14 360 läst · 34 svar
14k läst
34 svar
Bucklor i nylagt falsat tak?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 303 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 303 inlägg
Ska jag vara ärlig så har jag ingen koll - vi beställde ett falsat tak i antracitgrått och det här är vad vi fick vilket inte motsvarade våra förväntningar pga bucklorna Pratat med en anna plåtslagare nu och han sa att det ser ut att vara resultatet av en äldre falsupptagare där trissorna är slitna eller dåligt inställda. Men jag håller med dig om att det också verkar logiskt att tunnare plåt är omtåligare för den här formen av skador.S Stefan1972 skrev:
Är det så? Jag har väldigt svårt att acceptera detta så med facit i hand skulle jag föredragit fuskvarianten.H heimlaga skrev:Sådär ser falsad plåt ut. Litet buckligare än vanligt är den väl men jag tycker ändå att det ser acceptabelt ut.
Det där är en av orsakerna till att så många väljer något sämre plåtsystem i stället för riktig dubbelfalsad plåt. Med fuskplåten får man ofta en aning bättre utseende när det är nytt men både tätheten och säkerheten mot stormar är sämre.
Ja jag har också väldigt svårt att acceptera resultatet - och speciellt som ni nämner att det knappast kommer bli bättre under den varmare delen av året. Härligt att höra att ditt tak blev lyckat och att det finns hantverkare med yrkesstolthet!S Snickerick skrev:För mig är det där fullständigt oacceptabelt. Spelar ingen roll att det finns andra hus som ser lika illa ut.
När vi la 300kvm falsad plåt på vårat 100+ år gamla hus var jag mycket tydligt med att det inte fick se ut på det där viset.
Det gjorde det inte heller. Vi har ett snyggt, prydligt och slätt falsat plåttak på vårat hus. När jag såg hur de arbetade och det blev så pass bra utseende som det blev, kan jag inte känna annat än att det är en j-vla klantarslen som lägger tak som ser ut sådär. Det är liksom inte svårt att göra det snyggt. En ren spekulation från min sida är att det blir sådär när man drar ner plåten för hårt mot taken när man skruvar fast det, om det är så, så påverkar det nog i så fall också plåtens möjlighet att röra sig vid temperaturväxlingar, vilket då riskerar bidra till att det kommer se värre ut när det blir varmt, som någon nämnde.
Att göra något åt det i efterhand är antagligen svårt, annat än att lägga om taket.
Därtill är väl dessvärre sådan här undermålig kvalitet förmodligen att anse som "fackmannamässig" i dagens Sverige, varför jag förmodar att det blir svårt att få någon som helst åtgärd eller ersättning.
Men det vore intressant om några takplåtslagare uttalade sig. Det finns väl några i forumet förmodar jag.
Tack för svar på vad problemet beror på - fick samma svar från en annan lokal plåtslagare också, att bulorna förmodligen är resultatet av en äldre falsupptagare där trissorna är slitna eller dåligt inställda - men ska det verkligen vara kundens problem? Ja, jag ska absolut försöka bestrida det på något vis - helst vill jag att de river ner skiten och gör om och gör rätt Har nästan hellre TRP-plåt än en dålig bandtäckning som det känns just nu men jag hoppas du är rätt - att man blir hemmablind efter ett tag.Noramasen skrev:Det där är ett resultat i huvudsak av vilken typ av falsupptagningsmaskin som använts för att "dra" upp skivorna. Samt till viss mindre del i hur man ser till att lägga på ett mera kundbejakande sätt. (dvs Med löpande räkning) Det som är orsaken till "bulorna" är spänningar i plåten som uppkommer vid falsupptagningen, och ju flera hjul som bearbetar plåten dess mindre spänningar blir det. Varför de uppkommer på ena sidan beror på att högfalssidan har en mera omfattande bearbetning vilket resulterar i bulorna. Vill man undvika dessa som i ts fall så är det nog bara att kapitulera inför fakta. Men jag kan tycka att du kan försöka med ett prisavdrag, även om det kanske inte känns bättre att se detta resultat dagligen. En liten tröst är att färgen mattas med tiden, och vanan med att se det som nylagt avtar med tiden.
Ett råd till andra som går i tankar på att få en bandtäckning utförd är att se till att få referenser på plåtslageriet som kan bli aktuellt.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Tråkigt när det blir så där har som sagt med maskiner att göra och syns väl på svart.
Men finns inga regler på hur bulligt det får va så att få något för det är svårt.
Men finns inga regler på hur bulligt det får va så att få något för det är svårt.
helenfredin skrev:Tack för svar på vad problemet beror på - fick samma svar från en annan lokal plåtslagare också, att bulorna förmodligen är resultatet av en äldre falsupptagare där trissorna är slitna eller dåligt inställda - men ska det verkligen vara kundens problem? Ja, jag ska absolut försöka bestrida det på något vis - helst vill jag att de river ner skiten och gör om och gör rätt Har nästan hellre TRP-plåt än en dålig bandtäckning som det känns just nu men jag hoppas du är rätt - att man blir hemmablind efter ett tag.
Jag tittade lite mera på bilderna och förstår frustrationen helt och hållet. Men kanske du har en chans att få till en överenskommelse beroende på hur upphandlingen ser ut. Är det en upphandling inkl vattenavrinning så har du troligtvis en chans att få taket omlagt. -Förklaring! Som det ser ut på bilderna så har ni en takfotsbräda som är monterad i 90° efter taklutningen. Detta innebär att det blir problem att få rännkroken att bli erforderligt fastsatt och med tillräcklig lutning för vattenavrinningen, speciellt ifall ni beställt ett st stuprör per takfall. För att få bästa funktionen med rännkroken så ska den fräsas ner i underlaget dvs. råsponten på takfallet. Och detta för att få rännan i position att ta emot vattnet optimalt. Och ska kroken fräsas ner så innebär det att taket måste läggas om. Jag har dessvärre inga förhoppningar om att en andra läggning skulle förändra eventuella bulors minskning med större grad beroende på att samma maskin kommer att användas igen. Men allt hänger på hur upphandlingen ser ut och hur det kommer att påverka slutpriset.helenfredin skrev:Tack för svar på vad problemet beror på - fick samma svar från en annan lokal plåtslagare också, att bulorna förmodligen är resultatet av en äldre falsupptagare där trissorna är slitna eller dåligt inställda - men ska det verkligen vara kundens problem? Ja, jag ska absolut försöka bestrida det på något vis - helst vill jag att de river ner skiten och gör om och gör rätt Har nästan hellre TRP-plåt än en dålig bandtäckning som det känns just nu men jag hoppas du är rätt - att man blir hemmablind efter ett tag.
Dessvärre finns inga "regler" men väl rekommendationer. Ifall HUS AMA ligger som grund för upphandling så finns det där en buktighetsgräns på max 6mm mellan falserna och det är egentligen lite för stor tolerans kan jag tycka.I johan ivarsson skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
som plåtslagare blir man fundersam varför man lagt plåten när den ser ut så där, det som har hänt är att plåtrullen är "kantlång"
det innebär att när rullen klippts hos tillverkaren så har dom haft slöa skär . därav är inte plåten exakt lika bred över hela rullen . räcker att det diffar 1-2 mm så blir resultatet som ovan . I detta fall skulle plåtslagaren skickat tillbaka rullen till grossisten och begärt en ny rulle/rullar . Sen skall ju tilläggas att en viss tolerans skall man ha . Men detta är alldeles för mycket.
det innebär att när rullen klippts hos tillverkaren så har dom haft slöa skär . därav är inte plåten exakt lika bred över hela rullen . räcker att det diffar 1-2 mm så blir resultatet som ovan . I detta fall skulle plåtslagaren skickat tillbaka rullen till grossisten och begärt en ny rulle/rullar . Sen skall ju tilläggas att en viss tolerans skall man ha . Men detta är alldeles för mycket.
Jag skulle inte hävda att felet sitter i att plåten är kantlång, då detta är ett ganska ovanligt fel med dagens framställningskvalité. Undantag kan ju alltid finnas men den kantlånga rullen som man då stöter på bör man som du skriver returnera för reklamation. Vidare har jag ingen erfarenhet av de nyare uppstickare av tillverkaren men där kanske det är andra toleransnivåer på grund av att de är billigare i inköp. Vidare så innebär kantlånghet i att plåten har inneboende spänningar och som ger till följd, att ifall man rullar ut en i full längd så visar sig den inte rak, utan svänger iväg åt något håll eller rent av går i växlande höger/vänstersvängpelle plåttak skrev:som plåtslagare blir man fundersam varför man lagt plåten när den ser ut så där, det som har hänt är att plåtrullen är "kantlång"
Detta felet med buliga läggningar är dessvärre betydligt vanligare än att de skulle härkomma från kantlånghet. Och har en orsak i upptagningen av falserna, med den spänningen som uppkommer av följd.