Vad är det för mått du vill ha? Jag kan mäta på min Festool om du kan vänta tills ikväll.

Edit: Där kom ju måtten med en decimals noggrannhet på Festools tving i ovanstående inlägg, borde ju betyda att jag inte behöver mäta....

Precis, Festools tving är ca 6 mm tjock jämfört Bosch på ca 2.
Antar att Makita och övriga mer liknar Festools tvingar?

Har varit metallarbetare i dag. Smedjan bredvid hade inte tid så de satte mig på att svetsa grenställ.

De andra hade dragit ut ett som stod under ett loft. Nu när det står med högt i tak skall höjden utnyttjas.
Ett halvfärdigt svetsat grenställ i metall vid en verkstad, med plattor på stolpar redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går inte att svetsa i snickeriet så jag har satt plattor på stolparna. 10mm gods med hål för M16.
Pinne utomhus. Fick låna en trefasmaskin av smederna. 4mm pinnar.
Svetsad metallstolpe med platta och M16 hål på en verkstadslokal.
Skapa konto

Bra tryck i den svetsen ;).

Fick kapa upp material i kallsågen och sy ihop förlängningarna inne i smideshallen. Lite annan teknik med Mig eller vad det nu är.
Nysvetsad grenställsförlängning med tio millimeter tjocka plattor på stolpar och hål för M16, i en smideshall.
Skapa konto

Går fortare än med pinne, men jag vet inte vad jag tycker.

Mvh Findus

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Är inte Makitas tvingar mer lika Festools? Jag tror att Bosch är ganska ensamma om sin lösning.

[bild]
Makitas tvingar är lite grövre och djupare än Festools. Båda passar Makitas skena men endast Festools variant går ner i hålen på MFT skivan.

• Två olika tvingar på en MFT skiva, en Makita och en Festool, visande storleks- och designskillnad.
    Skapa konto
  • Tvingar av märkena Makita och Festool jämförs på en arbetsbänk med hålmönster.
    Skapa konto
  • Två olika metalltvingar på en MFT-skiva med synliga hål.
    Skapa konto
  • Gilla
Lexington och 2 till
  • Laddar…
Dessa kostade skjortan (som allt annat från festool) men är mycket smidigare när skenan skall spännas fast jämfört med skruvtvingarna som jag började med.

Festool snabbtving för fästning av skenor, grön och grå design.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Se där ja, det verkar alltså som jag måste köpa mig ett nytt ögonmått :D. Vilket är bäst?

• Gilla
Toddbertuzzi och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Se där ja, det verkar alltså som jag måste köpa mig ett nytt ögonmått :D. Vilket är bäst?
Synvinkeln har jag hört skall vara bra.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Synvinkeln har jag hört skall vara bra.
Möjligt, men jag vill ha BOSCH blå ögonmått - nån som har en länk?

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Slipar ett kassaskåp som ska bli side table.
It’s a sign! Under det gula, röda, orange och vita döljer sig passande nog en fin ”byggahus-grön” ton :love:
Gammalt kassaskåp med flerskiktad färg i gult, rött, orange och vitt, fastspänt på handkärra, avtäckt grön färg.
Skapa konto
Gult kassaskåp på hjul slipas för att omvandlas till ett side table, indikation på underliggande grön ton.
Skapa konto
Slipning av ett färgglatt kassaskåp med en slipmaskin, avtäckt grön färg synlig.
Skapa konto

• Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
En myriad av spännklossar för gerade hörn. Inget jag uppfunnit själv på något vis men ändå. Det röda på undersidan är 80 sandpapper för att förhindra glidning.Test på gerat hörn, helt utan dominos eller andra hjälpmedel. Festooltvingarna är bara för att plankorna inte ska välta av tvingtyngden. Allt bygger på att man får tryck centralt o tvärs fogen. Ingen glidning mellan ämnena och lyckades iaf uppbringa så mycket tryck att jag fick squeeze out.

Trähörnklossar och spännklossar med rött sandpapper på arbetsbänk.
Skapa konto

Två träplankor pressas samman med spännklossar och tvingar på ett arbetsbord, för att skapa ett rakt hörn.
Skapa konto

Träplankor i spännklossar på arbetsbänk med sandpapper för att förhindra glidning.
Skapa konto

Två träplankor sammanfogas i rät vinkel med spännklossar, på sandpapper för att motverka glidning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
segv och 13 till
  • Laddar…
That time of year, again.. :oops:
Vit bil med däckbyte på gång, sladdlös mutterdragare på golvet och tungt bilhjul i bakgrunden.
Skapa konto

Smidigt med GDXen, men däcken till Volvon är tunga.. Får äta mer gröt tror jag. :cool:

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Nyinstallerad tom hatthylla i metall monterad på vägg under taklampa.
Skapa konto

Har satt upp en hatthylla. Skönt att slippa hänga alla kläder på trappens hörnstolpar.

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Rätat upp väggar med glespanel, oändligt många kilar och fick-skruvar. Och linjelaser. Allt inom +/- 2 mm.
Renoverat rum med nyuppsatta glespaneler på väggar, byggmaterial och verktyg synliga.
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.