tommib
Den är given som förutsättning här. Problemet uppstår egentligen bara när en lekman byter ut befintliga ojordade uttag som inte kan* ha installerats i något annat än en isolerad miljö mot (fejk)jordade dito för att <dum anledning>, det finns inget annat läge där det praktiskt uppstår eftersom en yrkesman inte slarvar med detta (vill jag gärna tro). Detta problem och en riskanalys kring det ligger sannolikt bakom restriktionen att man bara får byta uttag (och brytare) till en ny av samma typ.

Problemet kommer gradvis att byggas bort men troligen tar det rätt många år.

*igen, teoretiskt. I verkligheten hittar folk på massa idioti vilket tydligt syns i t.ex. Värsta elkopplingen.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Ok, då är vi nog av olika uppfattning gällande den biten.

Jag har sett fejkjordade uttag i farligast tänkbara icke isolerade miljöer såsom diskbänk och uteplats, "nyinstallerade" för ett antal år eller decennier sedan med 2x0,75 lampsladd exempelvis.

Så inte helt ovanligt heller skulle jag vilja påstå, finns kanske fler i Värsta elkopplingen. Finns även andra exempel på hur dessa kan uppstå.
 
Mikael_L
S Slugge skrev:
Nej, isolerade miljön var naturligtvis inget "gigantiskt feltänk" utan en kalkylerad minimal riskökningarn som sparat många ton koppar och kronor genom åren. Rätt eller fel, kan diskuteras.
Ja det kan (tydligen) diskuteras :)

Men du har oavsett mycket rätt i detta. Både att det nog har funnits kalkylerad riskbedömning och att det sparat massor, både koppar och arbetstid.


Det konstiga är dock att förbudet kom först när det nästan hade blivit omotiverat, när sån väldig andel av alla apparater i hemmen redan hade blivit klass2, dubbelisolerat utförande, och den allmänna kvaliteten på anslutet elmaterial hade blivit så bra att olyckorna nästan försvunnit ur statistiken.
Nu ska ingen läsa detta som att jag anser att förbudet mot ojordade uttag i isolerad miljö* var dåligt, mest tycker jag väl att det borde kommit 20 år tidigare, då man redan var uppmärksam på farorna och dödsfallsstatistiken.


* Jag skrev "förbudet mot ojordade uttag i isolerad miljö", det var i sak inget förbud mot ojordade uttag, det var ett undantag att man i vissa fall fick installera ojordat, som försvann,
Den generella regeln 1993 och tidigare var att alla uttag ska vara jordade, men det fanns ett undantag man kunde tillämpa.
 
harry73
Men de hjälper ju inte om man av misstag har spänning på jordblecket som @tommib beskrev.
 
och varför petskydda uttag som är tillräckligt petskyddade som de är idag? Det är ju knappt så man får in kontakten ibland........Falsk säkerhet vill jag säga. Finns det nån statistik på ungar som är och petar i uttag överhuvudtaget? Vi ha sex ungar och mina har nog aldrig ens varit i närheten.
 
Troberg menar nog att i stället för att ge sig in på att byta bort gamla icke petskyddade uttag till moderna(?), riskera att köpa fel sorts uttag, riskera installera på felaktigt och skapa en farlig situation, så kan man köpa petskydd till sina gamla ojordade uttag som saknar petskydd.

En enkel och billig lösning.
Något som varje barnfamilj borde tänka på.

Eller om man har jordade uttag utan petskydd så gör dom ännu mer nytta. Där kan det ju räcka med att ett barn för in ETT metallföremål för att dö.
 
Plockade nyligen bort ett tjogotal sådana petskdd från nya huset (tidigare förskola...). De är inte bara petskydd som gör att barn inte kan sticka in saker i uttaget, de blockerar uttaget helt för användning. Så, de skulle göra situationen med det lömska uttaget säger, eftersom det inte går att plugga in något.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det du så sorgligt missar att nu när det i ditt exempel har blivit en ej isolerad miljö så har det blivit både totalt olagligt och mycket farligt och mycket mycket dåligt med ojordade uttag.
Jag beskrev att felfall i isolerad miljö. Du får tycka vad du vill om detta. Huruvida anläggningen samtidigt blir olaglig är ett ointressant sidospår ur teknisk synpunkt. När felfallet inträffar kan det bli farligt eftersom det andra skyddet är satt ur funktion, ofarlig beröringsström från kåpan, i mitt beskrivna fall med fejkjord:

Elektriskt schema som visar strömgång genom kondensatorer och risk vid beröring med våt hud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du har ståndpunkten att det aldrig kommer att inträffa så varsågod.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag lovar dig, du kommer om du så lägger det som din livsuppgift inte hitta ens 10 st apparater i Svenska hem med 47nF y-kond i filtret, ifall du åker omkring hos folk och skruvar isär deras apparater.

OK, visa mig.
47nF är en förenklad illustration för att underlätta förståelsen. Här har du ett datablad från något som nog kan betraktas som en typisk representant för billiga ATX-aggregat till PC-datorer: http://portwell.com/pdf/power/PLUTO-D5001PJ.pdf . Ur databladet för denna "PLUTO-D5001PJ 500W PS/2 ATX Power Supply with active PFC Japan made capacitor 80 PLUS and SCP, OCP,OPP":

"Leakage current: Less 3.5 mA-rms at 264Vac, 60 Hz"

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, du gjorde tankevurpan.
Det är en spänningsdelare.
Det blir ca 115V på skyddsjorden, som leds bort om man kopplar in i skyddsjordat uttag. Detta är lätt att mäta upp med en multimeter.
Vi tar det en gång till, då. Man kan betrakta den illustrerade kopplingen som en spänningsdelare, ja, men det påverkar inte läckströmmen vid kortslutning mot jord. När man kortsluter den ena kondensatorn blir spänningen över den kvarvarande 230V, vilket är det fall som inträffar vid korrekt inkoppling med fas, nolla och skyddsjord. Och de drygt 3 mA i läckström som uppstår blir även ungefärligen samma som beröringsströmmen vid avsaknad av skyddsjordsanslutning när man man har våt hud och samtidigt berör extern jord.

Ett annat sätt att räkna på det är att det är en Thévenin-liknande ekvivalent med en 94 nF kondensator kopplad till 115VAC. (Thévenins teorem behandlar bara resistanser, därav ordet liknande.)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hjälp mig att hitta halmstrået, det som tvingar elektrikern att ansluta skyddsjorden i ett uttag, och det som förbjuder elektrikern att installera ett jordat uttag utan ansluten skyddsjord i "isolerad miljö".
Rimligen följer det av att uttaget inte är inkopplad i enlighet vad som följer av produktgodkännandet - uttagets DoC eller CoC gäller enbart under de förutsättningar som anges där, och för uttaget bör då gälla att den följer CENELEC CEE 7/3 (eller kanske någon EN-märkt standard med samma innehåll - har inte koll på all formalia). I och med att produktgodkännandet inte gäller om man underlåter att koppla in skyddsjord så får den inte kopplas in till elnätet så.

Om man ska vara noga finns teoretiskt möjligheten att godkänna uttaget på annat sätt än via DoC/CoC, men jag ser ingen som rimligen skulle ge ett enskilt godkännande av en sådan installation.
 
T Troberg skrev:
Vi har dessutom problemet med saker som går sönder för att man kopplar ihop dem på andra sätt, tex med nätverkskabel, när de sitter utspridda utan gemensam jordreferens. Ingen dör av det, men det är nog så irriterande.
Just nätverkskabel (TP) är galvaniskt skild, och ger normalt inga jordproblem. Dvs, så länge man bara kopplar ihop med nätverkskabel påverkas inte den isolerade miljön. I vissa fall kan det dock finnas problem med överspänningsklampar eller komponenternas spänningstålighet, men Intels referens-nätverkskort använder en 1 nF Y-kondensator för common-mode-kontroll vilket inte tillför mycket läckström.

Om man däremot kopplar ihop via USB så läggs jordströmmarna ihop, dock så har USB-tillbehör inte särskilt höga läckströmmar. Så det blir först om man kopplar ihop flera datorer via någon USB-växel, RS232 eller liknande som det kan bli fara och färde.
 
D dan_norstedt skrev:
Just nätverkskabel (TP) är galvaniskt skild, och ger normalt inga jordproblem.
I fallet jag såg så var det koaxkabel. Inget man använder idag, men däremot så finns ju liknande lösningar i andra sammanhang, tex övervakningskameror, brandlarm, ljud/videokablar mellan rum osv.
 
C
H hempularen skrev:
det är därmed ett brott mot ellagen, som teoretiskt kan ge 12 månaders fängelse. Det kan dessutom räknas som allmänfarlig vårdslöshet, eller om någon skadas av en elolycka pga. det här felet. Så kan det gå som vållade till annans död eller kroppsskada.
Varför allmänfarlig vårdslöshet? Kräver inte det, förutom oaktsamhet, att en skada faktiskt inträffar?
Snarare borde framkallande av fara för annan vara rätt brottsrubricering. Det kräver inte att en skada inträffar, men däremot grov oaktsamhet. Jag tycker det är rimligt att bedöma oaktsamheten som grov när man monterar ett jordat uttag utan att det ens finns en jordledare till dosan. Som exempel på oaktsamhet som inte är grov skulle jag ta fallet att man har något på spisen, blir distraherad av ett barn eller något och så börjar det brinna på spisen.
 
Jag snavade över den här gamla tråden, det är en lång tråd så jag har inte läst varje rad, men en tanke slog mig när jag skummade igenom tråden:

Tänk er följande scenario: Man monterar ett jordat uttag utan att ansluta jordledaren och i detta uttag kopplar man in två jordade apparater. Ett fel uppstår i den ena så att höljet blir spänningssatt. Visst måste detta då resultera i att även den andra apparatens hölje blir spänningssatt?

Samma resonemang borde gälla vid scenariet ojordat uttag - jordad grendosa - jordade apparater? Om man behöver ansluta flera jordade prylar till ett ojordat uttag bör en ojordad grendosa vara säkrare såvitt jag förstår.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
@Wheelabrator ja det kvittar om det är ett jordat uttag utan jord eller om det är jordad grendosa i ojordat uttag.
Alla anslutna jordade apparater får spänningsförande hölje när en apparat får jordfel.

Så ja det är ur den synvinkeln bättre med ojordad grenuttag, men då gäller det att anslutna apparater inte är anslutna till varandra via någon sladd som har signaljord som tex hdmi.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Jag snavade över den här gamla tråden, det är en lång tråd så jag har inte läst varje rad, men en tanke slog mig när jag skummade igenom tråden:

Tänk er följande scenario: Man monterar ett jordat uttag utan att ansluta jordledaren och i detta uttag kopplar man in två jordade apparater. Ett fel uppstår i den ena så att höljet blir spänningssatt. Visst måste detta då resultera i att även den andra apparatens hölje blir spänningssatt?

Samma resonemang borde gälla vid scenariet ojordat uttag - jordad grendosa - jordade apparater? Om man behöver ansluta flera jordade prylar till ett ojordat uttag bör en ojordad grendosa vara säkrare såvitt jag förstår.
Det är ju en mycket relevant tanke, och troligen vanligt förekommande. Och därmed en ökad risk tex om datorer, skrivare etc är anslutna till samma jordade grenuttag som i sin tur är i ett ojordat uttag. Detta borde man rimligen undvika, trots detta har jag själv haft ett otal inkopplingar så. När jag var liten hade jag en appleII med metallchassie och när man värmde fötterna på vattenradiatorn så kittlade det skönt när man kom åt chassiet med handlederna... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.