Hej, har köpt hem:
SPC 5330, MAP, PDM-I12 detektorer, MK-4400, 1x4x0,5 kabel

Som jag förstår det måste jag dra en kabel till varje larmenhet om de skall ligga på olika sektioner, såvida jag inte köper ett gäng expansionsenheter. Och kör via X-bus. Finns det inget annat sätt att göra? Har ca 30 meter kabel mellan centralenhet och manöverpanel och längs vägen ska det kopplas in 4 larmenheter.
 
gol gol skrev:
SPC Connect - Service issues
We would like to update you on the status of the SPC Connect server

Times are GMT

22/10/2018 7am - First issues reported

22/10/2018 9am - Issues persisted and full support team put in place.

22/10/2018 12:00 - Issues persisted Servers restarted

22/10/2018 16:00 - Solution providers and support team continue to work on the issue.

22/10/2018 17:24 - The issue has been identified and we are now working on a resolution

22/10/2018 18:58 - SPC Panels coming online currently 30% online

We will continue to keep you informed of the status of the system.

Var får du informationen ifrån? Är fortfarande offline.
 
H hbggroup skrev:
Hej, har köpt hem:
SPC 5330, MAP, PDM-I12 detektorer, MK-4400, 1x4x0,5 kabel

Som jag förstår det måste jag dra en kabel till varje larmenhet om de skall ligga på olika sektioner, såvida jag inte köper ett gäng expansionsenheter. Och kör via X-bus. Finns det inget annat sätt att göra? Har ca 30 meter kabel mellan centralenhet och manöverpanel och längs vägen ska det kopplas in 4 larmenheter.
Kabeln är ju det trådburna larmets både största fördel och nackdel... beroende på vilken typ av larmenhet du ska koppla in kan du göra på olika sätt. Om det är mk kan du antingen koppla fler till samma sektion eller välja en cat5/6-kabel istället. Då har du 4 par trådar i kabeln som räcker till en mk vardera. Dra Cat till en kopplingsdosa på lämplig plats och skarva varje par till en tunnare kabel till varje mk. Gäller det pir behövs ju också strömförsörjningen. Om ett par räcker för att försörja flera pir vet jag inte.
Den korrekta lösningen är nog dock k allmänhet: en kabel per sektion från centralen/expansionsenhet.
Det går säkert att hitta kabel med fler par än om det behövs. Larmsignaler har inga höga anspråk på kabelkvaliteten, förutom möjligen xbus.
 
  • Gilla
hbggroup
  • Laddar…
SPC Connect 2.7:
As previously communicated in Product Announcement PSU-I-09-2017 on 13 December 2017, Vanderbilt is pleased to announce the release of SPC Connect 2.7. As part of this enhancement Vanderbilt will be transferring the hosting of SPC Connect to Microsoft Azure. With this update we continue to enhance the stability of SPC Connect by increasing our server capacity and hosting capacity. This update will take place on 31 October.
Please aware:
When this update is in progress, SPC Connect will be offline for a number of hours. Please take notice of key points that will occur:
  • The IP address of the SPC Connect will change as part of this update. SPC panels, mobile apps, and browsers configured with a URL will refresh with the new IP address and communications will be re-established.
  • Your username and passwords will be transferred to the new server.
  • The email server used will also be changing. This can result in certain mails temporarily being marked as junk.
  • On the 31 October your browser will cache the IP address of the old SPC connect server. If you wish to get the new IP address of the server, please use the shortcut key CTRL + F5
  • You will be able to track the status of the update HERE
Important notice for customers still using a static IP address:
We are aware that certain customers have configured the SPC panel with a static IP address, these systems will not transfer to the new system and you and your customers will be unable to access the systems from www.spcconnect.com. We will be making a temporary provision for this and the old server will be operational until the end of November to allow customers to access their systems and reconfigure to use the SPC Connect URL. We will be communicating with these customers who have a company account on SPC Connect directly with details of how this can be achieved.

To access the old SPC connect server please use the following URL: http:// 194.132.254.184
Yours sincerely,
Vanderbilt Industries
SPC Connect Team
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
gol gol skrev:
SPC Connect 2.7:
As previously communicated in Product Announcement PSU-I-09-2017 on 13 December 2017, Vanderbilt is pleased to announce the release of SPC Connect 2.7. As part of this enhancement Vanderbilt will be transferring the hosting of SPC Connect to Microsoft Azure. With this update we continue to enhance the stability of SPC Connect by increasing our server capacity and hosting capacity. This update will take place on 31 October.
Please aware:
When this update is in progress, SPC Connect will be offline for a number of hours. Please take notice of key points that will occur:
  • The IP address of the SPC Connect will change as part of this update. SPC panels, mobile apps, and browsers configured with a URL will refresh with the new IP address and communications will be re-established.
  • Your username and passwords will be transferred to the new server.
  • The email server used will also be changing. This can result in certain mails temporarily being marked as junk.
  • On the 31 October your browser will cache the IP address of the old SPC connect server. If you wish to get the new IP address of the server, please use the shortcut key CTRL + F5
  • You will be able to track the status of the update HERE
Important notice for customers still using a static IP address:
We are aware that certain customers have configured the SPC panel with a static IP address, these systems will not transfer to the new system and you and your customers will be unable to access the systems from www.spcconnect.com. We will be making a temporary provision for this and the old server will be operational until the end of November to allow customers to access their systems and reconfigure to use the SPC Connect URL. We will be communicating with these customers who have a company account on SPC Connect directly with details of how this can be achieved.

To access the old SPC connect server please use the following URL: http:// 194.132.254.184
Yours sincerely,
Vanderbilt Industries
SPC Connect Team
Förhoppningsvis blir det ännu stabilare.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Nu till nästa stora I-landsgrej.. hur får man google home att kunna larma på tex hemmaläget?
 
S xCxJx skrev:
Nu till nästa stora I-landsgrej.. hur får man google home att kunna larma på tex hemmaläget?
Känns lite osäkert att knyta dessa grejor till ett säkerhetssystem.
Kanske kan du få ihop något med ett styrbart relä från något hemautomatiseringssystem som i sin tur styrs via Google Home.
Reläet styr sedan till/frånkoppling.
 
Hej, först och främst vill jag tacka alla som skriver här i forumet vilket har varit ovärderligt för mig när jag installerat larmet.
Tyvärr har informationen om Vanderbilts uppdatering/migrering hade inte gått fram till mig och i alla försök att få den online igen så gjorde jag reset på krypteringsnyckeln på panelen. Nu har jag dessutom tagit bort panelen på spcconnect.com i tron att den skulle få en ny krypteringsnyckel om man lägger till den på nytt. Tyvärr går det ej att lägga till panelen på nytt eftersom den är offline.
Är det krypteringsnyckeln som är problemet? (använder ej statisk IP till SPC Connect)

Nån som kan hjälpa mig?
Tack på förhand
Patrik
 
B
Har tyvärr inte svar på ovanstående utan en annan kommande utmaning. Har en panel med mycket gammal mjukvara, tror det stod 1.x.x eller så på den. Vilken är första versionen man kan uppdatera med ? Sen på de senare ska det ju göras i viss ordning.
 
Hej, har en kort fråga till någon kunnig.
Vi hade en larmfirma som kom och sa att man kunde dra 1x4-ledarkabel till alla detektorer i huset. Och då blir det olika sektioner. De sa att larmet var ett Jablotron 100. Men på mitt jobb fick de dra kabel till varje detektor annars blev det bara en sektion, ändå var jobbet larm något riktigt nytt. Hur kan det funka?
 
H hbggroup skrev:
Hej, har en kort fråga till någon kunnig.
Vi hade en larmfirma som kom och sa att man kunde dra 1x4-ledarkabel till alla detektorer i huset. Och då blir det olika sektioner. De sa att larmet var ett Jablotron 100. Men på mitt jobb fick de dra kabel till varje detektor annars blev det bara en sektion, ändå var jobbet larm något riktigt nytt. Hur kan det funka?
Din fråga är lite motsägelsefull. Kopplar du detektorerna på egna sektioner ja då blir det sektionerat.
Du kan välja att lägga flera detektorer i serien och koppla de mot en och samma sektion. Skulle säga att det går bra att ha det så i en hemmainstallation.

Ska du ha varje detektor på en egen sektion, ja då får du i princip dra ut en fyrledare till varje detektor (ström och signal) i ett stjärnnät.
 
Hej får ingen kontakt med SPC connect via appen fungera igår sen sluta den bara. Se bilden !
 
  • Skärmdump av systemlogg med tidstämplar och felmeddelanden som visar att SPC Connect är nere.
RilleRock
P pajelimo skrev:
Hej, först och främst vill jag tacka alla som skriver här i forumet vilket har varit ovärderligt för mig när jag installerat larmet.
Tyvärr har informationen om Vanderbilts uppdatering/migrering hade inte gått fram till mig och i alla försök att få den online igen så gjorde jag reset på krypteringsnyckeln på panelen. Nu har jag dessutom tagit bort panelen på spcconnect.com i tron att den skulle få en ny krypteringsnyckel om man lägger till den på nytt. Tyvärr går det ej att lägga till panelen på nytt eftersom den är offline.
Är det krypteringsnyckeln som är problemet? (använder ej statisk IP till SPC Connect)

Nån som kan hjälpa mig?
Tack på förhand
Patrik
Vad säger ATS loggen mot Connect?
 
RilleRock
H hbggroup skrev:
Hej, har en kort fråga till någon kunnig.
Vi hade en larmfirma som kom och sa att man kunde dra 1x4-ledarkabel till alla detektorer i huset. Och då blir det olika sektioner. De sa att larmet var ett Jablotron 100. Men på mitt jobb fick de dra kabel till varje detektor annars blev det bara en sektion, ändå var jobbet larm något riktigt nytt. Hur kan det funka?
H hbggroup skrev:
Hej, har en kort fråga till någon kunnig.
Vi hade en larmfirma som kom och sa att man kunde dra 1x4-ledarkabel till alla detektorer i huset. Och då blir det olika sektioner. De sa att larmet var ett Jablotron 100. Men på mitt jobb fick de dra kabel till varje detektor annars blev det bara en sektion, ändå var jobbet larm något riktigt nytt. Hur kan det funka?
Jablatron 100 kan dels byggas som vanligt eller som ett bussystem där även detektorerna ligger på bus.
Beror lite på hur man bygger, vilka detektorer som finns/används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.