Vi hade pool där vi bodde innan, nu bor vi i skogen där vi byggt nytt hus.
Efter rivning av en gammal stuga som var placerad precis bredvid det nya huset så började planeringen.
5 år utan pool.....
Första tanken var att göra pool i den gamla källaren, men grunden och väggarna kanske inte "håller för trycket".
Det var till att såga upp den gamla uterumsplattan och röja bland buskar och annat som är i vägen.
Man vill ju gå rakt ut från huset och dyka i.
Efter rivning av en gammal stuga som var placerad precis bredvid det nya huset så började planeringen.
5 år utan pool.....
Första tanken var att göra pool i den gamla källaren, men grunden och väggarna kanske inte "håller för trycket".
Det var till att såga upp den gamla uterumsplattan och röja bland buskar och annat som är i vägen.
Man vill ju gå rakt ut från huset och dyka i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När plattan skulle sågas upp trodde man att en klinga som sågar 12,5 cm skulle räcka, men ack nej!
Jag fick vänta på större muskler.
Jag fick vänta på större muskler.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min blivande granne, Mats kom förbi och såg hur "Lille Skutt" kämpade.
Snart var han tillbaka, som en frälsare igenom skogen kom den, Bamse!
Efter en timme var hålet klart, tack Mats.
Snart var han tillbaka, som en frälsare igenom skogen kom den, Bamse!
Logga in
Skapa konto
Efter en timme var hålet klart, tack Mats.
Logga in
Skapa konto
Poolen kommer att bli ca 3,5x5,5 m och 1,55m djup.
Jag murar upp den med Finja murblock Fördel 250 på en gjuten platta.
Plattan: 10 cm frigolit och 12 cm gjutning.
Där vi bor är det bottenlöst med sand, men valde ändå lägga dräneringsrör runt plattan.
Även avlopp från källaren drogs in.
Den gamla källaren kommer att användas som teknikrum med pump och filter + alla atiraljer som hör till.
Jag murar upp den med Finja murblock Fördel 250 på en gjuten platta.
Plattan: 10 cm frigolit och 12 cm gjutning.
Där vi bor är det bottenlöst med sand, men valde ändå lägga dräneringsrör runt plattan.
Även avlopp från källaren drogs in.
Den gamla källaren kommer att användas som teknikrum med pump och filter + alla atiraljer som hör till.
Logga in
Skapa konto
Efter ett antal laviner blev jag tvungen att sätta en skyddsbarriär av osb och stolpar.
Ytan hårdgjord med makadam och sen tid med form, frigolit och armering.
Logga in
Skapa konto
Ytan hårdgjord med makadam och sen tid med form, frigolit och armering.
Logga in
Skapa konto
Gjutbilen har anlänt!
Det krävdes 40 m rör och slang för att nå hela vägen runt huset.
Eftersom jag glömde fixa gjutare och slodare fick man ta tag i detta själv!
På med stövlarna å håll andan.
Ett gammalt pvc-rör fick fungera som sloda, fint som snus!
Det krävdes 40 m rör och slang för att nå hela vägen runt huset.
Logga in
Skapa konto
Eftersom jag glömde fixa gjutare och slodare fick man ta tag i detta själv!
På med stövlarna å håll andan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett gammalt pvc-rör fick fungera som sloda, fint som snus!
Nu blir det snabbt mörkt på kvällarna och det blir säkert sämre väder.
Om man ska ha roligt hela hösten och vintern får man bädda för detta.
Det inhandlades ett kraftigt tält, 6x8 m som ett väderskydd.
När regn och blåst anländer kommer även sidorna monteras.
Det blev ganska mysigt med belysning och möbler.
Stolarna kommer att användas till tankeverksamhet och intagande av pilsner.
Om man ska ha roligt hela hösten och vintern får man bädda för detta.
Det inhandlades ett kraftigt tält, 6x8 m som ett väderskydd.
När regn och blåst anländer kommer även sidorna monteras.
Det blev ganska mysigt med belysning och möbler.
Stolarna kommer att användas till tankeverksamhet och intagande av pilsner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En budget har vi inte satt, men det får inte segla iväg för långt.
Tanken är att bygga en infinitypool, i första hand för det praktiska, inte för det lyxiga.
Den ena kortsidan vetter mot en ravin som vi har på tomten, den vore synd att inte utnyttja den effekten!
Vatteninloppen monteras på motsatt sida, då seglar löv och annan smuts ut över kanten i stället för att sätta igen ett bräddavlopp.
Det ska tillverkas ett 3,5 m långt galler som monteras snedställt ovanför vattenuppsamlaren, vattnet rinner ner och löven flyger utåt!
Innan vi gjuter ett valv över den gamla källaren ska det sänkas ned en IBC-tank, ska fungera som en vattenutjämnare då det inte finns något bräddavlopp.
Trappa ska byggas på hela kortsidan mot huset, tror det blir av lättklinker.
Murar man trappan själv så kan man välja vilken form man vill.
Bakom trappan ska det muras ett utrymme som är vattenfyllt, där ska pooltäckningen finnas.
Har tittat lite på ett lamelltäcke som styrs med fjärrkontroll och är godkänd vad gäller säkerhet.
Då slipper man både pooltak och staket + att den inte syns när den är inrullad.
När allt är murat och putsat så svetsas en kraftig och armerad liner på plats.
Idag blev hela första lavet klart!
Tanken är att bygga en infinitypool, i första hand för det praktiska, inte för det lyxiga.
Den ena kortsidan vetter mot en ravin som vi har på tomten, den vore synd att inte utnyttja den effekten!
Vatteninloppen monteras på motsatt sida, då seglar löv och annan smuts ut över kanten i stället för att sätta igen ett bräddavlopp.
Det ska tillverkas ett 3,5 m långt galler som monteras snedställt ovanför vattenuppsamlaren, vattnet rinner ner och löven flyger utåt!
Innan vi gjuter ett valv över den gamla källaren ska det sänkas ned en IBC-tank, ska fungera som en vattenutjämnare då det inte finns något bräddavlopp.
Bakom trappan ska det muras ett utrymme som är vattenfyllt, där ska pooltäckningen finnas.
Har tittat lite på ett lamelltäcke som styrs med fjärrkontroll och är godkänd vad gäller säkerhet.
Det här låter ju fantastiskt häftigt! Ser onekligen ganska trevligt ut att stå under taket med lite mysbelysning och bygga en pool... mycket mer glamouröst än vad jag sett framför mig vid tanken att bygga egen pool.
Jag är också imponerad utav er som vågar göra detta själv. Jag vet inte om jag själv hade det faktiskt, tänk om något går fel och brister? Om allt vatten läcker ut?? Framförallt så nära huset... jag hade varit livrädd!
Men hatten av verkligen. Ska följa ditt projekt och vem vet, kanske vågar man sig på det efteråt!?
Hur ska du klä insidan sen?
Jag är också imponerad utav er som vågar göra detta själv. Jag vet inte om jag själv hade det faktiskt, tänk om något går fel och brister? Om allt vatten läcker ut?? Framförallt så nära huset... jag hade varit livrädd!
Men hatten av verkligen. Ska följa ditt projekt och vem vet, kanske vågar man sig på det efteråt!?
Hur ska du klä insidan sen?
Låter fantastiskt. Vi har alltid velat "bli med pool" men har i slutändan blivit för dyrt eller rättare sagt att man investerar i något man inte får igen i slutändan.Paerh skrev:En budget har vi inte satt, men det får inte segla iväg för långt.