B badtastex skrev:
Sulan är ju ~80mm och rotorn går ända ut i kanterna så det blir kvar en snutt som går ut 40mm från hörnet åt vardera håll. Jag har varvat mellan lackfräsen, 150mm slip (GEX125-150) och en delta (Rotex 90) och det blir nog så man får jobba för ytan blir inte perfekt och hörnen kommer ju inte lackfräsen in i som sagt.
Precis så gjorde jag också. Tog det sista med färgskrapa
 
  • Gilla
___EM
  • Laddar…
Film!

 
  • Gilla
Pappa1986 och 7 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Film!

[media]
AWESOME! När du mötte kugghjulet med den snurrande borrmaskinen trodde jag dock att vi var på väg mot ett nytt debakel - men inte! Detta kommer att bli så jäkla bra! Bara väntar på att du ska bli klar så att jag skamlöst kan kopiera;)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
AWESOME! När du mötte kugghjulet med den snurrande borrmaskinen trodde jag dock att vi var på väg mot ett nytt debakel - men inte! Detta kommer att bli så jäkla bra! Bara väntar på att du ska bli klar så att jag skamlöst kan kopiera;)
Haha! Det fanns en film till (nu raderad) där jag skulle visa drivning på mitthjulet också varvid det flög all världens väg...:)

Skämt åsido skissar jag på nån tvåväxlad låda, man vill ju efter man svarvat på väldigt lågt varv speeda upp rejält för putsning och borrmaskinen har inte det omfånget.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Efter motorbytet igår, blev det omvårdnad ikväll. Med avfettningsmedel och tandborste blev den grön igen :D
Jag har ett delvis väldigt skitigt jobb, så den var nästan helt svart innan jag började.
Renoverad Hitachi-såg i grön och svart, rengjord med avfettningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pfb och 3 till
  • Laddar…
Som ny ju (y)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
P
Idag har jag gjort klart ett skivställ, skivorna ska ligga uppställd typ eller hur man ska säga! Makita kapgersågen ska få sig en ny premium makita klinga med
 
  • Hemmagjort träskivställ i ett pågående byggprojekt inne i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita geringssåg placerad i ett verkstadsutrymme med synliga träskivor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Slängde ihop ett litet arbetsbord av gammalt formvirke jag hade liggandes Egetillverkat arbetsbord av återanvänt formvirke i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
S
Mest städat, plockat men ett nytt bord till pelarborrmaskin påbörjat och grejat förvaring till div. små saker.

Träskiva med utlagda verktygsförvaringslösningar, inklusive borrkassetter och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
Efter sticksågen igår fick övriga 5 maskiner en rengöring, tog ett före/efter kort nu. Det gröna gummit som var löst lite här o där efter år av misshandel limmades med loctite 406, grymt lim för plast o gummi.

Använd och smutsig Hitachi slagborrmaskin före rengöring och reparation med grönt gummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hitachi slagskruvdragare med grönt gummi, delvis renad efter rengöring och limmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joacimz och 4 till
  • Laddar…
Helgen har vigts åt att vara "handledare". I en facebookgrupp om finsnickeri så vann två personer en tävling, där priset var att komma till mitt snickeri en helg och snickra vad man kände för med lite hjälp av mig. Så igår kom Anders och Andreas och började snickra så mycket de orkade! Resultatet blev många erfarenheter och lite prylar tillverkade. Andreas gjrode 2 st torsionboxar, i MDF med Valchromat som toppskiva, att användas som arbetsbord. Tanken är att ha MFT-hål i båda, men riktigt så långt hann han inte. En fräsmall föratt kunna ta upp stora hål i sidorna (för åtkomst underifrån) påbörjades dock.

Anders arbetade i massivträ och kombinerade ask och valnöt med ett par intressanta fogar. Tanken är att det så småningom ska bli en förvaringsmöbel med lådor och fack.

En väldigt trevlig helg, och jag fick möjlighet att bekanta mig med "Parf Guide" för att borra MFT-hål, vilket fungerade utmärkt!

Trähantverk i snickeri med detalj av sammanfogad ask och valnöt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en person som håller i ett trästycke med en komplex fog, bestående av ask och valnöt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Händer som håller i en hörnfog mellan ask och valnöt i ett snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två nytillverkade torsionboxar i snickeri med verktyg och arbetsstationer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torsionbox i MDF med mörk Valchromat toppskiva och trädetaljer på en arbetsbänk i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finsnickeri i arbete med olika träslag och torsionboxar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickeri i arbete med tillverkning av MDF-torsionbox med hjälp av borrguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 18 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Abslist Brukar man smältlimma. Men det är väl inget man ger sig på utan kantlistmaskin.
Till ytbehandlingen kanske bivax funkar?
Cheesen Cheesen skrev:
Abslist Brukar man smältlimma. Men det är väl inget man ger sig på utan kantlistmaskin.
Till ytbehandlingen kanske bivax funkar?
Ok tack. Kul då har jag typ några km abs list över:)

Blev Liberon vita trävaxsmörja, jag gillade den faktiskt.
Slängde på ett par kantlister, får se om man gör resten också.
Gjorde nyligen en liten märkkniv och en träklubba.
Någon som vet vad klubbhuvudet för träslag?
Handtaget är ek/valnöt/vulkanfiber:)
Träklubba och handgjord märkkniv på arbetsbord, klubban med okänt träslag och handtag i ek/valnöt/vulkanfiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välorganiserad verkstadsarbetsplats med träklubba och märkkniv på arbetsbord, omliggande verktyg och förvaringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord träklubba och märkkniv med handtag i ek, valnöt och vulkanfiber på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
phl phl skrev:
Hur har du behandlat stålprofilerna @nanowire? Klarlack?
@phl De är sprayade med montana matt klarlack, hoppas det håller. Lådfronten och bottenhyllan är i rostfritt så de ska väl klara sig ändå.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Någon som vet vad klubbhuvudet för träslag?
Handtaget är ek/valnöt/vulkanfiber:)
[bild]
[bild]
[bild]
Tippar på teak
 
V vanpire skrev:
Tippar på teak
Teak? Nä abs haha.
Näe det är vitt grått mm. Allt utan lim dock så jag får väl försöka kränga allt.
Köpte ett skåp fullt på auktion med fulla rullar. Sparar dock allt i trä bok/valnöt/björk/ek/teak mm för drt gick ju okej att limma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.