser ok ut.
Behöver jag öppna fönstret eller stänga av ventilationen? Är huset för tätt helt enkelt?
Vad har ni för idéer?

Redigerat:
Har det alltid varit så? Måste du ha luckan på glänt då? Borde det inte vara tilluft ändå?

S
dåligt drag i skorsten

Vår kamin ryker in om köksfläkten är igång... (öppen planlösning med kaminen relativt nära köks-spisen)
Innan luften i en skorsten blivit varm (och därigenom skapar drag uppåt) så är troligen vägen in genom huset enklare/har mindre motstånd.
Gammalt knep som jag ibland får ta till i svärföräldrarnas kamin är att knyckla ihop ett tidningspapper och tända/elda det högt upp i kaminen så att det skapas varm luft som strävar uppåt genom skorstenen.
Det brukar "få igång" draget upp genom skorstenen.
Ett långt skorstensrör med kall o trög luft kan säkert agera propp/motstånd så att röken väljer den enklare vägen ut genom luckan och genom huset.

Vi har också en Conturakamin och ungefär samma förutsättningar som dig gällande huset (nybygge som blev klart 2017). I manualen står det att man ska öppna ett fönster eller dylikt 1-2 minuter innan man tänder brasan. Har något med undertryck eller om det var övertryck att göra.

Jag missade den detaljen första gången vi eldade och då rök det in hos oss också. Men efter vi börjat med att öppna altandörren någon minut innan så har det aldrig rykt in igen.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Vi har också en Conturakamin och ungefär samma förutsättningar som dig gällande huset (nybygge som blev klart 2017). I manualen står det att man ska öppna ett fönster eller dylikt 1-2 minuter innan man tänder brasan. Har något med undertryck eller om det var övertryck att göra.

Jag missade den detaljen första gången vi eldade och då rök det in hos oss också. Men efter vi börjat med att öppna altandörren någon minut innan så har det aldrig rykt in igen.
Just så ska man göra d.v.s. att tillfälligt ta bort undertrycket i huset, så att det blir fart i skorstenen.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har det alltid varit så? Måste du ha luckan på glänt då? Borde det inte vara tilluft ändå?
Nej, det har inte alltid varit så. Jag upplever att det ryker in mer under vinterhalvåret när det är kallare ute.

Enligt eldningsinstruktionerna som medföljer kaminen står det att luckan ska vara öppen på glänt vid upptändningen de 5-10 första minuterna. Men visst, det går ju säkert att ha luckan stängd och få tillräckligt med syre via röret.

S stenna skrev:
dåligt drag i skorsten
Vad gör jag åt det? Kontaktar sotaren?

Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:

Okej, tack ska prova.
Har du öppet även senare under upptändningsfasen (5-10 minuter)?

murak
Hade liknande bekymmer som det står mer om i en tråd på detta forum. Frånluftpump och hus från 2015, kamin med separat tilluft. Grymt svårt att tända utan att huset blir rökfyllt tyckte vi!

Denna vinter är vi "varmare i kläderna" så att säga och gör så här: Alla spjäll öppna, närliggande fönster aningen öppet, spisfläkt av. Öppna luckan till kaminen, känn efter om kall luft strömmar in där röken ska ut, vänta i så fall ett par sekunder så bör flödet vändas och den varma inneluften börja strömma upp i skorstenen. Anlägg en brasa, tänd och snabbt igen med luckan men lämna liiite glipa så luft fortfarande kan ta sig in. Sen är det bara att vänta på att det tar sig ordentligt och sen stänga lucka och fönster. På med spisfläkt igen om du vill. När brasan brinner för fullt brukar vi stänga sekundärluften till halva ungefär.

Nya (effektiva) kaminer kombinerat med täta hus och undertryck gör det knepigare att lägga eld. Lycka till!

G Gustav Olsson skrev:
Okej, tack ska prova.
Har du öppet även senare under upptändningsfasen (5-10 minuter)?
Nej, det har vi inte. Det behövs med andra ord inte vara öppet längre än så.
Vi har precis som du luckan lite på glänt första 5-10 minuterna till brasan har tagit sig ordentligt, då stänger vi den helt.

murak murak skrev:
Hade liknande bekymmer som det står mer om i en tråd på detta forum. Frånluftpump och hus från 2015, kamin med separat tilluft. Grymt svårt att tända utan att huset blir rökfyllt tyckte vi!

Denna vinter är vi "varmare i kläderna" så att säga och gör så här: Alla spjäll öppna, närliggande fönster aningen öppet, spisfläkt av. Öppna luckan till kaminen, känn efter om kall luft strömmar in där röken ska ut, vänta i så fall ett par sekunder så bör flödet vändas och den varma inneluften börja strömma upp i skorstenen. Anlägg en brasa, tänd och snabbt igen med luckan men lämna liiite glipa så luft fortfarande kan ta sig in. Sen är det bara att vänta på att det tar sig ordentligt och sen stänga lucka och fönster. På med spisfläkt igen om du vill. När brasan brinner för fullt brukar vi stänga sekundärluften till halva ungefär.

Nya (effektiva) kaminer kombinerat med täta hus och undertryck gör det knepigare att lägga eld. Lycka till!
Tack för svar. Ska testa med ett fönster öppet och se om det är skillnaden.

S
G Gustav Olsson skrev:
Vad gör jag åt det? Kontaktar sotaren?
Njäe , det beror på skorsten utformning , kort o trångt rökkanal/rör ger sämre drag , men gör som nå'n
föreslog att tända ett papper först , brukar bli drag så att när du släpper pappret dras det upp i skorsten

G Gustav Olsson skrev:
Men visst, det går ju säkert att ha luckan stängd och få tillräckligt med syre via röret.
Vi har inte en Contura, utan en Dansk Lotus-kamin.
Och vi har aldrig luckan öppen, utom när vi lägger in ny ved. Har förstås tilluft utifrån.
Men när vi kör köksfläkten på fullfart kan det släcka elden och bli rökigt inne, om vi glömt att ställa köksfönstret på glänt.

Hur är det mer er tilluft-kanal egentligen? Den har inte blivit tilltäppt av fågel-/musbon eller något annat?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har inte en Contura, utan en Dansk Lotus-kamin.
Och vi har aldrig luckan öppen, utom när vi lägger in ny ved. Har förstås tilluft utifrån.
Men när vi kör köksfläkten på fullfart kan det släcka elden och bli rökigt inne, om vi glömt att ställa köksfönstret på glänt.

Hur är det mer er tilluft-kanal egentligen? Den har inte blivit tilltäppt av fågel-/musbon eller något annat?
Vid en okulär titt så ser jag inget fel. Det är först ett galler och sedan ett nät för att inget ska komma in. Hur det ser ut längre in i kanalen vet jag förstås inte. Gallret är limmat så det vill jag i dagsläget inte slita bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.