Teknikskifte. I verktygstrådarna så brukar ju unboxing vara populärt. Här har det varit inboxing idag. Inte för att julen är nära utan för att jag äntligen kan skicka iväg det sista spåret av Telia ADSL.
ADSL-utrustning och kabel i kartong redo för retur, inklusive router och originalförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förresten, att låna kommunikationsutrustning på detta vis påminner mig lite om televerket nostalgitråden. För så var det ju med telefonerna för länge sedan också. Känns lite gammalmodigt. Förvisso så ville Bahnhof låna ut en router till mig dom också, men det tackade jag nej till.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Gick just en match mot tapetseringens slutboss, dubbel snedtaksskarv, innerhörn och radiator i samma våd. Boom!

Nytapetserad vägg med snedtaksskarv och radiator nära hörnet, omgiven av vita dörrar och en stege på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara att ärevarva upp resten av tapeten.
 
  • Gilla
Grillo och 10 till
  • Laddar…
Byggt en skänk av Ikea luckor och köksstommar
Handbyggd skänk av gråa IKEA-luckor och köksstommar med träskiva som bänkyta mot en parkettgolv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd skänk av gråa Ikea köksluckor och stommar med träarbetsbänk ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord skänk med öppna lådor visar förvaring av böcker och leksaker, byggd av Ikea-komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tallguy196 och 21 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Byggt en skänk av Ikea luckor och köksstommar
[bild] [bild] [bild]
Riktigt sjysst!
 
JLyck JLyck skrev:
Riktigt sjysst!
Ikea family hade 20% rabatt på dessa luckor så var bara att köpa :crysmile:
 
A
Idag kom ”kaffebänken”. Designad av mig i Sketchup och mätt och mätt och mätt och varit livrädd att det skulle bli fel. Det blev rätt! Tror jag. Enda felet är hålet för blandaren som skulle vara 32 mm men blev 35 mm. Men enligt leverantören av blandaren så skall det gå vägen ändå. Stänkskivorna blev för låga känner jag nu. Hade varit bättre med 70, 80 eller tom 90 mm istället för 50mm. Men det är för dyrt att byta nu. Bättre än inget alls antar jag. Dessutom får man väl en helt annan färg om man beställer i efterhand!

Blir problem att montera då hörnet där den skall sitta inte är 90 grader. Får karva lite för att få det bra. Kanske.

Trodde det skulle bli problem att bära in den men den vägde inte fullt så mycket som jag trodde. Nu skall man såga ut för hon i stommen. Jag antar att man bara kluttar dit lite lim sedan när man skall dit med skivan? Undrar vilket lim man skall använda? Silikon kanske? Någon? Bett om svar från stenhuggeriet men inget svar. Det står bara ”lim”. Karlssons klister, duger det? För det har jag!

Pallen får jag lägga ut på annons och träbitarna eldas upp. Bankat ut varenda spik ur brädorna. Slänges icke. Jag skall räta till dom så fort elektrikern kommer och felsöker elen till garaget. Han får spänning tillbaka på jorden så något är galet. Kanske så enkelt som en trasig apparat. Skarvsladd från tvättstugan än så länge för frysen som står i förrådet. Ingen utebelysning. Becksvart. Någon kommer att snubbla snart.

Färgen torkar lååångsamt.

Sambon lämnade tändningen på i bilen heeela natten. 5V i batteriet idag. God natt.
 
  • Nydesignad kaffebänk insvept i plast på en pall med en person i reflexkläder och en röd bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Geologisk karta som visar Vänern och olika bergarter som diabas, lerskiffer, kalksten, alunskiffer och sandsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny designad stänkskiva mot vägg på golv med träspill och verktygslåda, oinstallerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd träbänk utomhus designad för köket, placerad på en grusgång med en jul tomte i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en nyligen installerad kaffebänk med en mindre diskrepans i hålets storlek för blandaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenstänkskivor på en yta, designade för kaffebänk, med felaktig hålstorlek för blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nydesignad bänkskiva med utskuren hål för blandare, plastöverdrag, på pall utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på stenmaterial med för stor borrat hål för blandare, 35 mm istället för 32 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träplank med spikhål och skruvhål intill en ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KjellTimell och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha rivit garderoben för att skapa plats för frysen saknar jag garderobsutrymme. Det blev till att bygga en smal garderob på den enda lediga väggytan. Måttanpassad med minimalt djup för att kunna passera och för att den gamla garderobsdörren ska kunna användas. Nu är fyra hyllor klara och på plats, den femte hyllan väntar jag med tills dörren är på plats. Jag vill ju kunna komma åt alla hyllor. Ja hittade äntligen en plats för skrivaren. Jag tycker att den idag stör det charmiga torputseendet när den står mitt på bordet. Här i garderoben blir den mer diskret.

Jag kunde inte motstå att lyfta fram dörren för att se hur det kommer att bli. Men jag behöver skruva upp gångjärn innan den hängs på plats. Möjligen behöver jag vänta tills sambon är här, om jag inte kommer på hur man på ett enkelt sätt kan hålla i dörren samtidigt som man märker ut var gångjärnen ska sitta. Har ni några tips på hur man ska klara det ensam?

Nybyggd smal vit garderob med hyllor och en lutad dörr bredvid, väntar på gångjärn och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttanpassad smal garderob med fyra hyllor, innehållande köksartiklar och skor, väntande på dörrmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå dörr lutad mot en vägg, planerad att användas för en smal garderob under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Naturliv Naturliv skrev:
Efter att ha rivit garderoben för att skapa plats för frysen saknar jag garderobsutrymme. Det blev till att bygga en smal garderob på den enda lediga väggytan. Måttanpassad med minimalt djup för att kunna passera och för att den gamla garderobsdörren ska kunna användas. Nu är fyra hyllor klara och på plats, den femte hyllan väntar jag med tills dörren är på plats. Jag vill ju kunna komma åt alla hyllor. Ja hittade äntligen en plats för skrivaren. Jag tycker att den idag stör det charmiga torputseendet när den står mitt på bordet. Här i garderoben blir den mer diskret.

Jag kunde inte motstå att lyfta fram dörren för att se hur det kommer att bli. Men jag behöver skruva upp gångjärn innan den hängs på plats. Möjligen behöver jag vänta tills sambon är här, om jag inte kommer på hur man på ett enkelt sätt kan hålla i dörren samtidigt som man märker ut var gångjärnen ska sitta. Har ni några tips på hur man ska klara det ensam?

[bild]
[bild]
[bild]
Bestäm hur högt över golvet dörren ska hänga och sen mäter du på dörren och markerar sen gångjärnens placering i stommen (mät från golvet) och skruvar fast dem.
 
S sinuslinus skrev:
Bestäm hur högt över golvet dörren ska hänga och sen mäter du på dörren och markerar sen gångjärnens placering i stommen (mät från golvet) och skruvar fast dem.
Det låter så enkelt när du beskriver. Golvet som referenspunkt på gångjärnssidan kan fungera bra. När dörren hänger på plats så är det lätt att se var låsmojängen ska sättas fast. Tack för tipset!
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Kört en kärra skräp till tippen. Tillfredställelsen är stor när man slipper se alla blå säckar på altanen.

Blå säckar fyllda med skräp staplade på en träaltan bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjord träaltan utan de tidigare nämnda blå säckarna efter att skräpet har körts till tippen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En släpvagn full av blå säckar täckt med presenning bredvid en silverfärgad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Satte upp en extra kökshylla. Det blev lite trångt - risk att tekannorna skulle ramla ner innan.
Nyinstallerad kökshylla med svart mugg och burk märkt "Te kanel äpple".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Katten gillar att vi satt på elementet bakom soffan, och dessutom ordnat lite mysljus.
Kök med katt på fönsterbrädan bredvid krukväxter och en tänd stjärna i fönstret, snöigt landskap utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Har gjort ett mörkt hörn ljusare genom att montera en utelampa till.
Nyinstallerad utelampa på ett rödmålat husväggshörn med svensk flagga och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utelampa tänd på rödfärgat hus med tegeltak som gör hörnet ljusare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Vägg där gamla dubbeldörrar varit, spacklad och klar för tapetsering, med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spacklat sista gången efter gamla dubbelaltandörren, samt satt lister. Hoppas kunna tapetsera det ikväll och kanske foga och måla första gången imorgon
 
K
Bilat ner puts på väggar och tak och murat upp 1½ skift av dom nya väggarna.
Putsen var alldels sandig och taket var ojämnt, slog på över centimetern och jag har ingen störra lust att komplettera puts i taket pg.a den nya planlösningen. Nu vann jag 1 cm när jag skall glesa taket och gipsa.

Någon har gjort något med murstocken dessutom, det drar lite vid "lagningen", då det blir att foga/mura om dom stenarna innan putsen.

Hade jag haft annat pass än libellan, så hade jag säkert hunnit dubbelt så långt... Libellan skapar ångest!
 
  • Renoveringsprojekt med nerbilad puts på vägg och tak, exponerade tegelstenar och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt där gammal puts har tagits bort från en tegelvägg med synligt rörarbete och en stapel byggmaterial framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggda väggar av lättbetongblock i ett renoveringsprojekt med synligt kabelarbete och mätningsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med borttagen puts och påbörjat murning av nya väggar i betongblock, inklusive verktyg och vattenpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Lagt ytterligare några timmar på att försöka lista runt den nya vindsluckan. Helt hopplöst att få det bra när panelen i taket är som hela havet stormar. Det blir inte bättre av att undertecknad är pedant heller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.