95 426 läst · 170 svar
95k läst
170 svar
Vi bygger pool!
Det är endast horisontalarmering, vertikalarmering saknas helt. Jag är inte hellerdet minsta förtjust i lecablock som poolstomme. Kontreforer i all ära på en 8 meters långsida men lecas styrka är tryck och vid tom pool med marktryck är det allt annat än tryckkragter en kontrefor bidrar med.P Pappa1986 skrev:
Mura invändiga trappor är väl mer lecablockens användningsområde i en pool tycker jag.
Det behöver inte vara fel att bygga i Leca, men man kan inte köpa två pallar standardsten på byggmax och trava upp en 4x8 pool.....och vill man ha full flexibilitet att återfylla jord fylla/tömma vatten kanske andra varianter är lämpligare.
Innan man har gjort en detaljerad kalkyl kan man också ledas att tro att det är väggkonstruktionen som styr slutpriset. Så är ej fallet.
Innan man har gjort en detaljerad kalkyl kan man också ledas att tro att det är väggkonstruktionen som styr slutpriset. Så är ej fallet.
Håller inte helt med, ett felaktigt val av väggkonstruktion kan absolut ha en påtaglig effekt på slutpriset.MathiasS skrev:Det behöver inte vara fel att bygga i Leca, men man kan inte köpa två pallar standardsten på byggmax och trava upp en 4x8 pool.....och vill man ha full flexibilitet att återfylla jord fylla/tömma vatten kanske andra varianter är lämpligare.
Ok. Trodde man kunde armera vertikalt/lodrätt här då det är "hål" i blocken.F fsn skrev:Det är endast horisontalarmering, vertikalarmering saknas helt. Jag är inte hellerdet minsta förtjust i lecablock som poolstomme. Kontreforer i all ära på en 8 meters långsida men lecas styrka är tryck och vid tom pool med marktryck är det allt annat än tryckkragter en kontrefor bidrar med.
Mura invändiga trappor är väl mer lecablockens användningsområde i en pool tycker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har borrhammaren varit igång.
8 cm djupa hål som armeringen ska fästas i.
Lite städning i hålen innan 2 komponents fäste appliceras.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tänkte först använda vartannat hål, men nu är det borrat i varje(efter fotot blev taget)
Jag kommer att gjuta med grovbetong i alla hålen hela vägen upp och armera enl bild
Logga in
Skapa konto
Ja det var inte alls vad jag påstod. Utifrån förutsättningen att man har konstruktionsmässigt korrekta väggar för den pool man ska bygga gäller det jag sa ovan. Alla andra scenarier är ointressanta.F fsn skrev:
Det är i huvudsak fri vägglängd som är problemet. Tänker du efter så är det inte så vanligt med icke rasade källare med marktryck och 8m långa väggar utan stöd.L largab skrev:
Låt oss avsluta väggdiskutionen här. Det går utmärkt att bygga en pool i Leca om man tänker till lite och använder rätt dimensioner på blocken - och det ser det ju ut som att vi ska få se ett exempel på här också. Men, i min värld är alternativen attraktivare även för självbyggaren.
Ja precis. Såhär va min tanke måste ju bli braPaerh skrev:[bild] Bra tänkt Pappa1986!
Idag har borrhammaren varit igång.
8 cm djupa hål som armeringen ska fästas i.
Lite städning i hålen innan 2 komponents fäste appliceras.[bild]
[bild]
[bild]
Tänkte först använda vartannat hål, men nu är det borrat i varje(efter fotot blev taget)
Jag kommer att gjuta med grovbetong i alla hålen hela vägen upp och armera enl bild
[bild]