379 389 läst · 824 svar
379k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Håller med jag ångrar inte en sekund att vi valde glaserat tak trots att pris skillnaden är väldigt stor så ger detta ett helt annat utseende än betong pannor och ska förhoppningsvis vara mer smuts avvisande då vi har en skog bakom huset.banjoragge skrev:
Antal timmar räknar jag inte men det är många timmar som läggs ner. Jag tror att detta är den 6:e veckan nu sedan takstolarna kom upp och på dom veckorna så har jag haft semester 2,5 vecka annars är det bara kväll och helg arbete.
Annars tänker jag på huset dygnet runt
Men ska bli en lättnad när taket är klart och ställningen är borta.
Då blir det att spika underslag runt allt. 70cm utsprång blir några brädor i bredd men kul att byta moment
Ikväll va det dax att börja på ränndalen nära takstegen så man fick ta det med sig.
Alla pannor måste hakas ur lite så det blir plats för stegen.
Alla pannor måste hakas ur lite så det blir plats för stegen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Kan du förklara hur du som snickare enklast gör för att ta ut hur du ska kapa ytterdörren på taket(vårt tak har inga kupor). Jag är nämligen något efter dig i min takläggning så känns bra att se hur man ska göra
Såg ut som du lämnade en rad och kapade för att sedan flytta ut pannorna ett steg?
Det är allmänt dåligt beskrivet gällande valmade tak.
Såg ut som du lämnade en rad och kapade för att sedan flytta ut pannorna ett steg?
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Fick du med originalfärg till pannorna för kantmålning på dom du kapat? Mycket kapande, ser jag! Jag gillade de rostfria krokarna som låser pannorna. Det är egentligen det bästa sättet att hålla en spröd terrakottapanna på. Betongpannor har jag aldrig hillat. Tunga, åldras fort och är aldrig snygga. De är för tjocka. Obehandlade blir mossiga på ett par år.T Toddep skrev:
Jag beställde med färg ifrån Randers tegel så jag hoppas det är samma färg som pannorna.banjoragge skrev:Fick du med originalfärg till pannorna för kantmålning på dom du kapat? Mycket kapande, ser jag! Jag gillade de rostfria krokarna som låser pannorna. Det är egentligen det bästa sättet att hålla en spröd terrakottapanna på. Betongpannor har jag aldrig hillat. Tunga, åldras fort och är aldrig snygga. De är för tjocka. Obehandlade blir mossiga på ett par år.
De rostfria krokarna håller pannorna väldigt bra men dom är jobbiga att klämma dit över pannorna så i ränndalarna skruvar jag med rostfri skruv istället så man kan ändra något vid behov.
Betong pannor är faktiskt fina när dom är nya och rena
Du kan lägga ut pannor så nära hörnet du kan hela vägen upp utan att skära någon panna sen mäter du så en eller två pannor försvinner. Du kan ju då mäta om du får till så skärningen klarar sig med en pannabredd eller du behöver två. Det du sen skär bort i ytterhörn kan du använda i innerhörn.richardtenggren skrev:Kan du förklara hur du som snickare enklast gör för att ta ut hur du ska kapa ytterdörren på taket(vårt tak har inga kupor). Jag är nämligen något efter dig i min takläggning så känns bra att se hur man ska göra
I mina innerhörn skar jag alla pannor lite grovt istället och samtidigt limmade och skruvade klart sen skar allt exakt en gång för där är det jätte noga med en rak linje.
Hoppas du förstod
Idag är jag ledig för att kunna jobba
Jag hade tänkt trappa takstegen men det fick man tydligen inte så jag får lägga dom upp till nocken i en rak linje och sen köpa en tak brygga som leder fram till skorstenen.
Inte konstigt att det är dyrt att bygga hus idag när man måste följa alla regler.
Jag ska beställa tak brygga under dagen och jag räknar med att den kommer att kosta 4-5 tusen. Tråkigt med sådana extra utgifter men inte mkt att göra.
Jag hade tänkt trappa takstegen men det fick man tydligen inte så jag får lägga dom upp till nocken i en rak linje och sen köpa en tak brygga som leder fram till skorstenen.
Inte konstigt att det är dyrt att bygga hus idag när man måste följa alla regler.
Jag ska beställa tak brygga under dagen och jag räknar med att den kommer att kosta 4-5 tusen. Tråkigt med sådana extra utgifter men inte mkt att göra.
Lite nock har kommit på plats.
Dom fästes i ett aluminium fäste som gör att man kan byta en nock mitt i utan att behöva slå sönder en nock vid eventuella framtida problem.
Ett ventilerat folie vikt också på plats före så det blir tätt och fint under.
Dom fästes i ett aluminium fäste som gör att man kan byta en nock mitt i utan att behöva slå sönder en nock vid eventuella framtida problem.
Ett ventilerat folie vikt också på plats före så det blir tätt och fint under.
Bästa svaret
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
T Toddep skrev:Idag är jag ledig för att kunna jobba
Tråkigt! Man kan sätta en skorsten som sotas underifrån. Jag gjorde det på mitt nuvarande hus och slapp allt fult skrot på taket. Med papptak hade det varit problem. Har haft en sotning nu i våras och det var inga problem. En lucka som knäpps av och soteren kunde köra viskan hela vägenT Toddep skrev:Idag är jag ledig för att kunna jobba
Okej det har jag aldrig hört talas om men det låter ju smidigt så länge det inte kommer sot dam i hela husetbanjoragge skrev:
Tycker inte takstegen skämmer ut taket faktiskt då alla tak har detta så man är ju van vid att det ska finnas men en brygga sticker kanske ut lite mer men det är på den sidan där man typ aldrig kommer att befinna sig så rätt placering iaf.
Här kommer lite uppdatering. Vi rev lite ställning igår så huset kommer fram lite fint utan ställningen. Mkt skärningar är klart men förtfarande en del kvar. Vi kämpar på. Kanske är alla pannor på plats om två veckor