21 170 läst · 33 svar
21k läst
33 svar
Hjältevadshus vs Movehome
Sida 1 av 3
Vi har fått erbjudande om tomt och har tittat på hus ett tag. Vi velar mellan Hjältevads Spira 168 eller 177, och Movehomes move 201, 202 (alternativt 129 men vi har insett att vi tjänar på att bygga ett 1,5 plans även om vi inte kommer inreda det direkt utan vi planerar att bo på nedervåningen).
Främst har vi jämfört spira 177 och move 202. Move har en bra planlösning med tre sovrum som ingår och det går att välja till ryggåstak, och det ingår kakel och klinker i hall, badrum och tvättstuga.
Hjältevads fördelar är att leveranstiden är mycket kortare, och vi kommer kunna flytta in i vår/sommar, vi kan gå ett gör-lite-själv-pris att lägga som kontantinsats, vilket kan vara positivt för oss som inte riktigt har hela kontantinsatsen.
Move home erbjuder inte samma lösning där man arbetar av kontantinsatsen på detta sättet så det blir nog dyrare, samtidigt är inte spira 122 lika flexibelt med rum (extra rum kostar dessutom 18000, det ingår bara ett stort sovrum som standard, och vill vi göra ett extra i matsalen måste vi lägga till extra fönster på den sidan av vinkeln).
Har ni några vettiga tankar? Hur ska vi tänka? I slutändan är det kanske priset som kommer få avgöra men just nu känner jag nog att movehome ligger lite bättre till med tanke på planlösningen i 202, men samtidigt har vi fått bra kontakt med säljaren på hjältevad och vi kan få lite rabatter (dock har Move home kampanj på tillval, 50 000 i rabatt).
Vi ska på bankmöten i veckan och se vad vi kan få låna, och även kika på ett spira 168 samt ett move 201, så får vi se hur det går.
Dela gärna era erfarenheter om ni har byggt med någon av ovanstående husleverantör.
Främst har vi jämfört spira 177 och move 202. Move har en bra planlösning med tre sovrum som ingår och det går att välja till ryggåstak, och det ingår kakel och klinker i hall, badrum och tvättstuga.
Hjältevads fördelar är att leveranstiden är mycket kortare, och vi kommer kunna flytta in i vår/sommar, vi kan gå ett gör-lite-själv-pris att lägga som kontantinsats, vilket kan vara positivt för oss som inte riktigt har hela kontantinsatsen.
Move home erbjuder inte samma lösning där man arbetar av kontantinsatsen på detta sättet så det blir nog dyrare, samtidigt är inte spira 122 lika flexibelt med rum (extra rum kostar dessutom 18000, det ingår bara ett stort sovrum som standard, och vill vi göra ett extra i matsalen måste vi lägga till extra fönster på den sidan av vinkeln).
Har ni några vettiga tankar? Hur ska vi tänka? I slutändan är det kanske priset som kommer få avgöra men just nu känner jag nog att movehome ligger lite bättre till med tanke på planlösningen i 202, men samtidigt har vi fått bra kontakt med säljaren på hjältevad och vi kan få lite rabatter (dock har Move home kampanj på tillval, 50 000 i rabatt).
Vi ska på bankmöten i veckan och se vad vi kan få låna, och även kika på ett spira 168 samt ett move 201, så får vi se hur det går.
Dela gärna era erfarenheter om ni har byggt med någon av ovanstående husleverantör.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Har inte byggt med någon av dom men håller Movehome högre i aktning om kvalitet. Det är ju ett deriverat Trivselhus med lite förenklingar för att hålla nere kostnaden.
Vi har ett Hjältevadshus, men byggde den för 11 år sen, så mina erfarenheter är kanske inte så relevanta längre.
Vi hade bra kontakt med säljaren och bra förtroende för honom och det var värt mycket under bygget.
Bygget gick enligt planen (och det var mycket fort). Inga ekonomiska överraskningar även om grundentreprenören försökte.
I princip hela summan betalades efter slutleverans. Det fanns såklart andra kostnader som bygglovsavgifter, anslutningsavgifter och tomtköp som betalades tidigare, men Hjältevads fakturan betalades efter slutleverans.
Visst fanns det lite anmärkningar och problem efteråt, men det mesta löstes av företaget och markentreprenören.
Ända problemet var en dålig utförd putsfasad där putsentreprenören gick i konkurs.
Här hade det varit fördel med att ha den delen in i Hjältevads entreprenad.
Vi hade bra kontakt med säljaren och bra förtroende för honom och det var värt mycket under bygget.
Bygget gick enligt planen (och det var mycket fort). Inga ekonomiska överraskningar även om grundentreprenören försökte.
I princip hela summan betalades efter slutleverans. Det fanns såklart andra kostnader som bygglovsavgifter, anslutningsavgifter och tomtköp som betalades tidigare, men Hjältevads fakturan betalades efter slutleverans.
Visst fanns det lite anmärkningar och problem efteråt, men det mesta löstes av företaget och markentreprenören.
Ända problemet var en dålig utförd putsfasad där putsentreprenören gick i konkurs.
Jag bestämde mig tidigt för ett Movehome 201 och hade långt gågna planer på att bygga det. Men när vi väl fick möjlighet att besöka ett gick det snabbt bort.
1) Planlösningen är frustrerande och matplatsen hamnar på ett väldigt dåligt läge. Hälften sitter och stirrar in i hallen, resten stirrar in i en vägg eller vardagsrummet.
2) Det är så öppet mellan allrummet i övervåningen och vardagsrum/kök att det inte går att skräma av. Ljudmiljön blir dåligt och ingen får vara i fred förutom i sovrummen.
Move #202 är bättre i detta avseende 1 men inte 2.
1) Planlösningen är frustrerande och matplatsen hamnar på ett väldigt dåligt läge. Hälften sitter och stirrar in i hallen, resten stirrar in i en vägg eller vardagsrummet.
2) Det är så öppet mellan allrummet i övervåningen och vardagsrum/kök att det inte går att skräma av. Ljudmiljön blir dåligt och ingen får vara i fred förutom i sovrummen.
harry73 skrev:Vi har ett Hjältevadshus, men byggde den för 11 år sen, så mina erfarenheter är kanske inte så relevanta längre.
Det är lite så jag tänker, vi har en bra kontakt med säljaren och det känns fint att ha om det uppstår något under byggtiden. Skönt med noll överraskningar! Vad försökte grundentrepenören med, något man behöver tänka på där? Fick ni hjälp med det? Vi kommer dock ha möte med move home på fredag och det kanske också känns bra.
Nu vet jag inte hur andra företag har lagt upp det men det är ju bra att man betalar hjältevad efter slutleverans.
Tack för dina erfarenheter! Det kan man ha i bakhuvudet. På Hjältevads hus är placeringen av trappan i hallen, vilket kanske inte medför samma problem som du nämner. Dock har hjältevad samma problem som punkt 1 i spira 177, det känns typ omöjligt att möblera vettigt utan det blir liksom massa döda ytor istället, på visningshuset fanns det ingen vägg mellan matplats och vardagsrum vilket ritningen har, får kolla upp vad dom är standard där.M maximm skrev:Jag bestämde mig tidigt för ett Movehome 201 och hade långt gågna planer på att bygga det. Men när vi väl fick möjlighet att besöka ett gick det snabbt bort.
Något move home har men inte hjältevad är isolerade innerväggar vilket också är ett plus för mig. Men jag vet inte vilken skillnad det gör i praktiken.
Får man fråga vilket hus du byggde istället?
Vi har bra jord, så där hade de ingen anledning att lägga mer grus än det som ingick i fastpriset.
Så då 'upptäckte' de att huset låg för lågt för att få bra fall från huset och att de behövde lägga en halv meter extra grus.
Problemet var bara att de också skulle göra grovplaneringen av hela tomten och hade därför alla möjligheterna att upptäck det innan de la gruset, eller så kunde de ändra höjderna i trädgården så mycket att det inte hade varit något problem.
Så de fick stå för kostnaderna själva tyckte vi.
Och så blev det. Vi fick ingen hjälp med det, men det var inte heller ett stort problem
Så då 'upptäckte' de att huset låg för lågt för att få bra fall från huset och att de behövde lägga en halv meter extra grus.
Problemet var bara att de också skulle göra grovplaneringen av hela tomten och hade därför alla möjligheterna att upptäck det innan de la gruset, eller så kunde de ändra höjderna i trädgården så mycket att det inte hade varit något problem.
Så de fick stå för kostnaderna själva tyckte vi.
Och så blev det. Vi fick ingen hjälp med det, men det var inte heller ett stort problem
Vi kunde ändra hur mycket som helst i planlösningen. Vi förlängde även huset och fick en bastu inritade efter våra önskemål.
Säljaren bjöd på isolerade innervägar som ersättning för att vara visningshus under en dag
Säljaren bjöd på isolerade innervägar som ersättning för att vara visningshus under en dag
Stämmer, jag tror att de numera har något som de kallar för isolergrund eller så. Det är en krypgrund fylld med isolering.T Thomas' skrev:
När de byggde vårt hus hade de fortfarande en vanlig krypgrund. Och det var rätt så praktiskt när vi drog in fiber.