Vi har en stolpe som håller upp skärmtaket, nedgjuten direkt i asfalten på uppfarten.
Det verkar ha funkat bra runt 15 år nu iaf. Dock är den tryckimpregnerad.

MEN, jag skulle aldrig göra så.

Problemet är att stolpen alltid är fuktig i nedre delen, vilket gör att färgen släpper, då fukten vill ut.

• Tryckimpregnerad stolpe nedgjuten i asfalt med färgsläppningar vid basen, nära trädgårdsredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckimpregnerad stolpe nergjuten i asfalt med färg som flagnar vid nedre delen, intill bilens avgasrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fördelen med denna montering är att stolpen blir stadig, stolpskor svajar lite.
Stolpjärn svajar inte.

Blir intressant att höra vad byggaren säger.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Kom att tänka på det här när jag läste tråden

Nu ser det väl ut som att det är en impregnerad stolpe han gjuter(?) fast, men likväl är den ju fast i marken. Verkar ju smidigt iaf.

• Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
J
H hagv skrev:
[media]
Nu ser det väl ut som att det är en impregnerad stolpe han gjuter(?) fast, men likväl är den ju fast i marken. Verkar ju smidigt iaf.
Väldigt häftigt! Känns ju som att man skulle vilja ha en sluttande yta högst upp för att leda bort vatten och inte göra en pöl. Fortfarande lika stort problem att byta stolpen, men vi alla som älskar fogskum skulle nog vilja testa :rofl:

J Jotsat skrev:
Väldigt häftigt! Känns ju som att man skulle vilja ha en sluttande yta högst upp för att leda bort vatten och inte göra en pöl. Fortfarande lika stort problem att byta stolpen, men vi alla som älskar fogskum skulle nog vilja testa :rofl:
Ja precis, lite lutning skulle nog göra skillnad.
Några ”bra-att-ha-säckar” med betong-skum skulle man kanske skaffat.
Några säckar i bilen, i förrådet, på jobbet, i verktygsväskan, under sängen osv. :D

B b8q skrev:
Du har missuppfattat KA:s ansvar och uppdrag. Du är iofs inte ensam, det verkar vara många som tror att en KA ska säkerställa byggets kvalitet. Så är inte fallet, en KA ska bara se till att alla kontroller och dokumentationer utförs i enlighet med lagstiftningen och gällande regelverk. Eftersom det inte finns någon lag som säger att obehandlat trä inte får gjutas fast i marken, kommer inte KA att göra ett skit.

Ok.......
Så du har inte ngn bils av att KA skall kontrollera att kontrollplanen uppfyllts?

Eller så har du ingen bild av att det finns en punkt i kontrollplanen som adresserar : Infästningar, fuktskydd, staket etc.....

Så vad e då KA:s uppgift?

T tompajo skrev:
Som vanligt många tyckare på forumet som inte har kunskap.

För det första bör man ta reda på vad byggaren egentligen har gjort innan man målar fan på väggen. Det finns olika Klassningar på impregnerat virke varav NTR A är en klass som tål att vara i vatten. Dessutom finns det impregnerat virke som inte har det klassiska gröna pigmentet som därför ser likadant ut som otryckt virke. Så det skulle kunna vara sådant virke som har använts och då är det helt ok. Det kommer inte att hålla för evigt, naturligtvis, men tillräckligt länge för att de som bor där ändå har tröttnat och vill göra om.

Så ta reda på mer innan du tar ärendet vidare är mitt råd.
Så, Du tycker att detta skulle vara ett fackmannamässigt utfört om det e NTR-A virke?

Etnoy Etnoy skrev:
Hej!

Vi har köpt ett radhus via kommunens tomtkö som byggs av en byggare i trakten. Allt verkar bra, men nu närmar det sig inflytt och planket på framsidan har påbörjats. Där undrar jag om det verkligen gjorts rätt. [bild]
Detta är på framsidan vid gatan. Jag är inte byggare men detta ser ut som helt vanliga obehandlade reglar som gjutits direkt ned i marken. På detta kommer det sedan sättas plankor som då utgör ett staket. Borde inte detta obehandlade trä börja ruttna nedifrån? Vi bor nedanför ett berg så det är ganska stor fuktbelastning.

Konceptritningen ser ut så här, och då kan man se att planket ska målas:
[bild]
På fredag är det besiktning och jag tänkte kolla med besiktningsmannen om detta, men först ville jag veta vad er reaktion är.

Tack på förhand!
Frågan är hur husen är byggda. Att gjuta fast detta obehandlade virke direkt i marken tyder ju på inkompetens hos denna byggare.
Pinsamt!

kapten_krok kapten_krok skrev:
Vi har en stolpe som håller upp skärmtaket, nedgjuten direkt i asfalten på uppfarten.
Det verkar ha funkat bra runt 15 år nu iaf. Dock är den tryckimpregnerad.

MEN, jag skulle aldrig göra så.

Problemet är att stolpen alltid är fuktig i nedre delen, vilket gör att färgen släpper, då fukten vill ut.
Ser inte så bra ut att stuprännan leder utvattnet på betongplattan, tycker jag...

J Janne Nilsson skrev:
Ok.......
Så du har inte ngn bils av att KA skall kontrollera att kontrollplanen uppfyllts?

Eller så har du ingen bild av att det finns en punkt i kontrollplanen som adresserar : Infästningar, fuktskydd, staket etc.....

Så vad e då KA:s uppgift?
Nej, min bild är att KA kontrollerar inte att alla momenr i kontrollplanen gjorts "ordentligt", utan endast att kontrollplanen följts, dvs att någon bockat av alla moment i den, att den är underskriven och lämnas in till kommunen. Kort sagt, KA kontrollerar att dokumenten är fullständiga. Hen är ingen besiktningsman som kontrollerar estetik, materialval eller utförandemetod.

Hur kontrollplanen för ett "staket" som detta ser ut vet jag inte, det kanske till och med bedömts som en sån liten del av bygget att det inte ens är med i kontrollplanen.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
F
H hagv skrev:
[media]
Hade nåt liknade för 20-25 år sen då vi skummade flyt-tankar på en båt. Det var tvåkomponents flytskum. Var i princip två flaskor där man mätte upp innehåll, blandade i 10 sekunder och sen hällde i på samma sätt. Var extremt kostnadseffektivt jämfört med byggskum på sprayflaska.

R
F fsn skrev:
Hade nåt liknade för 20-25 år sen då vi skummade flyt-tankar på en båt. Det var tvåkomponents flytskum. Var i princip två flaskor där man mätte upp innehåll, blandade i 10 sekunder och sen hällde i på samma sätt. Var extremt kostnadseffektivt jämfört med byggskum på sprayflaska.
Så om det regnar som attan då kommer stolparna flyta upp.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Kan tillägga att för en ca 10 -12 år sedan så byggde jag ett staket och gjorde på "samma" sätt jag visste att jag gjorde "fel" men tänkte det håller så länge det håller och så länge jag bor här.... anledningen var att få stolparna lite stadigare. Stolpar 70x70 & 90x90 vanligt tryck Jag göt in stolparna i "betong" rör. Mina erfarenheter så långt:

För tunt med betong runt stolpen (förliten diameter på röret) så att betongen spricker = stolpen ruttnar:
Ligger betongen under marknivå så att jord hamnar uppe på betongen = Stolpen ruttnar.
Annars har det fungerat längre och bättre än jag trodde.
förra sommaren behövde jag fixa 2 av stolparna men det var även dax att byta några av staketplankorna och måla om...
Jag gjorde rent "hålet" i betongen efter stolpen och göt i en stolpsko och så var det klart. :)

Håller med att hen kontrollerar att någon kontrollerat.
Typ entreprenör.
Så då är entreprenören ansvarig, när kråkan e satt.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.