kisumisu
A AndersS skrev:
När man inför digitalt utbud så får man betydligt flera funktioner och möjlighet till att skapa olika paketeringar,det är oftast orsaken till att det uppstår extra kostnader. Du måste ha någon form av utrustning som kan koda av informationen, samt att du får bättre kvalité på bild. Rätt eller fel men så fungerar prissättningen idag för vår media.
Du har både rätt och fel ;)

Klart det kostar med ny utrustning, men digital tv är mycket billigare i drift. Därav en anledning varför analoga marknätet och analog sattelit tv lades ner.

Sen om man nu här pratar om drift så förstår jag inte varför så många kabel tv envisas köra analogt. Är ju en extra kostnad, lägg ner och låt årsavgiften drifta digital tv istället.
Men här tänker man väl business att gammal fungerande teknik ska kunder behöva betala många gånger om....

kisumisu kisumisu skrev:
Är det nåt som är jobbigt är att ha flera kontroller. Visst kan man ha universal men även där måste man välja mellan box eller tv.
Vi har multifjärr, Logitech Harmony Elite, där väljer man om man vill tex ”titta på tv”, ”titta på dvd”, ”spela PlayStation” och då startar automatiskt rätt apparater, rätt ingång på förstärkaren väljs, belysning tänds/släcks etc.
Dom knappar som behövs finns tillgängliga oberoende om det går till TVn, förstärkaren, etc, så vi behöver inte växla mellan apparater på fjärren under tiden vi använder samma media.

• Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen om man nu här pratar om drift så förstår jag inte varför så många kabel tv envisas köra analogt. Är ju en extra kostnad, lägg ner och låt årsavgiften drifta digital tv istället.
Misstänker att många ligger kvar på analognätet pga ”must carry”,
https://kontakt.svt.se/guide/avgifter-for-svts-utbud
https://lagen.nu/sou/2003:109
https://www.bjarekraft.se/fragor-och-svar/maste-bjare-kraft-sanda-det-sa-kallade-must-carry-utbudet/
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Must_carry

kisumisu kisumisu skrev:
Klart det kostar med ny utrustning, men digital tv är mycket billigare i drift. Därav en anledning varför analoga marknätet och analog sattelit tv lades ner.
...
Du hoppar mellan olika teknik, det jag svarade på var kabelTV blir svårt att ge relevanta svar om du t.ex. sedan hänvisar till marknät/satellit som är något helt annat.
När det gäller fjärrkontroll se Demmpas svar, jag har liknande med display och som programmeras via datorn med koppling mot leverantörens databas för olika system som kan styras. Går att läsa in speciella koder genom att rikta en standardfjärr mot den.

kisumisu
A AndersS skrev:
Du hoppar mellan olika teknik, det jag svarade på var kabelTV blir svårt att ge relevanta svar om du t.ex. sedan hänvisar till marknät/satellit som är något helt annat.
När det gäller fjärrkontroll se Demmpas svar, jag har liknande med display och som programmeras via datorn med koppling mot leverantörens databas för olika system som kan styras. Går att läsa in speciella koder genom att rikta en standardfjärr mot den.
Förlåt för mitt hoppande.
Är olika teknik ja men ändå liknande teknik.

Ville bara säga att kabel tv är inte per automatik analogt. Utan det är frekvenser eller muxar med rätt ord när man pratar digital linjär tv.

Även fiber går köra som kabeltv men vad det gäller Telia eller Telenor har dom valt den billigare lösningen dvs ip tv med box.
En fiberkonverter som har koaxial ut blir dyrare.

Har själv Telenors fiber som jag riktigt nöjd med för övrigt men vill ej ha tv därifrån.
Hade dom däremot haft koaxial utgång på konvertern och kört ett digitalt basutbud okodat. Hade jag valt dem.

Mustcarry handlar ej om att sända analogt bara ifall kabelbolaget använder analogt måste dom sända svt analogt.
Släcker kabelbolaget all analog verksamhet har dom bara skyldighet sända svt digitalt.

Angående harmony.
Japp det är mycket bra. Men den löser ej problemet med fler enheter t ex flera olika kanallistor.

Jag har i min Ultimo tex svenska 1-10 på platser 1-10. På kanalplats 11 kör jag finska Yle1, 12 Yle2, 13 Mtv3....
Sedan har jag lite blandad kompott med tyska och andra europeiska kanaler. Dvs allt sorterat enligt mitt tycke!

Jag kör även en blandad kompott.
Svensk tv kommer från sattelit. Finsk tv från marknätet (bor 1km från finska gränsen så får bra signal).

Så skulle jag använda en "operatörbox" skulle jag endast få det utbudet jag betalar min operatör.
Sedan ha tvns egen tuner till finskt.
Ha en separat sattelitbox till de andra europeiska....

Sedan har jag andra tv apparater som har bara det fria svenska utbudet och även de finska (då jag som sagt bor nära gräns) de kommer ju från marknät.

Allt har sina för och nackdelar.
Det bästa med marknät är enkelheten och att länder kan ej stoppa overspill över gränsen ;)

En möjlighet skulle ju vara köra nån illegal ip leverantör som erbjuder rubbet. Men det är inte särskilt lagligt då och en helt annan diskussion.
Dessutom sitter man där också bakom lås förstått man kan bara streama 1 kanal åt gång och ingen ispelningsmöjlighet....

Redigerat:
A AndersS skrev:
Så det som finns kvar analogt är väl ett fåtal kunder med gamla kabelTV-nät, om inte även de omvandlats till digitala.
"Ett fåtal" är väl i och för sig ett relativt begrepp men jag förmodar att Com Hem är leverantör till ganska många lägenheter och att en hel del av dessa enbart nyttjar det analoga grundutbudet. Vågar inte gissa något antal men så liten tror jag inte denna grupp är.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
"Ett fåtal" är väl i och för sig ett relativt begrepp men jag förmodar att Com Hem är leverantör till ganska många lägenheter och att en hel del av dessa enbart nyttjar det analoga grundutbudet. Vågar inte gissa något antal men så liten tror jag inte denna grupp är.
Comhem t.ex. behåller i många fall coaxnätet till lägenheterna men drar sedan fiber fram till fastigheten, sedan plockar de på sina "bredbandslösningar". Man har hållit ganska länge med det men vet inte volymer.
Är ju självsanerande i takt med växande TV-tum.
Ska väl lägga till att man inte kan veta hur många uttag som använda av de analoga.
De digitala har ju unika och mätbara.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har multifjärr, Logitech Harmony Elite, där väljer man om man vill tex ”titta på tv”, ”titta på dvd”, ”spela PlayStation” och då startar automatiskt rätt apparater, rätt ingång på förstärkaren väljs, belysning tänds/släcks etc.
Dom knappar som behövs finns tillgängliga oberoende om det går till TVn, förstärkaren, etc, så vi behöver inte växla mellan apparater på fjärren under tiden vi använder samma media.
Samma här, har haft en Logitech Harmony multifjärr i tio år, förstår inte hur jag kunnat leva utan den tidigare.

A AndersS skrev:
Ska väl lägga till att man inte kan veta hur många uttag som använda av de analoga. De digitala har ju unika och mätbara.
Nu hänger jag inte riktigt med. Vår TV är direktansluten till ett comhemuttag (tre hål i väggen) med en traditionell koaxialkabel utan någon box inblandad. Via detta uttag kan vi se (uppskattningsvis) tio analoga och fem digitala kanaler som ingår i det så kallade grundutbudet. Har svårt att se att det på något sätt är "mätbart" vad TVn visar för kanal.

Har man en box och abonnemang inblandat är naturligtvis situationen annorlunda.

Jag håller med om att det är rätt omöjligt att veta hur många som fortfarande nöjer sig med analog (skit-)kvalitet, men jag gissar att det är fler än man tror som inte bryr sig så mycket om bildkvalitet och kanske inte ens förstår vad de missar. Går det att se nyheterna 18:00 är allt good enough...

På vår Apple-TV har vi tillgång till SVT:s samtliga kanaler, via Viafree grundutbudet hos dem, TV3 play och TV4 play ger tillgång till deras grundutbud. Det enda vi betalar för är Netflix för 99 kr/mån och Dplay (med 13 kanaler) för 79 kr/mån. Vid behov har vi ibland även köpt någon månad med Viaplay för 79 kr/mån.

Med Playtjänsterna kan man dessutom även kolla på flera devices samtidigt vid behov. Och om man inte är hemma så har man tillgång till allt i mobilen, på iPaden och på datorn.

Ingen antenn, ingen parabol, ingen operatörsbox att hålla reda på. Och Internetabonnemanget har vi ju redan via fiber. Just nu har vi 250/100, vilket räcker gott och väl för att strömma i HD-kvalitet.

Så nej, jag saknar inte att betala 469 kr/mån till Comhem för att spela upp på en apparat.

En till stor fördel med att köra allt via play är att man slipper alla koaxialkablar.

J jocke31 skrev:
En till stor fördel med att köra allt via play är att man slipper alla koaxialkablar.
Alla? Hur många har du? ;) Klart det är bra att minska antalet kablar men "en stor fördel"??? Med det groteska ormbo som byggts under/bakom TV och stereoprylar kan en koaxkabel hit eller dit rätt mycket kvitta kan jag tycka. Bara sju högtalarkablar i varierande klumpighet är bra mycket värre... Men alla värderar vi saker olika.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med. Vår TV är direktansluten till ett comhemuttag (tre hål i väggen) med en traditionell koaxialkabel utan någon box inblandad. Via detta uttag kan vi se (uppskattningsvis) tio analoga och fem digitala kanaler som ingår i det så kallade grundutbudet. Har svårt att se att det på något sätt är "mätbart" vad TVn visar för kanal.
.
Nu satte du mig på pottkanten men kan en TV ta in både analogt och digitalt via samma koaxanslutning, där man via kanalval får analog eller digital kanal kanal? Har ju inte kört koaxanslutet sedan marknätet kom digitalt med box via scart och aldrig funderat på det då jag lite senare gick över till IPTV direkt.

Alfredo Alfredo skrev:
Alla? Hur många har du? ;) Klart det är bra att minska antalet kablar men "en stor fördel"??? Med det groteska ormbo som byggts under/bakom TV och stereoprylar kan en koaxkabel hit eller dit rätt mycket kvitta kan jag tycka. Bara sju högtalarkablar i varierande klumpighet är bra mycket värre... Men alla värderar vi saker olika.
:D
Haha. Ja, om inte annat så slipper man sätta in antennuttag i de rum i huset där man vill se på TV. Och det blir ju en del kabeldragning i väggarna. Räcker gott med ethernetuttagen - även om även dessa används i allt mindre utsträckning då det mesta går via WiFi numera.

J jocke31 skrev:
Äh, man kör ju inget via koax;) STB (IPTVboxen) kopplas ju med HDMI till surroundförstärkaren och sedan från den till TVn.
Eller så sätter du HDMI-kabel direkt i TVn.:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.