Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Ja, det är en (rimlig) tolkning. Men samtidigt så likställer naturvårdsverket dem i sina allmänna råd och riktlinjer. Så en jurist skulle mycket väl kunna hävda att de är "samma sak" när det kommer till jakt, och få rätt.K knipo skrev:
Det blir ofta så här när det tillkommer fenomen och företeelser efter det att en lag skrivits. Frågan är vad jag vet inte utredd ordentligt, och lär väl inte bli det förrän någon "åker dit."
Jag har inte lust att bli testfallet, men om du ställer upp så...
Var menar du att NVV likställer dem?
Kollar man i NFS 2002:18, som jag antar att du syftar på, så har luftvapen en egen förklaring.
Så jag skulle vilja ha det till att de inte likställs.
Såg nu att det blev fel länk.
Här är den rätta:
https://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf
Den andra kan ju ligga kvar till de som gillar motorer.
http://digg.com/video/clear-motorcycle-engine?jwsource=cl
Kollar man i NFS 2002:18, som jag antar att du syftar på, så har luftvapen en egen förklaring.
Så jag skulle vilja ha det till att de inte likställs.
Såg nu att det blev fel länk.
Här är den rätta:
https://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf
Den andra kan ju ligga kvar till de som gillar motorer.
http://digg.com/video/clear-motorcycle-engine?jwsource=cl
Redigerat:
Eftersom detta är lite av ett byggforum så röstar jag fortfarande på att bygga en fälla istället för att vifta med en bössa på tomten.
Här är en av mina Norska kråkfällor som inspiration. Byggd i 7-delar som monteras med vingmuttrar och excenterlås och går att transportera på normalstort personbilssläp när den är nedmonterad. Endast återanvänt virke, det mesta från min mormors gamla uterumsgolv.
Nätet var dock i klenaste laget, så när vi fått ner ormvråkar har dom dragit sönder det innan vi hunnit släppa ut dom. Så tips på vart man köper lämpligt nät med lite kraftigare tråd tas tacksamt emot.
Här är en av mina Norska kråkfällor som inspiration. Byggd i 7-delar som monteras med vingmuttrar och excenterlås och går att transportera på normalstort personbilssläp när den är nedmonterad. Endast återanvänt virke, det mesta från min mormors gamla uterumsgolv.
Nätet var dock i klenaste laget, så när vi fått ner ormvråkar har dom dragit sönder det innan vi hunnit släppa ut dom. Så tips på vart man köper lämpligt nät med lite kraftigare tråd tas tacksamt emot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att skjuta en skata krävs minst klass 4-vapen, annars kan det bli dyrt.R Rolle85 skrev:
Det innebär ammunition med anslagsenergi som direkt efter mynningen oavsett kulvikt är minst 150 J. Det finns luftvapen som klarar det kravet, men ett sådant vapen är lika licenspliktigt som en hagelbössa eller en .22:a.
Har du inte licens för ett klass 4-vapen får du inte skjuta alls, oavsett var du bor.
Har du licens så krävs att du befinner dig utanför planlagt område och att jakträttsinnehavaren inte har något emot att du skjuter fågel.
Föreslår alltså att du söker andra lösningar. Att skydda kaninmaten bättre till exempel. Kör du oavsiktlig restaurang för djuren i naturen får du nästan skylla dig själv om de smartare blir påflugna.
Pentylsubin!!! Jag har aldrig haft nöjet att använda sådan men det måste vara hur kul som helst. ...dock kanske inte lämpligt för skatjakt när jag tänker efter.ricebridge skrev:
Tyvärr måste jag sedan igår sälla mig till skaran av dem som drabbas av skator. Vi har haft dem i uterummet i sommar vid ett antal tillfällen och även om det är otrevligt så har jag ändå kunnat på något sätt acceptera att de kommer in där om det är öppet och ingen person närvarande. I går trippade en skata in genom ytterdörren som var uppställd eftersom jag satt hemma och jobbade och det var så där sommarskönt; typiskt öppen-dörr-väder. Givetvis kunde inte skatan komma ut utan flög in i diverse fönster och flaxade omkring i både kök och vardagsrum. Lycklitvis hade den varit på toa strax innan verkade det som, så visitkorten var få... Jag fick ut den genom vardagsrumsdörren till slut.
Jag är givetvis inte ute efter att skjuta skatorna (och helst inte döda dem alls) men jag efterlyser tips på hur jag kan hålla dem borta. Detta är en helt vanlig villa i ett villaområde i Halmstad. Vi har massor av fruktträd så skatorna har ju äppelkalas när de vill. Jag kan tänka mig att det lockar dem, men samtidigt finns det ju frukt överallt i grannskapet, så vår tomt är inte unik. Jag skulle vilja undvika nätdörr vid entrén, men måste man så måste man.
Om nu ett fåtal skator, som jag antar att det rör sig om, har vant sig vid att gå in i uterummet, kommer de att vara lika vana nästa sommar så att de kommer att gå på det direkt på våren? Minns de så bra över vintern? Samma sak med den skata som kom in i huset, kommer den att tycka att det är en bra grej redan i början av nästa säsong? I så fall kanske man får vara mer proaktiv redan nu och se om man kan avhysa bon i grannskapet, för det verkar vara OK efter att ha pratat med kommunen (eller?).
Hur skrämmer man en skata så den aldrig mer vill komma tillbaka (lagligt dessutom)? Andra tips?
/Fredrik
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 555 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 555 inlägg
Jag har och har haft massor av katter, stora som små. INGEN har vågat attackera skatorna, tvärtom brukar de störtdyka med näbben före mot katten så den får kasta sig åt sidan.Alfredo skrev:
Jag gillar dock skator och har inga problem med dem.
Finns många varianter av fågelskrämmor. Problemet är fortfarande att det är en smart fågel, och så småningom vänjer den sig vid skrämman.F fb35523 skrev:Pentylsubin!!! Jag har aldrig haft nöjet att använda sådan men det måste vara hur kul som helst. ...dock kanske inte lämpligt för skatjakt när jag tänker efter.
Tyvärr måste jag sedan igår sälla mig till skaran av dem som drabbas av skator. Vi har haft dem i uterummet i sommar vid ett antal tillfällen och även om det är otrevligt så har jag ändå kunnat på något sätt acceptera att de kommer in där om det är öppet och ingen person närvarande. I går trippade en skata in genom ytterdörren som var uppställd eftersom jag satt hemma och jobbade och det var så där sommarskönt; typiskt öppen-dörr-väder. Givetvis kunde inte skatan komma ut utan flög in i diverse fönster och flaxade omkring i både kök och vardagsrum. Lycklitvis hade den varit på toa strax innan verkade det som, så visitkorten var få... Jag fick ut den genom vardagsrumsdörren till slut.
Jag är givetvis inte ute efter att skjuta skatorna (och helst inte döda dem alls) men jag efterlyser tips på hur jag kan hålla dem borta. Detta är en helt vanlig villa i ett villaområde i Halmstad. Vi har massor av fruktträd så skatorna har ju äppelkalas när de vill. Jag kan tänka mig att det lockar dem, men samtidigt finns det ju frukt överallt i grannskapet, så vår tomt är inte unik. Jag skulle vilja undvika nätdörr vid entrén, men måste man så måste man.
Om nu ett fåtal skator, som jag antar att det rör sig om, har vant sig vid att gå in i uterummet, kommer de att vara lika vana nästa sommar så att de kommer att gå på det direkt på våren? Minns de så bra över vintern? Samma sak med den skata som kom in i huset, kommer den att tycka att det är en bra grej redan i början av nästa säsong? I så fall kanske man får vara mer proaktiv redan nu och se om man kan avhysa bon i grannskapet, för det verkar vara OK efter att ha pratat med kommunen (eller?).
Hur skrämmer man en skata så den aldrig mer vill komma tillbaka (lagligt dessutom)? Andra tips?
/Fredrik
Det enda jag skulle kunna tänka mig fungerar är att du har olika fågelskrämmor som du skiftar runt med jämna mellanrum.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Ja, kråkfåglarna överlag är intelligenta, och därför svåra att skrämma. Det är "ta livet av dem" som gäller.J JeLö skrev:
Men deras intelligens gör även att de är mycket framgångsrika, så man kan ta livet av så många man orkar, utan att skada stammarna.
Räkna med fler sångfåglar i trädgården om du håller efter skatorna i grannskapet. Den enes bröd, osv... (Jag har legat efter i några år, och nu är det i stort sett bara blåmesen, som ju är en tuffing, som klarar sig. Med efterhållen skatstam så blir det betydligt artrikare på bara något år).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Ja, dvs i överförd bemärkelse; de regleras som jaktvapen pss som andra skjutvapen. Det skulle en jurist (med vår teleologiska lagtolkning) kunna komma mycket långt med. Så "likställas" skall inte tolkas bokstavligt.K knipo skrev:
Frågan man får (och kommer) att ställa sig är varför lagstiftaren reglerat sprängning och skottlossning med "eldvapen" inom detaljplanerat område.
Om det exv. är för att undvika oväsen, så kommer luftgevären att klara sig (kanske), och de står ju speciellt tillåtna senare i ordningslagen.
Om man anser att det är för att de är "farliga", "hemska" osv. Ja, då lär licenspliktiga luftgevär inte klara sig. Ty de är ju "hemska"...
Innan någon dömt, så lär vi få fortsätta leva i ovisshet.
(Och nu när vindkraftverk osv. leder till en dj-la massa detaljplaner ute i ingenstans så behöver lagen ändras! Läs gärna jägarförbundets remissvar över hur tokig lagen blivit idag iom ändrade förhållanden.)
På föräldragården fanns en katt som inte kunde gå ut på öppen mark utan att bli rejält attackerad av skatorna, den smög fram till husknuten och rusade till nästa. Orsaken till detta tror vi var att katten tog en skatunge, intressant nog - och titt kattens förtret så verkar skator ha väldigt gott minne då detta höll på i flera år.MultiManOriginal skrev:
Dock är skatungar rätt jobbiga jämfört med vuxna skator, de brukar inte vara lika rädda och i år skiter de precis överallt .
Det har vi ju redan gått igenom.OlssonX skrev:För att skjuta en skata krävs minst klass 4-vapen, annars kan det bli dyrt.
Det innebär ammunition med anslagsenergi som direkt efter mynningen oavsett kulvikt är minst 150 J. Det finns luftvapen som klarar det kravet, men ett sådant vapen är lika licenspliktigt som en hagelbössa eller en .22:a.
Har du inte licens för ett klass 4-vapen får du inte skjuta alls, oavsett var du bor.
Har du licens så krävs att du befinner dig utanför planlagt område och att jakträttsinnehavaren inte har något emot att du skjuter fågel.
Föreslår alltså att du söker andra lösningar. Att skydda kaninmaten bättre till exempel. Kör du oavsiktlig restaurang för djuren i naturen får du nästan skylla dig själv om de smartare blir påflugna.
Skyddsjakt på skata är tillåten, och då behövs inte klass 4 vapen.
Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm och minst 180m/s E0 räcker.
Se utdrag från NVV författning nedan.
Men nog om det nu.
Luftgevär och injektionsvapen samt undantag
20 § Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) ladda- de med projektil som tillverkats för att expandera/deformeras och där projek- tilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutnings- medel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4, om projektilens anslagsen- ergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.
För att få innehavstillstånd (licens) för luftgevär för jakt gäller samma krav på kunskap som för kulgevär avsedda för patroner i klass 4.
Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att ex- pandera/deformeras.
O här kommer ett utdrag från 19$ :
19 §
Utan hinder av vad som anges i 14 och 16 § får kulpatroner med be- teckning 5,6 x 15 R, om E10 uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller motsvarande), användas vid skyddsjakt med stöd av jaktförordningens bilaga 4 efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, skata, kaja, björktrast, pilfink eller gråsparv.
Sedan finns det i vissa kommuner lokala ordningsföreskrifter, som helt förbjuder användning av luftgevär inom tätbebyggt område.
Taget ur:
Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Hässleholms kommun
18 § Tillstånd av polismyndigheten krävs för sprängning och skjutning med eldvapen inom tättbebyggt område.
19 § Luftvapen, fjädervapen och paintballvapen får inte användas inom tättbebyggt område.
Taget från kommunens hemsida.
Kan vara värt att kolla i den kommun man tillhör/tänker skjuta i, även om det är ett licensfritt luftgevär.
Taget ur:
Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Hässleholms kommun
18 § Tillstånd av polismyndigheten krävs för sprängning och skjutning med eldvapen inom tättbebyggt område.
19 § Luftvapen, fjädervapen och paintballvapen får inte användas inom tättbebyggt område.
Taget från kommunens hemsida.
Kan vara värt att kolla i den kommun man tillhör/tänker skjuta i, även om det är ett licensfritt luftgevär.