S sinuslinus skrev:
Klart man ska ha eget motorvärmaruttag till bilen. Borrat genom fönsterkarmen och satt ett uttag där.
Om vi bortser från snubbelrisken och möjligen längden på anslutningskabeln, är det något uppenbart fel här egentligen?

• Gilla
nmeden
  • Laddar…
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
.... men den ser ut att ha asbest runt sladdarna....
Ser ut att ha asbets??? :thinking: Hur ser du det? Sedan när blev asbets en "elisolator"?

• Gilla
etompau
  • Laddar…
R roli skrev:
Ser ut att ha asbets??? :thinking: Hur ser du det? Sedan när blev asbets en "elisolator"?
Jaaa, det har det väl alltid varit? Det är ingen ledare iaf... ;)

S sinuslinus skrev:
Om ni gillade den svenska lösningen så har jag ett annat från ett hotell i Rumänien.
Man måste ju ha tv vid utebaren.

[bild]
Ja alltså vad är det här för amatörer?? Man måste ju vända grenuttaget upp-och-ner så att det inte regnar in i det!

;)

• Älska
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sidorna nedan hävdar att asbest har "mycket god termisk och elektrisk isoleringsförmåga". Om de har snott innehållet av varandra vet jag inte...

[länk]
[länk]
[länk]
Ja, det är ju ett i stort sett rent mineral. När såg du senat berg som var annat än en god isolator?

Nåja, vill man "grotta ner sig" (varning ordvits!) så visar det sig att det faktiskt varierar beroende på typ av mineral. Vissa malmer har t ex bättre ledningsförmåga.

Men asbest är ju en erkänt god isolator för värme, och tumregeln gäller här; det som isolerar värme, isolerar el. (Och vice versa).

Men hur vanligt är det att man har asbest som isoleringsmaterial i kablar?

useless useless skrev:
Det beror på var de sitter. I många högtemp-tillämpningar från "förr" så hade man asbestisolering, t ex vid ugnar, vissa motorer, osv. osv. Jag har stött på det i industrin vid ett några tillfällen. (Kopplat till kvicksilver-reläer... :))

Jag vet inte att vi haft det så mycket i hus i Sverige, men "over there" så förekom det tydligen också.

Men "vanligt" är nog ändå att ta i.

Det här såg jag idag på lunchen, komplett med silvertejp, ojordat och matat med lampsladd. Och fast installerat. Värsta kinderägget. För grenuttag är ju så dyra och svåra att få tag i.

• Ojordat uttag fast installerat med silvertejp och lampsladd nära en matservering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Majs som pizzasallad? :surprised:

mattiasp mattiasp skrev:
Det här såg jag idag på lunchen, komplett med silvertejp, ojordat och matat med lampsladd. Och fast installerat. Värsta kinderägget. För grenuttag är ju så dyra och svåra att få tag i.
Ser ju dessutom ut som om det är ett grenuttag för sladd som blivit "fast" anslutet......

useless useless skrev:
Det var det som jag menade, när jag frågade om när asbets blev en "elisolator".

Här gäller det att uttrycka sig rätt från början annars blir man "feltolkad".........:rolleyes::thinking::oops:

Ett exempel på felaktig koppling och något att ta lärdom av :
Uppsala nya tidning rapporterar om hur det kan gå, när tanken inte hinner med. Belysningsstolpar sätts upp på en skolgård. Alla ledningar d.v.s även skyddsjorden, isoleras i väntan på inkoppling och skyddsjorden ansluts följaktligen ej omedelbart till stolpen. 2 barn akut till sjukhus för kontroll efter strömgenomgång!

useless useless skrev:
Jag hade en bit asbestisolerad sladd (ca 10cm) som kom från en MEMA motor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.