Funderar du på att pula med elen själv där hemma? Bo Siltberg har sammanställt en lista på 23 stycken till synes oskyldiga elarbeten i hemmet som en del hempulare kan tänka sig ge sig på. Han beskriver dessa potentiella fel och vilka konsekvenser de i värsta fall kan medföra. Syftet är att du ska tänka till inför varje elarbete – ifall du har de kunskaper, färdigheter, verktyg och instrument som krävs för ett bra och säkert resultat.

Du kan läsa artikeln här: 23 saker som kan gå fel när du installerar el själv

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
É
”– Man installerar en PVC-mantlad kabel som legat förvarad i minusgrader med risk för att isoleringen spricker vid hanteringen.”

Om man har en nyinköpt/oanvänd kabelrulle som legat kallt i sommarstugan under vintern ska man alltså inte använda den sen på sommaren när det är dags installera?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Känns som en liten spinnoff på min gamla tråd.
[länk]

Bra saker som tas upp
Jo mycket kommer från din tråd. Jag länkar till den i första stycket. En fin tråd.
 
  • Gilla
Riddarn 115 och 2 till
  • Laddar…
É ÉlPontus skrev:
Om man har en nyinköpt/oanvänd kabelrulle som legat kallt i sommarstugan under vintern ska man alltså inte använda den sen på sommaren när det är dags installera?
Tack, du har hittat en bugg i artikeln :) Iskall kabel ej bra, upptinad kabel bra.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
I "nya" lagen så handlar det mycket om egenkontroll. Om man anses ha en viss kompetens om el men är ej certifierad kan man inom lagutrymmet ( http://data.riksdagen.se/dokument/H301FöU12 ) få göra tex. ledningsdragning (tex. skjuta kabel i rör men inte göra några galvaniska kopplingar) för att sen få systemet sammankopplat och slutförd av en licensierad person som står under egenkontroll kravet - och få denna installation laglig?

Har någon ändring kring detta komplex ändrats iom. den nya lagen?

//
 
  • Gilla
Victoriös och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Som vanligt en bra artikel. Jag håller mig borta från det mesta, men för vissa saker som jag egentligen inte får. Är jag dock inte 100% säker så avstår jag.

En fråga rörande förlängningssladden, 150 meter skulle jag aldrig dra på det viset, men ibland har jag behövt dra 30-50 meter. Hur gör man lämpligen då? Tjockare kablar (2,5kvadratmillimeter?)
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jonte0 skrev:
I "nya" lagen så handlar det mycket om egenkontroll. Om man anses ha en viss kompetens om el men är ej certifierad kan man inom lagutrymmet ( [länk] ) få göra tex. ledningsdragning (tex. skjuta kabel i rör men inte göra några galvaniska kopplingar) för att sen få systemet sammankopplat och slutförd av en licensierad person som står under egenkontroll kravet - och få denna installation laglig?

Har någon ändring kring detta komplex ändrats iom. den nya lagen?

//
Du måste själv också ingå i elfirmans egenkontrollprogram, då kan du själv göra en del, sen firmans anställda det sista.

Så är i alla fall den lagliga vägen.
 
  • Gilla
boss_time och 3 till
  • Laddar…
Okey - så det är inte helt uteslutet att man kan få "hjälpa till" lite själv alltså - bra. Å säkert bra med lite mer kontroll - el är inte å leka med.

Håller artikelförfattaren med?

//
 
  • Gilla
boss_time
  • Laddar…
Mikael_L
Du kan antagligen idag hjälpa till lite själv, helt emot lagen, i ungefär samma utsträckning nu, som förut.

Det beror egentligen helt på firman du anlitar, en del tycker det är OK, andra tänker inte ens tanken.
Ja naturligtvis beror det ju på din egen inställning också.

Förut bröt du mot elinstallatörsförordningen när du hjälpte till lite själv, med att t.ex. dra rör och dosor själv och dra i FK osv.
Idag är det ingen större skillnad, bara att du bryter mot ellagen elsäkerhetslagen istället.

Elfirman bryter dock inte direkt mot några lagar (om bara du gjort ett godkänt jobb som de tar vid).

Idag finns det dock en viss möjlighet att skriva ett egenkontrollprogram som skulle kunna inkludera dig, men jag lovar att det är väldigt få elfirmor som har ett sådant EKP.



Kort sagt, det är egentligen ingen större skillnad mot förut.
 
Redigerat:
OK - tack!

//
 
  • Gilla
boss_time
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ju alltså i huvudsak svarat på hur juridiken lyder. Det verkar ju som att du var ute efter det, du länkade till ett betänkade, men du trodde kanske det var lag...
Jag skrev fel i ett tidigare inlägg, det är i den nya elsäkerhetslagen som tillåtelse att utföra elinstallationsarbete avhandlas. Läs den här; och kolla §27
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732


Att det sen i praktiken går till på andra vis är jag medveten om. Det har inte ändrats med nya lagen.
(Och jag har inte så mycket synpunkter heller)
Den springande punkten när man först grejar lite själv är att det finns många elfirmor som vänder i dörren (eller lägger på luren) så fort de får veta att de ska slutföra ett hempul, så det är bra att ha gjort upp med en elfirma innan.
 
Mikael_L
Och ...
Bosse, ännu en fantastisk artikel ...

Hatten av!
(y) (y) (y) (y) (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Kungen_283746 och 5 till
  • Laddar…
Jo jag trodde det där vara lagen... oops! Ska kolla med firma om jag nu skulle få för mig att "fixa lite själv" - tack för tipsen.

//
 
  • Gilla
boss_time och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En fråga rörande förlängningssladden, 150 meter skulle jag aldrig dra på det viset, men ibland har jag behövt dra 30-50 meter. Hur gör man lämpligen då? Tjockare kablar (2,5kvadratmillimeter?)
Jordfelsbrytare! Tänk inte tanken på att ens använda en 10 meters skarvkabel utomhus utan skydd av en JFB, och där duger ju en portabel variant som pluggas i uttaget i matande ände av kabeln. JFBn tar hand om de mest farliga felen.

Sedan kan du vilja gå upp i area för att motorvärmaren ska ge lite effekt. En lång kabel och hög ström innebär ett avsevärt spänningsfall som gör att kupefläkten kanske inte ens snurrar. Det är inte farligt i sig om inte någon apparat mår direkt illa av det.

Vi har även fel (kortslutning) mellan fas och nolla att ta hänsyn till. Detta täcker inte JFBn och en lång kabel kan göra att det dröjer onödigt lång tid för säkringen att lösa. Kabeln kanske hinner förstöras. Med 40-50 meter och en diazed på 10 A är det inga problem medan det kan vara på gränsen för en 10 A dvärg beroende på förimpedans. Vid lite lägre överström som också kan göda värmeutveckling i en dålig skarvpunkt är dock dvärg bättre! Mao gäller ju också att se till att kabeln är frisk och har det mekaniska skydd som behövs.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.