11 401 läst · 34 svar
11k läst
34 svar
Lägga trall fast dörren bara har 3 cm spelrum ner till befintliga betongplattor
Flyttar man upp dörren får man en riktig snubbeltröskel och hur lösa det på insidan så det ser vettigt ut? Kommer se knasigt ut och det finns risk att det drar med sig jobb pga ytskikten på insidan.
Kliva ned i en försänkning för att kliva upp på trädäcket. Inget som jag skulle acceptera personligen. Snubbelrisk och visuellt sådär men en billig lösning.
Med tanke på att det skall vara en långsiktig och stabil lösning som inte ser ut som en nödlösning är det nog tyvärr gräva som återstå. Tror inte ni blir nöjda med mindre.
Fundera även på staketet en gång till. Ligger trädäcket på samma nivå som gräsmattan så kommet de att bli en förlängning till varandra. Med en inhängnad blir det som ett avgränsat rum som gör att utrymmet kommer att kännas mindre än utan staket.
Kliva ned i en försänkning för att kliva upp på trädäcket. Inget som jag skulle acceptera personligen. Snubbelrisk och visuellt sådär men en billig lösning.
Med tanke på att det skall vara en långsiktig och stabil lösning som inte ser ut som en nödlösning är det nog tyvärr gräva som återstå. Tror inte ni blir nöjda med mindre.
Fundera även på staketet en gång till. Ligger trädäcket på samma nivå som gräsmattan så kommet de att bli en förlängning till varandra. Med en inhängnad blir det som ett avgränsat rum som gör att utrymmet kommer att kännas mindre än utan staket.
Dörren behöver ju bara flyttas upp 3 cm och att göra det snyggt är ju inga problem.M Mikael St skrev:Flyttar man upp dörren får man en riktig snubbeltröskel och hur lösa det på insidan så det ser vettigt ut? Kommer se knasigt ut och det finns risk att det drar med sig jobb pga ytskikten på insidan.
Kliva ned i en försänkning för att kliva upp på trädäcket. Inget som jag skulle acceptera personligen. Snubbelrisk och visuellt sådär men en billig lösning.
Med tanke på att det skall vara en långsiktig och stabil lösning som inte ser ut som en nödlösning är det nog tyvärr gräva som återstå. Tror inte ni blir nöjda med mindre.
Fundera även på staketet en gång till. Ligger trädäcket på samma nivå som gräsmattan så kommet de att bli en förlängning till varandra. Med en inhängnad blir det som ett avgränsat rum som gör att utrymmet kommer att kännas mindre än utan staket.
Här hände det grejer helt plötsligtJoachim Johansson skrev:Så här gjorde jag på en altan när kunden tidigare hade satt in en ny altandörr lite för lågt. Under trallen är det en gjuten platta, Använde 28x120 som reglar som slogs fast i betongen med expanderspik. Skruvade sen trallgolvet med korta trallskruv. Framför dörren la jag endast ner lösa trallbitar med bra passform.
[bild]
Viss snubbelrisk kanske, men han ville verkligen inte flytta på dörren
Det kommer att bli ungefär så som du föreslår. Bor i bostadsrätt så att göra ingrepp på fasad och höja dörr etc kommer inte på fråga. Sen har jag kommit fram till att det för mig blir ett alldeles för stort jobb att lyfta bort stenen och gräva ur.
Jag kommer att lägga 25mm hög komposittrall och vid dörren kommer jag att göra en lägre trallruta utan reglar. Har tänkt att bygga trallrutan med en rostfri metallram som står på tunna pallningsbrickor. Så länge rutan inte är högre än 35mm så går dörren fritt. Sen har jag tänkt att geringssåga trallen runt den lägre trallrutan så att övergången blir mjukare och minskar risk för att snubbla över den.
Det jag inte har bestämt är om jag ska använda 30mm höga kompositreglar eller 45mm NTR A tryckimpregnerat. Det ger en totalhöjd på antingen 55 eller 70 mm. Det är ju betydligt trevligare med 20mm övergång vid dörrens trall än 35mm. Nackdelen med kompositreglarna är att de blir dyrare och behöver ligga tätare och det blir lättare att bygga regelverket av tryckimpregnerat.
Kom med en bild när det är färdigtF fireon skrev:Här hände det grejer helt plötsligt
Det kommer att bli ungefär så som du föreslår. Bor i bostadsrätt så att göra ingrepp på fasad och höja dörr etc kommer inte på fråga. Sen har jag kommit fram till att det för mig blir ett alldeles för stort jobb att lyfta bort stenen och gräva ur.
Jag kommer att lägga 25mm hög komposittrall och vid dörren kommer jag att göra en lägre trallruta utan reglar. Har tänkt att bygga trallrutan med en rostfri metallram som står på tunna pallningsbrickor. Så länge rutan inte är högre än 35mm så går dörren fritt. Sen har jag tänkt att geringssåga trallen runt den lägre trallrutan så att övergången blir mjukare och minskar risk för att snubbla över den.
Det jag inte har bestämt är om jag ska använda 30mm höga kompositreglar eller 45mm NTR A tryckimpregnerat. Det ger en totalhöjd på antingen 55 eller 70 mm. Det är ju betydligt trevligare med 20mm övergång vid dörrens trall än 35mm. Nackdelen med kompositreglarna är att de blir dyrare och behöver ligga tätare och det blir lättare att bygga regelverket av tryckimpregnerat.
Husägare
· Klagshamn
· 278 inlägg
Hej, jag hade ungefär samma problem och samma funderingar som du fast en något mindre uteplats (ca 20kvm) och lite mer plats under dörren. Jag lyckades få tag på 12x70mm tryckimpregnerad från Bauhaus som jag la 28mm trall på, sen efter mycket letande hittade jag 35mm rostfria skruvar på Biltema som funkade med 28+12mm. Det går fritt med några mm under dörren, fick greja lite med stenläggningen då den inte var helt jämn och fick lite problem första vintern när en av bräderna kupade sig. Hade också lite problem i ett av hörnen också där trallen rörde sig och flyttade på "reglarna" eftersom trallen är starkare än reglarna. Så det finns ju vissa risker med att inte ha så stora marginaler och såklart inte optimalt med 12mm tjocka reglar. Har du då bara 30mm frigång vet jag inte riktigt vilken kombination av reglar och trall som kan funka. Den enklaste vägen är väl att lägga klickplattor även om det ger mer en balkongkänsla än trädäckskänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga: Hur rädd ska man vara för röta på NTR AB klassat tryckimpregnerat om man lägger det direkt mot plattorna?
Är exempelvis liggande 28x120 eller 22x95 ett dåligt val som reglar eller kommer det att funka bra i 10 år ändå? Uteplatsen är skyddat av tak förutom den yttersta metern. Det hade varit grymt att använda liggande 22x95 som reglar istället för 45x195 då det bygger betydligt mindre på höjden. Alternativet är ju som sagt att köra på 30mm kompositreglar men det blir jobbigare att lägga så jag hade helst undvikit det.
Är exempelvis liggande 28x120 eller 22x95 ett dåligt val som reglar eller kommer det att funka bra i 10 år ändå? Uteplatsen är skyddat av tak förutom den yttersta metern. Det hade varit grymt att använda liggande 22x95 som reglar istället för 45x195 då det bygger betydligt mindre på höjden. Alternativet är ju som sagt att köra på 30mm kompositreglar men det blir jobbigare att lägga så jag hade helst undvikit det.
En till fråga: Tänker att jag behöver fästa reglarna i betongplattorna på något sätt? Är det viktigt eller kan de lika gärna ligga fritt rakt på plattorna?
Om jag måste fästa reglarna, gör jag bäst i att förborra hål i plattorna och fästa reglarna med vinkeljärn i dessa hål?
Jag kan tyvärr inte fästa reglarna i fasaden på något sätt.
Om jag måste fästa reglarna, gör jag bäst i att förborra hål i plattorna och fästa reglarna med vinkeljärn i dessa hål?
Jag kan tyvärr inte fästa reglarna i fasaden på något sätt.
Jag skulle absolut ha fäst reglarna. Du kommer inte ha reglar som är 45mm tjocka utan tunnare. Tråkigt om du får en uppböjning och varje gång du går så slår regeln ner mot stenplattornaF fireon skrev:En till fråga: Tänker att jag behöver fästa reglarna i betongplattorna på något sätt? Är det viktigt eller kan de lika gärna ligga fritt rakt på plattorna?
Om jag måste fästa reglarna, gör jag bäst i att förborra hål i plattorna och fästa reglarna med vinkeljärn i dessa hål?
Jag kan tyvärr inte fästa reglarna i fasaden på något sätt.
Bra input!P Pappa1986 skrev:
Vet ni om det är dumt att använda 22x95 eller 28x120 som reglar direkt mot plattorna? De är ju bara NTR AB klassade och inte NTR A som 45x195. Vill helst inte ha 45 mm höga reglar men finns det risk för att 22/28 får röta efter några få år så är det ju inte värt det. Alternativet är som sagt kompositreglar på 30mm men det blir dyrare och jobbigare att lägga.
Alternativet kan ju vara att klyva en 45×195? Då får du rätt klass med juF fireon skrev:Bra input!
Vet ni om det är dumt att använda 22x95 eller 28x120 som reglar direkt mot plattorna? De är ju bara NTR AB klassade och inte NTR A som 45x195. Vill helst inte ha 45 mm höga reglar men finns det risk för att 22/28 får röta efter några få år så är det ju inte värt det. Alternativet är som sagt kompositreglar på 30mm men det blir dyrare och jobbigare att lägga.