Vi skall nu satsa större summa pengar på kök vi skall ha i +20 år
Vad skall man ha för vitvaror?
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Får jag föreslå kyl, frys, diskmaskin ugn och spishäll. Och mikro förstås.
Vilka varumärken du väljer är en smaksak, men som vanligt skall man nog inte fastna för de värsta billighetsmärkena.

Hos oss finns IKEA, Bosch, Wirlpool och Cylinda.
Alla funkar utmärkt!

För övrigt så brukar vitvarorna ha standardiserade storlekar, så det är lätt att byta ut något som bara håller i tio år :)
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
R
Champagne kyl, AGA gasspis, Pizza ugn, Roterande grill.
 
  • Gilla
FG och 6 till
  • Laddar…
Subzero/wolf som kommer kunna hänga med minst 20år
 
  • Gilla
erimos och 1 till
  • Laddar…
Miele och Bosch har ju varit bra, men egentligen tror jag det är som att kasta en tärning. Ska man vara riktigt säker får man nästan göra en utredning för varje enskild produkt.
Lång garanti är ju annars ett säkert kort.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Miele och Bosch har ju varit bra, men egentligen tror jag det är som att kasta en tärning. Ska man vara riktigt säker får man nästan göra en utredning för varje enskild produkt.
Lång garanti är ju annars ett säkert kort.
Av nyfikenhet... vad gör en lång garanti till ett säkert kort mer än att man kan vara lugn i 5 år? Vad händer därefter?
 
  • Gilla
Haladria och 3 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Av nyfikenhet... vad gör en lång garanti till ett säkert kort mer än att man kan vara lugn i 5 år? Vad händer därefter?
Bra fråga. Dessutom finns det inget som säger att grejerna inte kan gå sönder under denna tid.
 
  • Gilla
p-pennan och 4 till
  • Laddar…
A
torbeno torbeno skrev:
Bra fråga. Dessutom finns det inget som säger att grejerna inte kan gå sönder under denna tid.
Vilket dessutom är troligt
 
  • Gilla
SysterNett och 5 till
  • Laddar…
Lång garanti så får du nya om dom går sönder?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lång garanti så får du nya om dom går sönder?
Varför tror du att du får nya om de går sönder?
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lång garanti så får du nya om dom går sönder?
Det är precis det de flesta tror, garanti gäller för vissa delar, lite som med bilar.
Garanti omfattar sällan slitagedelar och garanti ger sällan ny vara om den man har krånglar.

Följdfrågan blir då, - vad omfattas av garantin?
Det står vad som garantin omfattar, i det finstilta....

Mvh P-A
 
  • Gilla
RSn och 2 till
  • Laddar…
A
Miele påstås ju hålla länge. Men har haft dålig erfarenhet av de vi köpt nyligen.

Skulle välja Siemens eller Bosch om jag köpte nytt nu. Känns det inte exklusivt nog så kan man köpa Gaggenau (som i stort sett är Siemens maskiner men med ett dyrt märke på fronten).
 
  • Gilla
erimos och 1 till
  • Laddar…
kodrod skrev:
Miele påstås ju hålla länge. Men har haft dålig erfarenhet av de vi köpt nyligen.

Skulle välja Siemens eller Bosch om jag köpte nytt nu. Känns det inte exklusivt nog så kan man köpa Gaggenau (som i stort sett är Siemens maskiner men med ett dyrt märke på fronten).
Oxå ett ganska vanligt missförstånd, absolut på vissa produktgrupper men det finns fortfarande en hel del produkter som är Gaggenau och inget annat...
 
  • Gilla
gimmok
  • Laddar…
A
D DFYD123 skrev:
Oxå ett ganska vanligt missförstånd, absolut på vissa produktgrupper men det finns fortfarande en hel del produkter som är Gaggenau och inget annat...

Vi har tidigare haft delar av vitvarorna från Gaggenau, men när vi köpte nya senast så sa dom. Du kan inte jämföra nya Gaggenau med dom gamla. Dom nya är Siemens/Bosch teknik i lite exklusivare skal (och dyrare).

Samma person förklarade att det är meningslöst att köpa en Miele kyl/frys då dom ändå inte gör sina egna kompressorer.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag har köpt vitvaror för miljonbelopp (i jobbet) av säljaren. Så det känns osannolikt att han skulle lura mig.
 
  • Gilla
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
kodrod skrev:
Känns det inte exklusivt nog så kan man köpa Gaggenau (som i stort sett är Siemens maskiner men med ett dyrt märke på fronten).
Nja, de är inte bara dekaltrimmade Boschprodukter, de har även och en rejält högre detaljfinish och kvalitetskänsla i reglage och användargränssnitt. Somliga betalar gärna extra för den känslan, andra inte.

En del enklare produkter är dock i princip identiska med Boschmodellerna utöver att gaggenauskylten kostar 5000 kr extra :)
 
  • Gilla
f_s_81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.