Du måste ha en, men det räcker också med en. Jag använder mobilen för att larma av när jag ska gå in genom andra dörrar.

Du kan gömma undan panelen om du inte använder den alls. Å andra sidan är k521-panelen ganska fin att titta på :)

Den påminner dig även med röstmeddelande att larma av.
 
N nikbr998 skrev:
Du har ett kul projekt framför dig! Jag tänkte likadant :)
1. Ja
2. Ja
3. Mjukvara som man installerar på PC. Jag har aldrig använt den. Proffsen brukar rekommendera konfiguration via webinterface.
4. Vissa grejer är betydligt billigare att köpa från UK. Jag köpte delar från securitywarehouse.co.uk samt från lasshop.se
Tack för svaren!

gol gol skrev:
För att lära dig mer om SPC så kika gärna på denna video: [media]
Dock inte helt aktuell vad det gäller framförallt trådlösa enhet.
Tack. Det var en bra video.

Jag har lite fler frågor om ni har tid.

1. Vi har två katter så IR-detektorerna behöver ha stöd för husdjur. Enligt manualen här https://se.spiap.com/uploads/master/product/documents/v54530f114a100_pdmi12i12t_023_01_en.pdf så måste jag ha PO-CL pet-clip men vad är det och var köper jag dem?

2. Skillnaden jag hittar mellan PDM-I12T och PDM-I12 är att den med "T" har anti-mask. Men vad är det och är det värt den extra kostnaden?

3. I videon ni länkade säger dom att man kan använda UTP CAT5 kabel. Men går det lika bra att använda UTP cat6?

Tack!
 
1. Katter kan hoppa upp på bokhyllor etc. Inte alltid att husdjursanpassade detektorer rår på katter.

2. Antimask är onödigt i en heminstallation.

3. Den billigaste datakabeln duger för larminstallation.
 
Nån som testat de nya SPC 3,9 wireless enheterna som finns. Ska bygga ut min anläggning och måste köpa delar. Eller är det fortfarande det som finns på tex låsshop som gäller? Tänkte köra Siway i 421 med ir och magnet wireless
 
S Shiraz skrev:
Nån som testat de nya SPC 3,9 wireless enheterna som finns. Ska bygga ut min anläggning och måste köpa delar. Eller är det fortfarande det som finns på tex låsshop som gäller? Tänkte köra Siway i 421 med ir och magnet wireless
Har testat magnetkontakten och rörelsedetektorn. Lätta att installera och funkar bra. Räckvidd, störningskänslighet och batterilivslängd har jag dock ingen uppfattning om ännu. Föredrar själv trådade enheter, men på platser som är helt omöjliga att dra tråd till kan dessa vara ett bra komplement. Antar att SiWay snabbt kommer att fasas ut när de nya har fått större spridning. Flaggas också för fler trådlösa enheter så småningom, typ siren och MAP.
 
Redigerat:
N nikbr998 skrev:
Du måste ha en, men det räcker också med en. Jag använder mobilen för att larma av när jag ska gå in genom andra dörrar.

Du kan gömma undan panelen om du inte använder den alls. Å andra sidan är k521-panelen ganska fin att titta på :)

Den påminner dig även med röstmeddelande att larma av.
Jag antar att inpassage-fördröjning signaleras via summer i KP också? Det om något är ju en anledning att ha en sådan åtminstone i garage och huvudentre?
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Jag antar att inpassage-fördröjning signaleras via summer i KP också? Det om något är ju en anledning att ha en sådan åtminstone i garage och huvudentre?
Ja, det är konfigurerbart. Summer, tal eller båda. Man kan även välja någon extern lösning, summer, diod, whatever och koppla till en utgång som aktiveras vid inpassage.
 
N nikbr998 skrev:
1. På någon av butikerna jag nämnde ovan. Betydligt billigare från UK dock: [länk]
2. "While most motion detectors can be easily blocked, sprayed or obstructed - and therefore be rendered useless - Anti-Masking detectors alert the user when they've been tampered with." Sabotageskydd helt enkelt
3.Japp
Tack! Dåligt att jag inte lyckades hitta pet-clip men jag använde tydligen helt fel sökord på lasshop.se. Är det alltså bara en plastbit man sätter på sensorn eller hur fungerar den?

E etompau skrev:
1. Katter kan hoppa upp på bokhyllor etc. Inte alltid att husdjursanpassade detektorer rår på katter.

2. Antimask är onödigt i en heminstallation.

3. Den billigaste datakabeln duger för larminstallation.
Ok, är det någon som har katter och har testat hur IR-detektorerna funkar med pet-clip? Borde jag satsa på någon annan sensor om man har katter eller hur har ni andra gjort?

Tack!
 
gol gol skrev:
Har testat magnetkontakten och rörelsedetektorn. Lätta att installera och funkar bra. Räckvidd, störningskänslighet och batterilivslängd har jag dock ingen uppfattning om ännu. Föredrar själv trådade enheter, men på platser som är helt omöjliga att dra tråd till kan dessa vara ett bra komplement. Antar att SiWay snabbt kommer att fasas ut när de nya har fått större spridning. Flaggas också för fler trådlösa enheter så småningom, typ siren och MAP.
Men är SPC 3.9 ute för försäljning nu eller är det bara siway som finns nu? Vill gärna köpa det senaste men kan heller inte vänta...
 
Det er basically a miscommunication indicator som viser oss at webserver og webserver ikke kan bytte informasjon, det er derfor Err_SSL_Version_Or_Cipher_Mismatch, feil, men du ikke er bekymret, sjekk dette https://validedge.com/err_ssl_version_or_cipher_mismatch/ this may help you or you can also follow these steps. webdisse
1. At first go to the google chrome and type chrome: // extensions / in the search bar. First
2. Then, select all unknown extensions and remove them.
Dette vil fjerne alle mistige forlængelser fra din pc, og du er i stand til å overvinde dette problem.
 
S Shiraz skrev:
Men är SPC 3.9 ute för försäljning nu eller är det bara siway som finns nu? Vill gärna köpa det senaste men kan heller inte vänta...
De finns kanske idag bara hos larmgrossister. Tycker du ska höra med lasshop.se när de tänker börja sälja dem. Hursomhelst är det nog klokt att vänta på de nya enheterna.
 
gol gol skrev:
De finns kanske idag bara hos larmgrossister. Tycker du ska höra med lasshop.se när de tänker börja sälja dem. Hursomhelst är det nog klokt att vänta på de nya enheterna.
Ja det känns nog som smart att vänta. Frågan e vad de kommer att kosta. Hoppas att de har heartbeat så att det larmas om centralen tappar kontakten
 
Hej igen,

Sitter och planerar hur jag ska göra kabeldragningen och konfigurationen av sektioner på bästa sätt.

1. Finns det några rekommendationer på hur många enheter man ska ha per sektion?

2. Hur många enheter rekommenderas per utgång och kabel?

EDIT: tar bort några frågor efter att jag hittade manuler här https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=5957
 
RilleRock
C chrille_88 skrev:
Hej igen,
Sitter och planerar hur jag ska göra kabeldragningen och konfigurationen av sektioner på bästa sätt.

1. Finns det några rekommendationer på hur många enheter man ska ha per sektion?

2. Hur många enheter rekommenderas per utgång och kabel?

EDIT: tar bort några frågor efter att jag hittade manuler här [länk]
1. 1st per sektion.
Har man flera MK med naturlig gångväg imellan kan man lägga ihop fler sålänge de är samma ingångstyp.
Likaså brandvarning kan man lägga ihop per plan för att minimera sektioner.

2. Det avgör vad som skall styras på utgången då den är strömbegränsad.
Skall du tex styra SP203 kan du lägga 3-4st efter varandra.
Skall du styra SIR300 så endast 1st om du klipper bygeln i sirenen så den endast tar 350A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.