Har samma problem nu när det börjat regna. Revfingerörten växer så det knakar medan gräset jobbar i motvind...
Så jag beställde just en liter Dicotex från Agrarking via Ebay.
Agrarkings egen webbsida går inte att nå längre eftersom deras SSL-certifikat gick ut idag!
Hoppas att jag inte fick sämre pris nu via Ebay...
Men på Ebay finns å andra sidan inte den här varningen att man måste visa upp pass och licens för att köpa.
 
T
Revfingerörten uppskattar verkligen inte Dicotex!
 
T TreeView skrev:
Revfingerörten uppskattar verkligen inte Dicotex!
Det låter uppmuntrande! :D
 
Jäääääklar vad ogräset har tagit över i denna sommar. Jag har inte ens sett en tistel på min tomt på 7 år, men i år har de dragit upp som spön i backen. Smörblomman har exploderat, maskrosor som vanligt men värst är den där "myntan" jag har (lyktar som mynta och får riktigt stora blad om den får sätta sig) samt klövern.

Mattan har fått sig en första behandling idag, ska försöka slå ut det värsta innan vertikalskärning och stödsådd.
 
Apropå vad man fördelar medlen med, aningen offtopic men ändå. Jag har under flera år köpt trycksprutor av budgetmodell, typ på Jula, Biltema mfl, men gång på gång så har packningar gått, pysventilen har rykt etc. Slängde på en hundring extra i våras och köpte en Gardena istället. Ångrar att jag inte gjorde det direkt, allt känns mer gediget och har använt den frekvent i sommar utan det minsta problem.
 
T
S shadowfire skrev:
Apropå vad man fördelar medlen med, aningen offtopic men ändå. Jag har under flera år köpt trycksprutor av budgetmodell, typ på Jula, Biltema mfl, men gång på gång så har packningar gått, pysventilen har rykt etc. Slängde på en hundring extra i våras och köpte en Gardena istället. Ångrar att jag inte gjorde det direkt, allt känns mer gediget och har använt den frekvent i sommar utan det minsta problem.
Jag kör med Julas, sjukt irriterande att remmar och kopplingar ständigt går upp. Visst den går ju inte sönder men att det börjar spruta Dicotex överallt under tryck när man minst anar det är riktigt jobbigt. Men det är väl alltså som vanligt, kostar det skit och ingenting så är funkar det som skit oxå. Ska kolla på Gardenas.
 
Håller med när det gäller trycksprutor, Biltema/Jula/etc. håller inte länge. MEN när jag skulle spruta på Dicotex i våras så tänkte jag först använda min Gardena-spruta. "Problemet" med den är att den ger ifrån sig en dimma (som det är tänkt) och det tar väldigt lång tid att tömma den. Perfekt för t.ex. avfettning och Roundup men inte Dicotex. Det skulle alltså ta en evighet att gå över gräsmattan. Så jag letade efter alternativ och hittade "Jape fri-sprutan". Den har ett flatstråle-munstycke och levererar mer vätska per sekund så att säga. Med flatstråle blir det dessutom enklare att spruta utan nämnvärt överlapp. Lansen är dock väldigt kort (typ 30 cm) men det finns en förlängare att köpa till (svindyr dock). Så jag köpte ett 1 m aluminiumrör på Hornbach för 35 spänn i samma dimension, då blev det perfekt. Aluröret är lätt att byta ut då hela munstyckes-armaturen kommer i delar ändå.
 
E esox71 skrev:
Håller med när det gäller trycksprutor, Biltema/Jula/etc. håller inte länge. MEN när jag skulle spruta på Dicotex i våras så tänkte jag först använda min Gardena-spruta. "Problemet" med den är att den ger ifrån sig en dimma (som det är tänkt) och det tar väldigt lång tid att tömma den. Perfekt för t.ex. avfettning och Roundup men inte Dicotex. Det skulle alltså ta en evighet att gå över gräsmattan. Så jag letade efter alternativ och hittade "Jape fri-sprutan". Den har ett flatstråle-munstycke och levererar mer vätska per sekund så att säga. Med flatstråle blir det dessutom enklare att spruta utan nämnvärt överlapp. Lansen är dock väldigt kort (typ 30 cm) men det finns en förlängare att köpa till (svindyr dock). Så jag köpte ett 1 m aluminiumrör på Hornbach för 35 spänn i samma dimension, då blev det perfekt. Aluröret är lätt att byta ut då hela munstyckes-armaturen kommer i delar ändå.
Jag körde alldeles nyss med Gardena och körde "dimsprayen" på klöver, men lade en bredare stråle på maskrosor mm, men förstår vad du menar. Förlängningsrör hade jag dock behövt själv.
 
T TreeView skrev:
Den torra sommaren verkar ha gett en ypperlig möjlighet för ogräset att etablera sig, jag har ett flertal nya ogräs nu som växer och tar plats skrämmande fort. I mitten av juni hade min gräsmatta på 1000 kvm inget ogräs alls, bara gräs. Nu är bilden en helt annan.
Sprutade därför Dicotex i söndags och det är tydligt att ogräset fortfarande är under tillväxt för effekten var väldigt direkt; påverkan är underhållande snabb!
Ja, hos mig har bl.a. klöver tagit bra fart den sista sommarmånaden. Jag har i övrigt en välgödd & grön fin gräsmatta. Vattande ut Loredo Quattro igår. Nu tog jag inga före bilder. Men upplevelsen idag är att Klöver & annat tillkommet ogräs börjat växa än mer. Hade fått en ettrigt jobbig brännäsla i en rabatt som fick sig en dusch, den har dock vissnat ihop. Då detta är första gången jag använt LQ så vet jag inte riktigt hur effekten blir. Men det är väl "växa ihjälsig effekt" på vissa ogräs? Avvaktar någon dag till med att klippa gräset. Men det börjar bli rejält långt nu i.o.m att man ska hålla upp med klippning några dagar före applicering.
 
E esox71 skrev:
Så jag letade efter alternativ och hittade "Jape fri-sprutan". Den har ett flatstråle-munstycke och levererar mer vätska per sekund så att säga. Med flatstråle blir det dessutom enklare att spruta utan nämnvärt överlapp. Lansen är dock väldigt kort (typ 30 cm) men det finns en förlängare att köpa till (svindyr dock). Så jag köpte ett 1 m aluminiumrör på Hornbach för 35 spänn i samma dimension, då blev det perfekt. Aluröret är lätt att byta ut då hela munstyckes-armaturen kommer i delar ändå.
Menar du att själva sprutan har en "lans" i form av ett 30 cm långt alu-rör?
Så att man helt enkelt ersätter det med ett annat av samma dimension men längre?
Jag utgår från att den spruta du talar om är denna från Bauhaus för 299 kr:
5003040A.jpg
Hur är det förresten med hållbarheten på denna?
 
  • Gilla
xdakob
  • Laddar…
Precis, den är det och metalldelen av lansen är bara 30 cm dvs. i princip oanvändbar om man inte är max 1.20 lång. Men det är ett standardrör på 8 mm om jag minns rätt, finns att köpa lite varstans antar jag. Har bara använt den en gång så kan inte uttala mig om hållbarheten än. Gillar dock inte riktigt att den har anslutningen i botten, man får vara försiktig så att man inte slår i den nånstans när man går omkring.
 
Det är ju bara ett rör instucket i handtag & munstycke, vilket därefter skruvas åt. Så det går lätt att byta ut till ett längre av samma diameter.

Edit: Såg inte att esox redan hade svarat.
 
F frav skrev:
Ja, hos mig har bl.a. klöver tagit bra fart den sista sommarmånaden. Jag har i övrigt en välgödd & grön fin gräsmatta. Vattande ut Loredo Quattro igår. Nu tog jag inga före bilder. Men upplevelsen idag är att Klöver & annat tillkommet ogräs börjat växa än mer. Hade fått en ettrigt jobbig brännäsla i en rabatt som fick sig en dusch, den har dock vissnat ihop. Då detta är första gången jag använt LQ så vet jag inte riktigt hur effekten blir. Men det är väl "växa ihjälsig effekt" på vissa ogräs? Avvaktar någon dag till med att klippa gräset. Men det börjar bli rejält långt nu i.o.m att man ska hålla upp med klippning några dagar före applicering.
Ja det kan rentav se rätt sjukt ut när MCPA't slår till riktigt. Var beredd på att få ditt livs största klöver typ :p .. det är som anabola för ogräs, tills de kollapsar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
I morse kom första regnet efter appliceringen i onsdags kväll.

Hur viktigt är det att vänta 4-dagar innan gräsklippning?
 
F frav skrev:
I morse kom första regnet efter appliceringen i onsdags kväll.

Hur viktigt är det att vänta 4-dagar innan gräsklippning?
Du vill väl att giftet skall dras ner i plantorna och inte klippas bort? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.