Mitt spår var betydligt mindre sågar.
I den här stilen https://kiertonet.fi/tyokalut-ja-koneet/koneet-ja-laitteet/pyorosaha-ejca-l18-18906
Den där Panhans sågen är säkert bra men få hobbysnickare har så mycket utrymme som den kräver.
I den här stilen https://kiertonet.fi/tyokalut-ja-koneet/koneet-ja-laitteet/pyorosaha-ejca-l18-18906
Den där Panhans sågen är säkert bra men få hobbysnickare har så mycket utrymme som den kräver.
- Tack igen och krya på dig!
Jag har varken bordssåg av gjutjärn, rikthyvel, pelarborrmaskin, kirunaslip eller en klassisk snickarbänk och ändå är jag ganska motiverad och håller fortfarande på. Tänk vad olika vi kan vara. Om man nu vill kunna packa ihop och flytta prylarna som TS vill så är ju inte stora gjutjärnsmaskiner lämpligt. Men oavsett så skall man alltid lyssna på @heimlaga, som har lär mig otroligt mycket här på forumet!
Några fler tankar:
1. Arbetsbänk. Antingen en klassisk snickarbänk eller t.ex MTF/3, båda har sina för- och nackdelar. Jag har MFT/3 vilket för mig var det bästa köpet, mobil och flexibel, men hade gärna haft en rejäl snickarbänk också (inte istället för MFT/3).
Kombismygvinkel FS-KS har jag inte saknat, jag använder en liten japansk smygvinkel för 12€, bara där sparar du 800kr!
- Får söka rätt på ett alternativ...
2. Rikthyvling, antingen med maskin eller med handhyvel. Jag har valt handhyvel. Hade gärna haft en stor, rejäl rikthyvel, under förutsättning att jag hade plats och inte behövde meka med den. Inte aktuellt just nu, och D27300 hade jag inte köpt. Dessutom är handhyvlar användbara i alla möjliga sammanhang, så du lär ju skaffa några ändå. Och så är de små och behändiga.
- Tror det finns en hel handhyvlar att tillgå vid behov. Kan erkänna att jag i princip aldrig använt en men det finns säkert tillfällen där det behövs.
3. Planhyvling. Här är det enklare att hitta bra, nya mindre maskiner till vettigt pris. Jag har en Makita 2012NB, fungerar bra, kan hittas för under 6000kr
- Jag kan bara idag inte se att jag behöver någon, men jag lär säkert bli varse vad det lider.
4. Såga. Din nuvarande bordssåg och sänksåg fungerar säkert bra. Bandsåg är viktigt, även om jag klarat mig utan hittills. Samt en massa handsågar av olika sort.
5. Dammupptagning. Jag har CTL midi, fungerar ok, men det är ju inte den starkaste maskinen. Köp den ohemult dyra evighetspåsen om du inte redan har det.
- Tror faktiskt jag fick med den vid inköpet. Den är begagnad
5. Borra/skruva. Med batteridrivna borr- och skruvdragare kommer man långt. En pelarborrmaskin har jag inte saknat.
6. Fräsa. Jag har klarat mig bra med OF1400, handhållen och i CMS, tillsammans med det lilla justerbordet.. Finns några detaljer med CMS, t.ex avsaknad av spår och fininställningar, som gör att jag nu hade valt en annan bordslösning. Kom ihåg budget för frässtål.
- Tänkte börja med att köpa den extra frässtålssatsen som kommer med. Går det att komplettera med andra märken eller är det Festool som gäller? Vilken lösning hade du använt idag?
Jag har även rälsanslaget FS-OF, men faktiskt inte använt det. För några dagar sedan behövde jag fräsa rakt med handhållen OF1400, och använde istället kopierring och en rak brädbit som mall, gick lika bra. FS-OF kostar ju inte enormt mycket, men många bäckar små...kopiering är nog mer användbar. Dessutom ingår redan FS-OF i ditt angivna OF 1400-ebq-plus-fs set, tillsammans med styrskena och frässtål. Jag hade köpt OF 1400 utan dessa saker, du får ju en 1080 skena med MFT/3 och frässtål kan du säkert köpa billigare annorstädes och med 12mm skaft.
- Har för mig att den jag hittade på Rubart var utan dessa tillbehör så jag fick lägga till dem.
7a Slipa verktyg. Jag slipar främst stämjärn och hyvelstål, vilket går bra manuellt med vattenstenar, vilka ju inte tar någon plats alls. Annars är väl Tormek populärt.
7b Slipa arbetsmaterial. Jag har en Festool ets 125, har inte saknat fler varianter. Har du verkligen behov av en 90-rotex, köp den. Annars, om du inte redan har en, så hade jag hellre prioriterat ett multiverktyg (Fein o likn), både för slipning och andra saker.
- Hade fokus på en Rotex 90 när jag sprang på en väldigt ”billig” och ny Rotex 150. Har ett 20-tal gamla spegeldörrar och en trapp som behöver renoveras och då kommer R90 väldigt bra till användning. Kör nog R150 där jag kan och kompletterar med R90 där det blir tight.
8. Domino. Detta är en dyr specialmaskin, vad skall du ha den till? XL var faktiskt en av de första maskiner jag köpte, tillsammans med TS55, och jag har aldrig ångrat det köpet en sekund. Festools bästa skapelse, och en glädje att använda.Jag har t.ex. gjort ett antal hyllor, tv-ställ, tving-förvaring, tappar och slitsar på fönsterkarmar med den. Absolut inte nödvändig för de flesta, men en guilty pleasure för mig.
- Har ett antal projekt, exempelvis bokhyllor i furu (18-40 mm skivor), Kombination med fönsterbänk och elementskydd. Det finns en del i planerna som gör att det går att motivera. Tror också det blir XL efter lite dagsfärska undersökningar ...
Nej, KV-SYS är inte nödvändigt för möbelbygge, det är bara lite mer avancerade domino-kex som möjliggör att fogen kan delas. Eftersom dessa och andra domino-set kostar tusentals kronor så tycker jag det är böttre att köpa när behov uppstår, annars riskerar du att 5000 kr bara ligger och samlar damm
- Låter vettigt. Gick visst att köpa stavar och kapa själv också. Eftersom fokus kommer vara på 18-40 mm (90 % 27 mm) så bör nog 6-10 mm dominos och fräsar bli de första att investera i.
/en sjuk Microkatt som behövde lite distraktion i sjuksängen
- Krya på dig!
Jag har varken bordssåg av gjutjärn, rikthyvel, pelarborrmaskin, kirunaslip eller en klassisk snickarbänk och ändå är jag ganska motiverad och håller fortfarande på. Tänk vad olika vi kan vara. Om man nu vill kunna packa ihop och flytta prylarna som TS vill så är ju inte stora gjutjärnsmaskiner lämpligt. Men oavsett så skall man alltid lyssna på @heimlaga, som har lär mig otroligt mycket här på forumet!
Några fler tankar:
1. Arbetsbänk. Antingen en klassisk snickarbänk eller t.ex MTF/3, båda har sina för- och nackdelar. Jag har MFT/3 vilket för mig var det bästa köpet, mobil och flexibel, men hade gärna haft en rejäl snickarbänk också (inte istället för MFT/3).
Kombismygvinkel FS-KS har jag inte saknat, jag använder en liten japansk smygvinkel för 12€, bara där sparar du 800kr!
- Får söka rätt på ett alternativ...
2. Rikthyvling, antingen med maskin eller med handhyvel. Jag har valt handhyvel. Hade gärna haft en stor, rejäl rikthyvel, under förutsättning att jag hade plats och inte behövde meka med den. Inte aktuellt just nu, och D27300 hade jag inte köpt. Dessutom är handhyvlar användbara i alla möjliga sammanhang, så du lär ju skaffa några ändå. Och så är de små och behändiga.
- Tror det finns en hel handhyvlar att tillgå vid behov. Kan erkänna att jag i princip aldrig använt en men det finns säkert tillfällen där det behövs.
3. Planhyvling. Här är det enklare att hitta bra, nya mindre maskiner till vettigt pris. Jag har en Makita 2012NB, fungerar bra, kan hittas för under 6000kr
- Jag kan bara idag inte se att jag behöver någon, men jag lär säkert bli varse vad det lider.
4. Såga. Din nuvarande bordssåg och sänksåg fungerar säkert bra. Bandsåg är viktigt, även om jag klarat mig utan hittills. Samt en massa handsågar av olika sort.
5. Dammupptagning. Jag har CTL midi, fungerar ok, men det är ju inte den starkaste maskinen. Köp den ohemult dyra evighetspåsen om du inte redan har det.
- Tror faktiskt jag fick med den vid inköpet. Den är begagnad
5. Borra/skruva. Med batteridrivna borr- och skruvdragare kommer man långt. En pelarborrmaskin har jag inte saknat.
6. Fräsa. Jag har klarat mig bra med OF1400, handhållen och i CMS, tillsammans med det lilla justerbordet.. Finns några detaljer med CMS, t.ex avsaknad av spår och fininställningar, som gör att jag nu hade valt en annan bordslösning. Kom ihåg budget för frässtål.
- Tänkte börja med att köpa den extra frässtålssatsen som kommer med. Går det att komplettera med andra märken eller är det Festool som gäller? Vilken lösning hade du använt idag?
Jag har även rälsanslaget FS-OF, men faktiskt inte använt det. För några dagar sedan behövde jag fräsa rakt med handhållen OF1400, och använde istället kopierring och en rak brädbit som mall, gick lika bra. FS-OF kostar ju inte enormt mycket, men många bäckar små...kopiering är nog mer användbar. Dessutom ingår redan FS-OF i ditt angivna OF 1400-ebq-plus-fs set, tillsammans med styrskena och frässtål. Jag hade köpt OF 1400 utan dessa saker, du får ju en 1080 skena med MFT/3 och frässtål kan du säkert köpa billigare annorstädes och med 12mm skaft.
- Har för mig att den jag hittade på Rubart var utan dessa tillbehör så jag fick lägga till dem.
7a Slipa verktyg. Jag slipar främst stämjärn och hyvelstål, vilket går bra manuellt med vattenstenar, vilka ju inte tar någon plats alls. Annars är väl Tormek populärt.
7b Slipa arbetsmaterial. Jag har en Festool ets 125, har inte saknat fler varianter. Har du verkligen behov av en 90-rotex, köp den. Annars, om du inte redan har en, så hade jag hellre prioriterat ett multiverktyg (Fein o likn), både för slipning och andra saker.
- Hade fokus på en Rotex 90 när jag sprang på en väldigt ”billig” och ny Rotex 150. Har ett 20-tal gamla spegeldörrar och en trapp som behöver renoveras och då kommer R90 väldigt bra till användning. Kör nog R150 där jag kan och kompletterar med R90 där det blir tight.
8. Domino. Detta är en dyr specialmaskin, vad skall du ha den till? XL var faktiskt en av de första maskiner jag köpte, tillsammans med TS55, och jag har aldrig ångrat det köpet en sekund. Festools bästa skapelse, och en glädje att använda.Jag har t.ex. gjort ett antal hyllor, tv-ställ, tving-förvaring, tappar och slitsar på fönsterkarmar med den. Absolut inte nödvändig för de flesta, men en guilty pleasure för mig.
- Har ett antal projekt, exempelvis bokhyllor i furu (18-40 mm skivor), Kombination med fönsterbänk och elementskydd. Det finns en del i planerna som gör att det går att motivera. Tror också det blir XL efter lite dagsfärska undersökningar ...
Nej, KV-SYS är inte nödvändigt för möbelbygge, det är bara lite mer avancerade domino-kex som möjliggör att fogen kan delas. Eftersom dessa och andra domino-set kostar tusentals kronor så tycker jag det är böttre att köpa när behov uppstår, annars riskerar du att 5000 kr bara ligger och samlar damm
- Låter vettigt. Gick visst att köpa stavar och kapa själv också. Eftersom fokus kommer vara på 18-40 mm (90 % 27 mm) så bör nog 6-10 mm dominos och fräsar bli de första att investera i.
/en sjuk Microkatt som behövde lite distraktion i sjuksängen
- Krya på dig!
- Tack, det var en rejäl pjäs som absolut inte kommer in i mitt lilla utrymme. Har också behov av utrustningen på 3 ställen och dessutom en begränsad yta vilket gör att utrustningen måste, tyvärr, anpassas efter det.S sinuslinus skrev:
Inte nödvändigt om du bara jobbar med skivmaterial. Men du har ambitionen att bygga upp ett snickeri, har ett gammalt hus från 20-talet och skall renovera en stor mängd gamla spegeldörrar. Finns inte på kartan att du inte kommer att börja arbeta med massivt trä och behöva en stor mängd hyvlar!L LIF74 skrev:- Tror det finns en hel handhyvlar att tillgå vid behov. Kan erkänna att jag i princip aldrig använt en men det finns säkert tillfällen där det behövs.
3. Planhyvling. Här är det enklare att hitta bra, nya mindre maskiner till vettigt pris. Jag har en Makita 2012NB, fungerar bra, kan hittas för under 6000kr
- Jag kan bara idag inte se att jag behöver någon, men jag lär säkert bli varse vad det lider.
Jag har frässtål från bl.a. CMT, Cobolt, Axminster, Klein och andra. Föredrar att köpa med 12mm eller 1/2-tums skaft, samt efter behov. Nackdelen med frässtålsset är att du antagligen ändå saknar just det frässtålet du behöver. Och för 2300kr kan du ju få 4-7 frässtål som du verkligen använder.L LIF74 skrev:6. Fräsa. Jag har klarat mig bra med OF1400, handhållen och i CMS, tillsammans med det lilla justerbordet.. Finns några detaljer med CMS, t.ex avsaknad av spår och fininställningar, som gör att jag nu hade valt en annan bordslösning. Kom ihåg budget för frässtål.
- Tänkte börja med att köpa den extra frässtålssatsen som kommer med. Går det att komplettera med andra märken eller är det Festool som gäller? Vilken lösning hade du använt idag?
När jag köpte maskinerna hade jag ingen susning om någonting (om fräsning lärde jag mig mycket med denna bok), och litade på att Festool visste vad de gjorde. Det gör de också, så inte missnöjd alls med Festools CMS fräsbord. Men det finns lite förbättringspotential, och idag hade jag nog plockat ihop ett fräsbord själv med lämpliga delar (vilka har jag inte undersökt). Det var ju inte möjligt då, när jag inte hade någon koll alls på funktionalitet och behov.
Tack!L LIF74 skrev:8. Domino. Detta är en dyr specialmaskin, vad skall du ha den till?
[...]
Eftersom dessa och andra domino-set kostar tusentals kronor så tycker jag det är böttre att köpa när behov uppstår, annars riskerar du att 5000 kr bara ligger och samlar damm
- Låter vettigt. Gick visst att köpa stavar och kapa själv också. Eftersom fokus kommer vara på 18-40 mm (90 % 27 mm) så bör nog 6-10 mm dominos och fräsar bli de första att investera i.
/en sjuk Microkatt som behövde lite distraktion i sjuksängen
- Krya på dig!
Till 27mm skivor passar ju 8 eller 10mm dominos. T.ex. 100st 8/50 kostar 11€ på Rubart. Jag tror jag köpte runt 5 st sådana paket av olika storlekar 6-8-10mm i olika längder när jag började, de har räckt bra.
För att köra 6mm med XL finns som sagt var en tredje parts adapter. Även om jag inte upplevt det själv, var uppmärksam på ev problem med adaptern.
Storleksmässigt är det marginellt skillnad mellan Mini och SYS och Mini har betydligt större påse. Sen har den också hjul, vilket SYS saknar. Nej jag tror faktiskt att setupen 26 och mini är bättre. Själv går jag i dessa tankar nu, har 26 och tänkte komplettera med Mini för de mindre jobben. Väntar bara på att nya Mini ska släppas.Stefan N skrev:
- Verkar vara det bästa upplägget.Microkatten skrev:Inte nödvändigt om du bara jobbar med skivmaterial. Men du har ambitionen att bygga upp ett snickeri, har ett gammalt hus från 20-talet och skall renovera en stor mängd gamla spegeldörrar. Finns inte på kartan att du inte kommer att börja arbeta med massivt trä och behöva en stor mängd hyvlar!
Jag har frässtål från bl.a. CMT, Cobolt, Axminster, Klein och andra. Föredrar att köpa med 12mm eller 1/2-tums skaft, samt efter behov. Nackdelen med frässtålsset är att du antagligen ändå saknar just det frässtålet du behöver. Och för 2300kr kan du ju få 4-7 frässtål som du verkligen använder.
När jag köpte maskinerna hade jag ingen susning om någonting (om fräsning lärde jag mig mycket med denna bok), och litade på att Festool visste vad de gjorde. Det gör de också, så inte missnöjd alls med Festools CMS fräsbord. Men det finns lite förbättringspotential, och idag hade jag nog plockat ihop ett fräsbord själv med lämpliga delar (vilka har jag inte undersökt). Det var ju inte möjligt då, när jag inte hade någon koll alls på funktionalitet och behov.
- Beställd. Nu skall det fräsas
- Tror nog att det blir MFT-vl som ett lagom alternativ.
Tack!
Till 27mm skivor passar ju 8 eller 10mm dominos. T.ex. 100st 8/50 kostar 11€ på Rubart. Jag tror jag köpte runt 5 st sådana paket av olika storlekar 6-8-10mm i olika längder när jag började, de har räckt bra.
- kör på det upplägget.
För att köra 6mm med XL finns som sagt var en tredje parts adapter. Även om jag inte upplevt det själv, var uppmärksam på ev problem med adaptern.
Inser att i kommande projekt kommer nog en plan och rikthyvel införskaffas men tillåts inte i första budgeten.
Den uppdaterade listan är:
Festool Rotex 90
Festool Domino 700 Q-set
Festool DOMINO Fräs D 8-NL 50 HW-DF 700
Festool DOMINO Fräs D 10-NL 70 HW-DF 700
Festool DOMINO Fräs D 6-NL 28 HW-DF 500
Festool Multifunktionsbord MFT/3
Festool OF 1400 EBQ-Plus + Box-OF-S 8/10x HW
Festool Modulplatta OF 1400
Festool Modulplatta PS 300
Festool frässchablon MFS 400
Festool förlängningsprofil MFS-VP 700
Festool Kombismygvinkel FS-KS
Festoo SYS-MFT Fixing-Set SYS-MFT-FX-Set
RTS-500 CUTTER ADAPTER FOR FESTOOL DOMINO DF 700
Japansåg Wonder Saw 240 Nakaya
Aerfast AV17BYM Byggmästarpaket LOW NOIS
Bosch GLM 50 C Avståndsmätare (->50m)
Bosch BT 150 Laserstativ (55-157cm)
Och det som ligger på ”watch list” är:
Plan och rikthyvel
Festool CTL 26
I första två projekten så blir det bokhylla i 27 mm furu som sätts ihop av Dominos, samt ett elementsskydd / fönsterbänk av den samma. Kan vara lagom start för att se vad som behövs och vad man klarar av.
Nu väntar jag in fräsboken, som är beställd. Desto mer man undersöker ju mer ideer får man....ett virus som sagt....
Den uppdaterade listan är:
Festool Rotex 90
Festool Domino 700 Q-set
Festool DOMINO Fräs D 8-NL 50 HW-DF 700
Festool DOMINO Fräs D 10-NL 70 HW-DF 700
Festool DOMINO Fräs D 6-NL 28 HW-DF 500
Festool Multifunktionsbord MFT/3
Festool OF 1400 EBQ-Plus + Box-OF-S 8/10x HW
Festool Modulplatta OF 1400
Festool Modulplatta PS 300
Festool frässchablon MFS 400
Festool förlängningsprofil MFS-VP 700
Festool Kombismygvinkel FS-KS
Festoo SYS-MFT Fixing-Set SYS-MFT-FX-Set
RTS-500 CUTTER ADAPTER FOR FESTOOL DOMINO DF 700
Japansåg Wonder Saw 240 Nakaya
Aerfast AV17BYM Byggmästarpaket LOW NOIS
Bosch GLM 50 C Avståndsmätare (->50m)
Bosch BT 150 Laserstativ (55-157cm)
Och det som ligger på ”watch list” är:
Plan och rikthyvel
Festool CTL 26
I första två projekten så blir det bokhylla i 27 mm furu som sätts ihop av Dominos, samt ett elementsskydd / fönsterbänk av den samma. Kan vara lagom start för att se vad som behövs och vad man klarar av.
Nu väntar jag in fräsboken, som är beställd. Desto mer man undersöker ju mer ideer får man....ett virus som sagt....
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Ett par frågor bara:
1. modulplattorna för fräsen och sticksågen, i vad skall du sätta dessa?
2. vilket behov ser du av fräsmallen mfs400?
För fräsbordet bör du också ha sugslangar CS 70. Om jag minns rätt behövde CTL mini/midi dessutom en kort adapterslang för att kunna koppla in CS 70.
1. modulplattorna för fräsen och sticksågen, i vad skall du sätta dessa?
2. vilket behov ser du av fräsmallen mfs400?
För fräsbordet bör du också ha sugslangar CS 70. Om jag minns rätt behövde CTL mini/midi dessutom en kort adapterslang för att kunna koppla in CS 70.
Tack, hade missat att föra på ett par verktyg och Dominos....
Ett par frågor bara:
1. modulplattorna för fräsen och sticksågen, i vad skall du sätta dessa?
- Glömde den och adderade lite förbrukningsmaterial. Är inte helt säker att jag kommer använda sticksågen i den men får vara med så länge.
2. vilket behov ser du av fräsmallen mfs400?
- Såg den visas på Youtube och såg riktigt intressant ut. Skall i första projektet fräsa ur spår i elementskydd så den kan användas då alt styrskenan.
För fräsbordet bör du också ha sugslangar CS 70. Om jag minns rätt behövde CTL mini/midi dessutom en kort adapterslang för att kunna koppla in CS 70.
- stämmer. De är nu adderade.
Nya listan nedan:
Rotex 90
Festool Domino 700 Q-set
Festool DOMINO Fräs D 8-NL 50 HW-DF 700
Festool DOMINO Fräs D 10-NL 70 HW-DF 700
Festool DOMINO Fräs D 6-NL 28 HW-DF 500
Festool Dominos 6*40 (190 st)
Festool Dominos 8*40 (130 st)
Festool Dominos 8*80 (190 st)
Festool Dominos 10*100 (190 st)
Festool Multifunktionsbord MFT/3
Festool OF 1400 EBQ-Plus + Box-OF-S 8/10x HW
Festool MFT-VL
Festool Modulplatta OF 1400
Festool Modulplatta PS 300
Festool frässchablon MFS 400
Festool förlängningsprofil MFS-VP 700
Festool Kombismygvinkel FS-KS
Festool SYS-MFT Fixing-Set SYS-MFT-FX-Set
Festool Förgreningsadapter
Festool sugslang D27
RTS-500 CUTTER ADAPTER FOR FESTOOL DOMINO DF 700
Japansåg Wonder Saw 240 Nakaya
Aerfast AV17BYM Byggmästarpaket LOW NOIS
Bosch GLM 50 C Avståndsmätare (->50m)
Bosch BT 150 Laserstativ (55-157cm)
Ett par frågor bara:
1. modulplattorna för fräsen och sticksågen, i vad skall du sätta dessa?
- Glömde den och adderade lite förbrukningsmaterial. Är inte helt säker att jag kommer använda sticksågen i den men får vara med så länge.
2. vilket behov ser du av fräsmallen mfs400?
- Såg den visas på Youtube och såg riktigt intressant ut. Skall i första projektet fräsa ur spår i elementskydd så den kan användas då alt styrskenan.
För fräsbordet bör du också ha sugslangar CS 70. Om jag minns rätt behövde CTL mini/midi dessutom en kort adapterslang för att kunna koppla in CS 70.
- stämmer. De är nu adderade.
Nya listan nedan:
Rotex 90
Festool Domino 700 Q-set
Festool DOMINO Fräs D 8-NL 50 HW-DF 700
Festool DOMINO Fräs D 10-NL 70 HW-DF 700
Festool DOMINO Fräs D 6-NL 28 HW-DF 500
Festool Dominos 6*40 (190 st)
Festool Dominos 8*40 (130 st)
Festool Dominos 8*80 (190 st)
Festool Dominos 10*100 (190 st)
Festool Multifunktionsbord MFT/3
Festool OF 1400 EBQ-Plus + Box-OF-S 8/10x HW
Festool MFT-VL
Festool Modulplatta OF 1400
Festool Modulplatta PS 300
Festool frässchablon MFS 400
Festool förlängningsprofil MFS-VP 700
Festool Kombismygvinkel FS-KS
Festool SYS-MFT Fixing-Set SYS-MFT-FX-Set
Festool Förgreningsadapter
Festool sugslang D27
RTS-500 CUTTER ADAPTER FOR FESTOOL DOMINO DF 700
Japansåg Wonder Saw 240 Nakaya
Aerfast AV17BYM Byggmästarpaket LOW NOIS
Bosch GLM 50 C Avståndsmätare (->50m)
Bosch BT 150 Laserstativ (55-157cm)
Är det någon speciell fördel du tycker MFT-VL har jämfört med en vanlig GE basmodul? Själv tycker jag det är en nackdel att fräs/såg-bordet är fast i MFT-bordet, då det t.ex. blir jobbigare att flytta runt fräsbordet eller ställa det precis där man vill. Långa brädor kan ändå få stöd av MFT bara genom att ställa GE-modulen nära. Efter att också funderat över MFT-VL så köpte jag till slut GE och TF-1400-setet, det blir ju också lite billigare jämfört med enskilda delar.
MFS 400 är säkert bra om man skall göra mycket (del-)rektangulära fräsningar av olika storlekar, men för enstaka arbeten så tycker i alla fall jag att det kostar mer än det smakar. Att göra enstaka mallar själv av reglar eller skivmaterial är inte svårt och blir mycket billigare än de 3500 kr MFS 400+förlängning kostar.
Som alltid så är detta bara mina personliga åsikter, de kan ju vara fel
Lycka till med verktygen och berätta hur det går!
MFS 400 är säkert bra om man skall göra mycket (del-)rektangulära fräsningar av olika storlekar, men för enstaka arbeten så tycker i alla fall jag att det kostar mer än det smakar. Att göra enstaka mallar själv av reglar eller skivmaterial är inte svårt och blir mycket billigare än de 3500 kr MFS 400+förlängning kostar.
Som alltid så är detta bara mina personliga åsikter, de kan ju vara fel
Lycka till med verktygen och berätta hur det går!
Jag vet ju inte hur du är funtad. Alla är ju olika. Fast jag personligen kommer bättre överens med klassiska västerländska ryggsågar och fogsvansar än med japansågar. Med ett undantag. De extremt fintandade japansågarna med rygg är överlägsna sin västerländska motsvarighet tycker jag.
Vad skall du med avståndsmätare till?
Jag har arbetat på förtjänst på byggen periodvis och snickrat på förtjänst periodvis och varit aktiv hobbypulare ända sedan tonårstiden och den enda gången jag skulle ha haft användning för en avståndsmätare var då jag ritade en situationsplan en gång för ett byggnadstillstånd och hade svårt att få placeringen rätt. Den gången gick det utan fast det blev krångligare. Det lönar sig inte att hålla sig med en elektronisk apparat med komponenter som åldras för att använda en gång på 20 år.
Satsa hellre på ett 50 meters och ett 5 meters stålmåttband av bra kvalitet.
Jag tycker att den där MFS400 grunkamojen ser ut att vara som att kasta pengar i sjön.
Sånt där kan man enkelt improvisera efter hand med överblivna skivbitar och ribbor utan att det kostar mer än någon skruv. "Findus" är forumets expert på sådant men de flesta av oss som snickrar gör det någon gång.
Det är så lätt att dras med av marknadsföringen och inbilla sig att om man köper vissa grunkamojer så kan man som nybörjare få proffsresultat utan kunnande. Sanningen är att också grunkamojerna kräver träning för att lära sig använda. Slutresultatet blir att folk tränar upp ett grunkamojberoende sätt att arbeta där man ständigt är begränsad av grunkamojernas kapacitet samtidigt som de köper grunkamojer för så mycket pengar att de aldrig har råd med bra grundverktyg. I stället för att sätta samma tid på att träna upp handaskickligheten med enkla grundverktyg och med samma tidsinsats lära sig ett arbetssätt som går att tillämpa på nästan vad man än råkar på för behov.
Vi hade en gång här på forumet ett extremfall........ ett arbete som ansågs kräva en massa grunkamojer men som jag brukar göra på några sekunder på ögonmått antingen med stämjärn eller med yxa beroende på vilken nogrannhet som krävs.
Exempel på grundverktyg som går först på prioriteringlistan för finsnickeri:
-Stämjärn (minst 3 olika storlekar)
-Vinkelhake
-Snickaryxa
-Putshyvel
-Långhyvel (även kallad rubank)
-Falshyvel
-Stöthyvel
-Skrubbhyvel (kan vare en slutkörd putshyvel av trä).
-Kniv (med kolstålsblad)
-Smygvinkel
-Strykmått (minst 2 st eller en dubbelmodell)
-Stållinjal
-Träborrar
listan är längre än såhär man nu skall jag ut och kärra in mer ved.
Vad skall du med avståndsmätare till?
Jag har arbetat på förtjänst på byggen periodvis och snickrat på förtjänst periodvis och varit aktiv hobbypulare ända sedan tonårstiden och den enda gången jag skulle ha haft användning för en avståndsmätare var då jag ritade en situationsplan en gång för ett byggnadstillstånd och hade svårt att få placeringen rätt. Den gången gick det utan fast det blev krångligare. Det lönar sig inte att hålla sig med en elektronisk apparat med komponenter som åldras för att använda en gång på 20 år.
Satsa hellre på ett 50 meters och ett 5 meters stålmåttband av bra kvalitet.
Jag tycker att den där MFS400 grunkamojen ser ut att vara som att kasta pengar i sjön.
Sånt där kan man enkelt improvisera efter hand med överblivna skivbitar och ribbor utan att det kostar mer än någon skruv. "Findus" är forumets expert på sådant men de flesta av oss som snickrar gör det någon gång.
Det är så lätt att dras med av marknadsföringen och inbilla sig att om man köper vissa grunkamojer så kan man som nybörjare få proffsresultat utan kunnande. Sanningen är att också grunkamojerna kräver träning för att lära sig använda. Slutresultatet blir att folk tränar upp ett grunkamojberoende sätt att arbeta där man ständigt är begränsad av grunkamojernas kapacitet samtidigt som de köper grunkamojer för så mycket pengar att de aldrig har råd med bra grundverktyg. I stället för att sätta samma tid på att träna upp handaskickligheten med enkla grundverktyg och med samma tidsinsats lära sig ett arbetssätt som går att tillämpa på nästan vad man än råkar på för behov.
Vi hade en gång här på forumet ett extremfall........ ett arbete som ansågs kräva en massa grunkamojer men som jag brukar göra på några sekunder på ögonmått antingen med stämjärn eller med yxa beroende på vilken nogrannhet som krävs.
Exempel på grundverktyg som går först på prioriteringlistan för finsnickeri:
-Stämjärn (minst 3 olika storlekar)
-Vinkelhake
-Snickaryxa
-Putshyvel
-Långhyvel (även kallad rubank)
-Falshyvel
-Stöthyvel
-Skrubbhyvel (kan vare en slutkörd putshyvel av trä).
-Kniv (med kolstålsblad)
-Smygvinkel
-Strykmått (minst 2 st eller en dubbelmodell)
-Stållinjal
-Träborrar
listan är längre än såhär man nu skall jag ut och kärra in mer ved.
Produkter som diskuteras: "Snickaryxa"
Snickaryxa svängt skaft Hultafors
För hantverkaren
709 kr inkl moms
Läs mer
Är det någon speciell fördel du tycker MFT-VL har jämfört med en vanlig GE basmodul? Själv tycker jag det är en nackdel att fräs/såg-bordet är fast i MFT-bordet, då det t.ex. blir jobbigare att flytta runt fräsbordet eller ställa det precis där man vill. Långa brädor kan ändå få stöd av MFT bara genom att ställa GE-modulen nära. Efter att också funderat över MFT-VL så köpte jag till slut GE och TF-1400-setet, det blir ju också lite billigare jämfört med enskilda delar.
- Det enda jag tänkte på var väl att man kan utnyttja MFT/3 bordets längd/bredd vid behov. Kanske går bra ändå. Var det denna du tänkte på? (Artikelnummer: 570269)
MFS 400 är säkert bra om man skall göra mycket (del-)rektangulära fräsningar av olika storlekar, men för enstaka arbeten så tycker i alla fall jag att det kostar mer än det smakar. Att göra enstaka mallar själv av reglar eller skivmaterial är inte svårt och blir mycket billigare än de 3500 kr MFS 400+förlängning kostar.
- Det var baserat på ett tips på youtube, där mallar kunde minimeras samt ökade säkerheten vid arbetet. Tror inte den kommer ta bort mallar men kanske minimera dem. Det fanns även ”inserts” som gör att man kan få in radier i hörnen.
Som alltid så är detta bara mina personliga åsikter, de kan ju vara fel
- Som jag är väldigt tacksam för!
Lycka till med verktygen och berätta hur det går!
- Aboslut, kommer nog försöka skapa en beskrivning av alla projekt samt se vad jag kunde ha gjort bättre.
Det roliga med allt är att man lär sig och hade sannolikt inte löst uppgifterna i renoveringar på samma sätt igen. På något sätt tror jag detta triggar ingenjören i en på något sätt.
- Det enda jag tänkte på var väl att man kan utnyttja MFT/3 bordets längd/bredd vid behov. Kanske går bra ändå. Var det denna du tänkte på? (Artikelnummer: 570269)
MFS 400 är säkert bra om man skall göra mycket (del-)rektangulära fräsningar av olika storlekar, men för enstaka arbeten så tycker i alla fall jag att det kostar mer än det smakar. Att göra enstaka mallar själv av reglar eller skivmaterial är inte svårt och blir mycket billigare än de 3500 kr MFS 400+förlängning kostar.
- Det var baserat på ett tips på youtube, där mallar kunde minimeras samt ökade säkerheten vid arbetet. Tror inte den kommer ta bort mallar men kanske minimera dem. Det fanns även ”inserts” som gör att man kan få in radier i hörnen.
Som alltid så är detta bara mina personliga åsikter, de kan ju vara fel
- Som jag är väldigt tacksam för!
Lycka till med verktygen och berätta hur det går!
- Aboslut, kommer nog försöka skapa en beskrivning av alla projekt samt se vad jag kunde ha gjort bättre.
Det roliga med allt är att man lär sig och hade sannolikt inte löst uppgifterna i renoveringar på samma sätt igen. På något sätt tror jag detta triggar ingenjören i en på något sätt.
Jag vet ju inte hur du är funtad. Alla är ju olika. Fast jag personligen kommer bättre överens med klassiska västerländska ryggsågar och fogsvansar än med japansågar. Med ett undantag. De extremt fintandade japansågarna med rygg är överlägsna sin västerländska motsvarighet tycker jag.
- Har aldrig testat någon så jag tänkte att det vore kul att ha i sin arsenal.
Vad skall du med avståndsmätare till?
Jag har arbetat på förtjänst på byggen periodvis och snickrat på förtjänst periodvis och varit aktiv hobbypulare ända sedan tonårstiden och den enda gången jag skulle ha haft användning för en avståndsmätare var då jag ritade en situationsplan en gång för ett byggnadstillstånd och hade svårt att få placeringen rätt. Den gången gick det utan fast det blev krångligare. Det lönar sig inte att hålla sig med en elektronisk apparat med komponenter som åldras för att använda en gång på 20 år.
Satsa hellre på ett 50 meters och ett 5 meters stålmåttband av bra kvalitet.
- Ser inte att det ena tar ut det andra. Använder den jag har förhållandevis ofta. Dock använder jag en klassisk tummstock ännu mer. Det är nog för att jag hittils mest arbetat med skivmaterial och reglar. Fördelen med denna enhet är att du kan skicka data från en uppmätning och projicera den på en bild, för minnet istället för rita på papper. Guilty pleasure.....utan tvekan. Nödvändig ....inte allsJ
Jag tycker att den där MFS400 grunkamojen ser ut att vara som att kasta pengar i sjön.
Sånt där kan man enkelt improvisera efter hand med överblivna skivbitar och ribbor utan att det kostar mer än någon skruv. "Findus" är forumets expert på sådant men de flesta av oss som snickrar gör det någon gång.
- Den skall undersökas mer, men kan vara ett sätt för en nybörjare att lära sig men med någon typ av ökad säkerhet. Känner att just fräs är längst ifrån min nuvarande kunskap och innehar en ärvd Bruksbo som har sett sina bästa dagar. Behöver jag investera för mina nästa projekt.....nej....klarar nog mig med några mallar, fräsar och ett antal misstag....
Det är så lätt att dras med av marknadsföringen och inbilla sig att om man köper vissa grunkamojer så kan man som nybörjare få proffsresultat utan kunnande. Sanningen är att också grunkamojerna kräver träning för att lära sig använda. Slutresultatet blir att folk tränar upp ett grunkamojberoende sätt att arbeta där man ständigt är begränsad av grunkamojernas kapacitet samtidigt som de köper grunkamojer för så mycket pengar att de aldrig har råd med bra grundverktyg. I stället för att sätta samma tid på att träna upp handaskickligheten med enkla grundverktyg och med samma tidsinsats lära sig ett arbetssätt som går att tillämpa på nästan vad man än råkar på för behov.
Vi hade en gång här på forumet ett extremfall........ ett arbete som ansågs kräva en massa grunkamojer men som jag brukar göra på några sekunder på ögonmått antingen med stämjärn eller med yxa beroende på vilken nogrannhet som krävs.
- Utan tvekan så att många av oss köper oss till kunskap och precision som inte är nödvändig eller är bara känns bättre. Jag projicerar nog mycket på verktygen baserat på den erfarenhet som erhållits från Festool Sänksåg T55 med tillägg som har varit hur bra som helst för mig. Ökad säkerhet och precision, vilket gör det roligare att hålla på. Det som stör mig mest är när man har dåliga verktyg som kostar tid och energi.
Det jag skall göra nu är att gå ifrån ”fulsnickeri” till ”finsnickeri” och försöker hitta en smidig med ändå rimlig nivå. Av listan nedan så finns det absolut ett par som skall adderas men några måste nog googlas först....
Tack!
Exempel på grundverktyg som går först på prioriteringlistan för finsnickeri:
-Stämjärn (minst 3 olika storlekar)
-Vinkelhake
-Snickaryxa
-Putshyvel
-Långhyvel (även kallad rubank)
-Falshyvel
-Stöthyvel
-Skrubbhyvel (kan vare en slutkörd putshyvel av trä).
-Kniv (med kolstålsblad)
-Smygvinkel
-Strykmått (minst 2 st eller en dubbelmodell)
-Stållinjal
-Träborrar
listan är längre än såhär man nu skall jag ut och kärra in mer ved.
- Har aldrig testat någon så jag tänkte att det vore kul att ha i sin arsenal.
Vad skall du med avståndsmätare till?
Jag har arbetat på förtjänst på byggen periodvis och snickrat på förtjänst periodvis och varit aktiv hobbypulare ända sedan tonårstiden och den enda gången jag skulle ha haft användning för en avståndsmätare var då jag ritade en situationsplan en gång för ett byggnadstillstånd och hade svårt att få placeringen rätt. Den gången gick det utan fast det blev krångligare. Det lönar sig inte att hålla sig med en elektronisk apparat med komponenter som åldras för att använda en gång på 20 år.
Satsa hellre på ett 50 meters och ett 5 meters stålmåttband av bra kvalitet.
- Ser inte att det ena tar ut det andra. Använder den jag har förhållandevis ofta. Dock använder jag en klassisk tummstock ännu mer. Det är nog för att jag hittils mest arbetat med skivmaterial och reglar. Fördelen med denna enhet är att du kan skicka data från en uppmätning och projicera den på en bild, för minnet istället för rita på papper. Guilty pleasure.....utan tvekan. Nödvändig ....inte allsJ
Jag tycker att den där MFS400 grunkamojen ser ut att vara som att kasta pengar i sjön.
Sånt där kan man enkelt improvisera efter hand med överblivna skivbitar och ribbor utan att det kostar mer än någon skruv. "Findus" är forumets expert på sådant men de flesta av oss som snickrar gör det någon gång.
- Den skall undersökas mer, men kan vara ett sätt för en nybörjare att lära sig men med någon typ av ökad säkerhet. Känner att just fräs är längst ifrån min nuvarande kunskap och innehar en ärvd Bruksbo som har sett sina bästa dagar. Behöver jag investera för mina nästa projekt.....nej....klarar nog mig med några mallar, fräsar och ett antal misstag....
Det är så lätt att dras med av marknadsföringen och inbilla sig att om man köper vissa grunkamojer så kan man som nybörjare få proffsresultat utan kunnande. Sanningen är att också grunkamojerna kräver träning för att lära sig använda. Slutresultatet blir att folk tränar upp ett grunkamojberoende sätt att arbeta där man ständigt är begränsad av grunkamojernas kapacitet samtidigt som de köper grunkamojer för så mycket pengar att de aldrig har råd med bra grundverktyg. I stället för att sätta samma tid på att träna upp handaskickligheten med enkla grundverktyg och med samma tidsinsats lära sig ett arbetssätt som går att tillämpa på nästan vad man än råkar på för behov.
Vi hade en gång här på forumet ett extremfall........ ett arbete som ansågs kräva en massa grunkamojer men som jag brukar göra på några sekunder på ögonmått antingen med stämjärn eller med yxa beroende på vilken nogrannhet som krävs.
- Utan tvekan så att många av oss köper oss till kunskap och precision som inte är nödvändig eller är bara känns bättre. Jag projicerar nog mycket på verktygen baserat på den erfarenhet som erhållits från Festool Sänksåg T55 med tillägg som har varit hur bra som helst för mig. Ökad säkerhet och precision, vilket gör det roligare att hålla på. Det som stör mig mest är när man har dåliga verktyg som kostar tid och energi.
Det jag skall göra nu är att gå ifrån ”fulsnickeri” till ”finsnickeri” och försöker hitta en smidig med ändå rimlig nivå. Av listan nedan så finns det absolut ett par som skall adderas men några måste nog googlas först....
Tack!
Exempel på grundverktyg som går först på prioriteringlistan för finsnickeri:
-Stämjärn (minst 3 olika storlekar)
-Vinkelhake
-Snickaryxa
-Putshyvel
-Långhyvel (även kallad rubank)
-Falshyvel
-Stöthyvel
-Skrubbhyvel (kan vare en slutkörd putshyvel av trä).
-Kniv (med kolstålsblad)
-Smygvinkel
-Strykmått (minst 2 st eller en dubbelmodell)
-Stållinjal
-Träborrar
listan är längre än såhär man nu skall jag ut och kärra in mer ved.
Jag har MFS, både 400- och 700 modellerna. De används ytterst sällan. Ofta blir det mallar av spill-MDF i alla fall. MFS är ofta för skrymmande och opraktisk. Dessutom jobbar jag ofta med flera mallar, och då blir den en massa omställande. Men visst, man kan använda MFS för stt göra MDF-mallar. Se min tråd om multimallfräsning. @findus42 :s metod att göra mallar med bordssågen är helt överlägsen.
Festools vinkelanslag för skena är kass. Lägg inte surt förvärvade pengar på den.
(Ja, jag har en sån också. Ligger i en låda i källaren. Kommer aldrig mer att användas.)
Festools vinkelanslag för skena är kass. Lägg inte surt förvärvade pengar på den.
(Ja, jag har en sån också. Ligger i en låda i källaren. Kommer aldrig mer att användas.)
Redigerat: