kisumisu
N Nerre skrev:
Ja men om man nu skaffar IP-TV för att man inte vill sätta upp antenn så hjälper ju inte det.
Gammal tråd, men kan inte låta bli.

En antenn är ju så dyr sätta upp och är så ful.

Blir ju bättre betala en månadsavgift och finare ha låsta boxar, nätverkskabel och annan utrustning för att kunna se tv.

Allt har sina för och nackdelar.
Parabol är lika krångligt som IP tv, men där får du åtminstone gratiskanaler och kan använda dig av egna boxar eller tom inbyggd i tv om du har tillräckligt bra tv som stödjer dvb-s.

Marknätet är det enklaste behövs inga boxar och egna separata kablar dvs en kabel går sammankoppla med husets alla uttag.

Kabel tv är även det enkelt nästan som marknätet.

Men ip tv, vad är fördelen?
Playtjänster och andra tjänster kan du ju redan få via vanliga internet och finns på smart tv.
 
Redigerat:
I dagsläget har jag lite svårt att förstå varför man ska ha någon TV-tjänst överhuvudtaget. Allt innehåll finns ju numera på olika playtjänster och med en Apple TV eller Chromecast alt. någon Smart-TV så behövs varken boxar eller TV-abonnemang. Om man saknar någon/några kanaler så är det i princip alltid billigare att abonnera på den/de premiumtjänster man vill ha.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
J jocke31 skrev:
I dagsläget har jag lite svårt att förstå varför man ska ha någon TV-tjänst överhuvudtaget. Allt innehåll finns ju numera på olika playtjänster och med en Apple TV eller Chromecast alt. någon Smart-TV så behövs varken boxar eller TV-abonnemang. Om man saknar någon/några kanaler så är det i princip alltid billigare att abonnera på den/de premiumtjänster man vill ha.
Det har du helt rätt i och av någon anledning är det tom möjligt streama vissa kanaler fritt medans dom kostar på andra plattformar som sattelit, marksänt, fiber tv etc.

Sedan finns det givetvis även åt andra hållet, det geoblockas innehåll.
Men det gäller utländsk tv.

Har ju själv mest parabol för den sakens skull. Vill se lite annat än bara svensk tv och program som riktade till Sverige.

Sedan är ju Parabol och Marksänt praktiskt om man har en husvagn/husbil eller en stuga eller helt enkelt flera boenden. Alternativt nöjer man sig med fria utbudet fast även om man har abbonemang räcker i princip man bara tar med sig kortet så fungerar det....
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
I dagsläget har jag lite svårt att förstå varför man ska ha någon TV-tjänst överhuvudtaget. Allt innehåll finns ju numera på olika playtjänster och med en Apple TV eller Chromecast alt. någon Smart-TV så behövs varken boxar eller TV-abonnemang. Om man saknar någon/några kanaler så är det i princip alltid billigare att abonnera på den/de premiumtjänster man vill ha.
Därför det är enkelt att byta kanal, få upp programguide för koll och kanalbyte och flippa runt med fjärrkontrollen, så vi kör ca 80% via IPTV kanalpaket och den vägen Playtjänster. Resten streamas via Chromecast.
För oss är även ljudet viktigt och gärna DD-ljud.
Så jag säger flera alternativ och 200-300:- för ett hyfsat grundutbud på TV-kanaler är småpengar för smidigheten att enkelt kunna byta kanal och även ställa in så att kanalbyten görs med automatik när något man vill se startar.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Därför det är enkelt att byta kanal, få upp programguide för koll och kanalbyte och flippa runt med fjärrkontrollen, så vi kör ca 80% via IPTV kanalpaket och den vägen Playtjänster. Resten streamas via Chromecast.
För oss är även ljudet viktigt och gärna DD-ljud.
Så jag säger flera alternativ och 200-300:- för ett hyfsat grundutbud på TV-kanaler är småpengar för smidigheten att enkelt kunna byta kanal och även ställa in så att kanalbyten görs med automatik när något man vill se startar.
Intressant hur olika man använder TV:n. Vi zappar aldrig, utan kollar bara på de program vi har tänkt oss. Problemet med ång-TV som jag ser det är att programmen sällan eller aldrig går när man har tid/lust att se dem. Men jag håller med om att kanalbyten är smidigare när man inte kör playtjänster.

Håller f ö med om att ljudet är viktigt, vi kör också allt ljud genom separat förstärkare.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Därför det är enkelt att byta kanal, få upp programguide för koll och kanalbyte och flippa runt med fjärrkontrollen, så vi kör ca 80% via IPTV kanalpaket och den vägen Playtjänster. Resten streamas via Chromecast.
För oss är även ljudet viktigt och gärna DD-ljud.
Så jag säger flera alternativ och 200-300:- för ett hyfsat grundutbud på TV-kanaler är småpengar för smidigheten att enkelt kunna byta kanal och även ställa in så att kanalbyten görs med automatik när något man vill se startar.
Då har du aldrig haft parabol eller ens digitalt marknät/kabel.

Det du nämner klarar min gamla vu+ box från 2012 och även ännu äldre boxar.
Nya tv har dessutom det inbyggt!

Tyvärr blev digital tv som det blev i Sverige ett kortspel!

I länder som Finland, England och Tyskland bara för att ta dem jag känner till sänds det mesta okodat i marknätet.
Kabel tv använder inte ens knappt Analogt (Finland förbjöds kabel tv operatörer köra analogt) för är väl analogt du nu blandar ihop när jag nämner kabel tv?

Epg, ondemand, timeshift etc är väldigt väääldigt gamla uppfinningar.
Men håller med att dom är bra! Saknade dem otroligt mycket ca 2002 jag flytta till lägenhet där parabol var förbjudet och var analog kabel.

Förstår att man har abbonemang då tv utbudet på det fria är minimalt i Sverige.
Men förstår inte alls varför betala för enbart svt. Man har ju deras playtjänst helt gratis och den fungerar med alla möjliga boxar tom billiga boxar från kina ;)

Är det trots allt bild och ljud det hänger på så är det sattelit som gäller. Ip tv operatören tar ju också signalen nånstans ifrån och då är det ofta från sattelit innan den vidaredistribueras som ljusimpulser ;)

Samma sak är det med kabel tv.
Men kabel tv har som sagt fördelen att inga boxar behövs och skulle t ex Comhem o co valt sända okodat hade vi haft resten av problemen lösta.

I tex Finland sänder samtliga kabel tv företag ett digitalt basutbud liknande som tex Comhem gör i Sverige med det analoga.
Bara stort sett plug and play och så har man ett basutbud på ca 20 kanaler på hemmets alla tv apparater utan ca moduler och tvillingkort.

Regeringen i Sverige borde ha tagit samma beslut dvs att comhem etc får endast vidaresända digitalt och ska göra i okodat form.

Idag är det bara ren business och girighet man begär avgift för kabel tv men får ändå inte kanalerna digitalt utan måste betala ytterligare.....

Min släkt i Finland var sura 2007/2008 när analoga stängdes idag är dom tacksamma med sina nya tv och är riktigt förvånade att år 2018 sitter det folk i Sverige och ser analog kabel på sin nya UHD 4k tv...
 
Redigerat:
J jocke31 skrev:
Problemet med ång-TV som jag ser det är att programmen sällan eller aldrig går när man har tid/lust att se dem.
Det problemet löses med någon form av inspelningsmöjlighet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det problemet löses med någon form av inspelningsmöjlighet.
Har förstås haft ett antal digitalboxar med inspelningsmöjlighet, men föredrar att kolla via playtjänster då detta är betydligt smidigare. Och många av de bästa tjänsterna, som Netflix/HBO osv finns ju bara som playalternativ. Jag räknade ut att vi sparar nästan 4000 kr/år på att strunta i TV-abonnemang och istället köra play (vi har haft Comhem tidigare). Och då får vi dessutom betydligt bättre kanaler.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Då har du aldrig haft parabol eller ens digitalt marknät/kabel.
Det du nämner klarar min gamla vu+ box från 2012 och även ännu äldre boxar.
Nya tv har dessutom det inbyggt!
Tyvärr blev digital tv som det blev i Sverige ett kortspel!
.
Nu har du låga tankar om mig , däremot har du rätt i att parabol har jag aldrig haft:D
Har haft tv egen TV sedan i slutet av 70-talet så jag började med 2 kanaler i marknätet.
Första större förändringen kom väl -94 när TVn byttes och för att få något nytt blev det också en surround anläggning.
Sedan tuffade det på med lite platttv tills IPTVn kom via ADSL, tror det var 2005-06 och 2008 blev den trådlös från routern via "de nya" Ruckusburkarna (sitter fortfarande kvar). Och idag rullar allt via fiber.
Så "Det du nämner klarar min gamla vu+ box från 2012 och även ännu äldre boxar." är inte så gammalt utan rena nymodigheterna. Om jag minns rätt så skickade t.ex. Telia med en öppen digitalbox utan kortplats för marknätet när man beställde IPTVn 2006, man var kanske lite osäker på funktionalitet.
Lite historia utifrån perspektiv på vad som är gammalt ;)
Men hördu, "Min släkt i Finland var sura 2007/2008 när analoga stängdes idag är dom tacksamma med sina nya tv och är riktigt förvånade att år 2018 sitter det folk i Sverige och ser analog kabel på sin nya UHD 4k tv..."
Marknätet i Sverige är ju digitalt sedan slutet av 90-talet och det analoga stängdes väl för 10 år sedan även i Sverige.
Så det som finns kvar analogt är väl ett fåtal kunder med gamla kabelTV-nät, om inte även de omvandlats till digitala.

Vad du får betala eller kanske vill betala för är en helt annan fråga, det får du avgöra själv. :cool:
 
kisumisu
J jocke31 skrev:
Har förstås haft ett antal digitalboxar med inspelningsmöjlighet, men föredrar att kolla via playtjänster då detta är betydligt smidigare. Och många av de bästa tjänsterna, som Netflix/HBO osv finns ju bara som playalternativ. Jag räknade ut att vi sparar nästan 4000 kr/år på att strunta i TV-abonnemang och istället köra play (vi har haft Comhem tidigare). Och då får vi dessutom betydligt bättre kanaler.
Smaken är väl som baken.

Själv föredrar jag spela in. Har själv parabol abb från Canal Digital.
Dem gör sådan reklam om sina playtjänster och vill jämt jag ska byta box....
Men skulle jag enbart välja deras alternativ, skulle jag låsa ut mig från mina fria kanaler och begränsas till ett veckoarkiv. "Oj nu glömde jag se det programmet, tyvärr tyvärr är det raderat från play".

Enda gången jag använt deras play är när jag satt på tåg i Finland och hade tillgång till mitt finska obegränsade 4G. Brände ett antal gb men spelade ju ingen roll så, men dom flesta kan ju inte göra så ens när nästan alla mobilabb har tak på sin surf.

Sedan ska vi inte glömma att kommer allt genom samma källa är det inte kul om det strular. Skönt ha internet och tv från olika källor.

Krånglar internet funkar tv, krånglar parabolen funkar internet ;)
 
Redigerat:
J jocke31 skrev:
Håller f ö med om att ljudet är viktigt, vi kör också allt ljud genom separat förstärkare.
Har man ett system med B&W högtalare så kan man dra nytta av bra ljudkällor, men tyvärr sänder många av både TV/Play/Stream av för låg kvalité då verkar fokusera mest på bild.;)
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Nu har du låga tankar om mig , däremot har du rätt i att parabol har jag aldrig haft:D
Har haft tv egen TV sedan i slutet av 70-talet så jag började med 2 kanaler i marknätet.
Första större förändringen kom väl -94 när TVn byttes och för att få något nytt blev det också en surround anläggning.
Sedan tuffade det på med lite platttv tills IPTVn kom via ADSL, tror det var 2005-06 och 2008 blev den trådlös från routern via "de nya" Ruckusburkarna (sitter fortfarande kvar). Och idag rullar allt via fiber.
Så "Det du nämner klarar min gamla vu+ box från 2012 och även ännu äldre boxar." är inte så gammalt utan rena nymodigheterna. Om jag minns rätt så skickade t.ex. Telia med en öppen digitalbox utan kortplats för marknätet när man beställde IPTVn 2006, man var kanske lite osäker på funktionalitet.
Lite historia utifrån perspektiv på vad som är gammalt ;)
Men hördu, "Min släkt i Finland var sura 2007/2008 när analoga stängdes idag är dom tacksamma med sina nya tv och är riktigt förvånade att år 2018 sitter det folk i Sverige och ser analog kabel på sin nya UHD 4k tv..."
Marknätet i Sverige är ju digitalt sedan slutet av 90-talet och det analoga stängdes väl för 10 år sedan även i Sverige.
Så det som finns kvar analogt är väl ett fåtal kunder med gamla kabelTV-nät, om inte även de omvandlats till digitala.

Vad du får betala eller kanske vill betala för är en helt annan fråga, det får du avgöra själv. :cool:
Nu var jag otydlig kanske.

Men klarade din telia box youtube svtplay.
Var väl en box med en hårddisk helt enkelt?

Jag ska inte tjafsa och anklagar inte dig!

Min första digitalbox hade jag ca år 2000.
Den hade EPG dvs visade vilka program går, kom nåt emellan kunde man timeshifta pausa live tv och fortsätta se på programmet medans den gick.

Däremot hade den inte youtube, netflix etc men dom fanns väl knappt då ens.

Angående kabeltv så betalar man väldigt ofta på hyran för endast ett analogt utbud.
Jag har ej kabel i mitt nuvarande hus men vet hus som har kabel och betalar ca 1500kr/år.

Rätt så bra pris men då får dom inte kanalerna digital utan måste betala ytterligare för ca modul och kortavgifter etc.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Nu var jag otydlig kanske.

Men klarade din telia box youtube svtplay.
Var väl en box med en hårddisk helt enkelt?
.
Men nu pratar du väl om de gamla marktvboxarna när de blev digitala?
Det jag avser är min gamla STB/Digitalbox som har IPTV-funktion, Play, lite hyrfilmer/program och som jag kört sedan 2006.
Det nya STB/boxarna har väl det mesta inkl. hårddisk.
Vill jag plocka in Netflix, Youtube, Spotify, etc, så tar jag det från TVns Wifi direkt eller om jag streamar från mobilen med Chromecast, eller vad jag har till hands platta, dator, etc.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Angående kabeltv så betalar man väldigt ofta på hyran för endast ett analogt utbud.
Jag har ej kabel i mitt nuvarande hus men vet hus som har kabel och betalar ca 1500kr/år.
Rätt så bra pris men då får dom inte kanalerna digital utan måste betala ytterligare för ca modul och kortavgifter etc.
När man inför digitalt utbud så får man betydligt flera funktioner och möjlighet till att skapa olika paketeringar,det är oftast orsaken till att det uppstår extra kostnader. Du måste ha någon form av utrustning som kan koda av informationen, samt att du får bättre kvalité på bild. Rätt eller fel men så fungerar prissättningen idag för vår media.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Men nu pratar du väl om de gamla marktvboxarna när de blev digitala?
Det jag avser är min gamla STB/Digitalbox som har IPTV-funktion, Play, lite hyrfilmer/program och som jag kört sedan 2006.
Det nya STB/boxarna har väl det mesta inkl. hårddisk.
Vill jag plocka in Netflix, Youtube, Spotify, etc, så tar jag det från TVns Wifi direkt eller om jag streamar från mobilen med Chromecast, eller vad jag har till hands platta, dator, etc.
Sattelitbox men markboxarna var ju liknande.

Själv kör jag allt via boxen tvn är en lcd dumtv som agerar som monitor.
Är inte den nyaste men fungerar bra.

Skulle jag nu köpa nyare tv skulle jag antingen se att den har allt, för att slippa box helt. Alternativt nöja mig med billigare variant då boxen redan sköter allt.

Är det nåt som är jobbigt är att ha flera kontroller. Visst kan man ha universal men även där måste man välja mellan box eller tv.
Jag är väl för bekväm kanske ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.