T
Fan vilken schysst häck, verkar ju växa fort också! Var köper man den där?
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Bara att plocka här
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Minns inte om jag postat dessa bilder innan, men jag stannade och fotade under en löprunda då jag sprang förbi en tomt som var helt och hållet i Parkslidens klor. Här har den fått växa helt fritt och jag lyckades inte lista ut exakt var den blivit planterad (eller om det är rötter som följd med matjord och som sedan slagit rot), men det är verkligen ett stort område. Bilderna fotade jag förra sommaren men när jag sprang förbi där nu i sommar så såg det likadant ut (om inte värre.

Flera av stammarna har sprängt in i skjul/förråd mm.

Nu verkar inte denna markägare bry sig så mycket om det hela, men det var en galen syn ändå.
 
  • Översikt av en täckt tomt med Parksliden-växtlighet och ett rött skjul i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oväxt tomt med Parksliden som vuxit över en kabelskåp och in i ett skjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Film från samma ställe.
 
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Använd inte Roundup...
[länk]
1) Glyfosatanvändningen bland privatpersoner är bara en bråkdel mot för vad som används i lantbruket där glyfosat och mcpa är vardagsmat.
2) Bin dras inte till Parkslide för pollinering
3) Injiceras det så är det ännu mindre risk att bin får kontakt med det
4) Ja glyfosat ska man vara sparsam med som med det mesta annat i kemisk väg
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det Svenska lantbruket öser ut 700 ton glyfosat om året.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varldens-vanligaste-ograsmedel-kan-stoppas-kan-orsaka-cancer

Jag tror inte att Parkslidebekämpning + de övriga små mängder privatpersoner använder spelar någon roll i sammanhanget.

Men jag håller med skuggelden, att använda det sparsamt. Själv drog jag på lite på ogräset (exakt enligt lämplig dosering, inte mer) innan vi jämnade till och sådde gräsmatta.
Och nu har jag ju kvar nästan 8 dl av litern jag köpte, och jag brukar gå omkring ett par gånger om året och lägga en droppe, endast en droppe, på ett av bladen på de tistlar som kommer upp.
Förra året kändes det som att kampen var nästan klar och över, men årets torrsommar har gett de gynnarna förnyad kraft.


Men alltså ... Jag gillar inte att använda medel och gifter i allt möjligt, men så länge det svenska lantbruket vräker ut mer än 600 ton om året så känner jag mig inte så brydd att sprida mina 2 gram ...
 
  • Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Det är ju väldigt olika från trädgård till trädgård. Men det finns många trädgårdar som anvönder klart mer konstgödsel och bekämpningsmedel än jordbruket per ytenhet. Det är definitivt något man ska använda med eftertanke.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är väldigt naivt att påstå att användningen bland privatpersoner är så sparsam. Många bäckar små, vet ni, och att föregå med gott exempel.

Fakta är ju att bina håller på att dö för oss, och med det också en stor del av våra blommor, och det mesta av våra fruktträd, 30% av vår vegetabiliska föda sägs vara beroende av insektspollinering.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna.p och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju väldigt olika från trädgård till trädgård. Men det finns många trädgårdar som anvönder (sic) klart mer konstgödsel och bekämpningsmedel än jordbruket per ytenhet.
Det finns ca 3 miljoner hektar jordbruksmark i Sverige (s. 8). Och 320 tusen hektar trädgårdsmark (s. 7) varav hälften kan anses var odlingsbar.

Så det finns mellan en faktor tio och tjugo gånger mer jordbruksmark än trädgård. För att få samma belastning totalt sett så måste alltså trädgårdsidkaren använda tio till tjugo gånger mer av ovan nämnda medel för att uppnå samma totala belastning.

Vad gäller bekämningsmedel av typen RoundUp så torde detta vara totalt orimligt, eftersom inget knappast skulle växa i våra trädgårdar då. Inom jordbruket internationellt så har dock "no till farming" kommit stort. I många varianter av detta så "slår man ner" ogräs mha bekämpningmedel istället för att plöja. Men, jag vet inte i vilken grad det blivit populärt i Sverige.

Summa summarum, att jag säkert använder "mer per ytenhet" av något blir bara intressant om jag har någon yta att tala om.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju väldigt olika från trädgård till trädgård. Men det finns många trädgårdar som anvönder klart mer konstgödsel och bekämpningsmedel än jordbruket per ytenhet. Det är definitivt något man ska använda med eftertanke.
Hur menar du att konstgödsel är skadligt för naturen? Och menar du viss användning eller all?
 
Konstgödsel lakar ur marken på sikt. Det är därför det inte är bra om alla blir veganer, det behövs animaliskt gödsel. Faktum är ju att många KRAV-odlingar (som inte får använda konstgödsel) särskilt i södra delen av vårt land, gödslas med gödsel gjort av slaktavfall från Danmark. Gödslet från djuren går nämligen redan åt till dem som själva har djur.
 
  • Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Problemen med konstgödsel kommenterar jag inte ens.
Men faktum är att djuren inte tillför några näringsämnen. Allt kommer från de vegetabilier de satt i sig. Så ett hållbart jordbruk måste inte ha djur. Jag är defenitivt inte vegan, så det finns ingen underliggande agenda i det konstaterandet.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Jodå, det innehåller mineraler som tagits upp av fodret. Därför är "vildbetande" djur utmärkt för att gödsla åkermark med.
 
Det är sant att konstgödsel, även om det är ett fullgödsel och har mikronutrienter, saknar mikroliv som tex bakterier. Kanske inte direkt skadligt.

Det finns ju dock även bra tillfällen att använda konstgödsel, tex då man inte vill sprida hönsbajs på gräsmattan med risk för tex salmonella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.