236 969 läst · 357 svar
237k läst
357 svar
Från exekutiv auktion till lantlig idyll?
Jag kan skriva under på detta! Lackfräsen är lite bökig i början eftersom du måste få in snitsen för att få en jämn yta, men himmel vad jobb den sparar på ytor m tjocka lager. Läskig maskin dock med det feta roterande skäret. Jag är både alldeles kär i och alldeles livrädd för min.N nochl skrev:
Gör en liten uppdatering till, det har ju ställt frågor om uppvärmningssystem och det är ju ett gissel det där. Jag tror att kakelugnarna kommer att ge en superhärlig värme där fram i Maj-Juni när jag får börja elda i dem. Fram tills dess är jag låst vid den värme som finns. Direktverkande el med 70-talselement med gamla termostater. Känns väl sådär. Men de kompletteras med många trasmattor inköpta på olika loppisar, raggsockor och så har jag hittat en dunväst som jag fått i present någon gång så där har vi väl uppvärmningssystemet just nu ungefär. Luft-luftvärmepump är ju effektivt och ett bra sätt att få ner kostnaden men jag har ingen lust att sätta upp en luftvärmepump nu i slutet av november och sedan måla fasaden när värmen kommer tillbaks i mars, då kommer jag säkert att kladda på den nya luftvärmepumpen, dessutom vet jag inte om innedelen behöver sitta på någon vägg som inte är färdigmålad och då har man ju ett extra pyssel där för att få det snyggt. Det får vänta. Dessutom är ju tystnaden i huset nu helt fantastisk vilket en luftvärmepump skulle sabba.
Problemet när det inte finns vattenburet är ju att det blir ganska omfattande och framförallt dyrt att sätta in det, sen kommer ju borrhål och pump och då är vi nog uppe i ungefär 3 gånger husets pris. Nej, min plan är ungefär såhär:
Jag har redan börjat köpa och sätta in nya elradiatorer som är kopplade till mitt wifi. Direktverkande konvektorelement och då säger vissa att oljefyllda är bättre för de håller jämnare värme och vissa säger att konvektorelement har dåligt rykte eftersom de gamla termostaterna gjorde att de slogs på och blev skållheta och sedan stängs av och då blir det kallt. Med nya element med moderna termostater slår de på och av väldigt mycket och håller ganska jämn temperatur. Det som är bättre med konvektorelement är väl att de värmer upp snabbare och här kommer själva wi-fi tanken in. När jag är på jobbet så kan jag sänka temperaturen inomhus och då spara el, sedan någon timma innan jag kommer hem så höjjer jag upp till en normal nivå och då är det varmt och gött när jag kommer hem. Jag tror det kommer att spara en hel del på elkontot jämfört med element som står och går dygnet runt.
Nu har jag ännu inte hittat det optimala schemat för när jag ska sätta igång och när jag ska stänga av elementen så nu är det varmt och gött på morgonen och kallt och tråkigt när jag kommer hem från jobbet men jag experimenterar vidare. Det jag inte riktigt vet heller är om det är dumt att sänka värmen för mycket på dagen när jag är på jobbet. Det borde finnas någon magisk mattematisk gräns för hur mycket man ska sänka för att inte huset ska bli så nedkylt att uppvärmningen tar mer energi än man sparar på dagen. Den kastar jag gärna ut till er kloka forumanvändare?
När jag ändå är inne på att koppla saker till wi-fi så har jag dessutom köpt IKEAS smarta belysningssystem. Annars är det ju mysigt med dimmer på väggen men jävlar vad de kostar att installera. Nej IKEAS smarta lampor har det blivit överallt. Men då dök ju dilemmat upp att man måste ha telefonen för att tända och släcka. Eller hitta den där fjärrkontrollen som har en förmåga att gömma sig lite varstans. Lösningen till min dotters stora förtjusning är en liten google home assistant. så när hon kliver innanför dörren nu så ropar hon "OK google tänd alla lamporna" och sedan "OK google spela alla är jädda för spöken." (Nationalteaterns gamla dänga från Kåldolmar och Kalsipper) Hon tror att google är magisk och kan trolla och på ett sätt har hon ju rätt.
Nå ja, åter till uppvärmningssystemet. Om jag räknat någorlunda så skulle en konvertering till vattenburet med bergvärme hamna på runt 250-300.000. Min plan är istället att täcka taket med solceller. Jag har ett ganska stort tak med bra lutning i Ö-V läge så solpaneler skulle fungera och jag skulle få plats med en jädra massa paneler. Om mina beräkningar håller så får det plats 36 paneler på baksidan och 20 på framsidan. Köper man 56 paneler på 300W och en växelriktare direkt från Tyskland så landar man på under 100.000 och den bör väl producera minst 12.000kWh per år. När så småningom fasaden och rummen är klara så blir det nog en luft-luftvärmepump och då tillsammans med kakelugnarna kanske jag kan klara mig på den el jag själv kan producera. Jag tror solpaneler är en ruskigt bra investering. Den största risken känns som om det är att elpriserna sjunker kraftigt och det är jag inte jätteorolig för.
Så just nu har jag ställning runt hela huset och takläggare som lägger råspont ovanpå det gamla, i och för sig vackra, sticketaket. Så småningom blir det faktiskt ytpapp istället för pannor. Eftersom jag räknar med att täcka hela taket med solpaneler så tänker jag att det är onödigt att köpa pannor och sedan ta bort dem när det är dags för solpaneler. Svart papp, svarta solpaneler, det kan bli snyggt även om jag vet att det är ett kardinalfel att inte lägga lertegel på ett gammalt rött hus med vita knutar.
I ett senare inlägg kan jag berätta hur jag uppfunnit ett eget monteringssystem för solpanelerna som dessutom kommer bli snyggt och väldigt mycket billigare än de traditionella metoderna med CW lundbergplattor som man sätter på papptak.
Nu har jag nästan kommit ifatt min renovering med mina inlägg så jag återkommer med målning av trånga utrymmen, 5cm för kort vägg i köket och tilläggsisolering på vinden.
Problemet när det inte finns vattenburet är ju att det blir ganska omfattande och framförallt dyrt att sätta in det, sen kommer ju borrhål och pump och då är vi nog uppe i ungefär 3 gånger husets pris. Nej, min plan är ungefär såhär:
Jag har redan börjat köpa och sätta in nya elradiatorer som är kopplade till mitt wifi. Direktverkande konvektorelement och då säger vissa att oljefyllda är bättre för de håller jämnare värme och vissa säger att konvektorelement har dåligt rykte eftersom de gamla termostaterna gjorde att de slogs på och blev skållheta och sedan stängs av och då blir det kallt. Med nya element med moderna termostater slår de på och av väldigt mycket och håller ganska jämn temperatur. Det som är bättre med konvektorelement är väl att de värmer upp snabbare och här kommer själva wi-fi tanken in. När jag är på jobbet så kan jag sänka temperaturen inomhus och då spara el, sedan någon timma innan jag kommer hem så höjjer jag upp till en normal nivå och då är det varmt och gött när jag kommer hem. Jag tror det kommer att spara en hel del på elkontot jämfört med element som står och går dygnet runt.
Nu har jag ännu inte hittat det optimala schemat för när jag ska sätta igång och när jag ska stänga av elementen så nu är det varmt och gött på morgonen och kallt och tråkigt när jag kommer hem från jobbet men jag experimenterar vidare. Det jag inte riktigt vet heller är om det är dumt att sänka värmen för mycket på dagen när jag är på jobbet. Det borde finnas någon magisk mattematisk gräns för hur mycket man ska sänka för att inte huset ska bli så nedkylt att uppvärmningen tar mer energi än man sparar på dagen. Den kastar jag gärna ut till er kloka forumanvändare?
När jag ändå är inne på att koppla saker till wi-fi så har jag dessutom köpt IKEAS smarta belysningssystem. Annars är det ju mysigt med dimmer på väggen men jävlar vad de kostar att installera. Nej IKEAS smarta lampor har det blivit överallt. Men då dök ju dilemmat upp att man måste ha telefonen för att tända och släcka. Eller hitta den där fjärrkontrollen som har en förmåga att gömma sig lite varstans. Lösningen till min dotters stora förtjusning är en liten google home assistant. så när hon kliver innanför dörren nu så ropar hon "OK google tänd alla lamporna" och sedan "OK google spela alla är jädda för spöken." (Nationalteaterns gamla dänga från Kåldolmar och Kalsipper) Hon tror att google är magisk och kan trolla och på ett sätt har hon ju rätt.
Nå ja, åter till uppvärmningssystemet. Om jag räknat någorlunda så skulle en konvertering till vattenburet med bergvärme hamna på runt 250-300.000. Min plan är istället att täcka taket med solceller. Jag har ett ganska stort tak med bra lutning i Ö-V läge så solpaneler skulle fungera och jag skulle få plats med en jädra massa paneler. Om mina beräkningar håller så får det plats 36 paneler på baksidan och 20 på framsidan. Köper man 56 paneler på 300W och en växelriktare direkt från Tyskland så landar man på under 100.000 och den bör väl producera minst 12.000kWh per år. När så småningom fasaden och rummen är klara så blir det nog en luft-luftvärmepump och då tillsammans med kakelugnarna kanske jag kan klara mig på den el jag själv kan producera. Jag tror solpaneler är en ruskigt bra investering. Den största risken känns som om det är att elpriserna sjunker kraftigt och det är jag inte jätteorolig för.
Så just nu har jag ställning runt hela huset och takläggare som lägger råspont ovanpå det gamla, i och för sig vackra, sticketaket. Så småningom blir det faktiskt ytpapp istället för pannor. Eftersom jag räknar med att täcka hela taket med solpaneler så tänker jag att det är onödigt att köpa pannor och sedan ta bort dem när det är dags för solpaneler. Svart papp, svarta solpaneler, det kan bli snyggt även om jag vet att det är ett kardinalfel att inte lägga lertegel på ett gammalt rött hus med vita knutar.
I ett senare inlägg kan jag berätta hur jag uppfunnit ett eget monteringssystem för solpanelerna som dessutom kommer bli snyggt och väldigt mycket billigare än de traditionella metoderna med CW lundbergplattor som man sätter på papptak.
Nu har jag nästan kommit ifatt min renovering med mina inlägg så jag återkommer med målning av trånga utrymmen, 5cm för kort vägg i köket och tilläggsisolering på vinden.
Jag håller med om att duninte ska ha lertegel om du planerar för solceller. Mina föräldrar vir i ett gammalt rött hus med vita knutar och teracotta tak och solceller på den mest synluga sidan. Det är inte supersnyggt, de hade valt svarta pannor i dagsläget. Så helt rätt med ett svarttak om du planerar för solceller. Sedan är solceller och vörme en kombination som kan diskuteras. Men nuvarande regelverk går det kanske att motivera....
När det gäller temperatursänkningen så är det inga komplicerade beräkningar som krävs. Energiförbrukningen är i orincip proportionell mot temperaturskillnaden. Så max besparing får du om du stänger av när du går och startar då sent som möjligt för att hinna få upp temperaturen tills du kommer hem.
När det gäller temperatursänkningen så är det inga komplicerade beräkningar som krävs. Energiförbrukningen är i orincip proportionell mot temperaturskillnaden. Så max besparing får du om du stänger av när du går och startar då sent som möjligt för att hinna få upp temperaturen tills du kommer hem.
nu har du troligtvis självdrag, annars kan det vara effektivare att strypa ventilation istället för att strypa värmen.
Problemet med att strypa värmen är att du får en större förbrukning i slutet av eftermiddagen innan du kommer hem. Har du timdebiteringen, kan det leda till att den extra förbrukningen på eftermiddagen är dyrare än besparingen på förmiddagen
Problemet med att strypa värmen är att du får en större förbrukning i slutet av eftermiddagen innan du kommer hem. Har du timdebiteringen, kan det leda till att den extra förbrukningen på eftermiddagen är dyrare än besparingen på förmiddagen
Ja, hmm. Det låter klokt, du menar alltså typ hur länge huset håller sig varmt i väggar, möbler och så? Det var lite så jag funderade. Men hur går man tillväga för att mäta det?kashieda skrev:
Tack för tips, ska kolla hur debiteringen funkar, annars är det mycket riktigt självdrag, men jag kan ju täta fönster med pappersremsor och sätta gummilist vid dörrenharry73 skrev:nu har du troligtvis självdrag, annars kan det vara effektivare att strypa ventilation istället för att strypa värmen.
Problemet med att strypa värmen är att du får en större förbrukning i slutet av eftermiddagen innan du kommer hem. Har du timdebiteringen, kan det leda till att den extra förbrukningen på eftermiddagen är dyrare än besparingen på förmiddagen
Nu menade jag att man stryper ventilationen dagtid när ingen är hemma och ökar den igen kvällstid och nattetid när ni är hemma.Smelly skrev:
Bra sätt att kolla om du ventilerar för mycket är att hålla koll på luftfuktigheten.
Hög fuktighet= lite ventilation, låg fuktighet = mycket ventilation
Just det, bra tips, jag hade luftvärmepump i förra huset och där jobbade jag mer med olika tillhyggen för att få bort isklumpen. Sen provade jag med att sätta en pulka under för att kunna dra ut isklumpen. Det blev "fastfrusen pulka i isklump", en sorts skulptur på display hela vintern. Stenkista låter klokare!Anna_H skrev:
Nej solceller och värme är ju lite dumt eftersom de producerar mest på sommaren, men jag tänker att man säljer elen på sommaren och sparar pengarna till vintern typ. Det känns som det bästa alternativet just nu i allafall.D Daniel 109 skrev:Jag håller med om att duninte ska ha lertegel om du planerar för solceller. Mina föräldrar vir i ett gammalt rött hus med vita knutar och teracotta tak och solceller på den mest synluga sidan. Det är inte supersnyggt, de hade valt svarta pannor i dagsläget. Så helt rätt med ett svarttak om du planerar för solceller. Sedan är solceller och vörme en kombination som kan diskuteras. Men nuvarande regelverk går det kanske att motivera....
När det gäller temperatursänkningen så är det inga komplicerade beräkningar som krävs. Energiförbrukningen är i orincip proportionell mot temperaturskillnaden. Så max besparing får du om du stänger av när du går och startar då sent som möjligt för att hinna få upp temperaturen tills du kommer hem.
Eftersom du ändå kommer att automatisera hemmet snart, så skulle jag skaffa t ex en Raspberry pi och en temperatur- och luftfuktighetssensor. Då blir det lättSmelly skrev:
Nu har jag kommit fram till det som vållar mig lite huvudbry. Mycket av min renovering har ju gått som på räls, men det är kanske för att jag har väntat med klurigheterna...
Jag har en hall uppe och en hall nere som någon har gjort ett tappert försök att renovera. Antagligen hade inte den tidigare renoveraren tillgång till Byggahusforumet för det är väldigt märkligt gjort. Om man verkligen inte kan så bör man ju fråga någon.
Det han har gjort är att sätta renoveringsgips och givetvis dragit en massa el bakom. Renoveringsgipset sitter sparsamt skruvat på vissa ställen. Vissa skivor kan vara skruvade lite nertill och vissa är skruvade med 3-4 skruvar. Det glipar ungefär en cm där gipset möter dörrkarmen, dessutom sitter gipset kant i kant med karmen så att sätta någon list och foder där blir en utmaning.
Sedan har denne någon tapetserat... fläckvis. det finns ingen tapet över t.ex. dörrar och fönster och någon våd är lite kortare än de andra. Varför gör man så? På något ställe sticker det ut lite elkablar ur ett hål i gipsen och tapeten, varken jag eller elektrikern blev klok på vad det var eller hur man skulle få bort det.
Nu kan jag välja mellan att försöka skruva dit gipset ordentligt, skära bort gips runt dörrarna så jag kan sätta lister och foder, sätta någon form av renoveringstapet över det hela, måla, lappa och laga och sedan alltid gå ganska fort genom hallarna.
Det andra alternativet är ju att börja om från början, ta bort allt gips och se vad som finns under. Detta är självklart det alternativet som skulle ge bäst slutresultat, Men det skapar ju ett otroligt merjobb. Jag tror dessutom att gipset sattes först och sedan taket, så antagligen drar det med sig att innertaket måste tas ner. Sen misstänker jag att han har fräst hål för eldosor vilket ju gör att det ändå måste sättas gips. Det är dessutom en bit ner i trappan och det känns inte kul att sätta gips där.
Jag får återkomma med lite bilder och tar tacksamt emot tips och idéer från expertisen.
Jag har en hall uppe och en hall nere som någon har gjort ett tappert försök att renovera. Antagligen hade inte den tidigare renoveraren tillgång till Byggahusforumet för det är väldigt märkligt gjort. Om man verkligen inte kan så bör man ju fråga någon.
Det han har gjort är att sätta renoveringsgips och givetvis dragit en massa el bakom. Renoveringsgipset sitter sparsamt skruvat på vissa ställen. Vissa skivor kan vara skruvade lite nertill och vissa är skruvade med 3-4 skruvar. Det glipar ungefär en cm där gipset möter dörrkarmen, dessutom sitter gipset kant i kant med karmen så att sätta någon list och foder där blir en utmaning.
Sedan har denne någon tapetserat... fläckvis. det finns ingen tapet över t.ex. dörrar och fönster och någon våd är lite kortare än de andra. Varför gör man så? På något ställe sticker det ut lite elkablar ur ett hål i gipsen och tapeten, varken jag eller elektrikern blev klok på vad det var eller hur man skulle få bort det.
Nu kan jag välja mellan att försöka skruva dit gipset ordentligt, skära bort gips runt dörrarna så jag kan sätta lister och foder, sätta någon form av renoveringstapet över det hela, måla, lappa och laga och sedan alltid gå ganska fort genom hallarna.
Det andra alternativet är ju att börja om från början, ta bort allt gips och se vad som finns under. Detta är självklart det alternativet som skulle ge bäst slutresultat, Men det skapar ju ett otroligt merjobb. Jag tror dessutom att gipset sattes först och sedan taket, så antagligen drar det med sig att innertaket måste tas ner. Sen misstänker jag att han har fräst hål för eldosor vilket ju gör att det ändå måste sättas gips. Det är dessutom en bit ner i trappan och det känns inte kul att sätta gips där.
Jag får återkomma med lite bilder och tar tacksamt emot tips och idéer från expertisen.
Kommer du kunna känna dig nöjd om du fixar till befintligt gips? Skulle jag vara tveksam skulle åtminstone jag välja att riva och göra om.
Kan det finnas en medelväg? Riva runt dörrar men fästa befintligt gips i trappan?
Kan det finnas en medelväg? Riva runt dörrar men fästa befintligt gips i trappan?