R robertsund skrev:
Hmm ja ventilationen borde ju vara som det skall då. Har du primärluften stängd eller öppen när du tänder med pellets?
Den hade jag stängd. Inte rätt kanske?
 
S StarBuck skrev:
Den hade jag stängd. Inte rätt kanske?
Okej, jo det är rätt jag kör alltid med den stängd vid pellets. Såg du varifrån röken kom? Luckan, spjället eller bak vid fläkten?
 
R robertsund skrev:
Okej, jo det är rätt jag kör alltid med den stängd vid pellets. Såg du varifrån röken kom? Luckan, spjället eller bak vid fläkten?
Kom både från ovankant lucka och från topphålen runt skorstensanslutningen.
Röken försvann alltså så fort det blev drag i skorstenen, men ska det kunna ryka in så här?
 
Redigerat:
Jag har känslan av att jag har för mycket drag i skorstenen. Gnistar mycket o sotar rätt mycket vid pellets drift hela eldstaden blir snabbt fyllt av små svarta sot bollar. Någon som haft samma ?
 
S StarBuck skrev:
[video]
Kom både från ovankant lucka och från topphålen runt skorstensanslutningen.
Röken försvann alltså så fort det blev drag i skorstenen, men ska det kunna ryka in så här?
Okej. Vid topphällen borde det inte komma nått du kanske ska ringa ÅF. Det ska ju inte ryka in såklart, men det blir ju lite så om de är mycket drag i huset o nästan inget alls ifrån skorstenen från start. :thinking:
 
H hakan72 skrev:
Jag har känslan av att jag har för mycket drag i skorstenen. Gnistar mycket o sotar rätt mycket vid pellets drift hela eldstaden blir snabbt fyllt av små svarta sot bollar. Någon som haft samma ?
Precis så har jag också vid pellets eldning, därav jag ska göra om o sätta ett spjäll precis ovan kaminen på skorstenen.
 
R robertsund skrev:
Precis så har jag också vid pellets eldning, därav jag ska göra om o sätta ett spjäll precis ovan kaminen på skorstenen.

Funderar på om man skulle prova aduros styrning i toppen av skorstenen. Tänker att draget kan variera en del beroende på temp ?
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
H hakan72 skrev:
Funderar på om man skulle prova aduros styrning i toppen av skorstenen. Tänker att draget kan variera en del beroende på temp ?
Ja det är nog en bra lösning skulle jag tro, lite väl dyr tycker jag bara:crysmile:
Ja högre temp ger mer drag!
 
Tänker om man sätter på den fjärr så kan man ju inte reglera spjället. Har provat o reglera draget ?
 
En fundering ni med bra och dåligt drag, vad har ni för typ av skorsten och längd?

Sen ang. för bra drag så är ju en draglucka självreglerande och man får stabilare drag, värre med för dåligt dag.
En självreglerande draglucka för skorsten monterad på en vägg.
 
A ason skrev:
En fundering ni med bra och dåligt drag, vad har ni för typ av skorsten och längd?

Sen ang. för bra drag så är ju en draglucka självreglerande och man får stabilare drag, värre med för dåligt dag.
[bild]
Jag har en skorsten från bauhaus ca 5 m.
Vad är det för draglucka? Aldrig sett
 
R robertsund skrev:
Jag har en skorsten från bauhaus ca 5 m.
Vad är det för draglucka? Aldrig sett
är det någon vinklar på din skorsten eller bara rakt upp?
dragluckan monteras på skorstenen, sen ställer man in den på rätt drag, tror att det är 12pa för den här pannan?
när draget blir högre så öppnar luckan och släpper in luft i från rummet istället, mer drag öppnar den mer, för att hålla rätt drag från pannan
här syns lite fler bilder.
http://www.tigerholm.se/hvac/Draught-stabiliser-Tigex50.htm
 
  • Gilla
hakan72
  • Laddar…
A ason skrev:
En fundering ni med bra och dåligt drag, vad har ni för typ av skorsten och längd?

Sen ang. för bra drag så är ju en draglucka självreglerande och man får stabilare drag, värre med för dåligt dag.
[bild]

Intressant. Vad kostar de ca ? Har du provat på din ? Jag antar att jag har för mycket drag.
För lågan blir liksom väldigt vild. Någon med erfarenheter kring pellets eldningen o ev sotning ?
 
H hakan72 skrev:
Intressant. Vad kostar de ca ? Har du provat på din ? Jag antar att jag har för mycket drag.
För lågan blir liksom väldigt vild. Någon med erfarenheter kring pellets eldningen o ev sotning ?
Har ingen kamin ännu, ska bli en innan vintern
Hade en draglucka på pannan hemma tidigare, fick jämnare drag då,vid blåsigt väder så såg man hur luckan kompenserade för vind pustarna.
Och normalt så stod den lite på glänt.
Googla lite så får du en prisbild.
 
  • Gilla
hakan72
  • Laddar…
R robertsund skrev:
Jag har en skorsten från bauhaus ca 5 m.
Vad är det för draglucka? Aldrig sett
Man ser ju syre mätaren. Vart brukar eran ligga ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.