95 423 läst · 170 svar
95k läst
170 svar
Vi bygger pool!
Det stämmer, det var inte alls vad du skrev. ”Armering i varje skift” har jag för mig att det var?P Pappa1986 skrev:
Det ser väldigt bra ut på bilderna och de vertikala schakten med armering skall naturligtvis betongfyllas.
". Trodde man kunde armera vertikalt/lodrätt här då det är "hål" i blocken."F fsn skrev:
Så skrev jag
Men det här blir blir kanon
Jag svarade på ditt inlägg #31, det var långt innan nån nämde lecablock med hål i. Ett normalt väggblock ser ju inte alls ut som det TS använder här. Jag trodde nog att det var konventinella leca-block som skulle användas. Och baserat på inlägg #31 så tror jag att du trodde det med.P Pappa1986 skrev:
Och som sagt, den vertikala armeringen måste gjutas in för att göra nån nytta öht. Hur många liter betong / kvadratmeter vägg går det på detta leca-systemet?
I inlägg nr #10 så ser man att det är sådana block med hål i och det va det jag menade. Sen uttryckte jag mig nog aningen dåligt i inlägg #31F fsn skrev:Jag svarade på ditt inlägg #31, det var långt innan nån nämde lecablock med hål i. Ett normalt väggblock ser ju inte alls ut som det TS använder här. Jag trodde nog att det var konventinella leca-block som skulle användas. Och baserat på inlägg #31 så tror jag att du trodde det med.
Och som sagt, den vertikala armeringen måste gjutas in för att göra nån nytta öht. Hur många liter betong / kvadratmeter vägg går det på detta leca-systemet?
P Pappa1986 skrev:
Förtydligande så ni inte behöver tjafsa:P Pappa1986 skrev:
I inlägg #4 skrev jag Finja Murblock Fördel 250, kollar man på Google så hittar man en fin bild på ett murblock med hål i.
De vertikala armeringsjärnen är monterade 8 cm ner i plattan, fästa med Hilti kemankare CT-1.
Skulle man få för sig att försöka dra upp dessa så följer hela plattan med.
Idag blev det armering på första lavet och 2:a är påbörjad!
Hur mycket betong går det närdu fyller dom armerade hålen sen?Paerh skrev:Förtydligande så ni inte behöver tjafsa:
I inlägg #4 skrev jag Finja Murblock Fördel 250, kollar man på Google så hittar man en fin bild på ett murblock med hål i.
De vertikala armeringsjärnen är monterade 8 cm ner i plattan, fästa med Hilti kemankare CT-1.
Skulle man få för sig att försöka dra upp dessa så följer hela plattan med.
Idag blev det armering på första lavet och 2:a är påbörjad!
Det ser betydligt bättre ut med vertikalarmeringen!
Dum fråga kanske, men ändå: Finns det inte en risk att vanlig grovbetong blir för trögflytande för att fylla ända ner i hålen? Att den så att säga fastnar på vägen?
Följer med intresse. Fler bilder pls!
Dum fråga kanske, men ändå: Finns det inte en risk att vanlig grovbetong blir för trögflytande för att fylla ända ner i hålen? Att den så att säga fastnar på vägen?
Följer med intresse. Fler bilder pls!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Följer
ricebridge skrev:
Efter konsultation med sakkunnig så blandas det lite tunnare.ricebridge skrev:
Jag kommer att efter två lav att gjuta i 1,5 lav osv.
Gjutningen kommer efterhand ”hugga i varandra” , inga problem enl SK.
Förlåt så mycket!R roli skrev:
Jag bara höftade.
Jag slutar nu att precisera mängder och mått, man får ofta mothugg av "DuktigOlle", det finns tydligen många av den sorten.
Jag koncentrerar mig från och med nu på poolbygget!
Det var inte meningen att "hacka" på dig som jag skrev så utan jag svarade på en fråga om hur mycket det gick åt i varje block . Sedan gjorde jag kopplingen mot den uppskattade betongmängden på 1600 liter vilket skulle ge en pool med 340 stenar. Om det senare stämmer eller ej kan ju endast du (TS) svara på då det är du som bygger poolen och inte vi. Men det var inte min mening att "klampa in" och ifrågasätta något.
Fortsätt gärna och skriv och visa med vad och hur du bygger, iallafall jag är väldigt intresserad av hur det kommer bli och hur det går. Då vi själva har varit i tankarna att bygga något liknande som vi sedan har förkastat men ännu inte släppt det helt..... det kan t.o.m kanske bli något framöver. Speciellt om TS visar att det går.
Fortsätt gärna och skriv och visa med vad och hur du bygger, iallafall jag är väldigt intresserad av hur det kommer bli och hur det går. Då vi själva har varit i tankarna att bygga något liknande som vi sedan har förkastat men ännu inte släppt det helt..... det kan t.o.m kanske bli något framöver. Speciellt om TS visar att det går.
Till poolväggarna går det 272 block, sen ska det muras en "behållare" till en Walu Roll Axio och en uppsamlare till overflow/infinity.R roli skrev:Det var inte meningen att "hacka" på dig som jag skrev så utan jag svarade på en fråga om hur mycket det gick åt i varje block . Sedan gjorde jag kopplingen mot den uppskattade betongmängden på 1600 liter vilket skulle ge en pool med 340 stenar. Om det senare stämmer eller ej kan ju endast du (TS) svara på då det är du som bygger poolen och inte vi. Men det var inte min mening att "klampa in" och ifrågasätta något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till trappan blir det nog murblock utan hål.