81 668 läst · 324 svar
82k läst
324 svar
Magnussons eller Bonnlarssons, enplansvilla i lantlig stil
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Det har du rätt i. Får vi till uteplatsen så att den placeras precis i mitten av huset vet jag dock inte om det finns plats att flytta dörren. Vi får kanske göra en större uteplats. För stor kan den väl aldrig bli.Anna_H skrev:Jag måste säga att jag tycker att altandörren har hamnat fel, den bör vara i köks/matplatsdelen eller mellan matplats och vardagsrum. För det mesta är det ju för att man ska gå ut med mat, kaffekoppen eller liknande man går ut genom altandörren, dvs nästan alltid till/från köket.
Dessutom blir vardagsrumsdelen lättare att möblera när du inte måste tänka på fri passage till dörren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 738 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 738 inlägg
Det kan vara bättre om uteplatsen går ända fram till hörnet vid matplatsen för då kommer man få en del ljus på den redan innan solen kommit runt huset. Det var kanske svårt att förstå så ett exempel:
Om rakt upp på ritningen är väster så kommer en sol som står i sydväst att lysa på en uteplats som går fram till vänstra hörnet redan innan solen är rakt i söder. Medan man inte har någon extra nytta av en uteplats utanför sovrum och klädvård.
Om rakt upp på ritningen är väster så kommer en sol som står i sydväst att lysa på en uteplats som går fram till vänstra hörnet redan innan solen är rakt i söder. Medan man inte har någon extra nytta av en uteplats utanför sovrum och klädvård.
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Vi har planer på att ha bara ett trädäck i det hörnet så då vill vi ju inte ha en alldeles för liten plats för det.BirgitS skrev:Det kan vara bättre om uteplatsen går ända fram till hörnet vid matplatsen för då kommer man få en del ljus på den redan innan solen kommit runt huset. Det var kanske svårt att förstå så ett exempel:
Söder är egentligen övre vänstra hörnet av ritningen (matplatsen) men för att huset ska passa med övriga byggnader och vägen får det bli lite snett placerat mot väderstrecken.
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Tror ni att köket och matplats/vardagsrum kommer bli litet? Var och kollade på ett Lindö och det kändes väldigt rymligt men vårt blir ju mycket mindre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 738 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 738 inlägg
Efter att i många år levt med ett kök på 10-12 kvm som också inrymde matbord för 6 personer så kan jag inte tycka att ditt förslag är ett litet kök. Ett så litet kök önskar jag ingen men det finns nackdelar med stora kök också, typ att det blir långt mellan allt och det kan kännas som man inte gör annat än bär omkring på ingredienser, färdig mat och disk.
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Vårt nuvarande kök är på ca 16 m2 men det är så dåligt planerat att det blir trångt överallt. När vi sitter runt bordet hela familjen får en flytta på sig om en ska kunna hämta något i kylskåp/skafferi/vattenkran då de är placerade på varsin sida. Bordet måste stå mot fönstret om man över huvud taget ska kunna gå runt bordet.
Rent spontant tycker jag följande:
- Byt plats på kontor och kök, det skulle skapa ett lite bättre flow i huset på så vis och vardagsrummet får en egen hörna. Altandörren hamnar även då bättre ur "bära ut mat"-synpunkt.
- Förläng vardagsrum/kontor/köksdelen en-två meter för att få till lite större utrymme men även för att kunna minska väggen mot hallen (och få en större öppning mot denna avdelningen från hallen) utan att behöva tappa bänkyta.4
- Barnrumsavdelningen tycker jag man kunnat optimera. Tex hade man kunnat göra rummen rektangulära och skita i den sneda korridoren. I utrymmet som då bildas mellan 2 av sovrummen hade man kunnat ha WC/Dusch.
- Minska tvättstugan lite, även om en stor tvättstuga är trevligt så hade det nog gått att plocka lite utrymme här utan att den för den delen blir sämre.
- Byt plats på WC/Dusch/Sovrum och badrum. Då får ni ett badrum i anslutning till sällskapsytorna.
- Sätt in fler fönster i allrummet. Detta utrymmet kommer bli väldigt mörkt annars. Det är lättare att täcka ljus än att få in mer
Vårt kök är 28 kvm och det känns inte för stort.Magnussons2018 skrev:Vårt nuvarande kök är på ca 16 m2 men det är så dåligt planerat att det blir trångt överallt. När vi sitter runt bordet hela familjen får en flytta på sig om en ska kunna hämta något i kylskåp/skafferi/vattenkran då de är placerade på varsin sida. Bordet måste stå mot fönstret om man över huvud taget ska kunna gå runt bordet.
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Lite fler funderingar.
Uteplatsen ska flyttas så att den ligger centrerad. Skjuter vi bort sovrummet lite åt höger så kanske fönstret i sovrummet hamnar bra.
Uteplatsen ska flyttas så att den ligger centrerad. Skjuter vi bort sovrummet lite åt höger så kanske fönstret i sovrummet hamnar bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Nybyggare