A
Behandlat isolerskivor vid vedspis med vattenglas. Tänkte att en strykning skulle räcka men ändrade mig. Körde på tills det inte sög så mycket. Får se om det var rätt taktik ytan känns kall nu så den är nog ordentligt fuktig/mättad. Får se om reaktionen med luften gör sitt nu över natten. Just nu mörkt flammig på flera ställen. Där jag lagat ytan märkte jag också att det sög mer. Kan bli så att det blir mörkare där. Ytan känns MYCKET fastare nu utan ”hinna”. Innan så sandpapprade jag ytan med typ 240 papper enligt bild. Kanterna fasade jag av med mjukt sandpapper enligt bild så att de skulle bli lite starkare. Lite roligt är att ytan ”glittrar” som av silver i motljus. Sannolikt mineralerna i vattenglaset som reflekterar ljuset. Kisel?

Tillverkat mall för urtag i köksstomme för diskho. Svårt att tänka i 3D. Hon sitter ju förmonterad i skivan så när jag sänker ned den kommer allt vara på diagonalen liksom och jag vet inte exakt om hon kommer få plats ordentligt då. Skivan väger ganska mycket och man vill inte hålla på för mycket när man lägger den till rätta. Katastrof om man skulle knäcka den. Hittat 0,5 mm som ”sticker opp” där skivan skall ligga. Skall slipa ned detta imorgon. Skall testa lite imorgon bitti med mallen.

Tänkte limma fast skivan med ”Superfix” men bara liksom där jag kommer åt mellan skiva/stomme när skivan lagts ned. Kommer inte limma innan jag lägger ned den. Skivan är tung så jag tänkte att det inte behövs så mycket. Rätt tänkt? Om det är tillräckligt plant så borde det funka? Annars skulle man kunna tänka sig att det är bra om man ”strängar ut” lim innan man lägger skivan på plats. Nackdelen är att det då börjar torka och om man vill korrigera lite har man begränsad tid på sig så. Nackdelen är också att man inte får bort skivan efteråt när limmet torkar (varför man nu skulle vilja detta?)

Säljaren ville sälja på mig någon stor tub (Tec 7?) för 265 bagis men jag sa nej tack och köpte en liten annan för 65 riksdaler istället. Känns bra!
 
  • Flaska med vattenglas står på en yta, delvis insvept i plast, med sprayflaska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En arbetsplats med ett sågat trästycke på arbetsbockar och en tigersåg, omgivet av verktyg och krukväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt flammiga isolerskivor behandlade med vattenglas stående vid en vedspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en mörk arbetsyta med uppritade linjer och mätsticka, som förberedelse för att tillverka en urtagning i skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en sandpapprad kant av en isolerskiva framför en vit tegelstruktur, skivan glittrar subtilt i ljuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
e97aer skrev:
Behandlat isolerskivor vid vedspis med vattenglas. Tänkte att en strykning skulle räcka men ändrade mig. Körde på tills det inte sög så mycket. Får se om det var rätt taktik ytan känns kall nu så den är nog ordentligt fuktig/mättad. Får se om reaktionen med luften gör sitt nu över natten. Just nu mörkt flammig på flera ställen. Där jag lagat ytan märkte jag också att det sög mer. Kan bli så att det blir mörkare där. Ytan känns MYCKET fastare nu utan ”hinna”. Innan så sandpapprade jag ytan med typ 240 papper enligt bild. Kanterna fasade jag av med mjukt sandpapper enligt bild så att de skulle bli lite starkare. Lite roligt är att ytan ”glittrar” som av silver i motljus. Sannolikt mineralerna i vattenglaset som reflekterar ljuset. Kisel?

Tillverkat mall för urtag i köksstomme för diskho. Svårt att tänka i 3D. Hon sitter ju förmonterad i skivan så när jag sänker ned den kommer allt vara på diagonalen liksom och jag vet inte exakt om hon kommer få plats ordentligt då. Skivan väger ganska mycket och man vill inte hålla på för mycket när man lägger den till rätta. Katastrof om man skulle knäcka den. Hittat 0,5 mm som ”sticker opp” där skivan skall ligga. Skall slipa ned detta imorgon. Skall testa lite imorgon bitti med mallen.

Tänkte limma fast skivan med ”Superfix” men bara liksom där jag kommer åt mellan skiva/stomme när skivan lagts ned. Kommer inte limma innan jag lägger ned den. Skivan är tung så jag tänkte att det inte behövs så mycket. Rätt tänkt? Om det är tillräckligt plant så borde det funka? Annars skulle man kunna tänka sig att det är bra om man ”strängar ut” lim innan man lägger skivan på plats. Nackdelen är att det då börjar torka och om man vill korrigera lite har man begränsad tid på sig så. Nackdelen är också att man inte får bort skivan efteråt när limmet torkar (varför man nu skulle vilja detta?)

Säljaren ville sälja på mig någon stor tub (Tec 7?) för 265 bagis men jag sa nej tack och köpte en liten annan för 65 riksdaler istället. Känns bra!
Tec 7 är det bästa (y). Det kör jag överallt :)
Men max 150kr för en tub ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tec 7 är det bästa (y). Det kör jag överallt :)
Men max 150kr för en tub ;)
Kan bara instämma, riktigt bra!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Reglar upp golv.

Nyuppförda träreglar för ett golvkonstruktion i en byggnad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbyggnad av träreglar på ett golv under renovering, med byggverktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
K
Vart några skift till idag.
 
  • En delvis byggd mur av lättbetongblock i ett källarutrymme med verktyg och en röd pall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggda cinderblockväggar i ett hörn av en källare med arbetsredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Teknikskifte. I verktygstrådarna så brukar ju unboxing vara populärt. Här har det varit inboxing idag. Inte för att julen är nära utan för att jag äntligen kan skicka iväg det sista spåret av Telia ADSL.
[bild]

Förresten, att låna kommunikationsutrustning på detta vis påminner mig lite om televerket nostalgitråden. För så var det ju med telefonerna för länge sedan också. Känns lite gammalmodigt. Förvisso så ville Bahnhof låna ut en router till mig dom också, men det tackade jag nej till.
Ännu roligare är ju att bolagen bara vill ha de där i retur för att kunna ta ut avgift från de som inte skickar in.

För de apparater de får i retur.... Skrotas

Så både miljöovänligt, gammalmodigt och allt vad det nu heter.Telia helt enkelt
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
A
Sågat ut och lagt stenskiva på plats. Det lönade sig att göra en exakt mall i skala 1:1. Funkade första försöket! Lite struligt med breddavloppet som sticker ut mot baksidan. Hon fick preeeecis plats utan att jag behövde göra åverkan i front/baksida på stommarna. Några millimeter till godo. Gott om marginal!

Limmade underifrån när väl stenen lagts på plats med ”Superfix”. Lilla tuben räckte precis! Får se imorgon om det härdat och fastnat på stenen. Jag tror det, väldigt klibbig massa.
 
  • Verktyg och material på golv med stenskiva och mall för exakt passform vid installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsågad stenskiva på plats ovanpå köksstommarna, med noggrann mallning och avloppsutskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
A
Fick svar från leverantören av stenen. Han höll med mig och rekommenderade att man limmade efter att man lagt dit skivan. Det skall kännas stumt och stenen skall ligga jämnt och ha många ytor som ligger an.
 
Stomresning klar. Skorsten ska strax på plats, samt tak- och fasadbeklädnad. Inredningen blir dock svårare.
Fogningen i ena knuten ska jämnas till förstås. Funderar dock på om det behövs luftspalt under takskägget?
Sen är det ju tomten också...
Pepparkakshus med tak och stomme uppbyggd, vit fog vid hörn, på plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
elinw och 6 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Stomresning klar. Skorsten ska strax på plats, samt tak- och fasadbeklädnad. Inredningen blir dock svårare.
Fogningen i ena knuten ska jämnas till förstås. Funderar dock på om det behövs luftspalt under takskägget?
Sen är det ju tomten också...
[bild]
Det ser ut som du har självbärande takpaneler, då behövs ingen luftspalt
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
Äntligen fått upp sista våderna i hallen på nedervåningen. Återstår ett hörn på övervåningen, men måste flytta inkommande el först!

Nyrenoverad hall med tapetserade väggar, golv utan lister och en dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
I
Tillverkat lofträcke
Hantverk av lofträcke under konstruktion på verkstadsbord med elverktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt trälofträcke vid en vitmålad trappa, med en synlig träbjälke i taket ovanför, i ett rum med träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överliggaren sparas till helgen
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
K
Vart ett par skift till innan värken från diskbråcket vart olidligt.. Nu blir det inge mer jobb tills nervklämningen är över.

Kommer bli en/två nischer i duschen som man ser begynnelsen till, inte bestämt exakt utformning om jag skall mura en liten remsa på 10cm till höger och vänster eller om nischen skall gå hela vägen ut.. Mittstolpe kommer det blir för stången dock. Troligast blir det alternativ 1.
 
  • Byggprocess av nischer i dusch med betongblock och oputsade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggprojekt av en dusch med begynnelse till två nischer i lecablockväggen och synliga rör i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Jag har testat hur det ser ut att täcka den omålade förhöjningen av bänkskivan på byrån med en list. Det ser bra ut, tycker jag. Nu ska jag bara leta efter geringssågen så att hörnen kan bli snygga.

Blå omålad byrå med vit topp och list längs förhöjningen, i väntan på gering för snygga hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fått gjort, snarare. Två dagar tog det att få nytt tak på hus och garage, inklusive byte av takfönster. Snyggt!

Ett nyrenoverat hus och garage med rött tegeltak och takfönster i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus och garage med nytt tak och ställningar runtom, i en bostadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.