284 102 läst · 1 041 svar
284k läst
1,0k svar
Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksavloppet genom källaren
När vi gjorde iordning vardagsrummet drog vi ner avlopp genom källarväggen och nu var det alltså dags att koppla in det på avloppsstammen. Det gamla avloppet är just det, gammalt, och badrummet kommer troligen att flyttas. Konstaterade snabbt att det var bäst att bila upp och dra nya rör i golvet. Men först, gröt till frukost!
Logga in
Skapa konto
Det är en massa grejor i garaget…
Logga in
Skapa konto
Jag började bila upp golvet inne i själva källaren, vilken dröm det är när man har ordentliga maskiner. Fortfarande jobbigt men första rundan tog inte så lång tid och sen var det att bära ut allting, innan jag gav mig på det en sista runda och bilade bort det sista.
Svettigt, skitigt och stora maskiner – blir det manligare än så?
Logga in
Skapa konto
Inne i garaget stötte vi på ett betongrör som om vi uttrycker det snällt, var lite i vägen. Vi hade en misstanke om att det var där den gamla inkommande elen gick och ett litet hål bekräftade detta. Elen är alltså uppgrävd och ersatt ute i trädgården, så detta används inte alls längre.
Logga in
Skapa konto
De gamla rören är i bra skick men det läcker någonstans. Vattnet luktade inte direkt gott, om vi säger så…
Logga in
Skapa konto
Röret som kommer från köket var dock i sämre skick. Det är svårt att se men det var helt fyllt av avfällning från gjutjärnet och mög från köket, så det var inte konstigt att det inte hjälpte att rengöra vattenlåset, hehe. Det gamla köket används fortfarande men det ska snart rivas, så vi kopplar bort det från avloppet och sätter en tillfällig lösning.
Logga in
Skapa konto
Här syns den tillfälliga lösningen bättre. Visst är det bra att ha grejor kvar från tidigare projekt? Några meter 110 elrör fixar biffen!
Logga in
Skapa konto
Här ska vi sätta in en ny Y-koppling och samtidigt ta bort den som sticker iväg åt höget och det gamla köket. Hålet på röret är inte vårt verk utan troligen någon som den tidigare ägaren råkade göra när han grävde i avloppet i mitten av 00-talet.
Logga in
Skapa konto
Med en vinkelslip kommer man långt.
Logga in
Skapa konto
Nu ska bara kopplingen sättas dit…
Logga in
Skapa konto
… och där var den på plats.
Logga in
Skapa konto
Det nya avloppsröret kommer på plats.
Logga in
Skapa konto
Dags att fylla igen, återanvände en del av makadamen som jag tidigare grävt ut och fyller på med ytterligare grus.
Logga in
Skapa konto
Köpte dubbelt så mycket grus på grustaget till halva priset, jämfört med att handla på Hornbach.
För er som funderade, japp, brorsan har skaffat ny bil.
Logga in
Skapa konto
Passade på att lägga dit två tomslangar för framtida bruk när jag ändå hade golvet uppbilat.
Midsommar nalkades och det var dags för den första riktiga festen någonsin att hållas inomhus. Tidigare har jag haft sommarfest utomhus och förstå året vi bodde här tillsammans hade vi en liten jultillställning om någon minns sen tidigare i tråden.
Vi började ganska städat med att upptäcka att jag hade för lite bestick, så 10 minuter innan middagen fick jag springa in till grannarna och låna. Bordet är i originalutförande och med 2 eller om det var 3 iläggsskivor, av 6 möjliga.
Tydligen hade jag besök av forna tiders midsommarspöken.
Det är inte bara de ädla dryckerna som får gästerna att se lite dimmigt
Vi byggde en modern midsommarstång, men vi glömde att dansa kring den. Nästa år!
Prototyp av min lampa, version 1.
@Marlen Eskilsson eller @Per Eskilsson - vet ni varför bilden på videon blir på fel håll? Själva videon är dock som den ska. Ser rätt ut på datorn.
Det finns alltid en annan dag att ta tag i detta...
Sorry om jag går lite OT men detta är belöningen av allt blod, svett och tårar. Huset fick med beröm godkänt!
Logga in
Skapa konto
Vi började ganska städat med att upptäcka att jag hade för lite bestick, så 10 minuter innan middagen fick jag springa in till grannarna och låna. Bordet är i originalutförande och med 2 eller om det var 3 iläggsskivor, av 6 möjliga.
Logga in
Skapa konto
Tydligen hade jag besök av forna tiders midsommarspöken.
Logga in
Skapa konto
Det är inte bara de ädla dryckerna som får gästerna att se lite dimmigt
Logga in
Skapa konto
Vi byggde en modern midsommarstång, men vi glömde att dansa kring den. Nästa år!
Prototyp av min lampa, version 1.
@Marlen Eskilsson eller @Per Eskilsson - vet ni varför bilden på videon blir på fel håll? Själva videon är dock som den ska. Ser rätt ut på datorn.
Logga in
Skapa konto
Det finns alltid en annan dag att ta tag i detta...
Sorry om jag går lite OT men detta är belöningen av allt blod, svett och tårar. Huset fick med beröm godkänt!
Logga in
Skapa konto
Min nya lampa är en mardröm - de första dagarna efter jag köpt skyltdockan hoppade jag till av rädsla varje gång jag såg den. Det blev inte bättre av att mina "vänner" gärna flyttade på den och ställde den på märkliga ställen!
Konceptet är relativt enkelt: Borra hål igenom hela, sätta fast en lamphållare där huvudet ska sitta och sen dra kabeln igenom "kroppen" och ut i foten. Varde ljus!
Tanken är att eventuellt måla den och att sätta dit en fjäderlampa som "huvud". Vi får se vad som händer.
Äntligen fick jag använda min brocka! Den ingick när jag köpte huset och jag var inte ens säker på att den faktiskt fungerade, men visst gjorde den det. Dags att blanda betong till golvet i garaget efter att avloppet kommit på plats.
Logga in
Skapa konto
Känslan när man inser att sitt nästan 60 år gamla kök, som enligt Skatteverket klassas som "Mycket enkelt kök" faktiskt ur en aspekt är coolare än mitt nyköpta. Dold upphängning av hyllorna!
Det är inte ofta det händer, men detta var faktiskt bättre än vad det är idag.
Logga in
Skapa konto
Det råkade bli lite spontanrivning i det gamla köket. Inte så att det nya är klart men skåpen används inte längre och det var dags att riva ut lite mer av det.
Logga in
Skapa konto
Bilden talar för sig själv.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr var det ganska mycket skador i det gamla golvet, inte minst av att man spikat fast masonit ovanpå det, så det åkte ut efter bilden togs.
Logga in
Skapa konto
Så kom delar av bänkskivorna till köket. Totalt sett är det 4 delar och 3 av dem kom idag, de som består av laminat. Tyvärr var det en rejäl transportskada på den största skivan, men butiken reklamerade direkt och en ny är på väg. Tyvärr tar det lite extra tid med tanke på semester etc.
Det känns som att det händer ganska ofta att det är transportskador som detta, och man kan ju fundera på varför de inte emballerar dem bättre.
Fönsterbyte i sovrummet
Redan när jag byggde sovrummet bestämde jag att sätta in större fönster i gaveln och förberedde för detta i den inre uppreglade väggen. Samtidigt visste jag att det var något år bort, så jag gipsade för den ytan där det skulle bli fönster, men ännu inte var. Dags att såga bort det.
Lägg märke till plasten på insidan, så att jag ska kunna lägga mig och sova utan att ha grus överallt i sängen. Fungerande faktiskt över förväntan, och eftersom det är öppet mellan fönstren på insidan i den reglade väggen täcket jag både fönstren på insidan.
Det blev ingen bild på det men jag sågade genom väggen med vinkelslip och stenskiva. Tyvärr var snittet bara 1/3 av hålstensblocken, så resten av vägen fick jag ta med mejsel.
Hålet är klart från utsidan, allt damm har samlats i nederkanten.
Brorsan slipade botten där fönstret ska stå, vilket damm-moln som steg upp över Ödåkra. Tur inga grannar hade tvätt på tork ute just då
Fönstret är på plats, vi fäster det dels genom att skriva rakt igenom karmen och dels med de medföljande "stag" som man fäster i väggen innanför fönstret....
... och sen avslutar vi med fogskum för att få det att sitta stabilt och bli tätt. Nu återstår bara ett likadant fönster till.
Det var lite pilligt att få till fönstret, och faktiskt lite svårt att hitta en leverantör som kunde sälja det till mig. Eftersom jag vill kunna använda fönstret som utrymningsväg behövde jag att det öppnas inåt, och det har lite "fel" proportioner för att vara ett inåtgående fönster, 138x85, alltså mycket bredare än högt.
Kronfönster var en av få som kunde ge mig vad jag ville och dessutom kändes priset mer än överkomligt, 6000 spänn för två fönster med laminerade säkerhetsrutor.
För er som har följt har ni kanske sett att det tog lite tid innan de monterades, fönstren beställdes redan förra sommaren och drogs med lite leveransförseningar, så de har stått i förrådet sedan hösten. Den som väntar på något gott etc
Logga in
Skapa konto
Redan när jag byggde sovrummet bestämde jag att sätta in större fönster i gaveln och förberedde för detta i den inre uppreglade väggen. Samtidigt visste jag att det var något år bort, så jag gipsade för den ytan där det skulle bli fönster, men ännu inte var. Dags att såga bort det.
Logga in
Skapa konto
Lägg märke till plasten på insidan, så att jag ska kunna lägga mig och sova utan att ha grus överallt i sängen. Fungerande faktiskt över förväntan, och eftersom det är öppet mellan fönstren på insidan i den reglade väggen täcket jag både fönstren på insidan.
Logga in
Skapa konto
Det blev ingen bild på det men jag sågade genom väggen med vinkelslip och stenskiva. Tyvärr var snittet bara 1/3 av hålstensblocken, så resten av vägen fick jag ta med mejsel.
Logga in
Skapa konto
Hålet är klart från utsidan, allt damm har samlats i nederkanten.
Logga in
Skapa konto
Brorsan slipade botten där fönstret ska stå, vilket damm-moln som steg upp över Ödåkra. Tur inga grannar hade tvätt på tork ute just då
Logga in
Skapa konto
Fönstret är på plats, vi fäster det dels genom att skriva rakt igenom karmen och dels med de medföljande "stag" som man fäster i väggen innanför fönstret....
Logga in
Skapa konto
... och sen avslutar vi med fogskum för att få det att sitta stabilt och bli tätt. Nu återstår bara ett likadant fönster till.
Det var lite pilligt att få till fönstret, och faktiskt lite svårt att hitta en leverantör som kunde sälja det till mig. Eftersom jag vill kunna använda fönstret som utrymningsväg behövde jag att det öppnas inåt, och det har lite "fel" proportioner för att vara ett inåtgående fönster, 138x85, alltså mycket bredare än högt.
Kronfönster var en av få som kunde ge mig vad jag ville och dessutom kändes priset mer än överkomligt, 6000 spänn för två fönster med laminerade säkerhetsrutor.
För er som har följt har ni kanske sett att det tog lite tid innan de monterades, fönstren beställdes redan förra sommaren och drogs med lite leveransförseningar, så de har stått i förrådet sedan hösten. Den som väntar på något gott etc
Första semesterveckan närmar sig slutet och det bjöds på 90-tals fest i Helsingborg. All musik är verkligen inte bra från det årtiondet, men all livemusik är bra! Kvällen avslutades med Scooter...
Logga in
Skapa konto
Vi var några stycken
Logga in
Skapa konto
Den andra semesterveckan tillbringades i Danmark på ett burn som heter Borderland. Det är, oerhört förenklat, en festival som deltagarna själva skapar och som bygger på samma principer som Burning Man.
2500 personer träffades och en vecka senare var jag på väg hem med så mycket upplevelser i bagaget att jag inte kan beskriva. Tror på mänskligheten delvis återställd, och möjligen, bara möjligen, har jag varit med och startat en UFO-sekt.
Logga in
Skapa konto
Snart har jag ett komplett kök, mina nya ugnar levererades och lämnades utanför min dörr.
Logga in
Skapa konto
Emballaget var galet trasigt överallt men killen som levererande menade att jag inte behövde notera transportskador på kvittensen. Ehh... jo... Allting var dock helt och i sin ordning.
Logga in
Skapa konto
Vilka skönheter, att få dem på plats var ett stort steg mot att rummet känns färdigt. Eftersom jag saknar ugn i snart 2 år var det verkligen på tiden, har saknat att laga potatisgratäng, lasagne, pizza, baka och allt annat som man gör.
Logga in
Skapa konto
Klassiker!
Logga in
Skapa konto
Vissa projekt är små men märkliga, och detta är nog ett av dem. Är det någon som kan gissa vad det är på 10 poäng?
Logga in
Skapa konto
För 8 poäng är projektet målat och det sitter någon form av skruvar i den.
Logga in
Skapa konto
För 6 poäng ser man att allting inte målat - och att det verkar sitta i en takstol.
Logga in
Skapa konto
För 4 poäng, plattan hänger tydligen i samma takstol som högtalarna sitter i.
Logga in
Skapa konto
För ... ehh... ska man verkligen få poäng nu? Ett hemmabyggt projektorfäste, där det primära syftet är att få projektorn att sitta så nära takstolen som möjligt. De fästen som jag hittade som man kunde köpa färdig byggde som minst 15 cm jämfört med denna som bygger 2 cm.
Logga in
Skapa konto
Idag var det dags för ett nytt försök med bänkskivan. Emballaget denna gången var lite mer ambitiöst än första leveransen, då låg skivan ner på en pall och var inslagen i plast. Denna gången var det väl paketerad och inslagen av pallar som skydd.
Logga in
Skapa konto
Skadan på den första skivan som levererades.