22 799 läst · 71 svar
23k läst
71 svar
Ventilation i nybyggda hus - ska det vara så här illa? Tips?
Vi bor i ett nybyggt tvåplanshus med frånluftsvärmepump.
Det är inte ett passivhus, men vi hade förstått innan att moderna hus "i praktiken är för täta", så vi är väl inte totalt överraskade av att vi ofta behöver öppna fönstren och vädra. Men ändå...
I sovrummen har vi fullt öppna vädringsspjäll, ändå känner man att man inte kan sova med stängd dörr för det blir för kvavt.
Lagar man mat som osar lite mer än vanligt är det till att öppna fönster och ytterdörren och vädra.
Verkar detta normalt? Hur har ni som bor i nybyggda hus det? Någon som har några tips?
Exempel på tips: Nyss kom vi på att om vi stänger spjällen i rummet mellan sovrummen blir det lite bättre luft på natten i sovrummen, men fortfarande vill man helst ha en dörr öppen.
Det är inte ett passivhus, men vi hade förstått innan att moderna hus "i praktiken är för täta", så vi är väl inte totalt överraskade av att vi ofta behöver öppna fönstren och vädra. Men ändå...
I sovrummen har vi fullt öppna vädringsspjäll, ändå känner man att man inte kan sova med stängd dörr för det blir för kvavt.
Lagar man mat som osar lite mer än vanligt är det till att öppna fönster och ytterdörren och vädra.
Verkar detta normalt? Hur har ni som bor i nybyggda hus det? Någon som har några tips?
Exempel på tips: Nyss kom vi på att om vi stänger spjällen i rummet mellan sovrummen blir det lite bättre luft på natten i sovrummen, men fortfarande vill man helst ha en dörr öppen.
Eftersom frånluften tas från bad/wc så måste luften kunna flöda dit från tilluften i sovrummet. Det låter som att ni har för täta dörrar? Vanligtvis brukar man ha en springa mellan tröskeln och dörrbladet så att luften kan passera även när dörren är stängd.A appelappe skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 722 inlägg
Kolla springan till närmaste utsugsplats så det är öppen väg. Sen är det tyvärr såhär när man kör endast frånluft. Har man forcerad tilluft också typ FTX som man har i bl.a passivhus så är ventilationen betydligt bättre
Husen är inte för täta, man ska inte heller behöva vädra med ventilation ska såklart fungera
Husen är inte för täta, man ska inte heller behöva vädra med ventilation ska såklart fungera
Hur många är ni sovrummet? Det kan vara så att tilluftsventilen inte har kapacitet att leverera tillräckligt med uteluft. Som regel brukar man säga minst 0,35l per sekund och kvm rumsyta eller 4 l per sekund per person.
Det finns i produktbladen för tilluftsventilerna vilken kapacitet de har.
Alternativt vill ni har mer luft än normen för att nå oönskad komfort. Det uppnår ni delvis genom att stänga en ventil, då blir det större flöden genom de andra.
Hur blir det om ni sover med alla ventiler öppna och har dörren på glänt? Då är det nog överluften som inte är bra, det Useless nämnde.
Det finns i produktbladen för tilluftsventilerna vilken kapacitet de har.
Alternativt vill ni har mer luft än normen för att nå oönskad komfort. Det uppnår ni delvis genom att stänga en ventil, då blir det större flöden genom de andra.
Hur blir det om ni sover med alla ventiler öppna och har dörren på glänt? Då är det nog överluften som inte är bra, det Useless nämnde.
Går ju att schemalägga forcerad ventilation i frånluftsvärmepumpen under t.ex. nätterna om man tycker luften är kvav då. Ett nytt hus luktar nytt under ett par år och har det betongplatta kommer det fukt från denna som sedan ska bli helt genomtorr.
Tack för svaren alla!
Någon som bor i nybyggda hus som upplever samma, eller inga problem alls?
Vi är två i "stora" sovrummet. Ska se om jag hittar produktbladen för ventilen.
Vi sover nu med dörren till sovrummet på glänt och då funkar det bättre. Nu när vi även stänger ventilen i vardagsrummet så fungerar det ännu bättre, men fortfarande vill vi har dörren på glänt.
Någon som bor i nybyggda hus som upplever samma, eller inga problem alls?
Ja, det skulle kunna var något fel på dörrarna (till sovrum och badrum, där luften går ut).useless skrev:
T Telefu skrev:Hur många är ni sovrummet? Det kan vara så att tilluftsventilen inte har kapacitet att leverera tillräckligt med uteluft. Som regel brukar man säga minst 0,35l per sekund och kvm rumsyta eller 4 l per sekund per person.
Det finns i produktbladen för tilluftsventilerna vilken kapacitet de har.
Alternativt vill ni har mer luft än normen för att nå oönskad komfort. Det uppnår ni delvis genom att stänga en ventil, då blir det större flöden genom de andra.
Hur blir det om ni sover med alla ventiler öppna och har dörren på glänt? Då är det nog överluften som inte är bra, det Useless nämnde.
Vi är två i "stora" sovrummet. Ska se om jag hittar produktbladen för ventilen.
Vi sover nu med dörren till sovrummet på glänt och då funkar det bättre. Nu när vi även stänger ventilen i vardagsrummet så fungerar det ännu bättre, men fortfarande vill vi har dörren på glänt.
Vårat hus blev färdigt vid årsskiftet och vi flyttade in då. Har inte varit i något annat hus som har bättre ventilation/fräschare luft. Vi vädrar aldrig, det gör ju luften sämre. Vi har iofs FTX, men det hade vårat förra 80-tals hus också och där upplevdes luften som sämre och fuktigare (sommartid). Som svar på din fråga vill jag påstå att nya hus normalt har bättre ventilation än gamla, då det ställs helt andra krav på luftomsättning nuförtiden.A appelappe skrev:Tack för svaren alla!
Någon som bor i nybyggda hus som upplever samma, eller inga problem alls?
Ja, det skulle kunna var något fel på dörrarna (till sovrum och badrum, där luften går ut).
Vi är två i "stora" sovrummet. Ska se om jag hittar produktbladen för ventilen.
Vi sover nu med dörren till sovrummet på glänt och då funkar det bättre. Nu när vi även stänger ventilen i vardagsrummet så fungerar det ännu bättre, men fortfarande vill vi har dörren på glänt.
/Anton
Vi har ett passivhus med endast ventilation med hjälp av FTX och huset är super tätt. Inomhus klimatet är kanon! Bott i huset i 4 år nu. Inga konstigheter med ventilationen. Är så glada att vi valde detta alternativ. Vanlig köksfläkt har vi till köket. Den är super bra också.
Johannes Carlsson skrev:Kolla springan till närmaste utsugsplats så det är öppen väg. Sen är det tyvärr såhär när man kör endast frånluft. Har man forcerad tilluft också typ FTX som man har i bl.a passivhus så är ventilationen betydligt bättre
Husen är inte för täta, man ska inte heller behöva vädra med ventilation ska såklart fungera
Johannes Carlsson skrev:Kolla springan till närmaste utsugsplats så det är öppen väg. Sen är det tyvärr såhär när man kör endast frånluft. Har man forcerad tilluft också typ FTX som man har i bl.a passivhus så är ventilationen betydligt bättre
Husen är inte för täta, man ska inte heller behöva vädra med ventilation ska såklart fungera
Ta dit någon som kan och kan ge en rapport. Någonstans har jag läst att det är bra om halva luftmängden i ett hus byts ut inom si och så lång tid.
Ni skall bo i huset! Se till att luften är så bra som ni kan få den!! Det var det första vi gjorde när vi flyttade in.
Om det är nybyggt så kanske det också finns garantier? Följande hittade jag på boverkets hemsida
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggregler/ventilation/luftkvalitet-inomhus/
Ni skall bo i huset! Se till att luften är så bra som ni kan få den!! Det var det första vi gjorde när vi flyttade in.
Om det är nybyggt så kanske det också finns garantier? Följande hittade jag på boverkets hemsida
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggregler/ventilation/luftkvalitet-inomhus/
Är ventilationen injusterad så att Du har tillräcklig frånluft
Det skall finnas ett injusteringsprotokoll om anläggningen är ny
Som det står i ett tidigare inlägg så skall det suga ut 0,35 l/m2/sek dvs 70 lit/sek om huset är 200 m2
Bäst fungerar ju en ventilation om dörrarna står öppna, men vid stängd dörr skall det finnas en ventilationsspringa vid tröskeln som är tillräckligt stor - ca 7-8 mm.
Spaltventilerna på fönstren skall vara rätt monterade, är de fabriksmonterade så stämmer värdena man kan läsa sig till men det är viktigt så att det inte har satts någon smygbräda på utsidan som täcker ventilationsöppningen.
Det skall finnas ett injusteringsprotokoll om anläggningen är ny
Som det står i ett tidigare inlägg så skall det suga ut 0,35 l/m2/sek dvs 70 lit/sek om huset är 200 m2
Bäst fungerar ju en ventilation om dörrarna står öppna, men vid stängd dörr skall det finnas en ventilationsspringa vid tröskeln som är tillräckligt stor - ca 7-8 mm.
Spaltventilerna på fönstren skall vara rätt monterade, är de fabriksmonterade så stämmer värdena man kan läsa sig till men det är viktigt så att det inte har satts någon smygbräda på utsidan som täcker ventilationsöppningen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Håller med Drömma!D Drömma skrev:
Vi har visserligen inte ett passivhus, men ventilerar med ett motströms FTX-aggregat och har perfekt luft inomhus.
Och det har funkat oklanderligt i åtta år nu.
Men en fråga till Appelappe: När ert hus byggdes måste det väl gjorts en OVK, Obligatorisk VentilationsKontroll.
Det måste man ju göra när man bygger hus med mekanisk ventilation.
Vad säger OVK-protokollet?
Nej, moderna hus är inte för täta och det är heller inga problem med rätt byggda passivhus (jag har ett sådant och säljer också sådana).
Moderna hus har nästan undantagslöst undertryck och framförallt enklare system som kräver mycket undertryck för att tillförsel av luft ska kunna ske (som i ert hus).
Nackdelen är att traditionella köksfläktar utan kolfilter (utan återcirkulering) måste "jobba" mot undertrycket och därför är det lämpligt att öppna en dörr eller fönster när köksfläkten är igång. Bara att acceptera helt enkelt i en befintlig lösning.*
Ju bättre ventilationssystemet är och ju tätare kåken är desto tuffare har köksfläkten det med att pumpa ut matoset.
I ett nytt hus är fläktsystemet/luftflödena kontrollmätta (se husdokumentationen). Fläkten kan dock ha flera lägen (alltså hastighet på fläkten). I ett dåligt dimensionerat system kan högsta hastigheten ha används för korrekt flöde. Kolla om fläkten har flera hastigheter.
OBS! om ni börjar ändra på tilloppsventilernas öppning i ett eller flera rum kan "obalans" uppstå och det kan drabba t.ex. sovrummet.
I mitt hus sitter ytterdörren fast som en "sugpropp" om köksfläkten används och om jag inte öppnar fönster/dörr eller tillfälligt sänker ventilationen.
Den klart bästa lösningen, enligt mej, är att ha en FTX som styrs av KOLDIOXIDHALTEN i luften (och fuktigheten). Då har man alltid bra luft och lägsta förbrukning av energi. Med ett sådant system har man också normalt en manöverpanel med bl.a. "vädringsknapp" och som då under en bestämd tid (ca 15minuter) ökar luftutbytet med ca 3ggr.
*Man kan ju byta köksfläkten till en återcirkulerande kolfilterfläkt. Det är också godkänt enligt BBR om det finns frånluftsventil i närheten av spishällen.
Moderna hus har nästan undantagslöst undertryck och framförallt enklare system som kräver mycket undertryck för att tillförsel av luft ska kunna ske (som i ert hus).
Nackdelen är att traditionella köksfläktar utan kolfilter (utan återcirkulering) måste "jobba" mot undertrycket och därför är det lämpligt att öppna en dörr eller fönster när köksfläkten är igång. Bara att acceptera helt enkelt i en befintlig lösning.*
Ju bättre ventilationssystemet är och ju tätare kåken är desto tuffare har köksfläkten det med att pumpa ut matoset.
I ett nytt hus är fläktsystemet/luftflödena kontrollmätta (se husdokumentationen). Fläkten kan dock ha flera lägen (alltså hastighet på fläkten). I ett dåligt dimensionerat system kan högsta hastigheten ha används för korrekt flöde. Kolla om fläkten har flera hastigheter.
OBS! om ni börjar ändra på tilloppsventilernas öppning i ett eller flera rum kan "obalans" uppstå och det kan drabba t.ex. sovrummet.
I mitt hus sitter ytterdörren fast som en "sugpropp" om köksfläkten används och om jag inte öppnar fönster/dörr eller tillfälligt sänker ventilationen.
Den klart bästa lösningen, enligt mej, är att ha en FTX som styrs av KOLDIOXIDHALTEN i luften (och fuktigheten). Då har man alltid bra luft och lägsta förbrukning av energi. Med ett sådant system har man också normalt en manöverpanel med bl.a. "vädringsknapp" och som då under en bestämd tid (ca 15minuter) ökar luftutbytet med ca 3ggr.
*Man kan ju byta köksfläkten till en återcirkulerande kolfilterfläkt. Det är också godkänt enligt BBR om det finns frånluftsventil i närheten av spishällen.
Kan vara värt att köpa en mätare för co2 värdet? Vi bor i två år gammalt hus och har en Netatmo väderstation i vardagsrum-kök (öppen planlösning). Där kan man se hur co2 halten försämras från kanske 500ppm (just nu) till upp emot 1000 ppm på kvällarna är alla är på plats. Man brukar säga att co2 halten brukar ligga mellan 600-800 ppm i välventilerade bostäder, över 1000 anses luften smutsig. Vi har också flvp och kan märka att om man sover med dörren stängd och kanske ett barn "på besök" så kan luften upplevas som kvav. Skall nog köpa en extra innegivare till Netatmon och mäta upp co2 halten även där.